Author Topic: Археологията, минералните извори и тяхното запазване при строит.на метрото  (Read 69603 times)

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Малко по-обширен преразказ на Диковите идеи. Публикувам го, доколкото дава отговор на въпроси, възникнали след цитата на еко от "Стандарт"
Quote from: news.dir.bg
Римска Сердика възкръсва в центъра на София
11 ноември 2009 / News.dir.bg
Римска Сердика може да възкръсне в центъра на днешна София догодина. Такива са плановете на столичния архитект №1 Петър Диков.
Идеята е руините да бъдат разкрити, реставрирани и да станат историческа атракция. Една от най-големите ще е дворецът на император Константин Велики, който е скрит под хотел "Шератон", предаде Стандарт нюз.
Два са вариантите, които обсъждат архитекти и археолози. Единият е древната главна улица на града да бъде под стъклен похлупак. Другият е да остане под земята, за да се върже с вече адаптираните антични находки пред бившия партиен дом. Така днешното ларго ще има свой подземен вариант, който без съмнение ще бъде атракция за всички посетители на столицата.
В момента главният археолог на общинска фирма "Стара София", д-р Константин Шалганов, работи върху откриващите се руини в района на паркинга пред ЦУМ, където се извършват строителните работи на столичното метро.
Според него резиденцията на император Константин е обхващала и пространството от "Шератон" под бившия кореком на улица "Калоян". Това е съвсем нормално за епохата, доколкото римляните са ценели изключително минералната вода. А точно под хотел "Рила" са прочутите Константинови бани, твърди ученият. Според д-р Шалганов освен остатъци от римската епоха, пред Президентството ще излязат и находки от османско време.
На Флавий Валерий Аврелий Константин (280-337), както е пълното име на първия християнски римски император, принадлежи фразата "Сердика е моят Рим". Според хронистите той дори е имал намерението да премести столицата на империята от Рим в Сердика, но в крайна сметка надделява стратегическото разположение на днешния Истанбул. Но и тогава императорът е прекарвал лятото с целия си двор в Сердика в своята резиденция, откъдето е управлявал империята си. Затова през IV век дворецът е заемал цял квартал на града, известен чак до ХVII-ХVIII век като "Константинов квартал". Той бил разположен между днешните улици "Калоян", "Позитано", "Леге" и южно от Президентството.
През ХIII век това, което е оцеляло след многобройните варварски нашествия и войни, е превърнато в градската резиденция на българския севастократор Калоян. Предполага се, че малката църква "Св. Николай" под сградата на бившия кореком е била негов семеен параклис.
Днес от блясъка на римска Сердика над земята се вижда сравнително малко - портата на крепостта в подлеза между Президентството и Министерския съвет, ротондата "Св. Георги" в двора на Президентството, част от античните стени и средновековната църква "Св. Петка Самарджийска" в подлеза пред бившия ЦУМ и, разбира се, църквата "Света София".
Друга част от стените на крепостта и средновековната църква "Св. Спас" са консервирани под сградата на "Булбанк". Ако проектът за реставрация и адаптация на това, което е оцеляло от Константиновия дворец под ларгото се осъществи, древна Сердика ще възкръсне с пълния си блясък.
« Last Edit: 11.11.2009, 21:54:26 by blagun »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
А Болерото каза, че никакви руини не изглеждат добре, ако над тях няма таван, но с нашия климат таван, макар и стъклен, е задължителен.

нее мога да се съглася, тъй като след едно хубаво консервиране на експонатите, те ще бъдат вече обслужвани от градската среда, а няма да гният, заринати повторно в насипи и да бъдат подложени на разрушване от пълзящи и какви ли не растения...

Примеер за правилно експониране има и в София - в двора на шератон/ ММОН и Президентството - комплексът там се е съхранил, въпреки деситилетията, през които е изложен на външните въздействия, само и единствено защото е обживян.

Стените/портите в Несебът също се борят с тежък климат, но не се разрушават, тъй като се вече интегриани в градската среда и се поддържат. Същото може да стане в евентуалните атриуми.

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 390
    • View Profile
болерото, без да съм нек'в спец в тази област: важна е поддръжката. Но адекватната така. Може би начинът е да се интегрират по някакъв начин в новата станция, къде ще са скрити от въздействията на атмосферата и без да се полагат специални грижи за тех, защото се съмнявам, че в наш'та мила, родна страна това ще бъде факт, ако са на открито.

