Промениха трасето на метрото пред ЦУМ
4.11.2009 г.
Спасяват минералната вода при Централна баня
Трасето на метрото под бул. “Мария Луиза” в участъка пред ЦУМ в столицата ще бъде променено. Причината - сегашният проект минава точно до минералния извор на Централна баня и изкопните работи може да го прекъснат. За това, както и за опасността да изчезнат антични ценности, които има в този участък, “Труд” предупреди още на 31 октомври т. г.
Това пък накара дирекция “Архитектура и градоустройство” (ДАГ) на Столична община да събере спешно експертен съвет, за да реши казуса. Резултатът от заседанието е именно промяната на трасето. Предвижда се още гаражът на 4 нива за 500 коли, който трябваше да е под сегашния паркинг пред ЦУМ, да се свие в южна посока.
“Заради един паркинг да се съсипе уникалното наследство на антична Сердика!”, възмути се преди това арх. Мария Каразлатева, главен инспектор по историческите паметници в Министерството на културата.
Интересното е, че приходите от надземния паркинг сега са 90 000 лв. месечно, а ако има 4 пъти по-голям гараж под него, те трябва да са 3 млн. лв. годишно.
“Ще свием подземния гараж, така че да бъде само в пространството над новата метростанция № 8 и вместо за 500 коли той ще е за 250”, уточни спешната промяна в проекта главният архитект на София Петър Диков. “Защо въобще трябва да има подземни гаражи?”, запита урбанистът арх. Христо Генчев, който също участва в експертния съвет на ДАГ. На тези четири етажа под земята можели да се експонират находки от антична Сердика, които сега са в Националния исторически музей.
Спасителният вариант за тази зона, където на 6-7 м дълбочина е римският център на Сердика, е новата метростанция № 8 да се строи не с изкоп отгоре, а с подземната машина “къртица”. Тя дълбае тунела и при ЦУМ. Идеята е да има уширение за спирка, а нагоре ще се прокопае проход за ескалаторите за качване и слизане на пътниците. “Така изцяло отпадат подземните гаражи и наистина се съхранява античният център”, категорична бе арх. Каразлатева.
“Навсякъде по света метростанциите се строят по открит способ”, обясни инж. Стоян Братоев, директор на “Метрополитен” АД. Но се съгласи, че трябва да се намери спасително решение за антиките под земята.
На заседанието участваха още зам.-министърът на културата Тодор Чобанов и представители на сдружение “Бъдеще за историческото наследство на София”.
Под паркинга на бул. “Мария Луиза” пред ЦУМ багери ще копаят подземен гараж. Има опасност при изкопните работи да се съсипят уникални антични градежи като резиденцията на император Константин Велики от IV в.
04.11.2009 г., с. 7
http://www.sofia.bg/pressecentre/pre...en=43838&nxt=0