Author Topic: История на Икарус в България  (Read 50571 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на Икарус в България
« Reply #240 on: 18.11.2017, 17:18:23 »
Здравейте,може да е коментирано и преди.Но имало ли е Ikarus 66 в Балкантуист.И ако е имало,останала ли е снимка някъде.Трябва ми за един проект.Благодаря предварително.

Икарус 66 е градска модификация и доколкото знам, в България не са били внасяни. За Балкантурист са внесени няколко Икарус 55 в края на 50-те години, които споделят един дизайн с модела 66.
Ето снимка от 1959 г.: https://flic.kr/p/cv6CMs

Offline maisito

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 228
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #241 on: 18.11.2017, 20:59:53 »
Благодаря.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #242 on: 18.01.2018, 02:24:33 »
Таблица с всички доставки на Икаруси за цял свят до края на 2007-а.
« Last Edit: 18.01.2018, 02:29:52 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #243 on: 20.02.2018, 17:37:32 »
От Bus Memories Bulgaria - от тези с планетарните врати, автоматична скоростна кутия, високите седалки, луминисцентните лампи и парапетите с прозорец до вратите, на последната спирка в стария Несебър, на линията от Бургас. Оказа се, че тази модификация започва да се прави за СССР от края на август 87-а, заедно със стандартния вариант с врати-хармоника, но и двата вида вече са с кабина, отделяща половината първа врата само за шофьора. Снимката е от средата на 90-те.
« Last Edit: 20.02.2018, 17:39:13 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #244 on: 20.02.2018, 17:52:58 »

"Очакван" в България, снимка от Авто-Мото Свят, края на 80-те. Също от Bus Memories.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1215
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #245 on: 20.02.2018, 18:27:22 »
От Bus Memories Bulgaria - от тези с планетарните врати, автоматична скоростна кутия, високите седалки, луминисцентните лампи и парапетите с прозорец до вратите, на последната спирка в стария Несебър, на линията от Бургас. Оказа се, че тази модификация започва да се прави за СССР от края на август 87-а, заедно със стандартния вариант с врати-хармоника, но и двата вида вече са с кабина, отделяща половината първа врата само за шофьора. Снимката е от средата на 90-те.

Лека поправка,този Икарус не е автоматик и няма стъкла на преградите на вратите,всичко останало е вярно.Доставен е в Бургас декември 1990 чисто нов,първата му регистрация е Б 1395ПБ.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12153
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #246 on: 20.02.2018, 21:01:39 »
Кабините винаги съм се чудел дали фабрично са били така с преградена наполовина първа врата. Мислех, че после са преправяни за да има място за кондуктора. Много добра идея междудругото, да не застават пътници там да пречат на видимостта вдясно. След тях май само късите Конекта са поръчвани с такава кабина фабрично. Заради манталитета на пътниците за съжаление на повечето други автобуси шофьорите бяха принудени едва ли не да си изградят самоделни прегради-постоянно някой застава точно зад предното стъкло и пречи на видимостта, като създава предпоставки за ПТП така.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #247 on: 20.02.2018, 21:37:34 »
Фабрично е. От 87-а година абсолютно всички за СССР, в последствие за ОНД, и 260, и 280, са с такава кабина. Даже и турските Мерцедеси 0345/0345Г за бившия СССР са с подобна кабина - като 3278 и варненските съчленени. Също и ЛиАЗ 5256. Друг е въпроса, че в Москва като въведоха простотията с турникетите и качването в автобуса само от първата втата, преправяха кабините в обратен ред, така че и двете крила на първата врата да се ползват от пътниците.
« Last Edit: 20.02.2018, 21:43:27 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12153
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #248 on: 20.02.2018, 21:47:00 »
Прави впечатление, че  май у нас са внасяни много малко чисто нови къси Икаруси 260. Спомням си като малък че почти всички къси бяха перправяни от дълги. Същото беше и с Чавдар В14-20, почти всички къси бяха преправяни от дълги, явно сме произвели за нас много малко къси. Познаваше се по размененото място на големия и малкия прозорец, и че късите бяха сини оригинално и с кабина подобна на сешаните нови МАН-ове, само с вратичка и тъмно стъкло. Обяснявам си го с това, че масовият къс автобус тогава беше Чавдар 11Г5.

