Author Topic: Археологията, минералните извори и тяхното запазване при строит.на метрото  (Read 69599 times)

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Е нормално е да излизат какви ли не находки - вили, басейни и т.н. То е повече от ясно и се надявам да съумеят наистина да ги експонират по подходящ начин и всеки един от нас да се гордее с тях.

Offline iashu

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 513
    • View Profile
да се качват на хеликоптера и да им снимат всичко, щото съм сигурен, че не са си декларирали данъците!
аамаха, басейни на центъра на София ще си правят- това човек изкарващ парите си с честен труд не може да си го позволи!

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
Да ме извинят модератрорите, ако греша мястото за постване на информацията, но е малко сложна структурата на форума.

Днес в Дневник:

Quote
Реконструкция на Ларгото затваря част от бул. "Тодор Александров" в София
Заради изграждането на подземното археологическо ниво на площад "Независимост", ще бъде затворена част от платното на бул. "Тодор Александров", който излиза на площада.

От днес до 24 ч на 13 декември колите няма да могат да се движат по северното платно на булеварда от бул. "Кн. Мария Луиза" до първата пресечка -  ул. "Княз Борис Първи", съобщи Столичната община.

цялата статия: http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/12/09/1007816_rekonstrukciia_na_largoto_zatvaria_chast_ot_bul_todor/

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Quote
Реконструкция на Ларгото затваря част от бул. "Тодор Александров" в София
Заради изграждането на подземното археологическо ниво на площад "Независимост", ще бъде затворена част от платното на бул. "Тодор Александров", който излиза на площада.

От днес до 24 ч на 13 декември колите няма да могат да се движат по северното платно на булеварда от бул. "Кн. Мария Луиза" до първата пресечка -  ул. "Княз Борис Първи", съобщи Столичната община.
Странно какво ще правят за 3 дни? Мислех, че диагоналната връзка зад статуята на Св.София е за постоянно, поне от ПУП-а така следва: http://sofia-agk.com/esoft/planove/displayImage.php?folder=podrobni/CENTAR_2010-02-10/RTO_Ocv/

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Има доста да я довършват. Трябва да направят подхода към Вашингтон и паркинга да махнат старото платно да сложат още един пласт асфалт  и т.н. Ще докладвам от мястото като почнат да работят.
The Grand Tour

Offline krzya

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
    • View Profile
    • Email
Quote
Реконструкция на Ларгото затваря част от бул. "Тодор Александров" в София
Заради изграждането на подземното археологическо ниво на площад "Независимост", ще бъде затворена част от платното на бул. "Тодор Александров", който излиза на площада.

От днес до 24 ч на 13 декември колите няма да могат да се движат по северното платно на булеварда от бул. "Кн. Мария Луиза" до първата пресечка -  ул. "Княз Борис Първи", съобщи Столичната община.
Странно какво ще правят за 3 дни? Мислех, че диагоналната връзка зад статуята на Св.София е за постоянно, поне от ПУП-а така следва: http://sofia-agk.com/esoft/planove/displayImage.php?folder=podrobni/CENTAR_2010-02-10/RTO_Ocv/

Посоченият от вас ПУП не е приет, а е в процедура - внесен за разглеждане от СОС.

Следователно не може да се изпълнява. Процедурата е доста разтеглива във времето. Ако започнат да я иапълняват ще направят същото като незаконните строежи по морето, по язовирите и по много други места и ще трябват още държавни пари за разрушаване на направеното.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Явно го направиха. Вечерта до полунощ лееха асфалт оправиха бордюрите. Към 7 беше ад защото бяха отклонили движението по Ал. Стамболийски.
The Grand Tour

Offline Unicode

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 590
  • Фен на Софийското метро
    • View Profile
Информация от виртуалния пресцентър на Столична Община от днес:

Quote
Започна разкриването на античния пласт на Ларгото в София

Разкриването на археологическите пластове пред ЦУМ и изграждането на метростанцията на "Лъвов мост" налагат нови ограничения в София. До понеделник се забранява движението по северното платно на бул."Тодор Александров" между бул. "Княгиня Мария Луиза" и ул."Княз Борис I". Централното платно от бул. "Княгиня Мария Луиза" между бул. "Сливница" и ул. "Козлодуй" е затворено за движение до март 2012 г. Автомобилите се движат по източното локално платно на булеварда.

Движението в участъка на ЦУМ ще е допълнително затруднено заради изграждането на нивото, на което в уникален музей под стъклен похлупак ще бъдат показани античните останки в района. Преди Нова година трябва да започне изграждане на връзката на археологическото ниво със северната част на подлеза на ЦУМ, каза главният архитект Петър Диков. Тунелът трябва да е завършен през септември 2012 г., когато се очаква да е готов и музеят пред ЦУМ.

10.12.2010 г., вестник "Сега", стр. 5

Offline krzya

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
    • View Profile
    • Email
Явно го направиха. Вечерта до полунощ лееха асфалт оправиха бордюрите. Към 7 беше ад защото бяха отклонили движението по Ал. Стамболийски.

