Author Topic: Оповестяване в метрото - табели, озвучаване, схеми  (Read 171754 times)

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2017
    • View Profile
Идеята да се номерират изходите е много добра, но за да се номерират ще е хубаво да има и подобни карти на пероните и вестибюлите:



Снимката е от Московското метро и дава ясна представа къде е съответният изход, както и каква е пешеходната достъпност.

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1016
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
Идеята да се номерират изходите е много добра, но за да се номерират ще е хубаво да има и подобни карти на пероните и вестибюлите:



Снимката е от Московското метро и дава ясна представа къде е съответният изход, както и каква е пешеходната достъпност.
Точно това е целта ни. Ще има подобни схеми на нашите карти :)

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 311
    • View Profile
Кое ви е целта (не разбрах)?

Да има карти на всяка станция е задължително. (Рядко пътувам с метрото, но докато чакам на Сердика съм виждал такава схема).

Примерът с Москва е поредно доказателство че е доста .... /цензурирам се сам/ да се копира нещо, което някой някъде е видял. Мястото, на което е картата, т.е. където сме ние докато я гледаме, се означава с голяма цветна точка, напр. червена, а не с малка невзрачна кафеникава стрелка (както на примера, който разбирам че ви е някаква цел).

И защо от от една схема да видя че ми трябва изход 2 за авт. 156, и после да търся табелки с изход 2. Като може просто на табелката да пише че е за авт. 156. Или за съответния характерен обект - Халите, Търговски център, Пазар и т.н.

Не мога да разбера защо хвърляте "неимоверни усилия" и ангажирате ресурси върху ненужни и незначителни въпроси, като ".... и упорито" следвате една определено еднопосочна ваша си линия. Единственият резултат от това е че по този начин отклонявате вниманието от наистина належащите и важни проблеми. Дали очаквате всички да сме с такива промити и промиващи се мозъци. /не слагам въпросителни защото отговорите ми са ясни от прочитане на досега написаното/

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9250
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Аз също смятам че номерирането на изходите е ненужно и объркващо. Не всеки ще е видял или прочел схемата с номерацията и въпросните числа само ще допринесат за по-голямо объркване.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6539
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Идеята е добра, за сега ни се струва не толкова нужна, но метрото се разширява. А заблеяните пътници стават все повече и повече. Тези които не четат, няма да се оправят със и без таблата. Но тези пък които имат желанието да погледнат схемите и табелите, ще се ориентират за нула време. Така че идеята е много добра и дано да се реализира.  :)

Кая идея имаш предвид? За трите цвята на табелите? Или за двете изречения, които казват "не се качвай"? Или за "големи, цветни икони, които обозначават типа транспорт ", които на картинките са по 3 - 4 % от площта на табелата? Или за номерата на изходите? Или за майките с колички да могат да ползват метрото?
Тази:  ;)
Идеята да се номерират изходите е много добра, но за да се номерират ще е хубаво да има и подобни карти на пероните и вестибюлите:



Снимката е от Московското метро и дава ясна представа къде е съответният изход, както и каква е пешеходната достъпност.
« Last Edit: 05.05.2016, 14:16:52 by Petko21 »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 311
    • View Profile
Идеята е добра, за сега ни се струва не толкова нужна, но метрото се разширява. А заблеяните пътници стават все повече и повече. Тези които не четат, няма да се оправят със и без таблата. Но тези пък които имат желанието да погледнат схемите и табелите, ще се ориентират за нула време. Така че идеята е много добра и дано да се реализира.  :)

Кая идея имаш предвид? За трите цвята на табелите? Или за двете изречения, които казват "не се качвай"? Или за "големи, цветни икони, които обозначават типа транспорт ", които на картинките са по 3 - 4 % от площта на табелата? Или за номерата на изходите? Или за майките с колички да могат да ползват метрото?