Късите Икаруси, които са внасяни у нас нови имали ли са кабина? Спомням си че на тези втора употреба също нямаше, а само вратичка и преграда.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #249 on: 20.02.2018, 22:24:57 »
Икаруси 260 сме внесли нови една-единствена партида от 20 бройки през 73-та. Те са оригинално с кабини. Първо са били на линии 84 и 80 (тогава е обиколна, комбинация между сегашните 280 и 94), после ги прехвърлят на 209, а за летището пускат 11Г5. Тези втора употреба са основно от ГДР, а там кабини никога не са имали. Първите 280, дошли февруари 74-та и поели линия 76, са без кабини, в последствие са им слагани такива в Трамказан. Същото се отнася и за сините крайградски с две врати.

Късите Чавдар В13-20 се произвеждат между 80-та и 84-та първо за Гърция и след това за нас, в провинцията имаше купища от тях - по-старите бяха жълти, имаше рядко бяло-сини, по-новите бяло-червени. Всичките са без кабини, само с тъмно стъкло и с вратичка, с изключение на последните бройки.  На някои в ДАП-овете слагаха Икарусови кабини от по-стария модел. Гръцките са с дървени седалки и с вносни унгарски бели дръжки. В София такива автобуси нямаше, но в провинцияте беше пълно, проблемът е, че изкарваха много малко години заради калпавите румънски шасита. От 85-та се произвеждат само съчленени. А и едните, и другите повсеместно пътуваха и по селски линии с много хубавите пътища. Точно заради брака с румънските боклучави ходови части се подписва договора с Щаер.

Особено 11Г5 още тогава си е на доизживяване, да не говорим, че има директива на СИВ от 1986-та, която задължава всички транспортно машиностроителни заводи от соцлагера (няма значение дали става въпрос за леки автомобили, камиони, автобуси, тролеи, трамваи, локомотиви, вагони) да преминат до края на 1990-та на изцяло новите, намиращи се в различен стадий на разработка перспективни модели, като съответно всичко от сорта на ЗИУ-9, ЛиАЗ 677, Шкода 14тр, Икарус 280, Татра Т3, ПАЗ-672, ГАЗ-53А, ЗИЛ-130, МАЗ-500, старите модели Жигули, Москвич, Шкода, Вартбург и т.н. да се спре от производство. Някои от заводите успяват да се справят с това преди да се разпадне системата, за другите знаете. Новият Вартбург например, с двигател Фолкваген, е предвиден с изцяло нов дизаин, просто поради липса на време бива адаптирана старата каросерия като "преходен" модел. Конкретно за Икарусите стар модел си има в последствие търсене заради високата цена на новите модели, а тогава вече СИВ не съществуваше, директиви и т.н. вече не важаха, произвеждаше се каквото иска клиентът.
« Last Edit: 20.02.2018, 22:37:18 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline jonckheere

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 896
  • Батаклиев го заБатачи
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #250 on: 24.02.2018, 02:04:03 »
Късите Чавдар В13-20 се произвеждат между 80-та и 84-та първо за Гърция и след това за нас, в провинцията имаше купища от тях - по-старите бяха жълти
В Смолян например имаше жълт Чавдар Б13-20, ама не мога да кажа със сигурност дали е бил сáмо един или са били няколко ама явно това дето казваш че са по-стари се отнася и за него това. Но беше много отдавна, от 1980-те до началото на 1990-те.


проблемът е, че изкарваха много малко години заради калпавите румънски шасита. От 85-та се произвеждат само съчленени. А и едните, и другите повсеместно пътуваха и по селски линии с много хубавите пътища. Точно заради брака с румънските боклучави ходови части се подписва договора с Щаер.
Румънското все е калпаво и нищо не става от него, сложиш ли нещо Румънско не може да издържи много. Ей вижте например и DAC Чавдарите и те Румънска концепция и бяха калпави, много от тях ги бракуваха сáмо 10 години след производството, като и много Чавдари Б13-20 и Б14-20 не изкараха дори и 10 години. Така че на Румънското не можеш много да му разчиташ да ти бъде добро и надеждно.


