Author Topic: Изграждането на отсечка "Национален стадион"-"Младост1"  (Read 372142 times)

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Не мога да се сдържа да цитирам статията от Капитал. Обяснението за първата година от закъснението е просто уникално. А някой чувал ли е за този самолет, който били изкопали под жълтите павета. Ако това е истина, трябваше да излезе някаква информация.

Метростанция "Избори"
Мотрисите между "Младост" 1 и стадион "Юнак" трябва да тръгнат до средата на 2009 г.

"Графиците ги променяме всеки ден. Работим. Пък когато свършим." Инженерът на бъдещата метростанция номер 9 на бившия стадион "Юнак" сбърчва чело, когато го питам дали ще успее да се вмести в сроковете за завършване на обекта. Следва минута мълчание и с лека усмивка той добавя: "То зависи и кой график гледате, де."
И в действителност, ако погледнем плановете от 2005 г., когато японската компания "Тайсей" започва строителството на отсечката между столичния център и стадион "Юнак", обектът вече трябваше да е готов и на 16 ноември да празнуваме една година от откриването му. Но не е. Сега има нов пусков срок - краят на идната година или началото на 2010 г. И все пак скоро ще има рязане на лентички. До средата на следващата година трябва да заработи още една част от първата линия на метрото - от стадион "Юнак" до "Младост" 1. И така живеещите в "Люлин", които работят в "Младост" 4 например, следващото лято ще имат странен маршрут - с мотриса до ЦУМ, после някак си ще преминават около 2 километра през центъра до другата работеща станция на метрото, а от началото на "Младост" най-вероятно ще продължават с автобус. И така поне половин година, докато централната отсечка е готова. Ако търсите обяснение защо всичко това се случва точно сега, един от най-вероятните отговори е защото в средата на 2009 г. предстоят избори.
По думите на изпълнителния директор на общинската фирма "Метрополитен" Стоян Братоев новият график вече е реалистичен (виж картата). А причините за промяната му са много - като се започне от факта, че фирмата изпълнител се е надценила в сроковете, мине се през тежката процедура по вземане на решения от японския строител и се стигне до   

Неочакваните трудности    

по трасето, обяснява Братоев. А такива не липсват. По време на изкопните работи по първия от двата огледални тунела, които трябва да свържат метростанцията на ЦУМ с тази на Софийския университет, се оказва, че основите на Военният клуб в столицата са едва 60 см и ако машината мине под тях, преди да бъдат укрепени, вече съществуващата пукнатина във фасадата ще се разрасне и сградата има опасност да падне. Следващата изненада по трасето са останки от самолет под жълтите павета, които също трябва да бъдат отстранени. Забавяне има и след като копаещата машина стига до зид и строителите са принудени спрат работа, докато археолозите проверят дали той има историческа стойност. В крайна сметка се оказва се, че е от средата на XIX в. и работата може да продължи.   
Най-сериозното отклонение от графика обаче е заради сложната технология по строителството на отсечката под жълтите павета. Тъй като става въпрос за идеалния център на града, да се строи по класическия изкопен метод значи да се спре цялото движение. Затова се използва специална щитове машина, която всички упорито наричат къртица. Тя е изработена специално за софийското метро и след като приключи работата и по двата тунела, вече ще бъде негодна за употреба. Само изработването на "къртицата" отнема 8 месеца. Транспортирането й от японския завод, където е създадена, до България отдалечава старта на работата й с още 4 месеца. Така идва първата година от закъснението. След това всичките части на машината с общо тегло над 280 т е трябвало да бъдат сглобени със специално докаран 200-тонен кран от АЕЦ "Козлодуй" на стартовата точка - стадион "Юнак". После е направено специално скеле, от което "къртицата" се оттласква "като космическа совалка - но не нагоре към небето, а в обратна посока".   
Закъснението обаче си има цена.   

