Author Topic: Археологията, минералните извори и тяхното запазване при строит.на метрото  (Read 69608 times)

Offline donkeyhot

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 161
    • View Profile
В днешния брой на 19 минути има статийка, в която се казва, че трасето пред ЦУМ няма да се променя понеже минавало под минералния извор и не го застрашавало. Паркингът ще бъде намален на 250 места и ще се разположи само върху самата станция, което (уж) ще опази археологията. Интересно ми е да не би мястото над станцията толкова да е ужасявало римляните, че те не са и помисляли да припарват там, та сега няма никакви останки, които да се опазват.

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Ами станцията ще бъде на  -27 метра, под платното. Какви останки на тази дълбочина?
 Съвсем отделен е въпросът, че трябва да се помисли и за начина на строеж на станцията. Просто в тази статийка не са казали всичко, от предишното интервю за дискусията о въпроса.
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Дискусията се върти около проблема, че единствения начин да се запазят останките, намиращи се върху станцията е каквото бъде намерено, да бъде разчуено, разглобено, консервирано, съхранено и евентуално (ако имат поне малко акъл) експонирано като част от археологическото ниво...

Друг е въпросът, че няма нужда да свиват паркинга - има нужда да се преформира функцията на пространствата, отделени за паркинга и да се включат в бъдещия комплекс...

Offline donkeyhot

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 161
    • View Profile
Quote
Ами станцията ще бъде на  -27 метра, под платното. Какви останки на тази дълбочина?
То за станцията никой не говори, но паркингът ще е над нея, тоест от тези -27 метра нагоре.
Quote
Друг е въпросът, че няма нужда да свиват паркинга - има нужда да се преформира функцията на пространствата, отделени за паркинга и да се включат в бъдещия комплекс...
Сигурно е възможно паркингът да се направи под слоя с останките. Така ще имаме ниво с останки, под него 1-2 етажа паркинг, а най-отдолу ще е самата станция.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
минавало под минералния извор и не го застрашавало.
:blink: Интересно тогава от къде идва водата в този извор?

Offline donkeyhot

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 161
    • View Profile
минавало под минералния извор и не го застрашавало.
:blink: Интересно тогава от къде идва водата в този извор?
Е тя не извира от центъра на Вемята. Водата от атмосферата се просмуква в почвата и образува нещо като подземно езеро и после си извира от там като минерален извор. Поне аз така си мисля.

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile

Е тя не извира от центъра на Вемята. Водата от атмосферата се просмуква в почвата и образува нещо като подземно езеро и после си извира от там като минерален извор. Поне аз така си мисля.
Щом е топъл минерален извор, значи това не е "атмосферна" вода...
Точно под нивото на такива извори не се правят станции - може да прекъснат извора.
Но, за това трябва да се произнесат специалистите : къде точно са слоевете, къде е каптажът и т.н.
Но си прав - откритото строителство на станцията, ще унищожи останките над нея. Станции могат да се строят по закрития способ (трябва само нужната дълбочина и стабилност на почвите над нея), но паркинги по закрит способ - не може.
Ясно е, че трябва да седнат специалистите и да решат какво да правят.
Според мен - да жалко е, че ще трябва да се лишим от централен подземен паркинг, но много повече можем да спечелим, ако изложим (и запазим) археологията. И сме длъжни да го направим. Лошото е само, че трябват много пари за това, а ги нямаме.
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
И най-лошото е, че не са направени предварителни проучвания и разкопки за наличието и ценността на старините, които лежат там и след това да се проектира и възлага строителството на метрото и евентуално паркинги... И, Владиславе (много уважавам твоето мнение и позиции!), трябва да признаем, че отношението към старините не се е променило от времето на  комунистическите години. Дори твърдя, че тогава е имало "интелектуална прослойка" с много по-силно влияние върху властта в положителна посока, отколкото сега имат хората на науката и културата, пледиращи за запазване на историческото и културно наследство.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Парите могат да дойдат от програмите за опазване на археологическото и историческо наследство, защото при строителството на метрополитени през такива места, няма нищо по-логично от това да се спре строителството, за да се проучат археологическите останки.

Няма нужда станцията да се строи по закрит способ - просто трябва да се консервира и демонтира каквото се намери над станцията и после да се върне...

Подобна практика има много отдавна - по този начин не се спира строителството и останките се запазват.
Българските археолози могат да се справят със задачата, да не говорим, че вечче има техника, с която цели кули могат да се преместват без да се нарушава автентичността им - разкопава се около тях земнята маса, опаковат се с поддържаща конструкция и после в тази конструкция се излива строителен силикон, който обгръща осстанките отвсякъде и после те само се демонтират и преместват...

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
Парите могат да дойдат от програмите за опазване на археологическото и историческо наследство, защото при строителството на метрополитени през такива места, няма нищо по-логично от това да се спре строителството, за да се проучат археологическите останки.

Няма нужда станцията да се строи по закрит способ - просто трябва да се консервира и демонтира каквото се намери над станцията и после да се върне...

