Author Topic: Оповестяване в метрото - табели, озвучаване, схеми  (Read 179529 times)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
A дали сегашната оповестителна система е консултирана със специалистите, които предлагаш ти? А дали при изготвянето на всички други такива е направено това? Щото ако не е, то и за този случай изключение не следва да е нужно да се прави.
Това, че нещо досега е правено по грешен начин, означава, че трябва да продължаваме да го правим по същия грешен начин?  :hm: :hm: :hm:

изключение
Изключението е било, че досега не са използвани консултации от съответните специалисти. ;) Задължително е при създаването на публични практики и политики да се правят консултации със специалисти от социалните науки.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9336
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Къде е упоменато подобно задължение? Ще помоля да цитираш конкретен източник, в противен случай ще допусна че използваш евтин популизъм, за да прокараш съмнителните си идеи.

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1016
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
А дали са се консултирали с ядрен физик, астроном и космонавт? Луда работа....  :crazy: Това са табла в метрото, не адронния колайдер.
Доста неуместна ирония!

Въпросните специалисти нямат нищо общо с темата, докато тези, за които аз говоря - имат!

Каква е основната цел на оповестителната система? - да ориентира пътниците на метрото, нали така? А за да може да се случи това, какво трябва да е основното изискване, на което да отговаря? - да бъде разбираема за тези пътници. ;)

И сега минаваме на въпроса - дали хора, които нищо не разбират от психологични и социални процеси, могат да кажат категорично дали дадена визуална концепция ще бъде лесно възприемана от максимален брой хора?

Интересно на какво отгоре един 18 годишен хлапак знае дали някой разбира от "психологични и социални процеси"?

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2204
    • View Profile
Опасявам се, че номерата на изходите ще объркат пътниците и те ще възприемат, че това са връзки с линии на наземния транспорт. Също така ми се струва, че изходите трябва да си останат обозначени със зелен цвят. Така няма да се налага и допълнително добавяне на обозначителни табели за аварийни изходи (които трябва да са зелени).
Относно пазарската количка – първата ми асоциация беше, че е за детски колички, а втората - търговски център. Чудесно – нито една от двете не е заблуждаваща. Може би, обаче, символът за достъпност би следвало да е по-голям.
И още нещо се сещам - много ви се моля, направете така, че информацията относно връзките с наземния транспорт да е възможно да се актуализира лесно и евтино. Например, шаблон, над който да се поставя „прозрачка“ в подходящ държател или ламинирани цветни листа A5, или нещо по-хитро. Досега въпросните обозначения изглеждаха хубаво, но съвсем скоро след откриването на станциите ставаха невалидни. Предполагам, че никой не ги сменя, защото е сравнирелно скъпо. Този вид информация трябва да е на такъв носител, че лесно да може да се актуализира.
« Last Edit: 03.05.2016, 21:20:28 by hitar_potter »
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
Къде е упоменато подобно задължение? Ще помоля да цитираш конкретен източник, в противен случай ще допусна че използваш евтин популизъм, за да прокараш съмнителните си идеи.
Това да не е официален закон, че да го цитирам?  :blink:

Това нещо може да се открие в най-различни научни статии както онлайн, така и офлайн(на хартиен носител).

Но все пак, ще се опитам да Ви насоча.

Първо трябва да погледнете с какво се занимават двете основни науки - Психологията и Социологията.

Quote
Основни обекти на изследване на психологията са възприятията, познавателната способност, вниманието, емоциите, мотивацията, функционирането на главния мозък, психологията на личността, поведението и междуличностните отношения.
Това е науката, която анализира тези неща. И тъй като основната функция на оповестителната система е да бъде лесно възприемана и разбирана, то трябва със сигурност тя да бъде анализирана от специалист дали отговаря на това изискване. А специалист за това може да бъде само представител на тази наука. ;) Един дизайнер не може да отговори на този въпрос тъй като той не разбира от когнитивни процеси.

