Author Topic: Оповестяване в метрото - табели, озвучаване, схеми  (Read 160564 times)

Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 500
    • View Profile
Номерации на изходи - Токио, Сеул, Москва, Прага, Париж















Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2607
    • View Profile
    • Email
Много интересно, на нито една от снимките с номерирани изходи от чуждоземните метрополитени не виждам името на улица или площад да е заменена с картинка на същата. Даже в Париж където можеше да сложат снимка на Гар де л'ест са предпочели да изпишат името на площада пред гарата вместо да рисуват пиктограмки на световноизвестната гара.  :neznam: В Токио пък хората любезно за изписали имената на линиите с които се прави връзка, не са ги заменили с кръгчета с числа, които никой не знае какви са и накъде водят. Ама може аз да не разбирам от дизайн, знам ли :neznam:

Offline petur1111

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
    • View Profile
Тук говорим само за дизайна, а именно за това, че на "официалната" табела има само два числа, а липсват направленията, които са важна информация за хората.
Тук претендираш, че табелата има малко информация.
Шрифтът е толкова малък и толкова много информация са се опитали да набият на тия табели, че НЕ СЕ ЧЕТЕ! Дори за хората с добро зрение е трудно. А какво остава за останалите.
Само няколко минути по-рано пък претендираш за точно обратното - че табелите са с много информация и хората трудно ги четат. Кое от двете застъпваш или просто ей така се заяждаш?
И двете ми оплаквания са напълно релевантни.

В първия случай става дума за чисто нова табела, която е монтирана съвсем скоро във връзка с пускането на линия 3. Като такава можеше да бъде проектирана по съвсем друг начин (евентуално с други, по-големи размери), така че да съдържа допълнителна и важна информация като например направленията (които са поставени допълнително от касиерите).

Във втория случай става дума за стара табела, чието съдържание е променено без да се сменя самата табела. В този случай Спаси София се оправдават, че от Метрополитен много държат на табелите. Очевидно станция Софийския университет за десетина година е добила статут на паметник на културата и затова не можем да променяме нищо по нея...

А дори и да е вярно това, че от Метрополитен не искат да подменят табелата с нова и по-голяма, тогава спасителите трябваше да преценят така дизайна, че информацията да е максимално видима дори и за хора с леки зрителни нарушения, което автоматично означава по-малко информация на ограничената площ. Но това само в случаите, когато табелите са малки, и ако наистина няма възможност за подмяна с по-големи.

Иначе, като цяло аз съм за големи табели с много полезна информация върху тях, която е добре аранжирана в контрастни сегменти според вида на информацията.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4694
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Индикаторите над вратите в русичите са абсолютно безполезни и аз лично подкрепям заличаването им, тъй като с разрастването на мрежата станаха прекалено ситни и неясни, а откриването на още някоя друга станция би ги направило и неизползваеми заради ограничения брой чертички. Смятам, че дисплеите плюс гласовото носят достатъчно информация на пътника, така че не виждам какъв е проблемът с това. Аз за 11 години не се научих да ги гледам.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2607
    • View Profile
    • Email
а откриването на още някоя друга станция би ги направило и неизползваеми заради ограничения брой чертички

Броят чертички отговаря абсолютно точно на броя метростанции по фльонгата - 34 чертички и 34 станции. В следващите 10 години нови станции по фльонгата няма да има и до тогава индикаторите можеха да се ползват.

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2152
    • View Profile
В участъка, където М1 И М4 се движат заедно, тези индикатори са полезни, но там, където са разделени е объркващо, в интерес на истината. И на мен ще ми липсват тези индикатори, но е вярно и, че дисплеите и гласовото оповестяване дават достатъчно информация и от индикаторите над вратите няма голяма добавена стойност. Пък и номерните даже нямат и дисплеи, там се разчита само на гласовото.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1207
  • ! 9060 !
    • View Profile
Объркващо е, защото направиха куцо схемите. Дори и да станат след 10+ години повече от 34 станциите, пак може да се реши с правилната схема. Например може отдолу да се сложат "правоъгълничета" за М2, а над индикаторите М1/М4, цялата схема с трите линии така или иначе стои до всяка врата.
Пълно безумие е погубването на тия индикатори като се шибне лепенка от левче отгоре. Сто пъти по-информативно е да видиш станциите подредени и с моментното ти положение, отколкото каквото и да е гласово оповестяване + табло 10х100 пиксела, и никой не може да ме убеди в противното. Подобни решение тепърва навлизат в новите влакове на места из Европа, така че изобщо не е "абсолютно безполезно". Трябва да валят жалби сега, докато не е твърде късно.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2607
    • View Profile
    • Email
В участъка, където М1 И М4 се движат заедно, тези индикатори са полезни, но там, където са разделени е объркващо, в интерес на истината. И на мен ще ми липсват тези индикатори, но е вярно и, че дисплеите и гласовото оповестяване дават достатъчно информация и от индикаторите над вратите няма голяма добавена стойност. Пък и номерните даже нямат и дисплеи, там се разчита само на гласовото.

