Author Topic: Транспортът в Люксембург  (Read 2821 times)

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1000
    • View Profile
    • Mediar's Site
Транспортът в Люксембург
« on: 01.01.2009, 22:23:24 »
Мисля че тук му е мястото - сайт със снимки на подвижния състав на Люксембург - http://martinruthe.fotopic.net/c1424596.html . Отдолу съм качил снимки на най-новите автобуси, липсващи в горепосочения сайт.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2232
    • View Profile
    • Email
Re: Транспортът в Люксембург
« Reply #1 on: 05.07.2009, 14:15:21 »
Преди доста време вече бях в Люксембург за малко.Не съм снимал нищо кой знае какво,то и няма нищо кой знае какво за снимане де.

Транспорта в Люксембург не е нищо необикновено,дори системата им разочарова имайки предвид уредеността и разнообразието на транспорта в останалите европейски градове-в Люксембург има единствено автобуси,за тролейбуси и метро никой никога не е мислил,а под влиянието на европейската тенденция трамвайна линия е предвидено да се построи до края на 2013,въпреки че не се е почнало съвсем нищо все още.Автобусните линии са (само) 25 но те са така планирани че обслужват абсолютно целият град.Почти всички линии преминават през централната част на град и има нещо като автогара на която спират всички автобуси и прекачването на всеки друг автобус е много лесно,стига разбрира се да намериш на кой от всичките "коловози" спира твоя номер.Разписанията не са нищо особено-по-голямата част от линиите са на по 10-15 мин в пиков час а в събота и неделя даже има и линии които не функционират,а останалите са с по 2-3 коли и скъсен маршрут което прави на интервал от 30-40 мин.Последните коли минават около 22.30 след което (но само в събота и петък) има три нощни линии които така са направени че покриват всички части на града.Автопарка е изключително модерен-почти всички автобуси са на по няколко месеца и в тях си мирише на ново.Една линия се обслучва от повече от една фирма даже понякога по 4-5,като по всяка линия "съконцесионер" е общината-всъщност малкото "стари" автобуси на ГТ са на общината-тя разполага с много нови ирисбуси "сителис" и малко от старите бройки несъчленени и съчленени манове.Всичките нейни автобуси са в един и същи цвят(има и рекламни но малко)
Ето снимки на общински автобуси за да онагледя приказките:
http://prikachi.com/users/freepigeon/56g.jpg
http://prikachi.com/users/freepigeon/57Q.jpg
http://prikachi.com/users/freepigeon/59f.jpg
http://prikachi.com/users/freepigeon/58z.jpg
Сителиси които преставляват 70% от парка на общината.
Всички са еднакви отвътре и изглеждат така:
http://prikachi.com/users/freepigeon/55h.jpg
http://prikachi.com/users/freepigeon/54w.jpg

Две линии-19 и J2 се обслужват от малки рейсчета като това(и винаги са празни  :D)
http://prikachi.com/users/freepigeon/60U.jpg

Съчленени автобуси има само по линиите 18,22,10,16 и 11(и по една две коли 6,7,8 и 9) като 18 е "гръбнака" на транспортната ситема и обслужва европейския парламент и богатия квартал на Люксембург и винаги е претъпкан,въпреки че има само съчленени коли.Обслужва се почти изцяло от частни концесионери,чиито автобуси са разнообразни по марка но винаги чисто нови.Все пак от съчленените най-разпространени са ситаротата,има и манове.Всяка фирма има своя външен дизайн на автобусите,а някои са с нормалния цвят.Седалките също са различни и идентични за всяка компания.Ето един частник:
http://prikachi.com/users/freepigeon/61v.jpg
Автобуса на който се возих,нека който знае да каже каква марка е че аз не успях да го идентифицирам:blush: по споменатата 18 ка :

http://prikachi.com/users/freepigeon/62E.jpg
http://prikachi.com/users/freepigeon/63D.jpg
Отвътре:
http://prikachi.com/users/freepigeon/64T.jpg

Удоволствието да се возиш на тези ултрамодерни возила струва 1.50 евро като билета важи цели 2 часа и то за всякакъв вид транспорт в ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА-междуградски автобуси,влакове,граски автобуси струват 1.50 и возят с един и същи билет