Означава - За едни закон, за други не.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Явно го направиха. Вечерта до полунощ лееха асфалт оправиха бордюрите. Към 7 беше ад защото бяха отклонили движението по Ал. Стамболийски.

Означава - За едни закон, за други не.
ПУП е рамка без определени срокове. Отделно си има конкретни проекти, които вероятно са одобрени, а не е изключено да се преработват в движение заради излизащите археологии.
Според ПУП в Надежда Ломско шосе ще е с 2 главни платна 3 ленти + 2 локални. В момента изпълнението е - възстановяване на старото положение, ще го разширяват, "когато му дойде времето". Няма съответствие и в Младост-1 при Сахаров/Ерусалим.

Засега в медийното пространство няма цялостен проект на това, което ще стане, от време на време излизат по някои общи картинки.

Offline Chato

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 199
    • View Profile

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
В крайна сметка с какво ще се гордеем? Че се е запазила под софийския паваж улица от римско време, крепост от византийско и бакалница от турско? Да бяха намерили поне нещо наистина българско... Иначе евала за усилията както на Метрополитен, така и на колегата съфорумец.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Хе, постът на fizik ме провокира да направя коментар. Първо, в този изкоп се откри български паметник, при това доста важен - средновековна църква от XIII в., вероятно Св. Богородица Пречиста. Тъй като и нейните развалини стърчаха над долното ниво на тавана, както и османското здание на моите снимки, ги извадиха и не зная къде ще ги експонират. Да вметна, че ми е интересно точно как ще направят тавана над османските руини – надявам се, че няма да ги съкратят, а ще могат да излеят по-тънка плочка с кофраж. А таванът не е нисък, горе стърчат средновековните и османските развалини, но римското ниво е на 4-5 и дори повече метра по-надолу. Там предстои да се доразкопае и ако се експонира както трябва, ще се получи много интересен лабиринт за посетителите между древните сгради с римска улица, избени помещения, кладенци, портици, атриуми, колонади, канализация, по-късни развалини на горни нива и т. н.

О още нещо по повод коментара на fizik. Питаш с какво ще се гордеем, ако няма български находки. Мисля, че трябва да си даваме сметка, че макар в нашите очи да сме велики (и наистина си имаме нашите исторически проблясъци, които ни дават поводи за гордост), все пак нашите съграждани и предци, живели в града ни много преди нас, са били поданици на наистина велики империи, в сравнение с които историческото значение на българската държава е, как да кажа, доста по-малко. Така че, ако намерим под паважа на нашите улици останки от времето на Римската или Византийската империи, те са точно толкова важен повод за нас софиянци да се гордеем със славното и богато на история минало на града ни, както и развалините на българските църкви и градски жилища. И заслужават всеки инвестиран лев, за да бъдат съхранени и експонирани както трябва.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
В крайна сметка с какво ще се гордеем? Че се е запазила под софийския паваж улица от римско време, крепост от византийско и бакалница от турско? Да бяха намерили поне нещо наистина българско... Иначе евала за усилията както на Метрополитен, така и на колегата съфорумец.
Любопитно тогава, защо в Турция се гордеят с останките от древна Елада, Византия, местата, свързани със Св.Богородица, Клеопатра...
Защо арабски Египет се гордее с историята на древен Египет (древен и сегашен Египет имат етнически толкова общо, колкото древна и сегашна Македония)?
Това се нарича СВЕТОВНО историческо наследство и само безмозъчни същества като талибаните си позволяват да го рушат. Другите заработват от него!

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Не бих се изразил, че ролята на Дунавска България през средновековието е по-малка от тази на Франкската империя или на Византицийците. Чисто и просто, в София не е останала българска крепост. Български крепости има по на изток - Плиска, Преслав, Търново, Провадия...

Разочароващото е, че на нашия климат нищо не издържа толкова дълго, колкото в по-топлите страни. Честите замръзявания и размразявания през зимата унищожават сградите много бързо. За това по нашите земи са останали само основи... Без да броим унищожаването на Плиска и Преслав за строежа на първата ни Ж.П. линия...

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Намерих тази и още няколко статии (колонката в дясно) по въпроса във вестник "Култура": http://www.kultura.bg/bg/article/view/18490
Quote

