Author Topic: Ретро снимки  (Read 1083257 times)

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1740 on: 14.04.2015, 21:39:56 »
260 не си ли е минавал винаги по Прага?

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11378
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1741 on: 14.04.2015, 21:56:28 »
Не, от '89 прави "врътката" през Прага. До преди това върти на Македония. Като гледам жълтия номер на Московеца според мен снимката е някъде от тогава та залагам че е по 74  ;)
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #1742 on: 17.04.2015, 15:31:07 »
Една София заснета вероятно, през  70 - те години.
Източник:http://socbg.com/2015/03/безметежните-софийски-делници-в-7-сним.html
« Last Edit: 21.04.2015, 14:38:21 by Magirus deutz »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1743 on: 22.04.2015, 00:29:32 »
Това от хотел Родина си е чист Чавдар, но от произведените в Гърция върху българска основа. По пътя за Кулата тогава имаше купища такива, точно с това оцветяване....Икарусът е по 260 - тогава 74, а и малко по-късно, поне до края на 89-та, си беше по Христо Ботев и после през 5-те кюшета по Прага - едва след промените го преместиха по Опълченска през Руски Паметник....
По рейс и по жена не се тича!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #1744 on: 24.04.2015, 18:34:49 »
Любителска снимка на столичен квартал, 80 - те години.
Източник:http://socbg.com/2015/04/любителска-снимка-от-столичен-кварта.html

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11378
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1745 on: 24.04.2015, 23:53:48 »
Люлин?
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #1746 on: 04.05.2015, 08:34:53 »
Две Шкоди 9тр, един Икарус 280, един Чавдар м80 и една София 70 пред СУ, 70 - те години.
Източник:http://www.bgspomen.com/2015/04/70_79.html

Online bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3646
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #1747 on: 05.05.2015, 20:42:20 »
Люлин?

Да - бул. Захари Стоянов, следващата спирка след общината.  :)

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1748 on: 05.05.2015, 21:06:47 »
Хахаха. Ако не го беше написал нямаше да го разпозная. Чак сега го познавам, но сега е по-хубаво, по-зелено и много по-свежо. Тук е някак пусто и безлюдно, а и сигурно и наистина до голяма степен е било по-малко населено.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Ретро снимки
« Reply #1750 on: 06.05.2015, 19:40:19 »
Браво на теб, че си открил оригинала. Пускана беше до сега, оцветявана версия на тази снимка. Но не и самата снимка!  :fan:
Тук интересното е, че и вагона не ми е познат като модел. Ако някой може да познае какъв модел, е тази мотриса 38, ще съм му благодарен.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1751 on: 06.05.2015, 20:38:49 »
Това е оригиналният вариант на първите 6 четириосни белгийско-френски "Цепелин", по-късно у нас са им правени основни ремонти, като изкарват по петицата някъде до 66-та година.
Снимката я има в книгата "От велосипеда до метрото", но не с такова качество, разбира се....
По рейс и по жена не се тича!

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Ретро снимки
« Reply #1752 on: 09.05.2015, 00:48:01 »
Уау, разликата преди и след ремонта на тези вагони е огромна... Направо са неузнаваеми. Благодаря много за информацията.  :)

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #1753 on: 09.05.2015, 01:13:36 »
Икарус 250 на " Пиринтурист".
Източник:http://socbg.com/2015/05/на-екскурзия-с-пиринтурист.html

