Преди всичко, един от белезите на развитите държави е железопътната мрежа. Много често линиите завършват в ценралната част на градовете, под земята. Пример за 200 хиляден град с изграждащо се метро е Sabadell, Catalunya (Каталуния не е Испания) -
линк към официалната страница. Линията от 4.2 km и 5 спирки (2 съществуващи отпреди) ще свързва две железопътни линии, които в частта си под Sabadell също минават под земята - едната е на FGC (железниците на местното управление) и има само една станция под земята - в центъра на града, а другата линия е на RENFE (държавните железници) и има две спирки под земята. Градът е на 17км от Барселона. Колкото и да е противоречива инвестицията (около 450 милиона евро) на пръв поглед, се осмисля напълно поради важната връзка между двете мрежи, която се изгражда и факта, че инвестициите в инфраструктура са полезни, особено в периоди на криза.
Относно Варна, моето скромно мнение на варненец е, че преди да започнем да дълбаем под земята, трябва да си решим проблемите на повърхността. Инвестиция в метро не е необходима на Варна. Същите средства могат да бъдат употребени за далеч по-належащите проблеми, чието решение ще облекчи трафика и ще направи градския транспорт по-привлекателен и пълноценен:
Инфраструтурни:- разширяване и доизграждане на околовръстното
- строеж на градска магистрала, която да изведе трафика от центъра на града - значителна част от нея е подземна
- изграждане на 3 подземни паркинга в централната част на града, обособяване на синя зона и освобождаването на улиците от неправилно пракирали
- рехабилитация на основни артерии
- обособяването на бус ленти физически- разширяване и модернизация на наличната тролейбусна мрежа за сметка на автобусната (екологично оправдано не само поради извеждането на емисиите извън града, но също понеже ТЕЦ Варна е единствената централо у нас, която работи с висококалорични антрацитни въглища и предстои изграждане на 2 турбини, работещи с газ)
няколко предложения от моя страна за тролейбусната мрежа:
а. линия, свърваща Почивка и Аспарухово - съчленени автобуси с батерии за автономно предвижване в отсечката от Катедралата до Червения (1.3км)
б. линия, свърваща Аспарухово и ЖП гара
в. линия, свързваща Почивка и ЖП гара (автономен ход Червения - Катедралата)
г. линия, свързваща Владиславо с Почивка (през бул. Сливница, бул. Цар Освободител - автономен ход и бул. Осми Приморски - вместо автобусна линия 118)
д. линия, свързваща Владиславово - Аспарухово (през бул. Сливница, бул. Васил Левски и бул. Осми Приморски/Мария Луиза в посока Аспарухово)
Организационни:- въвеждане на queue jump на няколко невралгични кръстовища
- въвеждане на transit signal priority (напълно възможно с оглед скъпата система за контрол на движението)
- GPS контрол и e-ticket
- нощен тролейбусен транспорт - поради по-ниската тарифа и предотвратяване загубата на енергия поради ниската комсумация в тези часовеИнвестиции в автопарка:- създаване на конкурентна среда между превозвачите
- прекратяване на концесията на Транстриумф (най-вече!!!) и Градски Транспорт и нов конкурс с ясни изисквания по отношение закупуването на нови автобуси
- нови тролейбуси (с автономен ход за сметка на батерии - 100% ел. се субсидират значително по-добре от ЕС, преимуществено съчленени, за да може да се съкратят максимален брой автобуси по линиите, минаващи през централната част)Това, което е наложително да бъде извършено, според мен, и то спешно, е подчертано. Останалото е реализируемо колкото и метро.