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Т.е. предлагаш да се демонтират и после да се монтират отново на по-голяма дълбочина, в станцията?  8) Какъв е смисълът?
Впрочем обнадежден съм, че в цялата идея вече се предлага и експониране на останките под пл. "Св.Неделя", пред Шератон.
Само че, едва ли под тях ще може да се вкара дори един етаж паркинги - все пак отдолу ще минава тунела, а отгоре с цялата си тежест лежи църквата. Експонирането им (най-добре под стъклен похлупак) дори ще облекчи налягането и евентуалната нестабилност върху тунела. А площадът ще стане атракция.
Дано да успечт да намерят пари за цялостното експониране - имаше идеи да се кандидатства пред международни фондове, като паметници със световно значение...
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Не съм фен на стъклените похлупаци. Като знам и как се изпълняват, пред Шератън ще имаме оранжерии. Атрумите са далеч по-плавен преход между сталиниските колоси и античното ниво. Да не говорими , че тогава ако входовете а атрумите се организиррат като широки стълбища, аранжирани с колони, самите атриуми да се организират с оригинални фризове и т.н. на посетителите ще им се създаде усещането, че влизат в антична Сердика, а и пътникопроводимостта и пластичносстта на подлезите ще се усвеличи многократно.
Според мен, атриуми пред ЦУМ, Шератон и откъм Синода, ще превърнат пространството в ефективна пешеходна зона, тъй като реално ще свалят площада на първо подземно ниво сред руините без даа се жертва нуждата на софиянци от светлина, без да се усеща теснотата на подлезните пространства, а горе си остават колите, без обаче да стесняват пешеходците. Едно подлезно пространство с подобни пропорции ще е значително по-добре обслужващо двете метростанции, дори и Съдебната палата...

Подобна организация на простраанството е напълно възможна. Сините малки кръгчета са стандартни пешеходни изходи, каквито имаме сега на подлезните изходи на Сердика с козирките, големите сини кръгове са плавни рамп, комбинирани със стълбиа, които да се подходите към атрумите (дори и атрумите да имат някаква покривна конструкция, тя може спокойно да е отваряща се, за да може в хубавите дни да е открит атрума. Виолтовия кръг е зоната, в която двете касови зали на Сердика ще могат да организират свое самостоятелно пространство под формата на реставриран изглед с колонади от Сердика или нещо подобно, което да пренася всички излизащи от станциите в археологическия комплекс веднага - заявявайки статута си на главната атракция на града. Жълтите полета са атрумите, които прехвърлят площада на ниво -1, червеното са подлезните пространства, в които също ще има място за експонация на разкритеи разкопки, всички търговски, изложбени и т.н. пространства, връзките с останалите ключови точки от градското ядро (Стамболийски, Алабин и градската градина) и не на последно място - самите експонирани останки, комбинирани ъс съвеременни решения и функции на пространството.

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Това е обнадеждаващо : значи могат да си пренесат комуникациите спокойно, без да се притесняват, че са съсипали нещо по-древно. :)
А пък още по-хубавото е, че вдигналия се шум този път ги накара да се разшават, а не да потулят нещата. Дано намерят финансиране за цялата добра идея!
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Болерото, аз също смятам, че експонирато в пространства под открито небе е най-ефектно и естествено. Наистина руините не изглеждат много добре покрити. Но каквото и да правиш, дъждът и снегът бавно (а в нашия случай бързо) и сигурно рушат вековните останки. Руините в двора на президенството изглождат солидни, но проблемът е, че не са оригинални - това са възстановени лица на зидове, чиито камъни и тухли са слепени с цимент. Единствената оригинална развалина на това място е средновековната къща в северозападния ъгъл до античната улица - нейните тухлени зидове са най-зазапазената част от комплекса, защото са по-късни. Иди да видиш как тухлите се разпадат на прах, а мазилката се сипе като пясък измежду тях, нищо че стените са покрити отгоре с циментов бордюр. Това е положението - една от причините в България да няма много и добре запазени антични и средновековни развалини е, че всяка зима имаме по десетина цикъла на замръзване и размразяване на нападалия сняг и дъжд - това е много разрушителен процес. В Гърция, например, където климатът е мек и през зимата много рядко температурите падат по нулата, е пълно с крепости и замъци, чиито стени са запазени до зъбците. У нас се сещам за само две. Щем не щем новооткритите развалини трябва да се експонират покрити, иначе вече няма да са оригинални.

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Струва ми се, че са намерили. Вече са започнали да строят и суперструкцията на "бетонното съоръжение" - изливат колоните, които ще носят бетонния покрив на археологическата улица. При това се работи доста активно. А османската развалина не е по-малко от ценна от другите, като се замислиш, че сигурно е на около 500 години, така че не вярвам да я повредят.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Днес в предаването "Памет Българска" беше гост зам.-министърът на културата Тодор Чобанов и засегнаха и темата за разкопките около метрото. От разговора стана ясно, че между Президентството и Министерския съвет не са открили нищо съществено, за сметка на паркинга пред ЦУМ. Затова щели да смалят станцията на метрото, за да се експонират останките и щяло да има подлез, подобен на този при президентството.

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Затова щели да смалят станцията на метрото, за да се експонират останките и щяло да има подлез, подобен на този при президентството.
Интересно ми е само как ще я смалят станцията? Да се надяваме, че скоро време ще се даде инфо отностно създалата се там ситуалция и как ще я смалят станцията ми е интересно? Може би са имали предвид паркингът или нещо друго  :rolleyes:

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Сигурно имат предвид смаляване габаритите на паркинга

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Сигурно имат предвид смаляване габаритите на паркинга
Дано да е така, че не виждам как още ще смаят станцията, то и без друго като гледам и тези станции се очертават с къси перони, та представям си какво ще стане ако я скъсят или я направят по-тясна, все пак тя е възлова!