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4717
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Трябва и консултация с офталмолози, които на базата на статистика за най-разпространените зрителни нарушения да определят местоположението и шрифта на таблата. Не става така...  :help:

Не мога да разбера - проблем били разходите около новите табла, а за разни "консутации", дето ще струват три пъти повече, става?
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
Трябва и консултация с офталмолози, които на базата на статистика за най-разпространените зрителни нарушения да определят местоположението и шрифта на таблата. Не става така...  :help:

Не мога да разбера - проблем били разходите около новите табла, а за разни "консутации", дето ще струват три пъти повече, става?
Аз обясних ясно за какво говоря - средностатистическият българин се ориентира по-трудно в пространството. По-трудно възприема карти и схеми. По-трудно може да се ориентира той къде се намира върху картата и кой обект в коя посока се намира в триизмерното пространство спрямо картата.

Поради тази причина трябва да се създаде такава информационна система, която да се съобразява с тези характеристики на съзнанието на възприятията на българите.  ;)

Не мога да разбера - проблем били разходите около новите табла, а за разни "консутации", дето ще струват три пъти повече, става?
Тази аналогия не е коректна. Телевизорите не са необходими, тъй като тяхното внедряване няма да доведе до подобряване на услугата. А създаването на концепция, която ще бъде разбираема за много повече хора е необходимо, тъй като това си е сериозно подобряване на услугата.  ;)


Замислих се за нещо много съществено. Спасителите на София твърдят, че въвеждането на новата концепция на МС Витоша ще е тестово, и ако се укаже успешно, ще се въведе и по всички други станции.

Каква е методологията за тест? Какви инструменти за проверка ще използват, за да установят дали експериментът е успешен или не?

Или просто използват някакви думи, за да звучат сериозно и интересно, без да влагат много смисъл в тях? :neznam:
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline carlson

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 97
    • View Profile
Аз не разбирам много от тези неща. Споделям мнението си като потребител на метрото - ако са ви нужни такива мнения. Според мен е удобно на самия перон да има табели, указващи в коя посока се намират характерни за мястото обекти (пазар, училище и т. н.).

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
Според мен е удобно на самия перон да има табели, указващи в коя посока се намират характерни за мястото обекти (пазар, училище и т. н.).
Точно така!  ;)

И точно това е свързано с пространствената култура на българина. Той има нужда от точно този тип табели.

А не схеми, на които са отбелязани с цифри изходи и човек да се чуди кой изход къде е, накъде води и т.н.  ;)

СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 311
    • View Profile
Срещнах една снимка и си я сложих в албума с най-големите идиотизми, които съм виждал. От къде да стигна до центъра според тази табела? Ще си купя карта или ще питам някой СС-овец да ми каже. А ако на Хладилника искам да хвана трамвай, на къде ли ще тръгна.... За автогарата сигурно ще се хвърля на релсите в дясно, защото там ми се вижда нарисувано нещо като автобусче. А големите цифри 5, 6 и 7 ме водят право към мола (предполагам, според пазарската количка). Народът отдавна го е казал: дай му власт на .... и му гредай сеира! Честито Парижани, давайте все така. Да не забравя и снимката:

« Last Edit: 21.06.2016, 18:32:26 by mitko08888 »

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4852
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Няма да влизам в обяснителен режим. Само ще кажа  че това бяха първите табели, напечатани по нареждане на г-н Братоев, двете в различни варианти, които да бъдат монтирани с цел добиване на реална представа. От тук нататък тези табели, в комплект с карти, допълнителни указващи табели и конзоли ще указват ясно и точно на пътника къде и какво трябва да направи за достигане на целта си. Здравей, бръмбарчо впрочем.
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 311
    • View Profile
Няма да влизам в обяснителен режим. Само ще кажа  че това бяха първите табели, напечатани по нареждане на г-н Братоев, двете в различни варианти, които да бъдат монтирани с цел добиване на реална представа. От тук нататък тези табели, в комплект с карти, допълнителни указващи табели и конзоли ще указват ясно и точно на пътника къде и какво трябва да направи за достигане на целта си. Здравей, бръмбарчо впрочем.

Ама аз обяснения не съм очаквал. Но все пак благодаря за разяснението - бръмкам от нетърпениеза  откриването на Витоша - да се запозная с комплекта от карти, допълнителни указващи табели и конзоли. Ще си направя даже и снимчици, да си ги разучавам за да знам как да стигна до целта си.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 311
    • View Profile
Днес реших да се повозя на метрото, тъй като ми се случва рядко, пък и да видя дали има още нещо за спасяване. Паркирам си удобно на Младост 3, слизам на перона и
какво да вида: Табелите по перона определено са по-малки от сниманата на Витоша, но за сметка на това буквите (надписите) са с достатъчно голям шрифт (въпреки спецификата на зрението ми като човек на не малко години работещ напракъснато с компютър), заемат почти цялата площ. Ами да, защо да плащаме за големи табели, на които пише с малки букви по една - две думи ... или сигурно големите табели могат да изядат доста повече пари, знам ли. Та да продължа от Младост 3. Тъй като съм в периферията на града, първата ми мисъл е да стигна до по цивилизовано място, напр. до центъра. Сигурно и един чужденец така ще направи. И
какво да видя за втори път - на хубавата табелка с големи букви пише "център", пък след това - Люлин! Ами да, я си представете че прочета "Обеля"  -ако не съм изучил териториалното делене на София едва ли ще се сетя че това е посоката за центъра. Ама защо на навите табели да пишем "център"? Хората да разучават взаимното положение на кварталите и да се сещат сами. Няма да четат на табелите я... Третото
какво да видя: половината табела си е в цвета на метродиаметъра, другата половина е зелена - нали към изхода ще ме води. Ама не можело зебено, защото третата линия била зелена - ами направета я жълта тогава, или виолетова, нека зеленото да си е ЕХIT както по целия свят, независимо дали е авариен или нормален.
Та същите хубави табели гледам и на Сердика 2, даже на тях си пише: ЦУМ, Мария Луиза, връзка с другатата линия, гледам и на Стадиона - пише си Граф  Игнатиев и т.н.

Та питам аз: кой реши че тези табелки не са хубави? И кой реши че когато някой напише че новите ще "указват ясно и точно", това наистина е така?

Вярно е, че на другия перон в Младост пише "Цариградско шосе", а отдавна там трябваше да пише Дружба и летище. Ама ние няма да поставяме този въпрос, ами ще гледаме да си набутаме големите нови табели, лишавайки метростанциите от наличната в момента информация.

Също така ще се мъчим да накараме хората да си номерират изходите, улиците и кварталите, така както било в Париж! Ами то в Париж и кварталите, макар да си имат имена, се адресират и използват с номерата им. Така са си свикнали франсетата от десетилетия, няма да им разваляме рахата.

Гледам си от прозорчето съществуващите часовници и си спомням: Веднъж съм се умислил и на Г.М.Димитров аха  да си хвана влакчето за центъра, и мярвам на часовника пише: Летище, Младост 1, ... докато прочета третото и влакчето замина. За чий ми е да гледам от къде е тръгнало влакчето и от къде е минало, мен ми трябва само "център, Люлин". Ама и това няма кой да оправи, защото социално ангажираните са заети с други дела.

Та направих си една хубава разходка. Много ми харесаха някои неща, ама иам и нещо за довършване и дооправяне. А дано да се оправят тези дребни пропуски. Но да си довърша приказката - на връщане, с един от най-старите състави (май номерни им викате, незнайно защо), чувам прекрасна английска реч: Next station Mladost tree. Ама нито THREE, нито ТРИ. Добре че преди това се заговорих с една двойка чужденци (които при слизане от влакчето за Бизнес парка, преди да се качат на това за летището дългоооо се взираха в часовника с напарзна надежда да разберат за чий е написан целия маршрут, а не само дестинацията, за която е влака) та се посмяхме малко и с тях.