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16013
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Транспортът в Люксембург
« Reply #2 on: 05.07.2009, 15:02:27 »
Непознатият автобус си е норамален Неоплан Ситилайнер !!!  ;)

Offline buzpedsed

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Транспортът в Люксембург
« Reply #3 on: 05.07.2009, 16:55:18 »
Аз доста често съм в Люксембург, така че есента очаквайте снимков материал и от мен :) Иначе браво за ъпдейта. И аз съм на мнение, че трябва да копираме схемата за таксуване от Люксембург в София, но да видим дали това някога ще стане.

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1000
    • View Profile
    • Mediar's Site
Re: Транспортът в Люксембург
« Reply #4 on: 05.07.2009, 17:32:50 »
А това е което аз мога да кажа за Люксембург - http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=1507.msg93521#msg93521 - Мой пост за този град в друга тема.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2232
    • View Profile
    • Email
Re: Транспортът в Люксембург
« Reply #5 on: 06.07.2009, 12:00:30 »
А да,забравих да спомена и двойно съчленените-виждал съм този и още един на Sales-Lenz.Много са ми интересни и в същото време ми изглеждат много нестабилни-средната част винаги е леко наклонена....

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2365
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email


Великото херцогство Люксембург
30.юни-01.юли посетих Велико херцогство Люксембург, като основната идея беше да разуча обществения транспорт. Тук ще разкажа, като цяло какво видях в държавата.

Велико херцогство Люксембург е малка държавичка, между Германия, Белгия и Франция. В държавата се чуват трите езика на съседките, както и местният люксембургски, който ми наподоби на немски смесен с френски. Почти навсякъде се говори и английски (включая бабичките по магазините). Като цяло има един голям наистина голям град и това е столицата- град Люксембург. Има и още няколко по-големи градчета, както и множество дребни селца, наподобяващи махали и вилни зони. Бих казал- супер свежа и зелена държава. Населените места- супер чисти, китни, кокетни и красиви. Наистина голяма част от малките селца/градчета приличат на извадени от приказка. Доста хълмист терен, което допринася още повече за кокетното излъчване. В същото време улиците са много добре подържани. Вярно, държавата е малка, но бих казал, че тук пътната инфраструктура е в отлично състояние.

Великото херцогство Люксембург е първата държава с официално безплатен обществен транспорт в сила от 01.03.2020г. Заплаща се само пътуването 1-ва класа във влаковете, както и излизането от страната. Това е доста... интересно бих казал. Няма контроли, няма инспектори, няма билети... Маркиращите машини по гарите и автобусите още седят, но са изключени. На презграничните линии уж трябва да има контрол за билети-  аз такъв не видях. Във влаковете има кондуктори, които не глобяват, а продават билети (за 1ва класа или трансгранични). Цялата история с безплатното пътуване е започната преди около 6-7години с малки (10 местни) бусчета, обикалящи малките села, безплатно.

Двучасов билет за 1ва класа е 3 евро, а дневен- 6 или 24 (за група от до 5 човека). "Презграничните" билети са горе-долу със същите цени. Целият транспорт е организиран на държавно ниво, обединен, обхванат в "Мобилна централа"-  www.mobiliteit.lu. За пътниците- същата обхваща цялото информационно обслужване, приложение за пътуване, паркиране. Цялата информация е качена и в Google Maps където също може човек да се навигира.

Общо, национално държавата има нещо, като 3-4 железопътни лъча. Те са най-вече за далечно пътуване- помежду градовете и селата. В допълнение идват и автобусите, най-вече крайградски със смесени функции. Лошо, което ми направи впечатление- има разделение на ЖП и автобусен транспорт по схемите. Много по-удобно би било по спирките и влаковете да се отбележат "основните" връзки между населените места на двата вида транспорт. В същото време в град Люксембург има схема на транспорта, където пък липсват "селските" линии, които пък създават много удобни и бързи връзки. Подобна е ситуацията и при другите по-големи градчета с вътрешноградски транспорт. Част от крайградските автобуси са, като експреси, като имат спирки определени само за качване или само за слизане. Общо разписанията в национален мащаб са доста неритмични. А разписанията по гарите/спирките са представени по интересен начин- при линии с общ маршрут след спирката са дадени общо. На почти всяко градче гарата е събирателен пункт за прекачване по различни направления. Ако няма гара- значи има нещо, като автогара. А най-големият транспортен хъб е Централна гара Люксембург.

