Author Topic: Оповестяване в метрото - табели, озвучаване, схеми  (Read 179530 times)

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Чети хубаво, boleroto го е написал добре:
Quote
b) група Вход - касовите зали, която отбелязваме с тъмносиньо и бял текст;
Табелите за вход в метростанцията пред вратите на касовите зали.

Група направление е тези табели които показват посоката на движение на влака или казано там на където отива.

Въобразявам си че чета приблизително добре. И сигурно нещо не съм разбрал от поста, затова питах. Но явно няма да получа пояснение.

Табела, която показва къде е входа, т.е. пред вратите на касовите зали, не би трябвало да е с никакъв друг цвят, освен със зелен. Зеленото показва че някъде можеш да влезеш / преминеш. Ако съм тръгнал да пътувам с метро единственото, което ми трябва, е да знам коя врата е вход (зелена) и коя е изход (червена), т.е. на къде може да вървиш и накъде - не. Има и друга система по света - цветът отговаря на цвета на линията, а на табелата пише посоката - направлението - напр. син цвят - Обеля, син цвят - Хладилника, червен цвят - Обеля, червена табела - Сливница, червен цвят - Бизнес парк, червен цвят - Летище.

Мисля че в момента метрото е възприело използването на два цвята - за двете т.н. линии. Гледам че доста табели са с еднакъв цвят на означението им, вкл. и новите часовници.

Но явно авторите имат готово виждане по въпроса. Ще чакам да видя недоволството от това, което не им е прието.

ПС. Не можжах да се сдържа, ама това с крайната станция също ми се вижда доста .... Пътникът се интересува на къде ще го закара този влак, а не защо не трябва да се качва на него. "Не вози пътници" или нещо подобно има навсякъде по света, ако ще и станцията да е в средата, напр. Сливница.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email

Въобразявам си че чета приблизително добре. И сигурно нещо не съм разбрал от поста, затова питах. Но явно няма да получа пояснение.

Ще получиш, просто ще трябва да изчакаш - аз също не съм 24/7 във форма.

Табела, която показва къде е входа, т.е. пред вратите на касовите зали

Табелите, които показват накъде е входа не са пред вратите на касовите зали, а в подлезните галерии, където нямаш пряка видимост към касовата зала и те също не могат и не бива да са зелени или с цвят на някоя от линиите на метрото.

... не би трябвало да е с никакъв друг цвят, освен със зелен. Зеленото показва че някъде можеш да влезеш / преминеш. Ако съм тръгнал да пътувам с метро единственото, което ми трябва, е да знам коя врата е вход (зелена) и коя е изход (червена), т.е. на къде може да вървиш и накъде - не. Има и друга система по света - цветът отговаря на цвета на линията, а на табелата пише посоката - направлението - напр. син цвят - Обеля, син цвят - Хладилника, червен цвят - Обеля, червена табела - Сливница, червен цвят - Бизнес парк, червен цвят - Летище.

Цветът, посочващ подстъпите към метрото не може да е зелен, нито и с цвета на линията, защото:
1) международния цвят, обозначаващ авариен изход (emergency exit) е зелен;
2) в София сега се строи зелената линия, което ще наложи всички табели, които сега обозначават ИЗХОД и са на зелен фон, да бъдат подменени;
3) в повечето участъци на метрото, ще се движат две линии заедно, което означава, че фонът трябва да е какво - градиент?

Избягването на тези проблеми предполага използването на неутрални цветове за фон на информацията. В повечето метросистеми се използва тъмен фон за изходите, защото черно тяло с бял текст е с най-висок контраст за четене. За входовете също се използва тъмен фонов цвят, когато имаш повече от една линия, минаваща през една станция, следователно веднъж използваш ли тъмен цвят не може да имаш разлики: затова е и тоя стандарт.



Това е от NYC - там тъмния фон се използва и за входовете, и за изходите, като се наблюдават и вариации на бял фон.


Мисля че в момента метрото е възприело използването на два цвята - за двете т.н. линии. Гледам че доста табели са с еднакъв цвят на означението им, вкл. и новите часовници.

Точно така - в момента метрото е възприело цветова схема за информацията си, която се среща с гореописаните проблеми, затова трябва да се преосмисли сега.

ПС. Не можжах да се сдържа, ама това с крайната станция също ми се вижда доста .... Пътникът се интересува на къде ще го закара този влак, а не защо не трябва да се качва на него. "Не вози пътници" или нещо подобно има навсякъде по света, ако ще и станцията да е в средата, напр. Сливница.