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1754 on: 17.05.2015, 14:48:05 »
Това е оригиналният вариант на първите 6 четириосни белгийско-френски "Цепелин", по-късно у нас са им правени основни ремонти, като изкарват по петицата някъде до 66-та година.
Снимката я има в книгата "От велосипеда до метрото", но не с такова качество, разбира се....
По този повод от много време насам търсех отговор, кога и защо са   преномерирани мотрисите Цепелин, а горната снимка отново провокира любопитството ми.След няколко часова главоблъсканица стигнах до следната най-възможна хипотеза: В периода от 1901 до 1908г. подвижният състав на Анонимното дружество за трамваи и осветление е наброявал около 28 мотриси и 10-14 ремаркета, като за трамваите номерацията е била до №28(наличие на снимка), а ремаркетата не са били означени с номера. Както е известно, през 1908г. е подписан договор за поръчка на 6 броя 4-осни мотриси “Цепелин”, които обаче са доставени на следващата 1909г.От това на пръв поглед би следвало,  че въпросът с преномерацията е решен: новите мотриси са взели номерата от 28 нагоре и ситуацията за дълго време е останала така.Изведнъж се оказва обаче, че “совите не са това, което са”Преди време Критик беше публикувал интересна статия за първата катастрофа между трамваи в София, и тя е ключът към разгадаването на този ребус  http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=596.msg197172#msg197172
  : На 03.10.1911г. се случва първата катастрофа с трамваи в столицата, при която има много убити и тежко пострадали пътници.На местопроизшествието в Павлово “големият, двоен вагон № 39, произведен в заводите на Сименс и все още в гаранционно ползване” поради неизправни спирачки застига и удря в гръб “малкият вагон №4”, преобръщайки го няколко пъти…
Според някои източници трамваите Сименс се внасят за първи път в България през 1912г., като номерацията им е неизвестна.В сайта на Сименс България е посочено за същото събитие 1908г., което може би ще се окаже по-правдоподобно твърдение.
  Проблемът в случая обаче, е не самото преномериране, ами причината и  противоречивите данни за доставката на трамваи през 1908/1909г.Съществува не малко разминаване между данните, отразени в някои статии за историята на Софийските трамваи и тези, които са останали като документално наследство, характеризиращи разглежданият период:  най-често използваните и тиражирани данни гласят, че през 1908г. са доставени общо 18 бр. трамвайни мотриси(шест 4-осни и 12 двуосни). От друга страна , в документите от 1909 година се споменава цифрата 22 броя общо внесени нови трамваи.Възможно е Сименс-ите да са били повече от 12-те броя, за които се споменава.Още по-мистериозното в случая е, че никъде няма останали сведения за инв. номера на тези трамваи, за които предвид епохата би се предполагало да са експлоатирани пределно дълго.Но всъщност не: в Отчета за дейността на ДТО за 1945г.(най-ранния наличен запазен) при изброяването на подвижният състав се започва със Сименсите от 1924г. №1-30/31, но същевременно в графата ”Работни мотриси”  се посочва “Сименс” №601-604- по 2 броя в Депо “Мария Луиза” и “Красно село” , като е твърде вероятно тъкмо тези “помощници” да са от партидата 12 или 16 двуосни мотриси от 1908.Тръгнем ли по пътя на логиката(и прогнозирането върху евентуални хипотези) явно до началото на 40-те години повечето от тези трамваи не са били вече годни за пътническо движение, една част от тях са преработени в служебни трамваи, а друга част са “даряват” рамите си за построяването на ремаркета или “новопроизведени” български мотриси.Възможните причини за сравнително кратката експлоатация на тези трамваи може би се крие тук:  http://stara-sofia.blogspot.com/2013/03/1901-1941.html “ Първите двуосни мотриси са били без возилка. Още през 1909. год. се съзнават предимствата на мотриса с отделна возилка и се доставят 4 мотриси от тоя тип. Поради несполучливо избрана конструкция на возилката и каруцерията, малка моторна мощност, голямо междуосие и пр. тия мотриси се указали неподходящи за София.
”Съществува голяма вероятност бракуването на голяма част от тях да се е случило през 1924г. или дори преди това.Все пак през 30-те и 40-те години доставките на най-различни суровини за производство са били затруднени и всичко налично, макар и старо се е употребявало по предназначение. От всичко казано до тук става ясно, че Цепелин-ите и Сименс-ите пристигат почти по едно и също време, но не е ясно каква е била логика в последователността на номерацията им.Според цитираната по-горе статия през 1911г. трамвай №39 е Сименс, а снимката на Цепелина с оригинален инвентарен №38 вероятно е от преди това, понеже не е възможно различен тип мотриси да бъдат номерирани в една и съща серия?
   Извинявам се за пространното изложение, но до момента съм стигнал само до посочените по-горе изводи, на база на фактите, с които разполагам.Всеки от Вас, който се чувства изкушен от нищенето на исторически факти, би могъл да погледне върху ситуацията от друг ъгъл, когато повече хора размишляват върху даден проблем винаги се “раждат” по-качествени решения.И накрая за по-добра нагледност и разбираемост ще прикача няколко снимки.
« Last Edit: 17.05.2015, 14:53:51 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1755 on: 17.05.2015, 16:43:42 »
Втората снимка къде е снимана и това някакво обръщало ли е?