Друг интересен момент за мен са граничните райони. Предвид Шенгенското споразумение- "няма" граница. Така в един момент градският транспорт от съседното германско градче излиза от границите на държавата и влиза в херцогство Люксембург. Естествено- вътре в Люксембург обслужва безплатно. Същото е с влаковете. Затова при покупка на билет например Триер (Германия)-Люксембург Централна гара- таксува се само изминатото разтояние в Германия.

Сега по транспорта в детайли:
Железопътен транспорт:

Личното ми мнение- трябва поне още един лъч северно от град Люксембург. Основният оператор е държавният CFL, като влизат състави и от съседните държави. Три категории влакове- RB- пътнически, RE- експрес, IC-най-експрес (почти не видях такива). Трасетата са схематично разделени на 6 основни направления, линии- 10, 30, 50, 60, 70, 90. Това е и основата на номера- 10-11-12- са по трасето на 10, със съответни отклонения/скъсявания. Има и комбинация- нещо като завъртане на линии 10 и 60- тръгва като едната и преминава в другата, като това е отбелязано с отделен номер 10-60 и се показва ясно, че влакът върви по двата "лъча". Честно казано, жп мрежата ми се стори рехава. Разписанията- доста неритмични. Интервалите варират от 5 до 30, вечер дори 50 мин. по отделни направления. Влаковете са смесица от доста старинно и доста модерно. По пътническите влакове (RB) се пускат едни доста старинни машини, които ми напомниха електричките в България. В същото време има кондуктор, даващ "съгласие" за потегляне, досущ като при БДЖ. Гарите и пероните също изглеждат супер старинно.




В същото време по RE и IC се обслужват от сравнително нови и модерни двуетажни мотриси:

и идващи от съседните държави


До колкото разбрах се опитват да модернизират трасета за високи скорости и влакове от типа на германските ICE.

Друго ЖП е трамваят в столицата. Една линия, супер футуристична, още недопостроена. В момента на моето посещение се копаше трасе посока централна гара Люксембург. По част от трасето няма контактна мрежа. Трасето сега е от Панаирната палата до центъра, като трябва да се удължи на юг към Централна гара и южните зони, както и насевер към летището. Маршрутът много наподобява на най-основната автобусна линия в града- 16, оперирана с двойносъчленени автобуси.


Автобусите:
Тук е малко по-сложно. Няклко типа линии са. Ще се опитам да ги опиша най-оптимално.
Много са, предвид по-слабо разклонената жп мрежа, а и градчетата и селцата са супер разпръснати. Има всякакви автобуси- от миниатюрни микробусченца, до двойносъчленени и такива с допълнително ремарке. Всички са супер нови, сравнително луксозно изработени. Има частни и публични (общински или държавни) превозвачи, в това число и държавните железници. Всички са под опеката на публична регулация, под Мобилитет (споменато по-рано). Затова автобуси на няколко фирми могат да се видят да обслужват една линия. Автобусите често се завират в супер тесни пространства. Особено в по-планинските райони. В състава все повече стават електробусите, които биват купувани дори от частниците. Интересното е, че в цялата държава няма Соларис.
 
Навсякъде има микробусчета тип шатълче. Те са и началото на реализацията на безплатния транспорт. Преди години се пускат в почти всяко село/градче малки бусчета, обикалящи из уличките, минаващи покрай училища, аптеки, болници и гарите/автогарите. Същите бусчета имат и версия, като такси за инвалиди, болни и/или възрастни хора, както и за ученици. Същите бусчета на някои места имат разписание, редовно изпълняввано. На други места са, като такси "на повикване". Вид неудобство е, че масово на тези бусчета вратата е ръчна. До колкото разбрах са поръчани нови, малко по-големи с автоматични врати.

