Author Topic: Ретро снимки  (Read 1083472 times)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #860 on: 03.04.2012, 01:00:41 »
Не съм напълно сигурен, но мисля, че колелото е построено по повод визитата на Брежнев през 1973 г.
Интересно, все си мислех, че са го направили по-късно - поне според снимките Цариградско е разширено до 4ти километър през 1975г., и след това на части го разширяват до Околовръстното, вероятно в началото на 80-те. Предполагам, че тогава са направили и естакадата до летището.
Факт е, че тролей 5 тръгва отново до Младост-1 чак през 1986г., вероятно тогава са завършили локалното и ул. Йерусалим.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #861 on: 03.04.2012, 01:08:44 »
Цариградско си е разширено от начало до край още преди 1976 с всичките му локални, осветление и т.н. Изобщо не беше правено на части и при строежа му през 1973-74 разрушиха, а не направиха тролейно трасе.
Новото ТБ трасе е значително по-късно.
Снимката с Брежнев няма как да е пред бл.101 в Мусагеница. Даже кортежът да е идвал откъм ВМЕИ, по тротоара откъм Мусагеница се вижда трамвайна ККМ, каквато там никога не е имало. По-скоро прилича на Ботевградско шосе, може да е отивал да разгледа МК Кремиковци, който после беше преименуван в негова памет.
« Last Edit: 03.04.2012, 01:13:34 by blagun »

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #862 on: 03.04.2012, 01:13:53 »
Аз виждам три кабела на този стълб и нещо сиво над знамената - възможно е да не е ККМ, а окачването на светофарните кутии. Едно е сигурно, Волгата на заден план излиза от десен завой и е част от кортежа.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #863 on: 03.04.2012, 02:10:29 »
А кога е строен пътя за Дружба, по който сега минават 88, 604 и 204, ако моста е строен през 1983-та? И този път като част от бул.Брюксел ли е правен тогава или по-рано.

И след като Дружба 1 старата част е строен около 1965-та, то тогава автобусите от къде са минавали за там, през 60-те значи е имало друг съвсем различен път.  Всъщност тогава си е било нещо като градче извън града, поне на 6-7 км от другите квартали, защото една по-възрастна колежка от работата от Дружба 1 разправя, че като си е пътувала от центъра на там си е било кажи-речи извънградски двулентов път, все едно пътуваш до друг град, и че нито един от сегашните булеварди в тази посока не е съществувал.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #864 on: 03.04.2012, 08:54:37 »
А кога е строен пътя за Дружба, по който сега минават 88, 604 и 204, ако моста е строен през 1983-та? И този път като част от бул.Брюксел ли е правен тогава или по-рано.
Бул.Колумб си е строен заедно с комплекса. Естакадата се построи по-късно, нейният строеж с нищо не попречи на булеварда.
А84 пътуваше покрай Червено знаме (зала Армеец Арена). А304 си вървеше по сегашния маршрут на А604, А88 - също.
Единствено бул.Цв.Лазаров е по-нов. Мисля, че и Списаревски от Искърско шосе до Колумб го направиха по-късно поне в сегашния му габарит. Разбира се - и трамваят по Искърско шосе, както и разширяването на връзката на Шипченски проход с Искърско шосе: от обръщало Гео Милев до Цв.Лазаров.
« Last Edit: 03.04.2012, 09:48:29 by blagun »

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #865 on: 03.04.2012, 09:56:20 »
По-скоро през 1973 може да е бил построен мостът над жп-линията София-Пловдив - сегашният бул. Колумб.
Този надлез е строен за младежкия фестивал през 1968 г. http://www.vbox7.com/play:021e6cc4&start=57

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #866 on: 03.04.2012, 10:12:59 »
Ако се върнем още по-назад в Дружбите: най-стари са старите жилища покрай Искърско шосе. Тогава връзката им с града е била по Искърско шосе до Винарово колело. Първата връзка на Шипченски проход с Искърско шосе е някъде от 1975-76, тъй като оттогава датира обръщалото на панчаревските автобуси в Гео Милев. Всъщност то не беше класическо обръщало, а  врътка по кьорсокаците около уличката Владово и продължението на Шипченски проход (тогава Чапаев) през жп линията. Това си го спомням със сигурност, тъй като през 1976 и 77 бяхме настанени за математическа олимпиада в Детското градче на Панчарево и пътувахме до града с А1, 2, 3 и после с ТМ 4, 10.
« Last Edit: 03.04.2012, 10:15:14 by blagun »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #867 on: 03.04.2012, 10:50:42 »
Да, най-старата част е около езерото в Дружба, там има и от най-първите 4 етажни панелни блокчета, които са строени преди около 50 години. Тогава си е било като предградие, малки 3 и 4-етажни блокчета, градинки, езеро, а сега каква цигания е станало там-нищо общо с красотата, която е било преди. След това около 1965-та някъде строят частта със 6-етажните панелни блокове, също доста добре планирана и облагородена за времето си. Предполагам, че всичко това е строено заради заводите около гара Искър, да има къде са живеят служителите и да им е близо до работното място и за това е било така откъснато от града.