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1756 on: 17.05.2015, 17:46:18 »
Втората снимка къде е снимана и това някакво обръщало ли е?
Втората снимка е заснета на улица и площад Александър I през 1902г. : http://www.lostbulgaria.com/?p=5782
Интересно съвпадение е, че мотриса №28 от снимката е доставена същата година заедно с №27.
« Last Edit: 17.05.2015, 17:48:31 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Ретро снимки
« Reply #1757 on: 17.05.2015, 20:14:58 »
Разсъжденията ти са много интересни и се радвам, че ги споделяш с нас.
Лично аз имам два въпроса:
1. Първите ВВС моторни мотриси в София, не са ли 26 на брой? Защото лично аз, не съм виждал снимки на вагон с по-голям номер от този. До скоро даже ги смятах за 25 броя, но 26-тия съвсем на скоро открих и негови снимки. тук.
2. Ремаркетата за ВВС, според мен имат инвентарни номера. Или поне съм срещал много снимки с такива. Ето и пример: цък. Като за мен те са с номера: 50 - 64.

И да се върнем на горната загадка. В интерес на истината, информацията за този период от века е доста различна. Към 1940-1944 година се появяват снимки на Цепелините, след техния ремонт. Като повече приличат по визия на МАН и Сименс. Като към тези години преди и по време на войната, те са с номера от 201 до 206. До колкото си спомням, от това което съм чел е че, 3 вагона са пострадали сериозно през януари 1944 година,  и съответно от тогава са снети от линия. Имаше някъде даже снимки на разрушен Цепелин.
Интересното е че поне един от Цепелините е оживял до 75 годишнината на градския транспорт и това е 205.
Според мен тези мотриси са със сменени номера, по време на техния основен ремонт. Поради наличието на хубави и здрави числа (метални), закачени на вагоните. От това би следвало, че точно тогава е станала смяната на инвентарните им номера. Ако гледаме по глобално на нещата, след ремонта им, може да са зачислени директно във второто депо, тогава Красно село и да са придобили първата серия на вагоните в това депо. А именно с номерацията от 201 - 206.
Красно село е открито през 1934, така че това може и да е годината на преномерацията от 3Х към 20Х. Лошото е че не знаем как са били номерирани преди това тези вагони. А именно когато са били с номера 3Х.

Ако предположим че в София, през годините са докарани:
1901 година - ВВС - 26 мотриси
1909 година - Цепелин - 6 мотриси
1912 година - Сименс - 12 мотриси
-----------------------------------------
Общо през 1915 трябва да имаме 44 мотриси. Това отговаря и на тази табличка към 1915 година: цък.
Явно разминаванията в 1910 година, са именно заради доставките.
Което ни поставя рамка за инвентарните номера а именно.
ВВС от 1-26.
Цепелин от 30-38
Сименс от 37 - 49.

Като номерацията от числото 50+, започва за ремаркетата ВВС (50- 64) общо 14 броя, и доставените по-късно допълнителни бройки Анверсоаз, общо 15 броя, като и нова серия от 90 - 104 за тях. Като според мен е имало и допълнителна доставка на ремаркета от първия тип, някъде около 11 броя. Така ако направим сметката, броя и на ремаркетата ще излезе точно, пак по горната таблица: цък. А именно 40 броя: 14 ВВС + допълнителни 11 ВВС + 15 Анверсоаз = 40 ремаркета.


Като повечето от предположенията са си лично мой, не ангажирам никого с тях. Просто ще ми е интересно да видя какво мислите и вие. И ако може да изясним тези години, то ще е много добре, защото именно те, са най-мъглявите в историята на трамвайния ни транспорт.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #1758 on: 18.05.2015, 22:18:13 »

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #1759 on: 21.05.2015, 19:21:39 »
  Според мен мотрисата на снимката, която съм показал по-горе е именно №28.В тази статия  https://archive.is/ID9O9     и на някои други места съм срещал твърдението, че през 1902г. са купени 3 нови мотриси и 6 ремаркета .Ако намерацията на мотрисите през 1901г. е била от №1-25, то на следващата година нараства до №28.Досега не ми бяха попадали качествени снимки на ремаркетата с открити платформи, за това съм останал с впечатлението, че не са притежавали собствени инвентарни номера(за това публикуваните снимки, се явиха като особено ценен ориентир за мен).
Тогава се получава нещо такова: №50-64 + 6 броя(1902г.) = №70.Към тях добавяме още 5 броя за да получим допълнителните 11 броя ремаркета ВВС, за чиято доставка предполагаше Петко.
 И все пак се питам дали в първата половина на миналият век номерацията на ПС не е следвала само периода на доставка на возилата, без оглед на различията в техният тип?Честно казано винаги ми е било непонятно, защо инв.№ на закупените през 1914г. двуосни мотриси Шарлероа №151-162 са трицифрени, при положение, че са доставени непосредствено след мистериозните Сименс-и и Цепелин-и?
В същото време тази последователност изпълняват 15-те двуосни трамвая Франко Белге/ВВС № 51-65, които обаче са докарани едва в 1928/1929г.Това е макар и косвен признак, че номерата до 50 са били вече заети.Но с какво?
Дали през 1914г. първоначалните номера на Шарлероа не са били просто №51-62, а в последствие през 1928/1929г. към тях да е добавена 1, за да се разграничат от новодоставените трамваи?
  Според моята хипотеза и проста сметка извеждам следният възможен резултат:
Наличен Подвижен Състав до 1914г.:
*BBC №1-28
*Siemens 1908/1909-Да приемем,  че са били закупени 16, а не 12 бр.(както в сведението, което съм чел от 1909г.за доставени общо 22 броя нови мотриси)и Цепелин: общо получават номера от 29 до №50.А причината за нехомогенната номерация на возила от различни модели вероятно се корени в това, че трамваите не са пристигали на цяла серия, ами поетапно и от  двата модела и съответно са номерирани само като брой постъпили возила: например 10 двуосни + 4 четириосни с последователна постъпателна номерация.
*Шарлероа, двосни 1914/1916г. №51-62, които в повечето отчети за дейността на ДТО през 40-те и 50-те години са споменавани като”Черни мотриси”, а персоналът на Депо “Мария Луиза”(Клокотница) е таял особена неприязън към тях, изразяваща се в непрестанни “номинации” за бракуване.С пристигането им е логично  да са изведени от експлоатация доставените през 1901г. ремаркета BBC I-ва серия №51-64.II-серия ремаркета на същият производител №65-76 е ликвидирана през 1931/1932г. с въвеждането в употреба на MAN-AEG №66-80.А за по-новите ремаркета Анверсоаз от 1914/1916г. №90-104 приблизително би могло да се твърди, че доживяват малко след 1935г., когато пристигат MAN-SIEMENS №81-92.
*В 1924г. с закупуването на по-новите Сименс-и №1-30 серията от мотриси BBC 1901 )1-28 е елиминирана, а дори и да е имало останали някакви бройки, са преномерирани в нестандартна номерация и използвани за сервизни нужди.
*И изведнъж ставаме свидетели на друга аномалия: между 1924г. и 1936/1947/1949г. номерата от 31 до 50 остават празни , съвсем случайно?През 1936г. в Техническата Работилница на ДТО са изработени първите български трамвайни мотриси ДТО(в днешно време по-известни като серия №241-246, въпреки , че рожденните им № са 41-46, а цифрата 2 е добавена към номерацията им едва през 1949г., когато са построени мотрисите ДТО от № 39 нагоре, според отчета от същата година, а и защото от създаването си са били зачислени в Депо “Красно село”)
Така установяваме, че до 1936г. инвентарните номера от 31 до №51 са били заети от 6 Цепелина и 14 Сименса(може би същите, които се посочват в 1945г. като Работни мотриси “Siemens” №601-604, само 4 броя са оцелели до тогава от тях)Останалите 2 двуосни мотриси от този модел вероятно са били изведени от експлоатация по-рано поради липса на резервни части или качествена поддръжка:Все пак в периодът между 1912 и 1919г.България преживява две национални катастрофи.Ако приемем, че в 1936г. с построяването на гореспоменатите ДТО №41-46 са бракувани Сименс-ите със същите номера, то до 1947г. номерата от 31-40 и от 47-49 са били заети теоретично от тези загадъчни трамваи.В същата година е произведено ДТО №31 и е твърде вероятно до 1948-1949г. всички останали в движение стари трамваи Сименс да са преоборудвани в служебни, каквато е съдбата и на по-новите им наследници от 1924г. в средата на 60-те години.  Така хипотезата на Петко за периода на преномерацията на Цепелините е абсолютно правилна: тя е била факт през 1936г., а само година-две преди това мотрисите са били зачислени към новото Депо “Красно село”, където остават до последният си ден на линия.Надявам се въпреки пределно дългото ми изложение да е станала ясна логиката на размишленията, които оформят сегашното ми мнение по въпроса.Ще покажа още две снимки на Цепелини с инвентарни № 34 и 37, както и снимка на мотриса №44 от 30-те или 40-те години, която може да бъде цели три различни модела , а идентифицирането и към кой от тях принадлежи смятам за напълно невъзможно
« Last Edit: 21.05.2015, 21:49:11 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.