Точно така - пътникът го интересува къде ще отиде, когато се качи на влака. Това означава, че онези пътници, които по една или друга причина слязат на грешния перон на МС Витоша трябва да бъдат достатъчно адекватно предупредени, че качвайки се на този влак няма да отидат никъде. Затова и попитахме какво смятате вие, че трябва да пише.

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2204
    • View Profile
Това само за Витоша ли ще е? Редно е или да се спазва наложената концепция, или да се сменят всички табла едновременно.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Това само за Витоша ли ще е? Редно е или да се спазва наложената концепция, или да се сменят всички табла едновременно.

Витоша ще е тестова: както беше с МС Младост и station-count-а. Веднъж наложено там полека-лека ще се подменят навсякъде.

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2204
    • View Profile
1) Чудим се какво точно да пишем на тази табела. Това е западната платформа на МС Витоша, където се обслужват само пристигащите влакове. Чудим се как да формулираме текста да е достатъчно ясно, че от тук не тръгват влакове и хората да не се качват на тях. Какъв и колко текст и (дали) да го съчетаем с някакви символи.


Каква е идеята на надписите 5 6 7? Символът за детска количка прилича на парарска количка..
Може да се разменят фразите, така че най-важното нещо да е отгоре:

Моля, не се качвайте на влака!
Крайна станция

Please, do not board!
Trains terminate here.
« Last Edit: 03.05.2016, 17:08:16 by hitar_potter »
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Каква е идеята на надписите 5 6 7? Символът за детска количка прилича на парарска количка.

5,6 и 7 са номерата на изходите, които са разписани на другите схеми и на картите. Идеята е изходите да са номерирани, за по-лесна навигация кой изход - кой е.
Символът е за пазарска количка и посочва подстъпа към Търговския център горе.

Може да се разменят фразите, така че най-важното нещо да е отгоре:

Моля, не се качвайте на влака!
Крайна станция

Please, do not board!
Trains terminate here.

Благодаря

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Благодаря на boleroto за разясненията.
Не ми стана ясна разликата между първата и третата група, според мен тази група "вход" е излишна и ненужна. В подлезите е достатъчно да има указател накъде е съответната линия.
Т.н. св. бежаво с цветна ивица ми харесва, независимо дали е на перона или някъде в подлезите. Не знам дали да е точно такъв цвят, или направо да си го кажем че е "бяло".
Черното (индиго) за изход определено ми се вижда неутрално, не ме навежда на мисълта да излизам от там. Свързвам го с някаква неутрална информация - служебна стая, охрана и т.н.
За мен нещата трябва да започнат от това кое каква линия и маршрут е. Сегашното разделяне на синя, червена, оранжева, кафява, и не знам си каква не ми допада. Линиите ще станат три, за разклоненията в краищата им отдавна е измислено какво да се прави, не е нужно да се въвеждат всички цветове на дъгата за такава елевментарна мрежа. Конкретно за питането - не знам дали някакви дискусия "от днес за утре" би била полезна. Във всички случаи считам че нещата не трябва да се правят "на парче". Ето ви пример за табелите в лондонското метро: http://content.tfl.gov.uk/lu-signs-manual.pdf

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Линиите ще станат три, за разклоненията в краищата им отдавна е измислено какво да се прави, не е нужно да се въвеждат всички цветове на дъгата за такава елевментарна мрежа. Конкретно за питането - не знам дали някакви дискусия "от днес за утре" би била полезна. Във всички случаи считам че нещата не трябва да се правят "на парче". Ето ви пример за табелите в лондонското метро: http://content.tfl.gov.uk/lu-signs-manual.pdf

Не, линиите ще станат шест, като в центъра ще се движат по двойки.
Примерът, който ми посочваш е основата за много от нещата, които разработваме, с тази разлика, че го комбинираме и с подходи на Ню Йорк.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
Ново 20!  :blink:

На фона на цялата манджа с грозде, която представлява оповестителната система в нашето метро, ще слагат съвсем различни информационни табели (като концепция) на новата МС Витоша... :angry:

Вече ще имаме манджа с грозде и банани*.

Символът е за пазарска количка и посочва подстъпа към Търговския център горе.
А от търговския център ще си плащат ли за това?