Quote
Социология е наука, която изучава закономерностите на създаването и развитието на социалните системи, общностите и групите, също и личността в рамките на общността и обществото, както и спецификата на развитието на обществото (и различните общества).

Тя изучава социалните правила и процеси, които свързват и разделят хората не само като индивиди, но и като членове на асоциации, групи и институции. Тя използва количествени и качествени методи за изследване, статистическа обработка на данни и други. Резултатите от социологическите изследвания намират приложение в различни сфери – маркетинг, реклама, политика, здравеопазване, образование и други.

и

Quote
Културната социология използва критически анализ на думите, артефактите и символите, които си взаимодействат с формите на социалния живот, независимо дали в субкултурите или в по-голям мащаб – обществата.

Следователно, социологията анализира как хората си взаимодействат, а нейният раздел - културна социология анализира точно символите и как те въздействат на хората. За да разберем как дадена визуална концепция ще си взаимодейства с дадено общество (българските граждани), то трябва да се обърнем към специалист-социолог.

Освен това, можете да разберете повече конкретни неща за използването на социалните науки (и в частност - психологията и социологията) при създаване и развитие на публични политики. Напишете в Google следните фрази:
Applying Psychology/Sociology to Public Policy

Аpplication of Psychology/Sociology to Public Policy
и ще откриете десетки научни статии на английски език, в които се обяснява колко е важно да се използват методите на тези две науки за създаване на публични политики. Предлагам Ви да търсите на английски език, тъй като научните статии на български език в електронен формат са доста ограничен брой и трудно се намират.

Също така Ви съветвам да се поинтересувате какво представлява научната дисциплина Крос-културен мениджмънт. Това е дисциплина, която е част от социалните науки, чиято цел е да анализира дали една вече създадена практика/политика би работила и в друга културна среда. И ако да - има ли нужда от адаптация.


Всъщност, най-краткия и ясен отговор на въпроса защо е задължително при създаване на публична политика да се прави консултация със социалните науки би бил: публичните политики попадат в полето на анализ на тези науки и техните специалисти могат да анализират дали даден проект за такава политика ще бъде ефективен или не, преди този проект да е приложен на практика. ;) Такъв анализ не може да бъде направен от инженери, дизайнери и подобни специалисти.

Интересно на какво отгоре един 18 годишен хлапак знае дали някой разбира от "психологични и социални процеси"?
Аз не твърдя, че мога да анализирам професионално въпросната концепция от гледна точка на социалните науки.

Но смятам, че имам достатъчно висока обща култура, свързана с въпросните науки, за да твърдя, че консултирането с техни специалисти е абсолютно задължително.
« Last Edit: 03.05.2016, 21:23:26 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9336
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Taка, загубих 5 минути да изчета целия ферман и никъде не видях дори да се препоръчва да се правят каквито и да е анализи и консултации с психолог и социолог, каквито изискваш ти. Ти не си специалист в нищо за да се изказваш какво ТРЯБВА или не трябва да се прави. От тук насетне аз лично няма да търпя, меко казано неуместното ти поведение.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Опасявам се, че номерата на изходите ще объркат пътниците и те ще възприемат, че това са връзки с линии на наземния транспорт.

Връзките с наземния транспорт сме ги решили така: големи, цветни икони, които обозначават типа транспорт в същата форма като пиктограмите за достъпност. Ето това е конзолата за изхода към ул. Сребърна. На него се виждат интермодалните връзки и достъпността, както и ясно са обозначени номерата на изхода. На перона, на картата предвиждаме таблична презентация кои линии са на коя спирка, и коя спирка - до кой изход се разполага.



А иначе непосредствено преди самия изход - табла, на които се изброяват линиите на градския транспорт и номера на изхода:



Също така ми се струва, че изходите трябва да си останат обозначени със зелен цвят. Така няма да се налага и допълнително добавяне на обозначителни табели за аварийни изходи (които трябва да са зелени).

Проблемът със зелен фон е, че той не е с висок контраст на четене, когато не е с подсветка. Примерите, които изучавахме използват бяло (Прага и Лондон), черно (Ню Йорк) или наситно тъмносиньо (Париж) за фон на табелите, посочващи изходите, точно защото аварийните изходи се отбелязват със зелено и е логично само те да са зелени, а те трябва да се разполагат така, че ярко да се оразличават от таблата на изходите, използвани в нормалната експлоатация (особено по М3). Например в Лондон е забранено изходните табла (Way out таблата) да са разположени на фон, различен от черния.

Относно пазарската количка – първата ми асоциация беше, че е за детски колички, а втората - търговски център. Чудесно – нито една от двете не е заблуждаваща. Може би, обаче, символът за достъпност би следвало да е по-голям.

Всички пиктограми са високи по 10 сантиметра.

И още нещо се сещам - много ви се моля, направете така, че информацията относно връзките с наземния транспорт да е възможно да се актуализира лесно и евтино. Например, шаблон, над който да се поставя „прозрачка“ в подходящ държател или ламинирани цветни листа A5, или нещо по-хитро. Досега въпросните обозначения изглеждаха хубаво, но съвсем скоро след откриването на станциите ставаха невалидни. Предполагам, че никой не ги сменя, защото е сравнирелно скъпо. Този вид информация трябва да е на такъв носител, че лесно да може да се актуализира.

Аз лично съм привърженик на идеята това да става с гнезда, в които да се поставят стикери със съответната линия.  Такава практика има в Париж и Будапеща и работи успешно. Таблата, посочващи линиите не са с подсветка, така че всякакви приоми са приложими.
« Last Edit: 03.05.2016, 21:50:32 by boleroto »

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
Taка, загубих 5 минути да изчета целия ферман и никъде не видях дори да се препоръчва да се правят каквито и да е анализи и консултации с психолог и социолог, каквито изискваш ти.
Аз съм го написал ясно и точно:
:arrow:
Всъщност, най-краткия и ясен отговор на въпроса защо е задължително при създаване на публична политика да се прави консултация със социалните науки би бил: публичните политики попадат в полето на анализ на тези науки и техните специалисти могат да анализират дали даден проект за такава политика ще бъде ефективен или не, преди този проект да е приложен на практика. ;) Такъв анализ не може да бъде направен от инженери, дизайнери и подобни специалисти.

Ти не си специалист в нищо за да се изказваш какво ТРЯБВА или не трябва да се прави.
Използвам класическа логика. Не е нужно да си специалист, за да използваш класическата логика.  ;)

Ето как работи логиката:
Създава се нова публична концепция. :arrow: Трябва да се прецени дали тя ще е ефективна. :arrow: Кой е основният аспект на тази концепция? - визуалната информация и възприятието и.  :arrow: Кои специалисти могат да анализират точно този аспект? - психолозите и социолозите.  :arrow: Новата концепция трябва да бъде анализирана от такива специалисти, за да се установи дали ще работи.  ;)
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
А иначе непосредствено преди самия изход - табла, на които се изброяват линиите на градския транспорт и номера на изхода:

И какво? - хората трябва да се разходят чак до въпросния изход, за да установят дали конкретната наземна линия, която те търсят е през този изход?  :blink:

Проблемът със зелен фон е, че той не е с висок контраст на четене, когато не е с подсветка. Примерите, които изучавахме използват бяло (Прага и Лондон), черно (Ню Йорк) или наситно тъмносиньо (Париж) за фон на табелите, посочващи изходите, точно защото аварийните изходи се отбелязват със зелено и е логично само те да са зелени, а те трябва да се разполагат така, че ярко да се оразличават от таблата на изходите, използвани в нормалната експлоатация (особено по М3). Например в Лондон е забранено изходните табла (Way out таблата) да са разположени на фон, различен от черния.
Наясно ли сте, че в различните култури цветовете имат различен смисъл и за това в една държава един цвят е по-подходящ за дадена цел, а в друга - друг цвят?

