Заедно с всички - и аз реших да дам малко съвет как да се подобри скоростта на движение на тролейбусите в град. Отговорът беше доста странен за мен и започвам да се съмнявам дали точно директорът отговаря или някоя млада секретарка.
Ето предложението ми:
Здравейте!
Виждам, че се опитвате да подобрите качеството на тролейбусната услуга в Перник и да възродите този вид екологичен транспорт.
Реших да Ви дам съвет как със сравнително малко финанси да повишите скоростта на движение на тролеите.
София започна поетапно от края на 90-те години да подменя плъзгачите на токовземателите, както и самите токовзематели на тролейбусите. Това беше породено основно от голямата нестабилност на плъзгача при преминаване през кръстовки и стрелки. Първоначално се мислеше, че стрелките са проблем, но в последствие се разбра, при продължително наблюдение, че плъзгачите "играят" сериозно при преминаването през тях и при най-малката неравност или изхабяване на стрелката се получаваше искрене, а при скорости над 10 км/ч почти винаги токовземателя "хвърляше".
Поетапно започна подмяната на допотопните руски и старите чешки плъзгачи с такива от нов тип, копие на нов чешки плъзгач, но с по-плитка чашка, тъй като българските стрелки са по-плитки, спрямо чешките и западните въобще, тъй като са проектирани за по-ниски скорости на движение през тях.
Ето и няколко снимки:
- две снимки на оригинални нови чешки плъзгачи:
http://gtsofia.info/oldsite/viewpic.php?pic=16914http://gtsofia.info/oldsite/viewpic.php?pic=16867-снимка на модифицирано копие на чешки плъзгач, с който са оборудвани 100 % от всички Икаруси в София:
http://gtsofia.info/oldsite/viewpic.php?pic=1595Поетапно започна и подмяната на всички стоманени токовзематели с нови алуминиеви или такива от фибростъкло. Това подобри значително преминаването през криви и остри завои на кръстовища, редуцирайки значително вибрациите ("клатенето") на токовземателите и мрежата.
Нови токовзематели са монтирани и се експлоатират успешно върху станоци от ЗИУ и ДАК, тъй като на част от Икарусите оригиналните са подменени при дефектирането им.
Ето снимка на тролей Икарус с нови токовзематели:
http://gtsofia.info/oldsite/viewpic.php?pic=8194За пример мога да ви дам и гр. Будапеща, където успешно експлоатират ЗИУ с подменени токовзематели и плъзгачи със същите скорости както експлоатират и Икарус.
Като цяло, комбинацията от нови токовзематели и плъзгачи подобри значително експлоатационната скорост на тролейбусите в София. Добави голяма стабилност при движение с висока скорост, независимо от неравностите по контактната мрежа. При добре опънати стрелки на практика се достигат скорости от 30 км/ч на преминаване, стига ъгълът на отклонение да го позволява (да не е голям). Преминаването през кръстовки се извършва дори и със скорости над 40 км/ч безпроблемно, което значително скъсява престоят на превозното средство в обсега на кръстовището.
Затова, горещо Ви препоръчвам да подмените на първо време плъзгачите, а постепенно и токовземателите на всички тролейбуси в града, за да се повиши експлоатационната скорост на тролейбусите, а оттам и комфорта на пътуване.
Ето го и краткият отговор, който определено не е верен:
Здравейте.
Благодарим ви за предложението, но нашата контактна мрежа не е като софийската и би се получил обратния ефект.
----
Това определено не е вярно. Доколкото виждам, в Перник се използват същите стрелки, кръстовки и криви като в София, като това което виждам като разлика е, че на места е приложено т.нар. "делта" окачване на мрежата (триъгълното окачване на мрежата), вместо по-масовото в София тип "00".
Това не е проблем, тъй като в много чешки и унгарски градове също се експлоатира такова окачване, но с нови плъзгачи и токовзематели на тролейбусите. Може би има и някаква разлика в секторните изолатори по мрежата, но това не е проблем, защото разликата между съветските плъзгачи и новите чешки плъзгачи не е толкова в самата чашка, която се плъзга по проводника, а повече в начина по който тя е закрепена за останалата част на плъзгача.
Освен това, тези нови токовзематели и плъзгачи биха останали като допълнителни резервни части за евентуални нови тролеи, които ще се доставят в Перник.