ей че дълго стана ... Дали ще го прочете някой ... ама на мен си ми харесва.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
Срещнах една снимка и си я сложих в албума с най-големите идиотизми, които съм виждал. От къде да стигна до центъра според тази табела? Ще си купя карта или ще питам някой СС-овец да ми каже. А ако на Хладилника искам да хвана трамвай, на къде ли ще тръгна.... За автогарата сигурно ще се хвърля на релсите в дясно, защото там ми се вижда нарисувано нещо като автобусче. А големите цифри 5, 6 и 7 ме водят право към мола (предполагам, според пазарската количка). Народът отдавна го е казал: дай му власт на .... и му гредай сеира!
Напълно съм съгласен с Вас!!!

Не знам откъде "Спаси София" получиха такава власт, че те да решават какви да са табелите в метрото?!?  :angry:

Най-лошото е, че те се опитват да наложат тази концепция за всички станции. И няма да се учудя като врътнат още една анкета от 10 000 - 20 000 души и после да твърдят, че новата оповестителна система се подкрепя от всички софиянци.  :/

От тук нататък тези табели, в комплект с карти, допълнителни указващи табели и конзоли ще указват ясно и точно на пътника къде и какво трябва да направи за достигане на целта си.
Ама разбира се, много по-лесно, по-удобно и по-бързо е да слезеш от влака, да потърсиш въпросните карти, после да ги анализираш, тогава да установиш кой изход ти трябва и чак тогава да потеглиш към него.  :crazy:

Много по-трудно би било да слезеш от влака и веднага да видиш една табела над главата си, на която пише "ул. Сребърна" и стрелка в дадена посока, и веднага да тръгнеш в тази посока.  :crazy:

ей че дълго стана ... Дали ще го прочете някой
Аз го прочетох, защото уважавам труда на другите, които са отделили време да споделят позицията си. А не като някои хора - "не чета мнения повече от 5 реда"...  :neznam:

И съм напълно съгласен с Вас! Оповестителната система в нашето метро е под всякаква критика и вместо да се оправят и актуализират многото проблеми, някой тръгнал да въвежда нова система, която ще влоши нещата в пъти...  :/

Според мен, господин Братоев трябва да подаде оставка веднага, а от "Спаси София" трябва да се самозакрият.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2192
    • View Profile
Табелите с имена на улици често не са особено подходящи. Живея в Младост, но все още не знам коя е улица Анна Ахматова. Същата работа и с улица Сребърна. Все ми е тая коя от всички улици е Сребърна, мен ме интересува да стигна до автобусите към Витоша или до мола.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
Все ми е тая коя от всички улици е Сребърна, мен ме интересува да стигна до автобусите към Витоша или до мола.
И според Вас, това с числата е по-удобно и по-ориентиращо от директната информация върху табелите над перона?..
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6539
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Да по-удобно е, сега няма да можеш да спиш.  :devil:

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
Да по-удобно е
Не е лошо човек да се аргументира, когато твърди нещо.

Моите аргументи са, че е в пъти по-бързо и по-удобно да слезеш от влака и веднага да видиш табела, на която е отбелязано кой обект в  коя посока е. И тръгваш натам и това е.

Другият вариант (които е по-неудобен и много по-бавен) е да слезеш от влака, да търсиш карта, като я намериш да се опиташ да се ориентираш пространствено (това е трудно за някои хора) и след това да следиш числата по табелите, за да достигнеш до желания изход.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4852
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Превърнали сме се в кошче на другия форум. Когато там баннат самодоказалата се плява, тук й даваме трибуна за изяви. Още тогава, с пускането на снимката, се видяха нужди от корекции, и те веднага бяха направени. Така или иначе никой няма да вземе вашето мнение предвид, тъй като табелите вече са в процес на печат, а "грешното" според вас, отдавна беше променено.
« Last Edit: 23.06.2016, 07:53:50 by difian »
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!