Смятам, че не трябва метрото да обслужва търговски интереси, освен ако не му се плаща за което. ;)


*За тези, на които им е трудно да разбират фигури и тропи - това е метафора за постоянните опити да ни се навират чуждестранни практики.
« Last Edit: 03.05.2016, 18:04:59 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9336
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Aз ще попитам пък защо няма символ за детска количка? Тая пазарска количка напомня на всичко друго, но не и на МОЛ. Отделно от това, според мен няма място там.
А като ще слагаме символи, защо няма такъв за трамвай, автобус и прочее? Все пак се предполага, че повечето слизащи на тази станция ще търсят последваща връзка към Зоопарка, Витоша и т.н.
« Last Edit: 03.05.2016, 18:10:29 by RADOCVET »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Линиите ще станат три, за разклоненията в краищата им отдавна е измислено какво да се прави, не е нужно да се въвеждат всички цветове на дъгата за такава елементарна мрежа.

Не, линиите ще станат шест, като в центъра ще се движат по двойки.
Примерът, който ми посочваш е основата за много от нещата, които разработваме, с тази разлика, че го комбинираме и с подходи на Ню Йорк.

Направо да станат 9.
Гледах ви сайта с 6-те линии, ама си представих лондонската зелена с колко цвята трябва да стане.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6548
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Ново 20!  :blink

На фона на цялата манджа с грозде, която представлява оповестителната система в нашето метро, ще слагат съвсем различни информационни табели (като концепция) на новата МС Витоша... :angry

Вече ще имаме манджа с грозде и банани

Символът е за пазарска количка и посочва подстъпа към Търговския център горе.
А от търговския център ще си плащат ли за това?

Смятам, че не трябва метрото да обслужва търговски интереси, освен ако не му се плаща за което. ;

*За тези, на които им е трудно да разбират фигури и тропи - това е метафора за постоянните опити да ни се навират чуждестранни практики.
Недей да лаеш.
Много добре беше казано че Витоша ще е първата която ще изглежда по този начин с тези информационни табла. След това по този образец ще се направят и останалите станции.
Търговския център е част от района в който е станцията. Харесва ти или не, 50% от пътуващите в тази посока са именно за този търговски център. Така че той трябва да присъства на таблата, задължително. Дали ще е под име или "търговски център" не е важно.
И кой си ти, че да казваш дали да има чужди практики или не. Като си толкова иновативен и креативен измисли някое ноу-хау и го предложи, а не да ми дрънкаш празни приказки, оплюващи всяка една хубава инициатива. И не защитавам Спаси София, а защитавам хубавата им идея. Която ти отново се опитваш да направиш в драма и да се разводни темата с 5-6 листа.
Aз ще попитам пък защо няма символ за детска количка? Тая пазарска количка напомня на всичко друго, но не и на МОЛ. Отделно от това, според мен няма място там.
А като ще слагаме символи, защо няма такъв за трамвай, автобус и прочее? Все пак се предполага, че повечето слизащи на тази станция ще търсят последваща връзка към Зоопарка, Витоша и т.н.
Мисля че такива табели с МГТ, ще има в подлезите към изходите на станцията.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
Много добре беше казано че Витоша ще е първата която ще изглежда по този начин с тези информационни табла. След това по този образец ще се направят и останалите станции.
Първо, някак си не ме си вярва, че това ще се получи - от Метрополитен са толкова "активни", че на някои станции все още има информация от времето на първия радиус.

Второ, ако пък наистина целта е такава - да се създаде една единна концепция за целия метрополитен, то смятам, че това трябва да се създаде от истинска комисия от специалисти - дизайнери, художници, психолози и т.н. Също така, трябва да премине през сериозно обществено обсъждане. А не да се прави от някаква група със съмнителни позиции и да се коментира в два интернет форума.

Харесва ти или не, 50% от пътуващите в тази посока са именно за този търговски център. Така че той трябва да присъства на таблата, задължително. Дали ще е под име или "търговски център" не е важно.
Пак казвам - това трябва да се заплаща от търговския център на месечна база. Не може с публични средства да се подкрепят частни интереси!

Aз ще попитам пък защо няма символ за детска количка? Тая пазарска количка напомня на всичко друго, но не и на МОЛ. Отделно от това, според мен няма място там.
А като ще слагаме символи, защо няма такъв за трамвай, автобус и прочее? Все пак се предполага, че повечето слизащи на тази станция ще търсят последваща връзка към Зоопарка, Витоша и т.н.
Мисля че такива табели с МГТ, ще има в подлезите към изходите на станцията.
А хората откъде да знаят в коя посока на перона да поемат за съответната наземна линия?
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3414
    • View Profile

Второ, ако пък наистина целта е такава - да се създаде една единна концепция за целия метрополитен, то смятам, че това трябва да се създаде от истинска комисия от специалисти - дизайнери, художници, психолози и т.н. Също така, трябва да премине през сериозно обществено обсъждане. А не да се прави от някаква група със съмнителни позиции и да се коментира в два интернет форума.
Истинска комисия от специалисти, че те нали метрополитен си имат... :D, но се съгласяват на предложенията на СС, просто защото знаят, че предложението им е много по-добро. Още нещо:  Спаси София си имат дизайнер и то с висше...
За какво за бога са ти психолози?! 