А какво е представлявало това детско градче? И сега автобус 1, 3 и 4-ката спират там, има такава спирка, но там има само руини, и нещо като портал. В Горубляне, под частта с панелните блокове пък също има една група от няколко блокчета на 2 и на 3 етажа, с дворове на 1-вия етаж, които също са строени през 60-те години тогава далеч извън града, нясно с каква цел.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #868 on: 03.04.2012, 11:09:12 »
А какво е представлявало това детско градче? И сега автобус 1, 3 и 4-ката спират там, има такава спирка, но там има само руини, и нещо като портал.
Нещо като пионерски лагер с бараки. Но във всеки случай - доста по-привлекателно място за настаняване от туристическа спалня "Юбилейна" в Красна поляна...
Не мога да разбера възхищението ти от нещо, което изобщо не си виждал. Чак пък красота да се търси в Дружба, а и чистота покрай многобройните комини, мъглата и шума от аерогарата...

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #869 on: 03.04.2012, 11:14:05 »
Също и шума от ТЕЦ-а, който ми беше любимо преживяване в събота сутрин, когато обитавах квартала... Относно чистотата - моите спомени от преди 1989 год. са, че положението беше подобно на настоящето. Може би, в някои квартали сега се чисти по-малко отпреди, а в други повече, но тия дето правим мърсотията сме си все същите...
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #870 on: 03.04.2012, 11:37:36 »
Мда, вуйчо ми живееше в бл.15, един от прекрасните стари панелни блокове на 6 етажа. Спомням си, че още към 90-та година асансьорът трайно не работеше, а децата пред блока си играеха, като палеха гуми, факли и други боклуци. Мизерийка си беше и тогава. Не знам циганите кога са се заселили, но определено не допринасят за престижа за квартала. Но, така или иначе, това си е типичен работнически соцквартал, положението едва ли ще се промени особено, защото като цяло хората, които го обитават, нито имат желание, нито средства или пък вкус, за да го облагородят.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #871 on: 03.04.2012, 12:41:21 »
Да, най-старата част е около езерото в Дружба, там има и от най-първите 4 етажни панелни блокчета, които са строени преди около 50 години. Тогава си е било като предградие, малки 3 и 4-етажни блокчета, градинки, езеро, а сега каква цигания е станало там-нищо общо с красотата, която е било преди.
За няколкото блока между Искърско шосе и дома на културата ли става въпрос? В момента май изцяло се обитават от цигански семейства. То е точно до сградата на район Искър. У мен е останал спомен, че не са панелни, даже дали не бяха в лек сталински стил като дома на културата?

Струва ми се, че ако някога привидно е имало по-малко боклуци около блоковете, то е по-скоро заради много по-слабата употреба на пластмасовия амбалаж в онези години за разлика от сега. Дори и аз помня как редките найлонови пликове, дори и от прясно мляко, се миеха и се пазеха, за да се използват "за нещо". Но това не означава, че други боклуци не са се подмятали по тревните площи, въпреки ежегодните пролетни оборки. Вярно, че и до нашия блок например има все още няколко големи бетонни кашпи за цветя, но доколко наистина е имало цветя някога там - не знам. Май и тогава за облагородяване на пространствата се е разчитало на самоинициативата на живеещите - така се появяват и провинциалните на места гледки - самоделни конструкции за асми, масички за правене на зимнина и за запой, малки лехички с мераклийски посадени цветя около пътеката към входа и т. н.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #872 on: 03.04.2012, 13:09:11 »
Да, най-старата част е около езерото в Дружба, там има и от най-първите 4 етажни панелни блокчета, които са строени преди около 50 години. Тогава си е било като предградие, малки 3 и 4-етажни блокчета, градинки, езеро, а сега каква цигания е станало там-нищо общо с красотата, която е било преди.
За няколкото блока между Искърско шосе и дома на културата ли става въпрос? В момента май изцяло се обитават от цигански семейства. То е точно до сградата на район Искър. У мен е останал спомен, че не са панелни, даже дали не бяха в лек сталински стил като дома на културата?

Не за тях. точно на брега на самото езеро, 153, 154-ти блок, както и малко по-навътре от културният дом има още няколко такива-панелни блокове, на 4 етажа с изцяло външни тераси по дължина. Чувал съм, че това са едни от първите въобще в България панелни блокове, същите има и в Толстой, и тук-там из провинцията. Иначе преди да се цигаизира, са били въпросните 4 и 6-етажни блокове, като 6-етажните са от двете страни на нещо като парк-пешеходна зелена алея, изризаща право на културният дом, а отзад е езерото с моста. Като проект и благоустройство доста добре измислено, и може би преди 40 години е било красиво. Вижте само за разлика от сега, като са строяли нов квартал насред нищото какви работи са правели, като алеи, огромни отстояния между блоковете, езеро с декоративен мост, културен дом, детски градини, супермаркети. Ако беше строено сега, щяха да са наблъскани блок до блок с кални улички между тях.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #873 on: 03.04.2012, 13:46:57 »
Грешно е да смяташ, че сега не се правят хубави квартали на гола поляна. Примерно комплекс Макси ми харесва много, Водолей 1 и 2, Мирамонте зад Фантастико на бул. Черни връх, Бизнеспаркът също... В последните 15 години просто липсваше ред относно строителството и архитектурата, повечето инвеститори строяха и узаконяваха сградите по втория начин, поради липсата и на устройствени планове и тромавата администрация... В последните 2-3 години като че ли вече има някакъв ред.

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4651
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #874 on: 03.04.2012, 17:38:38 »
За мен Иво има право донякъде. Аз, като шофьор, много оценявам огромните пространства и паркоместа в тези квартали. Я опитайте да намерите свободно паркомясто в гъстозастроените Лозенец и Борово. Така че и аз предпочитам тогавашния модел на строителство, поне от гледна точка на паркоместа.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #875 on: 03.04.2012, 18:08:50 »
Ти хубаво ще си паркираш колата в Дружба, но дали ще я намериш после цяла? :laugh:
Сериозно, проблемът с паркирането е навсякъде, не мога да кажа, че старите квартали са по-зле или по-добре от новите. Примерно при мен в Младост-3, където блоковете са от 30 години, също трудно се намират места и се паркира по градинките. Просто градът не е планиран за толкова коли, а и уплътняването с нови сгради без необходимите паркоместа е голям проблем, както проблем е и незиползването на построените подземни гаражи към новите кооперации. Дано по-скоро се реализират предвидените по ОУП подземни паркинги.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #876 on: 03.04.2012, 20:19:30 »
Да, най-старата част е около езерото в Дружба, там има и от най-първите 4 етажни панелни блокчета, които са строени преди около 50 години. Тогава си е било като предградие, малки 3 и 4-етажни блокчета, градинки, езеро, а сега каква цигания е станало там-нищо общо с красотата, която е било преди.

Това са "космонавтските блокове", в които са настанени голяма част военни, участвали в програмата за изпращане на български космонавт в Космоса и са строени по тази линия. Не знам дали, но май и Георги Иванов е живял там.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #877 on: 03.04.2012, 21:01:28 »
Аха интересно. А този на първите две снимки за какво е строен-за общежитие или нещо подобно може би. Там бях на оглед за апартамент, вървят доста евтино като за София на квадрат, а иглежда доста масивно строителство, даже отвън е облицовано с нещо като мраморни плочи, а носещите стени са по половин метър дебели. Иначе апартаментчетата вътре са както гледате отвън, по 2 прозореца, стая с малка кухня, нещо като кухненски бокс, а вътре общите части са нещо огромно. Снимките са с телефон и са малко кофти ама на огледа не носех фотоапарат. И това май е било преди 30-тина години нещо на летците.

А тези които се виждат на 3-тата снимка, са едни от първите панелни сгради у нас, зад езерото, може би тези са строени за космонавтите, и това тогава си е било бая извън София. Щом е строено преди първите сериини панелни блокове, това е някъде от 1961-ва-62-ра може би, а нищо чудно и от края на 50-те
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #878 on: 04.04.2012, 00:31:27 »
Първият със сигурност е общежитие - виж, че и една тераса няма и самите стаи очевидно са доста малки. А тия панелни блокчета не вярвам да са строени преди 1965г. Такива има и в Красна поляна близо до Факултета, даже не съм много убеден, че са панелни.
« Last Edit: 04.04.2012, 00:33:13 by ozzy »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #879 on: 04.04.2012, 09:26:48 »
Панелни са на 100%, някакви експериментални. 1963-та навлиза първата серия панелни блокове(именно въпросните 6-етажни с които са строени Борово, Дружба 1, Свобода, Гоце Делчев, има ги и в Бъкстон и тук-там на други места, както и в провинцията) а тези 4-етажните са строени преди да навлезе първият модел, даже може и панелите да са внасяни от Германия, чувал съм да им викат немски панел, или вече са започнали да ги произвеждат у нас, това незнам. Проекта не знам дали е наш и дали има аналог в Германия или някъде другаде. Но със сигурност това е било преди 1963-та.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР