Author Topic: Имена на метростанциите от Втори метродиаметър  (Read 59997 times)

Offline JloKyM

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 993
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
За мен звученето името на музея е неподходящо за име на станция.
А не, защото просто е име на музей: 
"Внимание, вратите се затварят. Следваща станция: 'Земята и хората'."
Ами извинявам се, ама ми звучи смешно.


Това не е сериозен аргумент. Както аз, така и болерото отбелязахме, че близостта на метростанцията до музея й дава една уникална възможност, която може да я превърне в една от най-красивите и оригинални станции в нашето метро.
Не виждам и откъде накъде аргумент ще бъде, че Музея не бил известен и затова да не кръщаваме на него. А защо да не кръстим, от което самия музей ще спечели популярност. Нима хората слизайки на тази станция няма да се зачудят защо аджеба е кръстена на този музей и какво има там. Ако името е "Музей Земята и Хората", това ще допринесе за увеличаване на популярността на самия музей, а повечето приходи ще значат по-добро обслужване и ремонти. Просто не разбирам този инат пред тази идеална възможност, която е очевидна win-win situation. И Сердика никой не знаеше преди, ама заради станцията стана популярно, нали!?

Offline conecto

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4475
    • ICQ Messenger - 303555835
    • View Profile
    • Email
Според мен "Земята и хората" е най-подходящото име. Звучи малко странно, но пък е интересно. Както се отбеляза и по-назад, това име дава възможност за интересно архитектурно оформление.
Да кръстят станцията "Лозенец" е толкова безумно, колкото е и името на МС "Люлин" (една от трите в едноименния комплекс). По тази логика станцията на Кръста може да носи същото име.
Мястото най-вече е популярно като Хемус (изключваме пуберите, чието любимо място за разходки и поза е мола и наричат мястото Сити Центъра, ЦеЦеЕс-а и т.н.). Не е редно обаче МС да се кръщава на частен хотел. "Св. Наум" и "Арсеналски" не са особено точни, а Хр. Ясенов едва ли говори нещо на хората, които не живеят около площада.

Offline Стаменов

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 777
  • <Ikarus 280> 3412... 1986-2009
    • View Profile
    • http://www.2tpower.com/forum/index.php
Глас и от мене за "Музей Земята и Хората".На тези на които им се струва смешно ще кажа че това е световна практика и при никакъв случай не е глупаво.Една от станциите в парижкото метро се казва "Изкуства и занаяти" без кой знае каква причина,но е повод за уникално оформление на станцията.А музея определено заслужава станция на негово име и съответното оформление.

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
 С НЯкой друг гигантски кристал ще стане много ефектно наистина :)
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline kalashnik

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 62
    • View Profile
    • Email
...... Музея Земята и хората си е там, и там ще си остане..а метростанцията е точно ПРЕД него. Хемус(частно предприятие), Сити център(частно предприятие), Лозенец- ОГРОМНО понятие, включващо два квартала - горен и долен Лозенец, да не говорим, че точно там е на границата на квартала, а не в центъра му, че да бъде стабилен аргумент. 
Да, музеят е там, безспорно е уникален. Но сградата, в която се помещава не е с особена архитектурна стойност. Все пак това е една сграда, строена през 1915 г. за печатница. Въпреки преустройството и огромния ремонт сградата едва ли е достатъчно укрепена. Мисля си, че след 100 год. може и да не съществува.
Целият военен комплекс, т.нар. Арсенал, сегашният кучешки парк (Южен парк-втора част) е територия на кв. Лозенец, а не на кв. Иван Вазов. Това, че сега тази част е към район Триадица не означава, че районът около Хемус е граница на кв.Лозенец. 
Искам само да кажа, че сградата където е музея "Земяна и хората" е една доста стабилна сграда, предвид че там са се помещавали висок черен печат, и дълбок печат, а за да се използва за такъв печат предвид вибрациите от тези машини сградата трябва да е адски стабилна, затова не смятам, че е временно понятие, и ще издържи доста във времето.
THE BEST AUTOBUS - 9099

Offline donkeyhot

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 161
    • View Profile
"Земята и хората" е едно чудесно име, защото какво е метрото, ако не среща на земята и хората. Така кръстена станцията дори може да се направи на музей на метростроителството.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4097
    • View Profile
    • Email
Идеи много, ама за жалост - нито една не е в главите на общинарите. Всичко това идва защото месарят А.Г и докторът Б. А. поемат постове, които нямат нищо общо с това, което е като съдържание в главите им и общо взето става манджа с грозде. Затова според мене единствено архитекти, урбанисти и икономисти трябва да участват в управлението на един град...