Quote
със съмнителни позиции

Какво ще рече това???  :help:

Quote
коментира в два интернет форума
Това е най-хубавото нещо, което може да се направи :)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
За какво за бога са ти психолози?! 
Те са изключително необходими! Те ще анализират перцептивните възможности на оповестителната система или с други думи - до каква степен тези табели могат да се разбират от средностатистическия човек.

Дори трябва и социолог, който да познава основните обществени групи и техните нагласи, за да се прецени дали табелите ще са разбираеми за максимално много хора.

Quote
със съмнителни позиции

Какво ще рече това???  :help:
Видимо имат политически намерения, а това е в пълен противовес с идеята за гражданска организация.

Освен това, твърде упорито и съмнително се опитват да лансират идеи за прилагане на чужди политики и практики в обществения сектор без необходимата адаптация*. Това може да е част от някаква програма за културно обезличаване на българите... :neznam:

Quote
коментира в два интернет форума
Това е най-хубавото нещо, което може да се направи :)
Всъщност, това е най-грешното нещо.

Първо, в тези два форума няма представители на всички групи хора, които ползват метрото.

Второ, и по-важно, основните участници в тези форуми са хора, които се интересуват от това на любителско или професионално ниво. Ние не можем да погледнем тези неща през очите на човек, който няма интереси в тази сфера. За това трябва да се питат такива хора.


*Не съм против работещи политики и практики. Но съм напълно против такива да се прилагат без адаптация! А адаптация е необходима почти във всеки един случай. Ако на някой му е интересно, нека да се поинтересува какво е крос-културен мениджмънт и какви са основните постулати на тази научна дисциплина.
« Last Edit: 03.05.2016, 19:17:19 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Aз ще попитам пък защо няма символ за детска количка? Тая пазарска количка напомня на всичко друго, но не и на МОЛ. Отделно от това, според мен няма място там.
А като ще слагаме символи, защо няма такъв за трамвай, автобус и прочее? Все пак се предполага, че повечето слизащи на тази станция ще търсят последваща връзка към Зоопарка, Витоша и т.н.

В оригиналния проект, разработен от дизайнера на Метрополитен ги бяха изписали "Търговски център Парадайс", ние решихме да настояваме да не се изписва името, а изходите, които правят връзка с него да се изписва само Търговски център и да се добави иконка за пазарска количка. Независимо дали Парадайс ще решат да плащат на Метрополитен, за да се изписва името им в таблата, иконката за търговски център трябва да фигурира.

Иконката за количка в най-общия случай има същото значение като международния символ за достъпност. На повеето табели нямаме достатъчно място и за двете, затова се спряхме само на международния символ за достъпност. Първоначално имахме идея да се наредят и икони за асансьор, но предпочетохме на таблата да има по-малко, но по-големи икони, отколкото по-подробни, но по-ситни...

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
но предпочетохме на таблата да има по-малко, но по-големи икони, отколкото по-подробни, но по-ситни...
На каква база сте взели това решение?

Консултирали ли сте се със специалист от социалните науки (психолог, социолог) как тези неща въздействат на възприятията на хората и по-точно - как тези неща ще въздействат на възприятията на българите, които имат различна културна същност от други народи?
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6548
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
А дали са се консултирали с ядрен физик, астроном и космонавт? Луда работа....  :crazy: Това са табла в метрото, не адронния колайдер.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
А дали са се консултирали с ядрен физик, астроном и космонавт? Луда работа....  :crazy: Това са табла в метрото, не адронния колайдер.
Доста неуместна ирония!

Въпросните специалисти нямат нищо общо с темата, докато тези, за които аз говоря - имат!

Каква е основната цел на оповестителната система? - да ориентира пътниците на метрото, нали така? А за да може да се случи това, какво трябва да е основното изискване, на което да отговаря? - да бъде разбираема за тези пътници. ;)

И сега минаваме на въпроса - дали хора, които нищо не разбират от психологични и социални процеси, могат да кажат категорично дали дадена визуална концепция ще бъде лесно възприемана от максимален брой хора?
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9336
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
A дали сегашната оповестителна система е консултирана със специалистите, които предлагаш ти? А дали при изготвянето на всички други такива е направено това? Щото ако не е, то и за този случай изключение не следва да е нужно да се прави.