Offline popov.dinko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 286
    • View Profile
    • Email
     Освен ако искат да я направят по-ниска, за да сложат тези останки.
Значи станцията, ако ще е с нормален или висок плафон, сега ще я правят толкова ниска колкото влака да се провре. Както в някои будапещенски станции - само да подскочиш и с ръка ще пипнеш тавана.
     А тази станция е централна и би трябвало да я направят най-хубава. Точно там, тази метростанция ще е най-достъпна за туристите на София.

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Това изказване е доста лаишко и както виждате, с въображението си му измислихме доста тълкувания. Да си направим заключението, че ще се погрижат за находките и да не се хващаме за останалите работи, които са повече от неточни, изказани от зам министър по културата! А в Будапеща тези станции сигурно са от края на 19 век, днес по норматив няма да допуснат подобно нещо!

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
И аз така останах с впечатлението, че  искаше да каже да смалим цялостната конструкция (т.е. да изчезне част от паркинга), но той допълни нещо интересно : ще я преместим малко (??).
Иначе по-подробно каза как точно под сегашния паркинг се надяват да излезнат по-масивни постройки.  Не спомена похлупак, а открито пространство, градинка и подземна улица с археология, от типа на подлеза пред Партийния дом. Накъде точно, не стана ясно. Но беше по-обнадежден, отколкото за пространството под Ларгото.
Врочем, ето го записа. За съжаление, не може да се позиционира, ще трябва да го изгледате, докато стигнете до темата за метрото. :)
« Last Edit: 14.11.2009, 23:28:12 by Tergo »
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
ще я преместим малко (??).
Това се практикува. И бездруго не може да излезе наяве цялата древна Сердика (като Помпей, консервиран от вулканичната пепел), а излизат детайли от постройки и стени. Може зидовете да се преизградят с оригиналните си камъни. Даже и да не се преместват, неминуемо ще се доизграждат, за да се получи нещо свързано и атрактивно.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Така е - ако археологическото ниво се разшири, то тогава действително ще се разшири многократно културното влияние, което ще упражни върху центъра, да не говорим, че ще доминира в центъра и сега свързването на новата метростанция, като име и интериор, със Сердика ще бъде неизбежно...

След това, което чух - едва ли ще успеят да преместят станцията откъм Св. Неделя, тъй като това застрашава църквата и целостта на булевардите.
Най-реалната възможност е станцията да се премести по вертикала, за да се смъкне долна кота под археологията; да могат да вмъкнат още едно ниво, което да обслужва археологията без да намалят броя на нивата на гаража и ще свият гаража да е само върху станцията, а отстрани ще оставят само археологическо ниво.

Хубавото от това е, че реално ще може да се експонира кръстовището на двете главни улици на Сердика...

Абе... всяко зло за добро - общо взето, на цената на една порутена кула (онази, която засне Владислав в началото) получихме възможността Сердика да излезе от земята и да възкръстне...
« Last Edit: 15.11.2009, 00:38:26 by boleroto »

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Това се практикува.
Да знам, че често се случва дори в последния момент.
Просто се запитах: накъде?
В посока на Шератон - ще може само до под линията  на МД1 (т.е. под сегашния подлез). Нататък е опасно - приближава се до църквата, а трябва вече тунела да слиза надолу.
В посока на Халите - отдалечава се от Сердика. Макар че, май срещах някъде намек, че точно така може да направят. Тогава свързващия тунел  ще стане доста дълъг. Твърде вероятно северния изход да е на спирката на Халите т.е. до кръстовището, а южният - в сегашния подлез между ЦУМ и джамията.
Ще видим какво ще решат.
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Макар че, май срещах някъде намек, че точно така може да направят. Тогава свързващия тунел  ще стане доста дълъг. Твърде вероятно северния изход да е на спирката на Халите т.е. до кръстовището, а южният - в сегашния подлез между ЦУМ и джамията.
Ще видим какво ще решат.

Може би тогава ще могат да вържат и кулата на ъгъла на Е.Йосиф и Мария Луиза в комплекса. Ако решат станцията с един вестибюл, тръгващ от Пиротска, другия на кръст с него да излиза на Халите, тогава връзката ще може да се направи в травалатор под археологията, над тунелите, в габаритите на гаража...

Въпреки че... като гледам на Google Earth този вариант ми се вижда много невъзможен предвид че джамията, спрвмо остта на диаметъра е наникъде и общо взето само тя пречи, за да се разположи станцията пред Халите, а от другата страна - само църквата пречи за разполагането на станцията пред Булбанк...

И тъй като не можем да жертваме джамията или църквата заради метростанцията... смятам, че изместването ще е по вертикала. Така без кардинални промени постигат същия ефект...

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
И аз смятам, че е няма да посмеят да копаят котлован за станция между джамията и Халите заради риска за двете сгради. Болерото, имайки предвид нашите условия, наистина много оптимистично звучи казаното от тебе, че сме получили шанса древна Сердика да възкръсне. Дано наистина стане така. Все пак вече е поставено началото - едвам чакам да стане съоръжението между президенството и Министерския съвет. Ще има да постискаме палци нялколко години...  :rolleyes: