Author Topic: Оповестяване в метрото - табели, озвучаване, схеми  (Read 184367 times)

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16096
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Става... Но защо името на станцията по стените и на стъклото на парапета e с шрифт Century Gotic, за разлика от различния шрифт на вашите табели и останалите текстове по стъклата?! А когато не работи някой автомат  за билети или касиерката отиде до тоалетна, ще гледаме Times New Roman или разкривен ръкопис... Яката шаренийка! :fan:

П.П. И си имаме дума на български - "размер",  тази "дименсия" е свръх странна. Не се заяждам, пояснявам, защото все пак, доколкото знам, българският не ти е роден език. :)

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Жалко ... Надявах се на ръководството на метрополитена, но - уви! Може пък и спасителите да са ги натиснали по-яко, или пък наистина толкова да си могат хората...

Всъщност - не е толкова страшно. Целият ни живот вече десетилетия е изпълнен с какви ли не недомислени експерименти - ще преживеем и този.

Да са ни честити поредните информационни табели - внасящи поредното разнообразие и не помагащи с нищо за въвеждане на стил и организация в метрото. Ако някой пита какво не им харесвам - достатъчно съм писал назад в тази тема - относно стила, цветовете, и най-вече - "информацията" по тях.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4098
    • View Profile
    • Email
Става... Но защо името на станцията по стените и на стъклото на парапета e с шрифт Century Gotic, за разлика от различния шрифт на вашите табели и останалите текстове по стъклата?! А когато не работи някой автомат  за билети или касиерката отиде до тоалетна, ще гледаме Times New Roman или разкривен ръкопис... Яката шаренийка! :fan:

П.П. И си имаме дума на български - "размер",  тази "дименсия" е свръх странна. Не се заяждам, пояснявам, защото все пак, доколкото знам, българският не ти е роден език. :)

Шрифтът за името на станцията е част от архитектурния проект. Нашите табла са от фаза: Работен проект – интериор, част: Визуална информация, където не можем да променяме част от интериора. Даже с една от корекциите на разположението на топлата връзка загубих една конзола...

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3143
    • View Profile
Така че Васе стига врещяа ма по всички форуми.  :crazy:
Ама аз още нищо не съм казал... Ама това е сигурно, защото знаете, че табелите ви са пълни с разминавания и недоразумения. :rolleyes:



На тази табела има числа, които няма да говорят нищо на повечето хора...

Също така, защо фонът на табелата не е цветът на линията - синьо? :neznam:


Защо фонът на частта за изход също е син? Така се получава визуално сливане със средната част, на която пише "Витоша" и това може да води до обърквания...

Също така, нали спасителите се борехте в България и в София да се въведат утвърдените международни стандартни за някои неща? Всички знаем, че международният стандарт за фон на табели за изход е зелен.


"Хладилника" какво е? - улица, булевард? Не става ясно за хората, които гледат надписите на латиница.


За тази табела вече казах, но пак ще го кажа.

Тук трябва да пише:
Център
Централна гара
Надежда
Обеля


Независимо, че ще има карти, схеми и т.н., това са табелите, които се виждат веднага от хората и най-лесно и най-бързо ги ориентират. Нека да си има карти и схеми, но трябва на тези табели да са изписани повече дестинации, за по-бързото ориентиране на хората.

Представете си следната ситуация - събота вечер; интервал на движение 15 минути. Влиза човек в станцията, който иска да стигне до Надежда. Вижда само надпис "Обеля" на въпросните табели. Този човек не знае, че това е направлението, което му върши работата и започва да разглежда картата, за да се ориентира. В това време влакът заминава. Тогава човекът се ориентира, но остава да чака 15 минути... А ако на висящите табели имаше повече информация, нямаше да чака толкова време.


Тук има пропуск. Да видим кой ще го открие първи. :)


Фотографът тактично е пропуснал да снима другите информационни табла-телевизори, за да не видим какво се изписва на тях. Сигурно все още си стои "Център-Надежда". :rolleyes:

Също така, защо тези телевизори работят и хабят ток, докато станцията още не е открита?

Да не говорим за простотията да се използват телевизори, за да изписват едно статично съобщение - "Крайна станция".  :crazy:


П.П. И си имаме дума на български - "размер",  тази "дименсия" е свръх странна.
Това е част от цялостната политика на спасителите - малко по малко ни налагат западната култура... :neznam:
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1409
    • View Profile
Миналата седмица бях в Лондон и там изходите (поне на повечето станции видях) имат номера, което е много полезно ако трябва да обясниш на някой от къде да излезе, просто му казваш - "Изход 5", а не примерно "Тръгни посока Люлин, обратно на движението на влака, после левия изход, след това десните стъпала".

Относно висящите табели и повечето информация, мисля, че не е добре на такава табела да пише толкова много, трудно ще е четимо. Затова аз много харесвам табелите на входовете на станциите, които показват схематично направлението и са изредени всички спирки. Може би на някои места трябва да се разшири информацията, защото формално Обеля я считат за крайна станция на линиите.

Относно телевизорите - работят за да се тестват, а някой ден вместо "Крайна станция" ще пише нещо друго, защото това не е последната планирана станция.

Sent from mTalk for Windows 10
« Last Edit: 14.07.2016, 14:01:58 by dan »

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3143
    • View Profile
Миналата седмица бях в Лондон и там изходите (поне на повечето станции видях) имат номера, което е много полезно ако трябва да обясниш на някой от къде да излезе, просто му казваш - "Изход 5", а не примерно "Тръгни посока Люлин, обратно на движението на влака, после левия изход, след това десните стъпала".
Но защо номерът на изхода е отбелязан на входната табела?* Да не би на тротоарите до входовете също да има схеми на станцията, с отбелязани изходи?

*Дори във формулировката на въпроса се вижда парадокса, за който говоря.

Относно висящите табели и повечето информация, мисля, че не е добре на такава табела да пише толкова много, трудно ще е четимо.
Както виждаме, табелите са доста големи. Може четирите направления, които аз предлагам, да се изписват в две колонки по две. :)

Затова аз много харесвам табелите на входовете на станциите, които показват схематично направлението и са изредени всички спирки.
Много добра идея!

Обаче, трябва над стълбището към определен перон да са изредени само станциите, до които се стига с влака от този перон. А не да има схема на цялата линия.

Относно телевизорите - работят за да се тестват, а някой ден вместо "Крайна станция" ще пише нещо друго, защото това не е последната планирана станция.
Това ще се случи след много време.

А дотогава сегашните телевизори ще са приключили своя жизнен цикъл, тъй като те ще работят по 18-19 часа на ден. Даже, може би, още един комплект телевизори ще трябва да се сменят до следващото удължаване на МД2.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Andrej_mk

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 82
    • View Profile
    • Email
Така че Васе стига врещяа ма по всички форуми.  :crazy:
Ама аз още нищо не съм казал... Ама това е сигурно, защото знаете, че табелите ви са пълни с разминавания и недоразумения. :rolleyes:



На тази табела има числа, които няма да говорят нищо на повечето хора...

Също така, защо фонът на табелата не е цветът на линията - синьо? :neznam:


Защо фонът на частта за изход също е син? Така се получава визуално сливане със средната част, на която пише "Витоша" и това може да води до обърквания...

Също така, нали спасителите се борехте в България и в София да се въведат утвърдените международни стандартни за някои неща? Всички знаем, че международният стандарт за фон на табели за изход е зелен.


"Хладилника" какво е? - улица, булевард? Не става ясно за хората, които гледат надписите на латиница.


За тази табела вече казах, но пак ще го кажа.

Тук трябва да пише:
Център
Централна гара
Надежда
Обеля


Независимо, че ще има карти, схеми и т.н., това са табелите, които се виждат веднага от хората и най-лесно и най-бързо ги ориентират. Нека да си има карти и схеми, но трябва на тези табели да са изписани повече дестинации, за по-бързото ориентиране на хората.

Представете си следната ситуация - събота вечер; интервал на движение 15 минути. Влиза човек в станцията, който иска да стигне до Надежда. Вижда само надпис "Обеля" на въпросните табели. Този човек не знае, че това е направлението, което му върши работата и започва да разглежда картата, за да се ориентира. В това време влакът заминава. Тогава човекът се ориентира, но остава да чака 15 минути... А ако на висящите табели имаше повече информация, нямаше да чака толкова време.


Тук има пропуск. Да видим кой ще го открие първи. :)


Фотографът тактично е пропуснал да снима другите информационни табла-телевизори, за да не видим какво се изписва на тях. Сигурно все още си стои "Център-Надежда". :rolleyes:

Също така, защо тези телевизори работят и хабят ток, докато станцията още не е открита?

Да не говорим за простотията да се използват телевизори, за да изписват едно статично съобщение - "Крайна станция".  :crazy:


П.П. И си имаме дума на български - "размер",  тази "дименсия" е свръх странна.
Това е част от цялостната политика на спасителите - малко по малко ни налагат западната култура... :neznam:

1) Отговарям ти на предишните постове и врещене че нямало ги изписано линиите.
2) Това е номера на изхода. Ако ти си неадекватен (а без съмнение си такъв), това не означава че всички са както теб. Това е едно ново, лесно разбираемо и международно прието обозначение за изходите и хората ще се научат много бързо да разпознават какво е то.
3) Фона на всичките табели е син, освен тези които показват направелнията за по-ясно открояване на цвета на съответната линия.
4) Фона на изхода е син защото всичките табели са върху тъмно синя основа, а зеленото не може да се ползва защото след 3 годни ще имаме зелен М3! Мисли малко с главчето. Освен това айде първо излез от Обеля та ми давай акъл кое е било стандарт за изход. Зелено е фон за АВАРИЕН изход, а като пример ти давам снимки от най-големите метрополитени в Европа:

Лондон:



Париж:



Виена:



Москва:



Винаги и навсякъде се пише САМО И ЕДИНСТВЕНО крайната станция на влака. За да се ориентира човек, преди спускането на ниво перон ще има от онези схемите с цялата линия до Обеля, а на самата платформа ще има по две големи схеми на мрежата. В София има 2 линии на кръст, всеки знае в кое направление му е станцията която му трябва.

Ти си абсурден. Надявам се отговорите да са те задоволили и чакам с нетърпение каква глупост ще измислиш още за да се хванеш от яд и злоба.
« Last Edit: 14.07.2016, 14:03:38 by Andrej_mk »

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1409
    • View Profile
Миналата седмица бях в Лондон и там изходите (поне на повечето станции видях) имат номера, което е много полезно ако трябва да обясниш на някой от къде да излезе, просто му казваш - "Изход 5", а не примерно "Тръгни посока Люлин, обратно на движението на влака, после левия изход, след това десните стъпала".
Но защо номерът на изхода е отбелязан на входната табела?* Да не би на тротоарите до входовете също да има схеми на станцията, с отбелязани изходи?

*Дори във формулировката на въпроса се вижда парадокса, за който говоря.

Всеки изход е и вход

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1016
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
Смешно е човек, който главата не си е показвал по-далеч от Люлин...да коментира международни стандарти. Возил съм се в достатъчно метрополитени по света, за да твърдя, че изработените табели са на изключително високо ниво. Отделно съм присъствал на голяма част от срещите с Метрополитен, за да твърдя, че направени компромиси има само и единствено заради непоколебимостта на Метрополитен и заинатяването за някакви детайли.  Въпреки това, представеното е най-добрата визуална информация появявала се някога в софийския градски транспорт. Независимо дали на 17 годишни мрънкачи този факт им харесва или не..

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3143
    • View Profile
2) Това е номера на изхода.
Да, но е отбелязан на табелата, която хората виждат, когато влизат в станцията. Какво ще говори това на хората, които тепърва влизат в станцията и все още не са виждали схемите, които са вътре?!?

а зеленото не може да се ползва защото след 3 годни ще имаме зелен М3!
В София няма да има 20 линии на метрото, така че спокойно може да се избере друг цвят за МД3. И зеленото да си остане за изходите по всички станции. ;)

Винаги и навсякъде се пише САМО И ЕДИНСТВЕНО крайната станция на влака. За да се ориентира човек, преди спускането на ниво перон ще има от онези схемите с цялата линия до Обеля, а на самата платформа ще има по две големи схеми на мрежата. В София има 2 линии на кръст, всеки знае в кое направление му е станцията която му трябва.
Дадох конкретен пример с човек, който за пръв път ще ползва метрото. Нали сте организация, която уж иска доброто на гражданите? Защо не коментирахте примера? Добре ли е човекът да чака 15 минути, защото така се правело по света?