$50 хил. на ден, но не за всеки ден   

В договора, който японският изпълнител "Тайсей" е сключил със Столичната община, се казва, че за всеки ден просрочие строителната компания дължи $50 хил. неустойка от бъдещите плащания. Да, но в споразумението е записано още, че неустойката не може да е повече от 5% от сумата по договора, която е $84 млн.
"Отсечката се финансира със заем в размер на $104 млн., отпуснат на Столичната община от Японската банка за международно сътрудничество (JBIC). Като сумата по кредита е разпределена на три части - $84 млн. са за строителя, 6.5 за фирмата, извършваща контрола, а останалата част е заделена за непредвидени разходи, като например укрепване на основите на Военния клуб", обяснява Стоян Братоев и допълва, че до момента в общината са постъпили около 50 искания от страна на "Тайсей" за изплащане на непредвидени разходи, но удовлетворени са били само 3 от тях.
Софийското метро може и да е най-бавното строеното в света, но е и най-евтиното. Братоев се аргументира със следните числа: в парижкото и лондонското километърът излиза 60-80 млн. евро, в атинското - около 100, а нашето е около 20-25 млн.
Засега най-евтина е отсечката от стадион "Юнак" до "Младост", защото е използван готов тунел, а част от пътя на метрото е на повърхността. Отсечката е почти готова. Отиваме да проверим това. И наистина изграждането на фаталната 13-а станция в "Младост" е на финалната права. Шефът на обекта, който ни посрещна, на няколко пъти с гордост заявява, че "тяхната станция е най-хубавата" и дебело подчертава, че фирмата им "Трейс" ще издаде всичко в срок. Остават им само довършителни работи, а тунелите са ги правили по доказаната технология... още от XVIII век.
След обиколката по цялото трасе, което се строи, оставаме с усещането за светлина в края на тунела... Макар и доста закъсняла, първата линия на метрото скоро ще заработи. Тридесет години след първата й копка...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
До средата на следващата година трябва да заработи още една част от първата линия на метрото - от стадион "Юнак" до "Младост" 1.
Тази идея заприлича на "Тука има, тука няма". Последно, на 28.08.2008 Стоян Братоев беше казал, че няма да правят частично пускане (цитиран от КРУПА), сега други идеи се подхвърлят. Как да ги приеме насериозно човек. Най-смешното ще е да го пуснат 2-3 седмици около изборите и след това да го спрат...

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Ами, в името на предизборната пропаганда на какво ли не са способни...(само не могата да си го построят сами :D)
Не ми се вярва да са изгради 600 метра , защото ако бяха това означава , че до 2 месеца къртицата ще е на СУ ! А както пишеше в статията има доста трудности в центъра - покраи Военият клуб и със самолетните останки !
Самолетните останки са открити при прокопаването на северния тунел, т.е. те са минало.
А 600 м. са само 1/4 от целия участък - до стадион"Юнак" е 2,4 км.
Пък и като се има предвид, че журналистката е интервюирала Братоев, да се надяваме, че се е осведомила правилно.
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline Dikovec

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 175
    • View Profile
    • Email
Това с междинното пускане на Младост-Юнак е доста странно. Вече сме коментирали за депото и тн. но според снимките станцията при Юнак е далеч от завършване + това е в договора на Тойсей (до колкото знам). Според мен ако пуснат тази отсечка, ще е само и единствено заради изборите и предполагам, че част от съораженията на Юнак (паркинги например) изобщо няма да функционират...В общи линии грозна работа

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
но според снимките станцията при Юнак е далеч от завършване + това е в договора на Тойсей (до колкото знам)... и предполагам, че част от съораженията на Юнак (паркинги например) изобщо няма да функционират...В общи линии грозна работа
Станцията на "Юнак" конструктивно си е завършена.
До догодина има достатъчно време да положат съоръженията и ако не са, линиите. Друго не й трябва. То и без това ще е заградено и работата по облицовката, ако до тогава не е довършена може да си тече.
Паркингите само са в конструкцията на съоръжението "станционен комплекс", но нямат допирни точки със същинската станция (в житейския смисъл - това, което виждаме като слезем на нея).
Цялостно завършване би било необходимо, ако трябва хора да минават през вестибюла, но влаковете ще са транзит.
... И въобще цялата идея не е ясно дали ще се осъществи - ясно е, че на политиците много им се иска нещо за изборите, но дали е възможно - ще кажат японците.
Vladislav,съобщенията за тези препятствия ги мернах доста отдавна и не съм запазил линковете.
Но прав си - останките от самолета са  от времето на бомбардировките. Това може да е било само парче на пътя на щита.
Пък и нали знаеш, след 9-ти септември всичко по двата площада е било една огромна дупка - така че не е чудно нищо.
А зида може да е бил там на ъгъла с партийния дом или някъде, където къртицата минава на плитко, но може и  само да се оправдават.
Така или иначе инфото може да дойде само от журналистите, а каква част от истината им казват... :bb:
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
А днес на ъгъла пред ПИБ един камион изсипваше пръст в пространството около строящият се подлез. Скоро ще приключат окончателно със строителните работи.
На мост Въртопо изляха и последната липсваща част от стената на тунела и вече само пешеходци могат да преминават през останалата тясна пролука. На рампата към станцията в Млдадост са вдигнали сглобените релси на метални пръти и им налагат гумените уплътнения, с които ще легнат в последния слой цимент. Така че до един месец сигурно ще почнат и изграждане на контактна релса.
В същото време тече подготовката и на отсечката от Въртопо до Онкологията, тъй като и там има струпани релси и траверси, но още не са изляли стената.
А на южният павильон на Онкологията монтират напречни метални греди, на които явно ще легне остъклението.