Проблемът много лесно можеше да се реши като се определят състави за движение по разклона за летището и такива за другия клон и се пускат само по съответните маршрути и индикаторите се приготвят по съответния начин. Такова нещо е напълно изпълнимо при сегашия брой състави.
Алтернативно решение - единия машрут да се постави отдолу на индикаторите както предлага wiNt, а другия отгоре и се съобщава по кой маршрут се движи влака. И такова решение е изпълнимо, защото маршрутите са само два които са в редовно движение.
« Last Edit: 16.09.2020, 14:28:19 by fafan »

Offline danny

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
Индикаторите над вратите в русичите са абсолютно безполезни и аз лично подкрепям заличаването им, тъй като с разрастването на мрежата станаха прекалено ситни и неясни, а откриването на още някоя друга станция би ги направило и неизползваеми заради ограничения брой чертички. Смятам, че дисплеите плюс гласовото носят достатъчно информация на пътника, така че не виждам какъв е проблемът с това. Аз за 11 години не се научих да ги гледам.

Абсолютно невярно твърдение (освен това за 11-те години). В първия ден от откриването на М3 масово хората недоволстваха, че там няма такива индикатори. Освен това на всеки се случва да се разсее поради една или друга причина и да не знае коя станция следва, защото няма видимост към таблото, а и не всеки може да "хвърли поглед" до там, ако е в другия край на вагона. Дори и в общите участъци са достатъчно информативни.

Разрастването на броя станции би следвало да стане след физическото разделяне на първи и втори диаметър, иначе излиза, че СС прекалено много са изпреварили събитията с налагането на М4.

Общо взето като има някаква функционалност е редно да се използва, а не да се замазва. Иначе може спокойно да се върнем към хартиени табелки с номер на линията и толкоз.

Все пак историята помни, че тези схеми над вратите, както и много други неща в информационните елементи на метрото, са променяни многократно, така че и тук като нищо ще има промяна след известно време.


ПП: Транслитерацията Moesia подлежи ли на коментар?
« Last Edit: 16.09.2020, 18:19:15 by danny »

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 660
    • View Profile
    • Email
Честно казано най-много съжалявам за това, че тази дискусия тук е буря в чаша. Ние можем да пишем какво ли не, но керванът си върви.
Фактът е факт - на столичани им се предлага алтернативна информация. Скриват се полезни индикатори и на тяхно място се лепят схеми, различни от реалността.

Аз нямам нищо против СС - направили са много, също както и много от форумците и не-форумците, които не са част от екипа на СС. Но това по стените на влаковете да се лепят лъжи, с които прикриват полезна информация за пътуващите е безобразие. Просто се излагате, СС! Излагате се и на фона на добрата работа, която сте свършили оставяте горчив привкус. И усещането за корумпираност във вашите действия е най-неприятното в цялата история.

А ако ме питате къде е лъжата - М4 не съществува в момента. Няма такова животно! Има М1, М2 и М3.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2607
    • View Profile
    • Email
А ако ме питате къде е лъжата - М4 не съществува в момента. Няма такова животно! Има М1, М2 и М3.

Ако трябва да сме съвсем честни, има такова животно. Имаме следните маршрути в момента:

- Летище София - Обеля - Витоша
- Бизнес парк - Сливница
- Бизнес парк - Обеля - Витоша

и Красно село - Хаджи Димитър

Така са вкарани в разписанията маршрутите и за да имаме 1:1 интеграция между табелите по станциите и бъдещи електронни приложения (навигации, приложения за подпомагане на незрящи и други) така трябва да бъдат навсякъде и да няма свободни съчинения по темата.

М4 - жълто - Обеля - Летище, такова животно наистина няма.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 303
    • View Profile
Преди някакви години го писах, сега ще се повторя.

Мисля си че е важно ДО къде пътува влакът, а не откъде тръгва.
Има влакове за:

Летище София
Бизнес парк
Сливница
Витоша (сигурно един ден ще има влакове през Обеля или не)

Абсолютно ненужно и дори объркващо е да се пише откъде е тръгнал влака, както и в момента на задната кабина има странни дестинации, въпреки че влакът е напр. за летището.

Как ще си ги управлява и адресират от метрополитена си е тяпна работа. На пътниците и по таблата на пероните трябва да пише само ДО къде е влакът, евентуално да пише и ПРЕЗ Обеля ако прави фльонга.

Разбира се трябва да има Хаджи Димитър и Красн осело, но за тях не виждам проблем:

Влак / перон ДО Красно село
Влак / перон ДО Хаджи Димитър

както и разклоненията, които ще се случат.

Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 500
    • View Profile
Честно казано, Метрополитен като транспортен оператор на Софийското метро, трябваше да направи разяснителна кампания преди пуска на М3. За линиите, за новите карти и схеми, за номерациите на изходите,  какво и как се променя, защо и т.н. Имат си и фейсбук страница и сайт. Да вземат малко да ги ъпдейтват, а не само да качват снимки.
На последният клип в канала на ОП Транспорт е направено нещо такова:

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9156
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Преди някакви години го писах, сега ще се повторя.

Мисля си че е важно ДО къде пътува влакът, а не откъде тръгва.
...

Абсолютно същото трябва да е и със спирките на наземния транспорт. Н аел. табла трябва да се изписва дестинацията на превозното средство, а не откъде идва, така както на самото превозно средство (е, не на всички де, нали натам се стремим) пише само дестинацията. Също така да изчезнат суперобъркващите дестинации като "Супермаркет".

Offline danny

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
Привечер минавайки по връзката СУ - Орлов мост забелязах и нещо друго. На първите табели пише Вход М3, на следващи Връзка с М3, после пак Вход М3 и те така. Но върхът на сладоледа е снимката по-долу, за която много ми се ще геният на инженерната мисъл да ми обясни как е възможно да е вярна...
За да не хвана случайни граждани нямаше как да снимам така, че да се вижда и мястото на табелата, а именно входът към МС СУ, там където имаше турникети по-рано.  :help:


ПП: Лично аз, идеята за М4 мога да я преглътна, защото е по-добре (по мое мнение) от старото положение, но пълната каша с информационните компоненти ми идва в повече.
« Last Edit: 16.09.2020, 20:44:23 by danny »

Offline tsetsi81

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 387
    • View Profile
Преди някакви години го писах, сега ще се повторя.

Мисля си че е важно ДО къде пътува влакът, а не откъде тръгва.
...

Абсолютно същото трябва да е и със спирките на наземния транспорт. Н аел. табла трябва да се изписва дестинацията на превозното средство, а не откъде идва, така както на самото превозно средство (е, не на всички де, нали натам се стремим) пише само дестинацията. Също така да изчезнат суперобъркващите дестинации като "Супермаркет".

Да не говорим за крайните спирки с определение "ухо",което е просто нелепо.В третата линия ме дразни надписа L3.Според мен наистина не е нужно да има началната спирка,а само крайната и ще може без номера.Доскоро имахме линия 1 и 2,сега 3 ,че и 4,която е вариация ан 1 и 2,хаоса е голям.

Offline T6M700

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 189
    • View Profile
Третата линия е М3, а това L3 го пише само по влаковете, защото табелите им са малки и М не може да се събере. Би трябвало това да е причината, друго обяснение не намирам.

Offline Sofiametro

  • Писател
  • **
  • Posts: 36
  • Фен на Метровагонмаш!
    • View Profile
Ще бъде М3,спокойно,но след пускането на участъка към мс"Горна баня".В едно от видеата в интернет,на влака си пишеше "М3 Горна баня".

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2607
    • View Profile
    • Email
Преди някакви години го писах, сега ще се повторя.

Мисля си че е важно ДО къде пътува влакът, а не откъде тръгва.
Има влакове за:

Летище София
Бизнес парк
Сливница
Витоша (сигурно един ден ще има влакове през Обеля или не)



Ставаше дума за индикаторите над вратите, те имат уникалното предимство, че показват не само за къде е влакът, но и от къде е дошъл, защото индикаторите по спирките, през които е минал влакът са се запълнили, а тези през които влакът предстои да мине са още празни. Никое друго средство за оповестяване не предлага с един поглед толкова много информация - човек като ги погледне веднага разпознава няколко неща: линията, посоката, качил ли се е в правилната посока и на правилния влак ли се вози. Особено посоката - правилна или противоположна е нещо, което е важно при метрото, което се движи под земята и нямаш други ориентири. Нашата метромрежа е малка, след 2-3 седмици почваш да свикваш, научаваш станциите наизуст и вече се движиш по инерция, защото знаеш към кой изход да излезеш, в коя посока да тръгнеш като слезеш то влака, ако щеш си научил и физиономията на полицая и касиерката на твоята станция. Хора които са били в по-големи и нови градове може би знаят за какво говоря - като попаднеш в метромрежи от ранга на Ню Йорк или Токио неминуемо през първите седмици, а даже и месеци ти се случва да се качиш във влака в грешната посока, дори и да си улучил правилната линия. И тук такива светлинни индикатори с цялата ос от станции е страшно полезна. Много жалко че ги жертваме сега за да си залепи някой измишльотините и да си прибере парите.

Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 500
    • View Profile
Третата линия е М3, а това L3 го пише само по влаковете, защото табелите им са малки и М не може да се събере. Би трябвало това да е причината, друго обяснение не намирам.
Физическите размери на табелите са малки, но резолюцията е напълно достатъчна да се изпише и М33, ако щеш.
Външните са с резолюция 24х160, а вътрешните 16х124.
Предполагам Сименс ще ги препрограмират, ако им се каже.