Offline NiGhtPiSH

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2341
  • Sofia Hardcore
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Български Локомотивен Форум
Ще изтече много вода докато станат готови станциите и се вземе крайно решение за именуването им. Няма нито един готов архитектурен проект, та камо ли имена.


"Бирата е най-великото изобретение. Колелото също не е зле, но не върви с пържени картофки."

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4097
    • View Profile
    • Email
Ама това е защото всичко се прави наопаки. Станциит и дизайна им се организират около името им, не обратното, иначе всички станции щяха да се казват "Плочка" или "Подземна"

Offline KpuTuK

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 126
    • View Profile
    • Email
Трябва да има някакви съображения с това, че станцията например е разположена до дадена известна сграда и да се вкарат елементи в интериора, които да подсказват къде точно се намираш (или просто ей така..). Например на бъдещата станция при НДК, защо не направят копие на слънцето (или символа на челото на сданието откъм бул."Витоша" ) и да го вградят по някакъв начин вътре?
"Мощността определя с каква скорост можеш да се блъснеш в дадена стена, а въртящият момент определя колко ще се премести стената"

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4097
    • View Profile
    • Email
Тъй като и тук стана дума за обвързаността на дизайн/интериор и наименование, ще го пусна и тук, за да може да дискутираме и евентуалните асоциации (форми, цвят и функция), които могат да инициират различните наименования на станциите:

Според това, което наблюдаваме от новите станции, тематичността на станциите е нещо, което нашите архитекти не признават...
Единствената станция, която има тема в интериора си е Сердика - всичко останало крещи "мързеливи архитекти".

Не казвам, че са грозни, нито и че са некачествени от дизайнерска гледна точка, но нямат никаква логическа връзка с околните пространства.

В някои от станциите се разиграват хубави идеи и то - много успешно. Най-категоричен пример за това е Г.М.Димитров със закачката с пространството и светлината в южния вестибюл...

Тъй и тъй се отвори тема, ето какво мисля аз за станциите по ред на номерата:

Естекадната стаанция ще е разположена на бъдещ вход на Северния парк, затова е важно да се пусне природата/картината вътре, а не както стана с Мусагеница - да се загатва и да се филтрира само светлината.
Ще е добре да повторят успешния експеримент от Обеля - олекотените мрежести конструкции внасят много настроение и придават ефирност на станцияята. Ако използват малко по-разчупено въображение и скрият основното осветление зад стъклени панели, с флорални мотиви във формата ще предадат усещанеето за природната тематика на станцията без да се налага да си играаят със скъпи материали.

Бели Дунав трябва да е просторна - като Западен парк, но тъй като над нея ще има гараж можем да забравим за високия плафон, затова липсата на играчка горе-долу може да се компенсира с изграчка напред-назад. На Опълченска това е постигнато много лесно с ориентирането на паната в различни посоки. Така се създава илюзия за оттичане...

Надежда - котвата е символ на Надеждата и макар да не сме морси град, нищо не пречи интериорът да се реши около тази идея и в средата на двата перона да се впишат в стените две котви, които съм сигурен, че някои от морските градве не би отказал да осигури след едно адекватно и деликатно лобиране.

Хан Кубрат - моето мнение е, че за тази станция ако не се решат да използват мозайки, то тогава в София няма смели архитекти. Тя ще е най-подходяща за мозайки, релефи и използване на нелъскави плочки за пероните. Двата перона дават отлична възможност да се разиграят 6 пана в самата перонна зала. В Младост имаме две срещуположни центъра на композициите на паната на двете стени, подкрепени с по два второстепенни центъра от двете страни - общо - 6. Ако същата схема се приложи на Кан Кубрат, в комбинация с хубаво скрито осветление, падащо върху паната, станцията ще вдъхва респект...

Банишора - квартала няма някаква главна роля в историята на града, нито и се асоциира с нещо значимо, освен затвора, който е ужасна отправна точка за интериор... така че, както каза Иван - работническата история на квартала ще е добър извор за идеи - оформление с нисък таван, приятни старинни осветителни тела, организирани като улични фенери, пана, организирани в кафяво-бежавата гама, придаващи концентрация върху цветоввите детайли, които трябва да бъдат картите, схемите и изходите, станцията ще е лесна за възприемане...

Централна гара
- предвид грозотията, която представлява Централна гара се надявам никой да не е решил да обвързва станцията с нея... Тенекиените лентови "пана" във фоайето на гарата всяват ужас във всеки, който отдели минута да ги разгледа, а в станцията има къде-къде по-интересен начин да се интерпретира ж.п. транспорта - примерно керамични пана на известни ж.п. отсечки, свързани с гарата, пано на класическата сграда на гарата...