Независимо какво се прави по света, ние си имаме вече доказана успешна практика от МД1. Там, по табелите са отбелязани дестинации като Младост, Люлин, Център и това страшно много помага на хората да се ориентират. Какво е мнението на спасителите за тази практика? Или искате и по МД1 да се сменят всички табели само с крайната дестинация? :angry:

всеки знае в кое направление му е станцията която му трябва.
Това изобщо не е вярно! По няколко пъти на седмица упътвам хора в метрото, които не могат да се ориентират.

Всеки изход е и вход
Принципно е така. Но в конкретните случаи е или едното или другото. За човек, който излиза от метростанция е изход, а за човек, който влиза - е вход.

Табелата, която коментираме е първата, която виждат хората, които влизат в метростанцията, т.е. можем да я наречем входна. И за това е странно ако на тази табела е отбелязан номера на изхода. Хората, които влизат, все още не са виждали схемите с изходите (които са вътре в станцията) и не знаят какво означава това число.

Единствено би имало логика на тези табели да има отбелязан номер, ако и на тротоарите има схеми на станцията.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1409
    • View Profile
В София няма да има 20 линии на метрото, така че спокойно може да се избере друг цвят за МД3. И зеленото да си остане за изходите по всички станции. ;)
Избраните цветове за линиите са основните такива, така че едва ли някой ще смени цвета на линията.

Принципно е така. Но в конкретните случаи е или едното или другото. За човек, който излиза от метростанция е изход, а за човек, който влиза - е вход.

Табелата, която коментираме е първата, която виждат хората, които влизат в метростанцията, т.е. можем да я наречем входна. И за това е странно ако на тази табела е отбелязан номера на изхода. Хората, които влизат, все още не са виждали схемите с изходите (които са вътре в станцията) и не знаят какво означава това число.

Единствено би имало логика на тези табели да има отбелязан номер, ако и на тротоарите има схеми на станцията.
Сам казваш, че много хора са неориентирани - излизаш от изход 5 и какво по-лесно от това после да намериш същото число и да знаеш, че е мястото, от където си излязъл. Има хора, които не познават пътните знаци дори, но това не означава, че не трябва да ги има или пък до всеки знак да е сложено описание.

Предлагам да се приключи този въпрос. С щракане по клавиатурата нищо няма да се промени - табелите са факт, както и самата станция. Винаги ще има хора, на които някои неща не им харесват, а на други много ще допадат.


Sent from mTalk for Windows 10

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1016
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
Самият факт, че някой ми обяснява, че е по-лесно човек да се ориентира по имена на някакви улици и хора, отколкото по 1,2,3,4,5...е показателен и за капацитет, и за опит, както житейски, така и професионален.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6549
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Момчета, прекрасна работа!  :fan: Табелите изглеждат прекрасно, добре са направени и информацията е супер по тях. Въобще не обръщайте внимание на хора, които все знаят да плюят и да виждат всичко в черно. И хора които не са излизали по-далеч от Обеля, но имат претенциите за големи капацитети.

Табелите са супер, информативни, стилни! Дано да се наложат и да сменят сегашните табла по другите станции. И не обръщайте внимание на хейтърите, за тях каквото и да се направи те винаги ще са недоволни!

Offline spicy_e

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2174
    • View Profile
    • Email
Единствено би имало логика на тези табели да има отбелязан номер, ако и на тротоарите има схеми на станцията.
А Метрополитен ще си плати ли на СО зареди това, че на територията на СО ще се рекламира станция на Метрополитен ?

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
... представеното е най-добрата визуална информация появявала се някога в софийския градски транспорт. ...

Мъкъ, мъка ... Обикновено оценката за работата на някого се дава от другите, иначе се нарича с други изрази. Ако гледате само в собственото си обкръжение, резултатът ще е все такъв - на вас ще си ви харесва, а мнението на останалите въобще няма да ви интересува. По света винаги ще си намерите аргумент в подкрепа на вашата теза - нали от там сте "преписали". Нищо че не сте анализирали и останалите варианти - толкова си можем, това предлагаме, даваме пример къде го има, борим се с всякакви средства да докажем колко сме велики, и си го харесваме. (аналогично и на жабите си им харесва в гьола). Но това е ясно че няма да се промени чрез този форум, а и за вас този етап от развитие очевАдно отдавна е пропуснат.