Подобна практика има много отдавна - по този начин не се спира строителството и останките се запазват.
Българските археолози могат да се справят със задачата, да не говорим, че вечче има техника, с която цели кули могат да се преместват без да се нарушава автентичността им - разкопава се около тях земнята маса, опаковат се с поддържаща конструкция и после в тази конструкция се излива строителен силикон, който обгръща осстанките отвсякъде и после те само се демонтират и преместват...
Абсолютно вярно - така беше направено със западната порта и отнесените "късове" от стената трябваше да се върнат и "монтират" наново в археологическия комплекс, който трябваше да се интегрира заедно със станция Сердика, но.... сега дупката е почти празна и в нея е израсла сериозна горичка...
Проблемът тук може да изникне покрай сроковете по оперативна програма "Транспорт", които вероятно ще бъдат нарушени при подробните археологични разкопки, пренасяне на останките, връщането им и новото им ескпониране....(а и  препроектиране). Въпреки всичко, аз много се надявам всичко това да се случи!

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Важното в случая е да се прави разлика между закъсняване, заради некачествен работен график и закъсняване, поради разкриването на част от Световното Историческо Наследство.
Относно Западната порта - тя е включена в идеята за археологическият комплекс и предвид, че сега ЮНЕСКО се председателства от българка, шансовете ни да ни се обърне сериозно внимание за опазването на каквото можем от Сердика нарастват. Ако "късовете" са каталогизирани и запазени, проблемът с експонирането им не е абсолютно никакъв.

Важното е да се доведе до знанието на съответните (включае и кмета/кметицата, който ще избираме в неделя) за ползите, които може да се реализират от подобен проект, които многократно надхвърлят приходите от един гараж, който, както ни е известно от този на Сердика, ще бъде пълен веднъж на високосна...

Offline donkeyhot

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 161
    • View Profile
Сега се сещам, че в неделя по БНР имаше интервю с Диков, в което каза, че тепърва ще се обсъжда проблема със специалисти. Съмнявам се да са се събрали в неделния следобед, та да има решение в понеделник. Надявам се статията да е била прибързана новина, а изказването на Диков да не е било просто прах в очите. При всички положения специалистите милеещи за културното ни наследство не трябва да се отказват, а напротив да увеличат натиска.

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
Важното в случая е да се прави разлика между закъсняване, заради некачествен работен график и закъсняване, поради разкриването на част от Световното Историческо Наследство.
Относно Западната порта - тя е включена в идеята за археологическият комплекс и предвид, че сега ЮНЕСКО се председателства от българка, шансовете ни да ни се обърне сериозно внимание за опазването на каквото можем от Сердика нарастват. Ако "късовете" са каталогизирани и запазени, проблемът с експонирането им не е абсолютно никакъв.

Важното е да се доведе до знанието на съответните (включае и кмета/кметицата, който ще избираме в неделя) за ползите, които може да се реализират от подобен проект, които многократно надхвърлят приходите от един гараж, който, както ни е известно от този на Сердика, ще бъде пълен веднъж на високосна...
Абсолютно подкрепям! Само дето в България разпиляването на пари и време по други причини винаги се компенсира с претупване на проектите по консервиране и експониране на наследството (затова дадох примера със Западната порта и метростанция Сердика, която беше промотирана преди много години като уникална, тъй като ще показва археологическото наследство на столицата ни, а това въобще не се случи; единственото, което се направи е сигнализиране на унищожените останки на мястото на станцията  посредством настилката на перона)

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Затова, като млади и дейни хора, обитаващи реалността на съвременния социализъм (социалните мрежи като този форум, Фейсбуци и т.н.) е редно да спрем само да мрънкаме, а да изискваме. След изборите, аз лично ще си запиша час при новия кмет, независимо кой е... Който иска, може да дойде с мен и да поставим въпросите и изискванията си заедно като общество.

Тук сме достатъчно много и достатъчно компетентни, за да направим собствени предложения и да изискваме да бъдат разгледани и евентуално  - интегрирани в проектите.

Това, което може да се получи от Сердика и района може да бъде един огромен изложбено-културен комплекс, да не говорим, че той , ако се разгърне да обхваща Сердика 2, а не да се вливат пари в паркинг, компелксът ще прави ествествен връзка между трите основни зелени и културно-исторически ядра на града: градската градина и дворът на Археологическият музей, градинката с джамията и банята, площад Св. Неделя.

Да не говорим, че Западната порта не е наложително да се покрива с бетон, като може да се организира като атриум. Същото важи за пространството пред ЦУМ - Мария Луиза си остава със сегашните габарити, а на мястото на паркинга се отваря атриум, който ще повиши пътникопроводимостта на подлезния комплекс, ще изложи намерените останки в естествена среда (всички руини изглеждат мног по-добре, когато над тях няма таван), пред ЦУМ ще се оформи едно далеч по-приятно пространство, отколкото има сега - пълно с коли, а под самия булевард се оставя достатъчно пространство за експониране на останките, магазини, даже и изложбени пространства, а за гараж да се остави един етаж, директно под станцията, която е най-долу...

Лично аз намирам подобна инвестиция за напълно оправдана, предвид дивидентите за градското ядро - вкарването на целия пешеходен пътникопоток под земята, експонирането на останките, запазването на духа на Сердика, запаването на паркинга на ЦУМ като вместимост...

В центъра на града има предостатъчно други места, в които може да се разположат паркинги, да не говорим че те могат да бъдат многоетажни, а не подземни - LA отдавна са се светнали, че на мястото на една сграда и със същата стойност може да се изгради паркинг без да се влагат огромните суми за подземни постройки...

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
Идеята е добра... ако се прецезира, може да се внесе като официално предложение (липсва връзка с останките, запазени  в сутерена на Булбанк)

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
днес от в-к Стандарт:
 "Римски дворец пред "Шератон" ще стане атракцията на столицата. Древният палат на император Константин Велики ще бъде изваден на бял свят догодина. Това съобщи главният архитект на София Петър Диков. Според него не е изключено руините да бъдат под стъклен похлупак. Така градът ще съперничи на Рим.
Площадът пред Шератон става пешеходна зона, паркингът ще бъде закрит. Сега той е общински и хотелски - само счупени плочки и кашпи, каза Диков.
Останките от двореца на Константин се простират от хотела до църквата "Св. Неделя" и Президентството, уточни за "Стандарт" тописторикът Божидар Димитров. Много е възможно в палата, наричан преди векове градска резиденция, да е спал и хан Крум, каза още министърът без портфейл.
Историческите хроники сочат, че през ХIII век градската резиденция на Константин е превърната в дворец на севастократор Калоян.
Няколко милиона лева ще глътнат разкопките на двореца, прогнозира Божидар Димитров. Но инвестицията ще си струва, за да разкрие на света бляскавото ни минало, допълни той.
Старините ще се покажат, след като приключи разкриването на римските стени на Древна Сердика в Ларгото догодина. Петър Диков се надява да изскочат и древните стени на Сердика при ЦУМ."

Странно защо според научните публикации този дворец се намира в района около хотел Рила, а не под Св.Неделя, а Б. Димитров и П. Диков се опитват да ни убедят, че е там...
« Last Edit: 11.11.2009, 12:36:03 by eko »

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Тук очевидно става въпрос за възтановяването на тази част от Сердика която се намира в Ларгото между Президенството и министерски съвет.
Хубавото е че споменават и за паркинга пред хотела. Но не стана ясно дали той ще изчезне или ще стане подземен. А това би имало и връзка със строителството на МД2
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Тук очевидно става въпрос за възтановяването на тази част от Сердика която се намира в Ларгото между Президенството и министерски съвет.
Хубавото е че споменават и за паркинга пред хотела. Но не стана ясно дали той ще изчезне или ще стане подземен. А това би имало и връзка със строителството на МД2

Става дума за двореца, чиито руини са разбивани с динамит, за да може да стъпи Св. Неделя върху тях. Явно идеята им е да обвържат цялото пространство в единен комплекс, което не е никак зле, предвид потенциала на руините...

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Много съм доволен, че по този въпрос се заговори публично и че тук се обсъждат интересни идеи. Искам да обърна внимание върху един момент - от една страна очевидно за археологическите паметници е добре да не се строят подземни обекти по открит способ, защото ще трябва да бъдат разрушени. От друга обаче, ако пред ЦУМ не се строи този паркинг, голяма е вероятността да не се направят никакви разкопки, защото доколкото ми е известно, в София разкопки (почти) никога не са правени с научна цел, а винаги като спасителни мероприятия покрай строителството на други обекти (сгради, водопроводи, подлези и т. н.). Пример за това е отказът на Софиянски да се направи археологическо проучване на Банския площад, когато го реновираха преди десетина години.

Затова нека погледнем нещата и от друг ъгъл - може би е по-добре да се строи по открит способ, защото останките под земята ще бъдат проучени и картирани, като при това ще трябва да бъдат временно или за постоянно демонтирани (поради тази причина аз съжалявам, че метрото по Царя и Мария Луиза се строи по закрит способ). Проблемът у нас е, обаче, че както с всичко друго можем да съсипем и този подход. Когато през осемдесетте години бяха разкопали котлована за Сердика, бяха демонтирали крепостната стена и други останки на части и ги бяха извадили отстрани на изкопа, обхванати в едни метални рамки. Така си стояха години под открито небе, рушейки се. Накрая изчезнаха и никой не знае какво стана с тях. А Болерото каза, че никакви руини не изглеждат добре, ако над тях няма таван, но с нашия климат таван, макар и стъклен, е задължителен.

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Аз само искам да добавя, че развалината, която бях снимал преди известно време е вече цялостно разкопана. Струва ми се, че е от османската епоха, тъй като в долната част на стената под петата на вече несъществуващия свод лицето на зида е изградено с т. нар. клетъчен градеж, който по нашите земи е характерен за турските сгради от 15 в. насетне. Примери са Буюк джамия (Археологическия музей) и Банябаши джамия срещу Халите. Малко по на изток в посока към бившия партиен дом, обаче, са се показали по-дълбоки масивни зидове. Днес бях там по здрач и и не можах да ги разгледам добре, но при хубаво време ще прескоча с фотоапарата.