Относно Лъвов мост, ако онази схема, показваща напречните разрези на станциите се окаже актуална, то тогава най-ддоброто ми предположение е, че ще използват колоните, за да репликират оформлението на моста - каменна облицовка, евентуално каменни фризове до тавана и осветителни тела, репликиращи вече демонтираните такива на моста. Ако оформят пространството и с няколко статуетки на лъвове близо до ескалторите и входовете, станцията ще стане туристическа атракция. Статуите в метрото са нещо, което досега не се е прилагало в София и е краайно време някой да се престраши да експериментира...

Предвид настоящето положение на Ларгото - разкопано, за да се извади на бял свят Сердика, дълбоко ме съмнява станция, по-отдалечена от църквата, спрямо МС Сердика да остане да носи нейното име. Освен това - въвеждането на строго религиозен мотив в интериора на която и да е обществена сграда е неетична практика и не се препоръчва (тъй като не всички жители на държавата сме християни). Затова, според мен, за да се засили ефекта от археологическото ниво, ще се наложи името на станцията да е Сердика и интериорът ще бъде съобразен съсс строящото се ниво (ако се усетят и намерят начин и да експонират някой и друг артефакт - фриз, колона, нещо от този сорт ще е чудесно)...

За НДК силно се надявам да не се опитват да преповтарят елементи от сградата, защото това ще е фаатална грешка - дизайнът на НДК изглежда сравнително добре в огромните мащаби, в които е. Повтарянето му в малки обеми ще изглежда ужасно и доказателство за това е подлеза на НДК. Единственото, което могат да използват е реплика на слънцето, тъй като то е сложено там като знак за 1300 години България и целия комплекс е граден с тази идея...

За Св. Наум пак ще повторя мнението си за неетичността в използването на религиозни мотиви в интериора, затова съм на мнение, че интериорът трябва да акцентира явърху уникаалният за Балканите музей, намиращ се на 18 метра от стаанцията...

За Джеймс Баучер нямам мнение - станцията ще е дълбока, ще има нужда да се оттделят големи порции от вътрешните обеми за поддържащи конструкции (като колоните до стълбището на Статиона), така че там ефирност в дизайна няма каак да се получи, затова сигурно ще наблегнат на сходни техники както на Стадиона.

Thermobee

  • Guest
Това за религиозните мотиви не е сериозно. Пример - МС "СУ Свети Климент Охридски". Не виждам нищо лошо в това, дайте по тази логика да не кръщаваме на светци и улиците на града! Като дРът лозенчанин ще си позволя да взема отношение за наименованието на МС при хотел Хемус. От 30 години наричам тази област долу "на Хемус" и смея да ви уверя, че никой от съмахленците не се и замисля за музей "Земята и хората". Нищо против музея, разбира се. От друга страна не е оправдано да се кръщава МС на нещо различно от улица/квартал и по изключение на обект с общодържавно/градско значение - СУ "Свети Климент Охридски", "Национален стадион Васил Левски", "Национален дворец на културата".  Доколкото обект от последните отсъства в района (МОЛ-а не е такъв :)), а е нелепо да кръстим станцията "Лозенец", защото със същия успех можем да кръстим така и следващите две станции нагоре, то според мен станцията трябва да носи име или "Свети Наум", или "Арсеналски", като предпочитам първото.

EDIT: Извинявам се, предният постинг коментира религиозните мотиви не в наименованията, а в интериора на станциите, но пак не го намирам за сериозен довод. Християнството е една от основите на българщината!
« Last Edit: 20.12.2009, 22:44:35 by Thermobee »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4097
    • View Profile
    • Email
Християнството не е основа на българщината изобщо - аз съм достатъчно българин и без да съм християнин.

Доводът ми е достатъчно сериозен, но е неприемлив за повечето хора, които изповядват тази религия или са възпитанци на някоя от трите аврамови такива и това е напълно разбираемо.

Но не смятам, че имиджа, който Св. Наум може да изгради за станцията може дори да се мери с този, който може да бъде реализиран от Музея - просто бизнес, маркетинг и икономика. Нищо лично към християните или към Св. Наум...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13558
    • View Profile
    • Email
Но не смятам, че имиджа, който Св. Наум може да изгради за станцията може дори да се мери с този, който може да бъде реализиран от Музея - просто бизнес, маркетинг и икономика. Нищо лично към християните или към Св. Наум...
Е, да не правим от мухата слон! Музеят "Земята и хората" не е чак толкова значима забележителност. В края на краищата хората най-много го посещават, за да гледат ... котки!
Да не говорим, че св.Наум, св.Климент Охридски, св.св. Кирил и Методи са свързани преди всичко с нашата писменост и книжнина и чак на второ място - с разпространението на християнството. Така че агресивната демонстрация на атеизъм не е подходяща в случая (точно колкото и агресивната демонстрация на определена религия). Възможността един народ да приеме писменост и да документира битието и историята си го вдига на съвсем друго ниво. За траки, прабългари, славяни до 10-ти век знаем най-вече от гръцки/византийски източници - съгласете се, че те далеч не са обективни и реални. Ако Аспарухова България се беше разпаднала в първите си години, едва ли щеше да има и ред за нея във византийските хроники. Точно колкото има за няколко десетки краткотрайни държавни формирования по великото преселение на народите. А ние щяхме да търсим нашите корени от алтайските степи - та до император Траян (подобно на нашите северни съседи).
След делото на горецитираните българи всичко, което е известно за България, е от първа ръка. Така че не омаловажавайте делото им - цар Симеон е спечелил много победи, но само след 100 години не е останало нищо от делото му, докато писмеността си я имаме повече от 1100 години!
« Last Edit: 21.12.2009, 19:25:33 by blagun »