Новият Вартбург например, с двигател Фолкваген, е предвиден с изцяло нов дизаин, просто поради липса на време бива адаптирана старата каросерия като "преходен" модел.
По-добре че не пуснаха новия дизайн защото завода Wartburg щеше да има много зáгуби, тък като новия Wartburg с двигател Volkswagen съществуваше много кратко време, едвам две години.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #251 on: 06.04.2018, 01:47:49 »


Единственият Икарус през първата половина на 80-те южно от Благоевград. Беше зачислен към "австрийския" хотел в Сандански, возеше туристи, с него правеха екскурзии до Мелник, идваше много пъти и в моето село. Нищо особено, стандартен 256 произведен 83-та година, с духалки над всяка седалка, беше с два фара и обикновена броня. Но тогава беше най-хубавият автобус в целия район, единственото нещо, различно от Чавдар и ПАЗ-че. След промените с него от хотела откриха редовна линия до София, до 99-та година беше в движение, след приватизацията на хотела го продадоха някъде. Малко по-късно, 85-та, хотелът получи няколко суперлуксозни червено-бели 250, още с 4-те големи странични прозореца, но с климатик с отделен двигател, луминисцентно осветление, отделна кухненска стаичка отзад, две големи стъклени прегради в ляво и в дясно зад шофьора, четири фара, пластмасова броня и без прозорче отдолу на вратата, както и един чисто нов Мерцедес 0 303. И те понякога също покриваха редовния курс на Австрийския за/от София, всичките изчезнаха след приватизацията на хотела....
« Last Edit: 06.04.2018, 02:35:44 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4834
  • 5029 (1989-2016)
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #252 on: 17.04.2018, 19:19:51 »
Една интересна находка. Клипчето е качено от същия профил, в който преди време бяха пуснати видеа от изваждането на антични Чавдари някъде из Родопите.

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #253 on: 28.05.2018, 19:38:15 »

От Bus Memories. Май като гледам нов тогава Икарус в Габрово - 84-та година. Дръжките са черни, значи автобусът е заснет на не повече от една година.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15666
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #254 on: 29.05.2018, 10:04:18 »
Сивее ли ми съчленението? Не би ли трябвало да е гумено и черно, или има някакъв отблясък и затова да изглежда така?  :neznam:

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на Икарус в България
« Reply #255 on: 29.05.2018, 11:04:57 »
Според мен екземплярът е от 1975-7 г. - заради комбинацията от четири елемента - хромов обков на предната решетка, сива хармоника, декоративна лайсна между мигачите над фаровете, липса на капаче над левия преден мигач (гледан отвън). Освен това в съседство е Шкода 706 РТО, които е през 80-те са вече рядкост.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #256 on: 29.05.2018, 18:48:23 »
Не съм сигурен. Ходих в Габрово през далечната 1982-ра година. Непрекъснато обикаляхме из центъра, също и на автогарата, понеже всяка вечер спахме на "Люляците" и много добре си спомням, че тогава нямаше НИТО ЕДИН Икарус в града. Градският транспорт се състоеше само и единствено от "швепсове" - чисто нови жълти Чавдари В13-20. А селските рейсове бяха 100% пак чисто нови тъмночервено-бели 11М4 с тасове от първоначалния вид, подобни на тези на оригиналната Сетра. Непрекъснато пътувахме и с едното, и с другото....В същото време линията от Габрово до Казанлък беше с Чавдари 11М3.....Иначе в София и Плевен по-късно и във Варна, и Дупница виждах екземпляри вече с черните дръжки, но с решетка с хромиран кант и със сива хармоника. Чудна работа... От друга страна гледам, че долу в дясно е мазано с кит, значи автобусът е удрян. Може и да е прехвърлен от друг град....По-късно отново в Габрово имаше много Икаруси, но все бяха с черните дръжки.
« Last Edit: 29.05.2018, 18:52:48 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #257 on: 29.06.2018, 19:44:10 »
Умишлено я пускам пак, понеже това е автобус от първата доставка, февруари 74та, с металните дръжки и трамказанската кабина, понеже оригинално са нямали. До лятото на 87-а, преди да дойдат многото нови, само такива рейсове бяха на линии 1,3,5, 30,31,41 и 126. Също винаги имаше поне един от тях на линии 13 и 104. Освен в София, другаде такива автобуси нямаше, прехвърляни са в последствие.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2362
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #258 on: 12.07.2018, 22:25:57 »
Икарус 280 в Кюстендил, 70 - те години.
Източник
« Last Edit: 12.07.2018, 22:30:22 by Magirus deutz »

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #259 on: 17.07.2018, 03:39:06 »

Доста добре изглежда за близо 30-годишен салон. Автобусът е бил на Динамо-Сливен, покрай еуфорията с Аквариума никой не се сети за него.



Подвизава се в с. Зверино.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.