Най-големия такъв шатъл е в град Люксембург:


Лошото на тези шатълчета е, че обслужваните с постоянно разписание не се показват в електронния пътеводител.
« Last Edit: 15.09.2020, 23:47:41 by dj_the_bus »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2365
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Продължение:
Следват нормалните линии. Има няколко по-големи града имащи собствен вътрешен автобусен транспорт. Също междуградските линии са с номера със смесени функции. Най-голямата вътрешна мрежа е в столицата. Там линиите са номерирани по направления. Означаването им по схеми са с общи цветове. Всички в съчетани интервали, по общите части от маршрута. Като цяло в столицата средният интервал на движение по отделните линии е 10-30 мин., както казах в съчетаване в общите маршрути. Там основният оператор е така да се каже ДАП- общинска фирма, въпреки че под опеката ѝ работят и частници, със същите шарки на автобусите, но с малък надпис на първа врата. Най-голямата, основна линия на град Люксембург е 16, оперирана с двойносъчленени автобуси Хесс и Ван Хоол. По нейното трасе се изгражда и трамвайната линия. Вечерите по 16 видях и соло автобуси.





В другите по-големи градове също има мрежа от по няколко вътрешни автобуса, също оперирани от местната община. Основните интервали по малките градчета бяха около 10-15 мин. след съчетаването. Като цяло неделя най-вече транспортът рязко изчезва. Остават основните линии с интервали от по 10-20 мин.




В някои от малките населени места има по една линия, без номер, оперирана от градски микробус или мидибус


Идва и ред на крайградските линии. Пак споменавам, че същите са със смесено приложение. Доста от линиите са групирани по направления и делничен ден съчетано са на около 10-30 мин., но неделя и празници се стига до чакания от 1 час. Забелязах и комбинирани линии. Автобусите като цяло доста закъсняват. Същите допълват влаковете и градските пътувания. Оперират се от всякакви крайградски автобуси, много от които триосни соло. Има и съчленени с повече седалки. За линии към летището, панаирната палата и трансгранични се ползват и двуетажни автобуси. Същоо се използват допълнително закачващи ремаркета Хесс. Операторите са основно частни, както сред тях са и държавните железници. Частниците имат доста електробуси. Както споменах и по-рано, тези линии излизат извън държавата, като изпълняват функцията на градски транспорт "отвъд граница". Същото е с влизащи в страната чужди автобуси.
Ето пример: Аз и автобусът се намираме на "ничията земя". Автобусът тъкмо е минал знакът за напускане на херцогство Люксембург, а пред него е табелата за влизане във ФР Германия:

А автобус от Триер, Германия стига до панаирната палата:

Уви, не успях да снимам подобна ситуация с френски и белгийски автобуси.
Люксембургски автобус във Франция

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2365
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Продължение:


Ето и другите крайградски машини:

 


Автобус с допълнително ремарке:







Ето и друг вид транспорт-
Въжена самоходна железница, правеща връзка между спира на хълм и гара под него


И като завършек:
За мен транспортът в Люксембург не е адаптиран и добре организиран за безплатен такъв. Както и по-рано споменах, ще е по-удобно ако в схемите на влаковете се добавят и основните крайградски и междуградски автобуси. Също вътрешнокварталните, миниатюрни шаталчета, с редовно разписание, както и тези на повикване трябва да се появят в електронния пътеводител, като варианти за пътуване. Най-вече шатълчетата с редовно разписание трябва да "пораснат" до стандартни градски микробуси, пригодни за майка с количка и правостоящи. Трябва също да с поработи за по-ритмични интервали на железници и селски автобуси. Не знам дали преди короната автобусите са били пълни, но поне за периода когато бях там повечето превозни средства бяха почти празни. Пускането на триосни автобуси, ремаркета и двуетажни ми се стори излишно, дори в час пик. По-скоро да се намали капацитета на автобусите и да се сгъстят интервалите.

Всички снимки могат да се видят тук
« Last Edit: 16.09.2020, 01:54:32 by dj_the_bus »