По темата за табелите: има едно вярно нещо: надписът "централна жп гара" е придружен с картинки - нещо по релси и нещо на гуми, т.е. от жп гарата жп превозвачът ще ви извозва с влак и автобус, трансбордирането е важно да се знае още от Витоша.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3143
    • View Profile
Въобще не обръщайте внимание на хора, които все знаят да плюят и да виждат всичко в черно.
Не съм казал, че табелите са лоши или грозни. Табелите наистина са хубави, приятни, достатъчно големи.  :)

Аз коментирам съдържанието. Което е много важен аспект, когато си говорим за табели.

А Метрополитен ще си плати ли на СО зареди това, че на територията на СО ще се рекламира станция на Метрополитен ?
Аз не съм казал, че трябва да има подобни схеми на тротоара. Само отбелязах, че цифрите върху входните табели биха има смисъл при схеми на тротоара.

Иначе, СО и Метрополитен са едно и също нещо, тъй като едното притежава другото.




като пример ти давам снимки от най-големите метрополитени в Европа:

Лондон:



Париж:



Виена:



Москва:



Като гледаме тези снимки (а и всякакви други, разбира се) от световните метро системи, можем да стигнем до извода, че няма някаква универсална, единна система за оповестяване. Всяка подземна железница си е разработила своя система, като очевидно са се съобразили с различни особености на държавата, хората там, езика, културата и т.н.. От тази гледна точка, изразът "така го правят по света" губи всякакъв смисъл.

Да, има прилики между различните системи на оповестяване и няма лошо и софийската да взаимства някои от тези прилики. Важното, обаче е, че нашата система трябва да се направи според местните особености и това обобщава всичко, което съм искал да кажа с всички мои коментари относно новите табели.

Ето например, в Москва изходите са номерирани, но на табелите присъства и текстова информация относно съответните обекти. Силно се надявах това да се случи и на МС Витоша, тъй като първоначалният вариант, само с числа по висящите табели, нямаше да сработи изобщо в нашата културна среда. И се радвам, че тази грешка бе поправена. :)
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3143
    • View Profile
Мъкъ, мъка ... Обикновено оценката за работата на някого се дава от другите, иначе се нарича с други изрази.
Тук съм напълно съгласен!

Действията на "Спаси София" приличат на това едно дете да пита родителите си дали се е справило добре. :rolleyes:

Разбира се, че ако питате само вашите привърженици, те ще кажат, че всичко е супер. Питайте и останалите хора! :)
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Online comet

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1208
  • MAN Lion's City
    • View Profile
Ето например, в Москва изходите са номерирани, но на табелите присъства и текстова информация относно съответните обекти. Силно се надявах това да се случи и на МС Витоша, тъй като първоначалният вариант, само с числа по висящите табели, нямаше да сработи изобщо в нашата културна среда. И се радвам, че тази грешка бе поправена. :)...........

Действията на "Спаси София" приличат на това едно дете да пита родителите си дали се е справило добре. :rolleyes:

Разбира се, че ако питате само вашите привърженици, те ще кажат, че всичко е супер. Питайте и останалите хора! :)
Радваш се, но още не си доволен.
Смисълът на цифрите на входа е, че когато някой отиде до любимия ти търговски център е много вероятно да се върне през същия вход/изход. Ако човекът се е разсеял и е забравил, откъде е минал в подлеза, тогава ще се ориентира по "ненужните" цифри. И понеже досега само критикуваш тези табели във всички варианти от проекта, предложи изцяло твоя визия. Направи схема в пейнт вместо само да даваш примери за по-добри системи.
И накрая- аз не съм от  привържениците на "Спаси София", но крайният вариант ми харесва.

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 901
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Спрете да му отговаряте бе!  :help:
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2817
    • View Profile
Табелите изглеждат супер - не виждам нищо не ясно - от първия път разбрах, че едната снимка показва изход 5, където може да се хване линия 2. Браво на Спаси София  :fan:

Относно посоките - много зависи, дори в Лондон няма унифициран начин на отбелязване. Има варианти с направлението (Southbound Jubilee Line), направлението + всички станции на голяма табела отдолу, табела само с ключови станции и тн.

Най-често табелите са такива


Ето знак за изход, макар и да е от стария стил. Най-честите са тези, показани по-горе


Препоръчвам тази поредица - може да видите всякакви табели и има доста интересни факти:
« Last Edit: 15.07.2016, 00:54:19 by T_4 »
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775