Offline rebelheartous

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 306
    • ICQ Messenger - 161516830
    • View Profile
E, нали беше стигнала Военния клуб последно? :1eye:

Ето малко актуални снимки на случващото се от Г.М.-то до МС Младост-1. Общо взето и на трите станции - 11, 12 и 13, почти е готова външната облицовка. На мен лично не ми харесва, защото не е нищо по-различно от направеното на старите станции:




Точно преди МС 13 се поставят релси и бетонните трупчета под тях:




Единствената шумоизолираща стена по Сахаров:


Offline rebelheartous

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 306
    • ICQ Messenger - 161516830
    • View Profile
Това е подлезът под МС 12, който беше пуснат за автомобили преди време. Тротоарите ми се струват прекалено тесни. А за липсващата връзка със Сахаров сме говорили милиарди пъти:




И прекрасната зелена оградка около Онкологията:



МС 11, чиято облицовка много наподобява тази на станция Западен парк. Тук успях да сляза долу и да снимам, докато някакви работници си вършеха работата:



Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Току що Велизар Стоилов каза от ефира на bTV, че къртицата е при БНБ и до края на годината ще бъде изкопан тунела до СУ.

Трасето от Младост до Драган Цанков ще бъде пуснат за пътници средата на май или началото на юни 2009-а най-късно.

Връзката между двете отсечки, т.е. цялата първа линия от Обеля до Младост, ще се пусне в експлоатация както всички знаете - края на 2009-а.
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Имам предвид кеъстовището на Драган цанков и Г.М. Димитров, което последните два месеца беше стеснено заради подлеза... Сега е почти готово...
В четвъртък ще имам фотоапарат и ще мога да направя няколко нощни снимки на новото кръстовище.

Днес минах покрай станциите и:

На Въртопо монтират електроинсталацията на токопонижителните шкафове, които са в специални помещения отстрани на касите. Също така заваряват металните конструкции, на които ще се държи визуалната информация.
На Онкологията развитието е главно около кръстовището, а на отсечката Младост-Въртопо изливат последните циментени опори на релсите и после ще покриват с поликарбонат - вече са издигнали по-голямата част от скелето.

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Относно строежа на станцията при Раковата ми е много интересна ситуацията там - от тротоара слизаш по стълби в подлеза , след това се качваш по стълби във вестибюла и после слизаш на перона - това е много интересно и защо ли така са го измислили немога да си обясня !
« Last Edit: 04.11.2008, 23:39:08 by difian »

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Не Благуне , мисълта ми беше следната - от страната на наземните вестибюли неможаха ли да няма подлез и да се слиза и после пак да се кача - да бяха сложили по едни врати и от тази страна директно влизаш във вестибюла , вместо да слизаш и да се качваш и после пак да слизаш и да забравиш на къде си тръгнал ! А от другата страна нормално да е с подлезче ! Можеха да го направят като във Варшава :



А иначе доколкото знам тази станция ще е с ескалатори :)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
А някой може ли да ме светне защо след като ще има подлез тротоарите са скосени => се предвижда наличие на пресичащи пешеходци по платната ????
Може би са решили, че за инвалидите е по-лесно да минат директно през кръстовището, а не да се мъчат да слизат през подлеза :D

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Не знам, как е отдолу МС Г.М.Димитров, но на кръстовището си оставят ръцете. Преди време писах за острия ръб, срещу който се озовават завиващите наляво от Онкология към Дианабад (А88-посока Хладилника). Този ръб вече е черен от възседналите го гуми.
Още по-зле е десният завой от Драган Цанков към Г.М.Димитров посока Дианабад. Джобът кой знае защо е скъсен драстично от предните му размери, а дъгата, която трябва да бъде с равномерна кривина, е остро начупена, все едно бордюрите са редени от пияни мангали без проект.

Offline rebelheartous

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 306
    • ICQ Messenger - 161516830
    • View Profile
По повод отворите, които оставиха на тубата м/у Интерпред и Раковата, от днес започнаха да им слагат нещо като решетки. На мен лично много ми харесва как са го измислили  :fan:  :)

Ще кажеш ли и какво е положението с тубата от Раковата към Г.М.-то? Докъде стигна изграждането й? И също в непокритата част преди станция Младост-1.