Или сте над тези неща? :crazy: Важното е да има copy/paste от другите държави, пък дали е съвместимо с местната култура - майната му. :crazy:
« Last Edit: 03.05.2016, 21:49:56 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4501
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Taка, загубих 5 минути да изчета целия ферман и никъде не видях дори да се препоръчва да се правят каквито и да е анализи и консултации с психолог и социолог, каквито изискваш ти. Ти не си специалист в нищо за да се изказваш какво ТРЯБВА или не трябва да се прави. От тук насетне аз лично няма да търпя, меко казано неуместното ти поведение.

То само ти остана да го толерираш, добре дошъл в лагера  :)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6548
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
...
Наясно ли сте, че в различните култури цветовете имат различен смисъл и за това в една държава един цвят е по-подходящ за дадена цел, а в друга - друг цвят?

Или сте над тези неща? :crazy: Важното е да има copy/paste от другите държави, пък дали е съвместимо с местната култура - майната му. :crazy:
Ужас... дано не се съберат Камерунец, Бурундиец и Замбиец... че ще се сбият заради нашите цветове в метрото. След това ще докладват инцидента на ООН и ще настане международен скандал.  :crazy:

То само ти остана да го толерираш, добре дошъл в лагера  :)
И след като не остана никой да го толерира е удачния въпрос: До кога това хлапенце ще прави вокални престъпления в този форум?  :laugh:

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2204
    • View Profile
Поиграх си малко с номерирането на изходите, тъй като продължава да ми се струва, че не е очевидно, че числата се отнасят именно към номера на изхода, а не към нещо друго. Приближил съм цифрите към самите стрелки и съм ги подравнил спрямо тях, за да се създаде усещането, че са едно цяло. Също така съм подравнил имената на изходите с надписите Изход.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4619
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Моят съвет що се касае до подобряване на навигацията е да се номерират пероните. 1 и 2 никога не пречат, а напротив - дават много по-добра представа за това в коя посока се движи влака. Особено що се касае за чужденци много по-лесно е да обясниш the train will arrive on platform two/take the train from platform one which goes to the center/Obelya.... Тези обозначения ги има навсякъде в чужбина, но когато са започвали метрото в София не е имало чак такава нужда от тях. Сега обаче ще бъдат изключително полезни, особено ако се знае, че от Обеля към Витоша примерно е перон 2, а от Витоша до Обеля перон 1 (не пречи и на островните перони, предполагам сте го видели в Прага).

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 898
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Според мен няма смисъл от номериране на изходите. За да разбера откъде трябва да изляза трябва да направя две неща:
1. Да прегледам на схема кой изход е на мястото, което ми трябва (връзка с автобус, трамвай или тролей, магазин, институция, забележителност)
2. Да следвам табелите с номера, който съм видял (и запомнил)

По-добре е табелите да водят директно към обекта, както е например на летищата - табела "гейтове 1-5 тук" "гейтове 6-10 там" "багаж тук" "изход тук", т.е. да имат съответната пиктограма плюс номер на линия или друг пояснителен текст. Аз лично очаквам като видя число да е номер на линия от градски транспорт.
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Процедурата за хората, които не знаят кой изход им трябва и сега е такава. С тази разлика, че помнят ъгли на кръстовищата: "Излез откъм CCS" и "Излез на изход №3" предават една и съща информация, но е много по-лесно да запомниш число, вместо CCS, или северозападния изход или каквото още се използва сега.

Номерацията сме я възприели почти 1:1 от тази в Париж:


Всички интермодални икони са кръгли и с цветовия код на вида транспорт, а всички изходи - квадратни без цветови код, точно, за да предотвратят объркване.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
Нека сега да минем по същество.  ;)

Според няколко проучвания, които съм чел, и за които ми е разказвал студент по социология в Софийския университет, българите имат сравнително по-ниска обемна интелигентност и пространствена култура или с други думи - българите трудно си представят обемни тела и трудно се ориентират в пространството. Ако всеки си направи лично наблюдение, ще се увери, че в това има голяма доза истина.

И въпросът какво е общото между горното твърдение и оповестителната система в метрото. Отговорът е, че концепцията за оповестителна система е коренно сгрешена и би била трудна за възприемане от средностатистическия българин поради въпросната специфика на възприятията му.

Грешна е идеята да се пишат само направленията (Летище София, Бизнес парк, Младост, Обеля и т.н.) и да се предполага, че човек ще види схемата на метролиниите, ще се ориентира в кое направление е търсената от него станция и ще отиде на този перон (коловоз) където е това направление.

Правилната идея при станция с два перона е над стълбището към съответния перон да са изписани всички станции, до които може да се стигне с влак от този перон + стрелка, която недвусмислено сочи към това стълбище. А при станция с островен перон, трябва да има две отделни табели, разположени точно в началото на перона и сочещи двата коловоза, като на всяка табела са изброени станциите, до които пътува влака от съответния коловоз.

Относно наземния транспорт и другите обекти около станциите - трябва още на пероните да има ясни табели, на които са изброени всички наземни линии + съответните обекти, до които може да се стигне в съответната посока. В касовата зона се поставят ясни табели кои линии и кои обекти се намират във всяка дадена посока. И точно преди всеки изход от подлеза се поставя табела, която да информира човека, че е в правилната посока (пак трябва да съдържа всички наземни линии и обекти, до които се достига от този изход).

Това е правилният подход към хора с по-ниска обемна интелигентност и по-ниска пространствена култура. ;)

Относно цветовете, символите и пиктограмите - в социалните науки има специален инструмент, наречен фокус група. Всички визуални елементи могат да бъдат подложени на такова изследване, което не само, че ще провери доколко те са лесно възприемчиви от средностатистическия човек, но и ще спомогне за развитието на концепцията чрез нови идеи и предложения дошли от самите хора, които участват във фокус групата.




Надявам се сега вече да разбирате (особено RADOCVET) какво имам предвид това, че трябва и социалните науки да имат сериозно участие при създаването на подобни концепции. ;)
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4869
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Тук има сериозна нужда от психопатолог... :help:
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3133
    • View Profile
Тук има сериозна нужда от психопатолог... :help:
Нарича се психиатър. ;)

И ще Ви помоля да се аргументирате къде видяхте проблем в последния ми пост? Той съдържа само сериозна информация, която е конкретно по темата. Също така съдържа коментар и предложения по темата. Къде е проблемът?

Или проблемът е, че пише vasko в полето в ляво? :neznam:
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1309
    • View Profile
Процедурата за хората, които не знаят кой изход им трябва и сега е такава. С тази разлика, че помнят ъгли на кръстовищата: "Излез откъм CCS" и "Излез на изход №3" предават една и съща информация, но е много по-лесно да запомниш число, вместо CCS, или северозападния изход или каквото още се използва сега.

Номерацията сме я възприели почти 1:1 от тази в Париж:
...
Всички интермодални икони са кръгли и с цветовия код на вида транспорт, а всички изходи - квадратни без цветови код, точно, за да предотвратят объркване.

Вместо квадрати не може ли да се направи нещо П-образно, като врата, с номера на изхода вътре?
Трамваите се клатят, лашкат и повреждат? Тролеите са бавни? Попитайте Карлос Контрера и Зафир Зарков защо! - Защото ем тека...

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Остана да видим и други номера, които са пропуснати. Номер на фоайе, номер на вестибюл, номер на врата ... Просто нямам думи! и се надявам на здравомислието на някои отговорни фактори.