Author Topic: Ретро снимки  (Read 590582 times)

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15924
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #660 on: 25.06.2011, 22:30:27 »
Още уникални снимки!  :bounce: Не изкглеждат ли толкова добре, защото и са компресирани до този малък формат?

Offline Tony

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2831
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Ретро снимки
« Reply #661 on: 25.06.2011, 22:52:55 »
Качествена лента, качествено проявяване, качествено сканиране - това е ефектът.  :) Снимките се и продават, цената зависи от резолюцията - има файлове от 70-80 мегабайта на цена 105 USD.  :)

RIP 8155 (1992-2019), 8157 (1990-2019)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12365
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #662 on: 26.06.2011, 01:43:43 »
Отлични снимки :)
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8683
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #663 on: 26.06.2011, 10:17:49 »
Мдаа , вратите на Космонавтите са идентични с Дюваговите .
Не знам дали ви прави впечатление , че няма отваряеми прозорци в салона . Какъв ли мор е бил в трамвая лятото?
Тиристор , не забравяй , че оригинално София 65 и София 70 също са имали прозорци на гелензите.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1375
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #664 on: 26.06.2011, 10:51:35 »
Мдаа , вратите на Космонавтите са идентични с Дюваговите .
Не знам дали ви прави впечатление , че няма отваряеми прозорци в салона . Какъв ли мор е бил в трамвая лятото?
Тиристор , не забравяй , че оригинално София 65 и София 70 също са имали прозорци на гелензите.

На тази снимка http://mi6t0.homeip.net:8080/spirka/?action=gallery_file&file_id=23885 сякаш част от прозорците са отворени както при леките коли. Тук също http://mi6t0.homeip.net:8080/spirka/?action=gallery_file&file_id=23883
« Last Edit: 26.06.2011, 10:53:51 by Balkanton »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13074
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #665 on: 26.06.2011, 11:45:31 »
Аз доколкото знам, някои от тях са имали вентилация, тази без вентилация са били със отваряеми стъкла. На част от тях са се спускали надолу, като при по-старите купейни вагони, на други пък са били с отваряема част като при София 70 например.

Мен ми е по-интересно друго. След като не са имали въздушна спирачка, а само ел.спиране знаете ли как е ставало спирането? При всяко спиране, спира с ел.спирането, докато може-до около 4-5 км/час, след това за напълното спиране спирачката се е натягала ръчно от френа, като е била дискова на колоосите. Представете си на всяко спиране какво въртене е падало, особено ако не му е било добро ел.спирането и е в наклон.

Интересно е, и защо са избрали такава система, след като още от 20-те години е имало по-модерни, при които само с едно движение на ръката на контролера  вагонът се е установявал напълно, комбинирани с ел.и въздушно спиране, командвани само с едно движение, а когато са правени тези Космонавти пък е имало още по-модерни системи за управление, като при Дюваг, а те са избрали доста старо решение, което е странно, такъв модерен за времето си трамвай с такава система за управление.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2948
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #666 on: 26.06.2011, 11:55:52 »
Защото целта не е била да се направи качествен, модерен и сигурен трамвай, а просто нещо, което се търкаля на самоход по релсите, за да се обяви, че произвеждаме трамваи.
Същото важи и за Софиите и т. н.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13074
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #667 on: 26.06.2011, 16:30:07 »
Старите двуосни трамвайчета от 20-те и 30-те години са били железни. Ман-овете и Сименсите. Ползвали са се чак до средата на 70-те години, а част от тях дори до към края на 70-те. Отделни бройки и след това, като служебни вагони. Тези малки вагончета, с желязна рама, с дървен кош и дървен салон са издържали на линия повече от 50 години, обслужвали са линии сложен профил, някои са теглили по 2 вагона, претъпквани са, хората са висяли по вратите, возили са и туристите до Витоша по линията за Бояна, която е била с много сложен профил. Били са много сигурни машини, с електрическа и въздушна спирачка, като се спира само с едно завъртане на контролера, без да навиваш френа като луд, както при по-новите след това. Ако не беше малкият им капацитет, нищо чудно и до ден днешен още да се движеха. Превъзхождат дори София 100 и Т6М700, кошовете не се люлеят наляво-надясно. Сега от тях са запазени в движение само два, които ги знаете и вие-92 и 35. Първият е МАН, от последните доставки от към 1935-та година, а другият е Сименс от 20-те години. И двата видимо са в отлично състояние, зимата са по-добре отоплени от която и да е София и са по-тихи.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2948
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #668 on: 26.06.2011, 17:15:28 »
Всъщност при тях въздушното спиране е с автоматична влакова спирачка с безстепенно разхлабване без участие на контролера.
Не съм сигурен дали нямат и директна въздушна спирачка, като тя, заедно с автоматичната се управлява от комбиниран кранмашинист, който при натискане надолу задейства и пневматичен звънец - все технологии, далеч превъзхождащи всички движещи се днес български тенекета.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1963
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #669 on: 26.06.2011, 20:02:38 »
Не знам дали някой забеляза,че в прекрасната серия от снимки имаше снимка на вътрешността на "Република"-с изцяло дървена облицовка и анатомични дървени  седалки :fan:Струва ми се,че в един от аварийните вагони(80-85) има такива седалки,боядисани в розово.
Излишно и Безсмислено... Не!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13074
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #670 on: 03.07.2011, 23:11:20 »
Една снимка, която баба ми ми даде, на София 70. Снимана е на 17.03.1973-та година. Даде ми и още няколко от края на 50-те до 73-та година, ама трябва да ги снимам или сканирам.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1375
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #671 on: 03.07.2011, 23:16:30 »
Една снимка, която баба ми ми даде, на София 70. Снимана е на 17.03.1973-та година.
Трябва да е бил чистак нов тогава!

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5334
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #672 on: 04.07.2011, 19:34:49 »
Обаче не изглежда да е.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1963
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #673 on: 04.07.2011, 19:44:30 »
Ако 730 е произведен през 1970г.и е пуснат в експлоатация на 1 май с.г.,то 739 би трябвало да е произведен в края на 1970г. или в началото на 1971г.Това поне на мен ми се струва най-правдоподобно.
Излишно и Безсмислено... Не!

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1375
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #674 on: 04.07.2011, 19:56:42 »
Ако 730 е произведен през 1970г.и е пуснат в експлоатация на 1 май с.г.,то 739 би трябвало да е произведен в края на 1970г. или в началото на 1971г.Това поне на мен ми се струва най-правдоподобно.
Да, извинявам се, аз не съобразих, че серията почва от 730, а се обърках, че е от 700 и затова помислих, че сигурно към края на 1972 г. ще да е направен.

Offline Zerox

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 234
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #675 on: 05.07.2011, 15:04:10 »
Като стана въпрос за спирането при Космонавтите, дали те са се движели от Хемус до Хладилника през 60-те или са използвали старите МАН-ове, които обаче са имали по-надеждна спирачна система ? Ако са били Космонавти, сигурно спирането е било доста екстремно изживяване. :D

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13074
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #676 on: 06.07.2011, 18:18:12 »
Ми, според стари снимки до Хладилника са се качвали и едните и другите. При старите МАН-ове и Сименси от 20-те и 30-те години не би трябвало да е било проблем спирането и изкачването, дори през гората са теглили и вагони, макар и леки с дървена конструкция. Чувал съм, че и по 2 вагона са качвали.

При Комсомолците и Космонавтите съм чувал, че за да спират по-лесно най-отзад е имало още една спирачка, която се е натягала ръчно, също такава е имало и в прикачните им вагони, и че най-отзад е седял човек, който да навива спирачката и да помага в спирането. Доколко е вярно обаче не знам.
« Last Edit: 06.07.2011, 20:40:02 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14296
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #677 on: 07.07.2011, 00:11:48 »
Цитирам Tramway от веговата "библия" за историята на софийските трамваи - http://www.90minuti.info/bgrail/forum/viewtopic.php?f=10&t=176&sid=0b81d0ba7663749e93c88a0be58f3c83&start=15

"Появяването на тези мотриси (Комсомолец) направи възможно пускането в експлоатация през 1960г. на линия 9 – гарата – Хладилника, тъй като единствено те с 200-те си kW бяха в състояние да преодоляват наклона от 72/1000 между Лозенец и Кръста. Освен по 9 се движат поединично и в композиция с 1 и 2 вагона по линии 1, 5, 7, 11 и 13.
Характерно за мотрисите е, че с цел криво разбрани икономии освен реостатната и релсовата спирачка нямат никаква друга, поради което при всяко спиране ватманът натяга ръчната, която действа само на една талига. Реостатната спирачка е реализирана по схема, при която генерираното напрежение от едната група двигатели се подава противополярно през резистори към другата. При изключване на една група поради повреда трамваят остава без спирачки. При брутно тегло на мотрисата 35t и на вагона 30t композиция от 2 или 3 вагона без спирачки е напълно неуправляема. През 1970г. на мотриса 701 без вагони по линия 13 в посока гарата й блокира контролера и на лявата крива от бул. Хр. Ботев към надл. Надежда се обръща надясно върху чакащите на спирката на №1 и се влачи, размазвайки към 30 души. След този инцидент всички вагони са спрени и по-късно нарязани, а мотрисите работят по слабонатоварени линии до 1973-74г."
За Космонавтите:
"При останалите 62 мотриси обаче проблемът със спирането е същият като на “Комсомолците” – ватманът върти френа като луд, а при изпускане на трамвая или при изгаряне на двигател, което при българските двигатели е често явление, само чиста случайност и горещи молитви могат да помогнат. Работят по почти всички линии в София с изключение на тежката №9."



Offline bungee

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 165
  • Drunkard
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #678 on: 28.07.2011, 22:26:07 »
Може би не е съвсем по темата, но ето една снимка, така да се каже, семейна - по стечение на обстоятелствата живея от няколко години на улица, която се казва Никола Жеков. Та на снимката в центъра седналият е въпросния ген. Никола Жеков, на коленете му седи баба ми (той й е кръстник - всъщност снимката е от кръщенето, затова е и попът там), до него жена му, зад тях - прадядо ми и прабаба ми. Мястото е ул. Цанко Церковски 8 - близо до пл. Журналист. Е, няма особена връзка с транспорта, но е забавно. Годината е или 1928, или 1929 - не се чете ясно отзад на снимката. Ако не е подходящо - трийте поста  ;)


Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2975
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #679 on: 29.07.2011, 02:36:32 »
Ех, едно време си е било цяло събитие да се събера родата за снимка, а сега всеки снима под път и над път.