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
За траки, прабългари, славяни до 10-ти век знаем най-вече от гръцки/византийски източници - съгласете се, че те далеч не са обективни и реални.
Не искам да се заяждам, но това, че едни извори са домашни, изобщо не значи, че са обективни.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4097
    • View Profile
    • Email
Тука говорим за съвсем обективен PR, не за личностите, на които са кръстени улиците/булевардите.
Св. Наум е направил много за културната ни идентичност и нейното опазване, това е неоспорим факт, но БУЛЕВАРД СВЕТИ НАУМ не произвежда продукт, който може да е полезен на столицата, докато Музей "Земята и хората" - произвежда най-важния продукт. Познание - нещото, заради което личността Св. Наум си е отдала живота...

Така че - не правя от мухата слон, а соча слона!

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Това е така, защото музеят е институция, а улицата не. По същата логика, обаче, не би следвало да се кръстят с имена на улици станциите "Бели Дунав" и "Хан Кубрат". Тъй като това не са някакви места свързани с тези природни обекти и исторически личности, а просто улиците там са кръстени на тях "ей така".
Иначе има квартали, чиито улици носят имена на обекти и личности свързани по някакъв начин с историята на даденото място - например "Пиротска", около която са се били заселили бежанците от Западните покрайнини след Войните и която има за посока Пирот... Не знам историята на кв. "Хаджи Димитър", но там повечето улици носят имена на възрожденци и войводи. Ето там също има някаква по-сериозна идея в топонимията. Всъщност в "Надежда" повечето имена също са на възрожденска тематика.


Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4097
    • View Profile
    • Email
Добре не разбирам какъв е проблемът станцията да се назове по начин, по който интериорът й може да донесе доходи на Общината чрез ефективна реклама?
По цял свят метрото се използва за реклама на локалните забележителности, а Св. Наум не е една от тях. Ако там му беше лобното място или мястото има някакво пряко отношение към него, тогава нямаше да мога да кажа и копче, но предвид, че името му е подхвърлена наслуки на този булевард, просто ей така, не виждам никакво основание в защитата на подобно наименование.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15667
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
В Лозенец са имена на цветя, в студентски град на учени и така и в други части... Има такава логика.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Добре не разбирам какъв е проблемът станцията да се назове по начин, по който интериорът й може да донесе доходи на Общината чрез ефективна реклама?
По цял свят метрото се използва за реклама на локалните забележителности, а Св. Наум не е една от тях. Ако там му беше лобното място или мястото има някакво пряко отношение към него, тогава нямаше да мога да кажа и копче, но предвид, че името му е подхвърлена наслуки на този булевард, просто ей така, не виждам никакво основание в защитата на подобно наименование.
Да, но музея "Земята и хората" не бих определил като забележителност или ключово място в София (поне в момента), затова за мен неговото име не е най-удачното за станцията. Друг е въпросът, че Св. Наум също няма голяма логика (освен ако не се извежда от това, че води към Химическия факултет, т. е. място за просвета). Така или иначе, ако се кръсти "Св. Наум" няма да е прецедент. По същия начин са кръстени "Константин Величков" и "Жолио Кюри". "К. Величков" с бюста на Величков сама започва да се превръща в място на паметта. Така самата станция ще допринесе за създаване на връзка между мястото и името. "Жолио Кюри" - ако станцията се намираше до институтския комплекс на БАН - разбирам, но на това място звучи странно, пък и самата улица не е от най-известните.
Пък и логиката явно е в случаите на липса на достойни обекти, станциите да се кръщават просто на по-големите улици/булеварди към които станциите имат изходи.
Ако се кръсти на музея, сигурно също ще се приеме от хората и те ще свикнат с това име. А може би ще се обърне повече внимание на самия музей, което пък може да го направи и по-ключово място.
« Last Edit: 22.12.2009, 09:53:18 by Balkanton »