Борбата срещу най-големия културен проект. Днешните щети и утрешни заплахи

Прочетох писмото-отговор на арх. Славей Гълъбов (в. „Култура“ от 27 май т.г.) против (раз-)казаното от мен (в. „Култура“ от 22 април т.г.) за борбата, която бива водена срещу най-големия културен проект в България. Бях запитал: Кой прекъсна ViaPrincipalis? Но в писмото не открих отговор на въпроса.
Всеки архитект при представената му възможност да свърже два антични ансамбъла чрез принадлежащата им главна римска улица би го направил и то с въодушевление и гордост. Истинският софиянец не би пренебрегнал преживяването да тръгне от Източната порта (Portа Dextra) и по дължината на (пространството, отчасти и върху настилката на) ViaPrincipalis да достигне до новоразкритите под бул. „Мария Луиза“ почти 3 м високи зидове-следи от римския град. И поучително, и възпитателно. Това бе постижимо до преди 5 седмици.
Едва след тяхното изтичане, при завършването на бетоновите работи, бе отприщен патосът на писмото-отговор. Поради това преформулирам въпроса, на който все не получавам отговор: Защо бе бързането да се лее бетон върху ViaPrincipalis? Нали необходимите за „музея (sic!)... 16 млн. лв.“ (в.“Труд, 22 април т.г.)ще дойдат едва след месеци. Време, достатъчно за спокойно проучване и пълноценна изява на ViaPrincipalis, включително и на съвсем близо разположеното кръстовище сCardo'то.
Старателното криене на действителните намерения и изненадващото създаване на свършени (необратими?) факти е стилът, с който се отличава днешното строителство в Центъра. Този стил е заплаха за Сердикийския Forum и за най-голямата антична сграда - Praesidium-Praetorium'a. Бъдеща заплаха за пл. „Св. Неделя“. Затова още сега трябва да чуем отговора на въпросите:
- Какъв е смисълът от провеждането на автомобилно и трамвайно движение върху площад „Св. Неделя“, след като то вече е забранено по бул. „Витоша“?
- Как при евентуално (явно вредно) наличие на автомобилно и трамвайно движение върху площада ще бъде осъществено „бъдещото разширение на археологичните разкрития в южна посока – към пл. „Света Неделя“? (в. „Култура“ от 27 май т.г.)
- Кой ще предпочете да използва трамвайната спирка на пл. „Св. Неделя“, след като под него се намират и двете централни метростанции?
- В Ларгото бива създавано „ново средище за случване ... на събития.“ Тъй като „София няма(-ла била) централен градски площад“ (в. „Култура“ от 27 май т.г.). От това произлиза ли, че площад „Св. Неделя“ и занапред ще бъде деградиран до охраняван паркинг?
 
Ако паркингът насред площад „Св. Неделя“ остане, то това ще е поредният реверанс (след стъкления цокъл и надстрояването, надвесило се над Ротондата „Св. Георги“) пред „Балкан-Шератон“. Досега бяха направени даже 4 неуспешни опита (какво тъпо упорство!) Общината да продаде музейния етаж над метростанция „Сердика“, за да остане завинаги като (хотелски?) гараж (с автомивка). Това окончателно би погребало проекта на Общинското Предприятие „Стара София“ за връщането на римския град, струпан „временно“ от 25 години в Обеля.
Описаното не е ли борба срещу най-големия културен проект в България?
27 май 2011 г.
 
арх. Христо Генчев
« Last Edit: 10.06.2011, 10:45:52 by LG_ »

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Честно казано не разбирам точно за какво говори този архитект! Коя точно част от Via Principalis е отрязана с бетонова стена? Ако имаше някаква карта или дори схема на разположението, където да се посочва мястото на "излетия върху Via Principalis бетон" щеше да бъде по-ясно. Нали точно заради археологията се промени проекта за станцията с подземно преминаване под руините? Хептен без фундиране няма да стане.
Статията прилича да е писана от човек, който е аут от проекта! Без да твърдя разбира се със сигурност!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Сега чувам за разширяване на разкопките в посока пл.Св.Неделя. Мен ми се искаше между ЦУМ и Ларгото археологията да е открита, а не в стил "хотелски гараж" (цитирам автора). Но към пл.Св.Неделя не си представям, как би станало това, тъй като това означава затапване на Стамболийски.
Иначе подземния гараж над МС Сердика не мога да си го представя като музей - той е толкова мрачен и осеян с колони. А с подлеза на Ларгото се свързва по един тесен и гнусен коридор. Дано новият е с по-читав проект.
« Last Edit: 10.06.2011, 11:53:53 by blagun »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Сега чувам за разширяване на разкопките в посока пл.Св.Неделя. Мен ми се искаше между ЦУМ и Ларгото археологията да е открита, а не в стил "хотелски гараж" (цитирам автора). Но към пл.Св.Неделя не си представям, как би станало това, тъй като това означава затапване на Стамболийски.
Иначе подземния гараж над МС Сердика не мога да си го представя като музей - той е толкова мрачен и осеян с колони. А с подлеза на Ларгото се свързва по един тесен и гнусен коридор. Дано новият е с по-читав проект.

Гаража н е ли друго помещение? Според ГИС има две места - едното би трябвало да е тази зала, която се коментира, другото да е гаража:

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Гаража н е ли друго помещение? Според ГИС има две места - едното би трябвало да е тази зала, която се коментира, другото да е гаража:
Гаражът е светлосивото помещение вдясно от надписа"Т.Александров" - редовно го ползвам, когато имам работа в Булбанк. В дъното му има врата и тясно коридорче, което излиза точно на стълбите на подлеза откъм банката. Отвън погледнато, прилича на врата на тоалетна.