Offline Ryan

  • Ryan_105
  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 499
    • View Profile
Значи тубата е цялата покрита от Интерпред до някъде 15-20 метра преди да влезе изцяло под замята при Раковата . За участъка към Младост 1 не мога да ти кажа - не знам  ;)
« Last Edit: 21.11.2008, 21:02:20 by Ryan »

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
В Младост до няколко седмици вс. ще е покрито, засега са поставени металните рамки за поликарбоната

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Аз друго искам да попитам, като това се отнася както за отсечката "Сердика-СУ", така и за "Младост-Национален стадион" - какъв е периодът за тестване на трасетата, преди да започнат да обслужват пътниците? Или иначе казано - кога би трябвало да са готови отделните трасета напълно, за да започне тестването им, като имаме предвид многократно повтаряната и да я приемеме засега за точна информация, че първото трасе ще се пусне в края на 2009-а, а второто - в средата на 2009-а?
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
mediapool.bg

Quote
Произвол на оценители оскъпявал столичното метро
Бойко Борисов глобен със 7000 лева от съда, не смята да плаща
Красен Николов
4 Декември 2008

Един и същи оценител е дал на три пъти различни цени за стойността на терен, отчужден за строителството на метрото в София. Това съобщи в четвъртък столичният кмет Бойко Борисов. Софийският градски съд е осъдил общината да плати 732 000 лева за парцел от 129 кв.м. в "Младост"1. Цената от над 5600 лева (2900 евро) за кв.м. може да се приеме като своеобразен ценови рекорд в района. Проверка на Mediapool показа, че средната цена на парцелите в тази част от София е 360 евро или близо 8 пъти по-малко.

В аферата е замесен оценителят Йоланда Недева. Тя на три пъти участва в определянето на цените на този парцел. През 2006 година Столичният общински съвет гласува решение за отчуждаването на имота срещу изплащането на 19 700 лева. Оценката е направена от същата Йоланда Недева. Собственикът на имота "Интера консултинг" завежда дело като претендира за по-висока цена. На първа инстанция съдът постановява цена от 130 000 лева. В изготвянето на оценката отново участва Недева.

Перлата в нейната корона е поставена пред последната съдебна инстанция по този казус – Софийски градски съд. Институцията осъжда общината да заплати цената от 730 000 лева за въпросните 129 кв.м. Решението е взето въз основа на тройна експертиза, изготвена от комисия от експерт-оценители. Ръководител на тази комисия е отново Йоланда Недева.

По думите на кмета Бойко Борисов в конкретния случай става дума за очевидна "корупционна афера". Той заяви, че вече е информирал председателя на Върховния касационен съд Лазар Груев и главния прокурор Борис Велчев. Решението на СГС ще бъде дадено за разглеждане на Висшия съдебен съвет с молба за проверка на съдебната практика при случаите с отчуждаване.

Пред медиите Борисов обясни, че първоначално не е смятал да прави казуса публичен и да обсъжда съдебни решения. "Реших да направя това след като собственикът на имота прати в общината нотариална покана с искане да му се платят законни лихви от 300 000 лева и 100 000 обезщетение, че общината ползва неговия имот", коментира кметът. Софийският градски съд е глобил със 7000 лв. Борисов за неговите действия по този случай. "Аз съм известен с това, че както не взимам, така и не давам", изтъкна качествата си лидерът на ГЕРБ.

Собствениците на имота са поискали от Столичната община още заплащането на 21 000 лева съдебни разноски и 21 000 лева за "други разходи".

Решението на СГС не може да бъде обжалвано и сумата трябва да бъде платена. Борисов извади още три случая с драстично завишени от съда цени на отчуждени имоти за строителството на метрото. В "Дианабад" Столичната община първоначално се споразумява да плати 35 000 лева за парцел от 170 кв.м. В последствие съдът определя цена от 250 000 лева.

В "Мусагеница" при първоначална оценка от 156 000 лева за незастроен парцел, съдът вдига цената до 1.350 млн. лева или 2500 лева за квадрат.

Offline s_o_kv_v_zp_l_s_o

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 119
    • View Profile
    • Email
Гледайте това клипче ---> http://zazz.bg/play:0f794540 абе хора много преплитаня на релските, много стрелки много нещо в тоз надземен участък. Накрая на клипа  танцуват на перона на Интерпред.

Вече знаем как изглеждат със сигурност две от станциите, а именно Интерпред и Мусагеница. Има много актуални и скорошни снимки в интернет (една от които ми е на профила. Много яка станциика тя ми е любима) обаче, как ли изглеждат: Младост, Г.М. Димитров, Драган Цанков и Климент Охридски. Ако наистина имате снимки качете ги или дайте линкове.  :P :) :)