Кой си спомня линията "фантом" - 99 с маршрут Хладилника-Бистрица?
99 беше от площад Пирдоп до гараж Малашевци. Кратко просъществувала линия.
Ти си мислиш за 98А. Тя съществуваше докато основната 98 беше от Двореца на пионерите (сега Семинарията) през Хладилника до Бистрица. Тогава имаше и 98А, която помагаше от Хладилника до Бистрица. Няколко курса сутрин и вечер. Това беше втората половина на седемдесетте.
1981-1982 Върнаха 98 обратно на Хладилника като начална спирка и я удължиха до Железница. Тогава спряха 98А.
Някой би ли споделил инфо за интересния маршрут на А75, до 2000-01г., когато е пътувал до Левски Г , точно преди да удължат ТБ1 дотам.
Първоначалният маршрут на 75 е от някогашния квартал Стефан Караджа (сега част от Хаджи Димитър) до военните жилища на бул. Ленин (сега Цариградско шосе). В Стефан Караджа е без обръщало. Върти по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. после ректората. И по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се е намирало горе-долу на мястото на днешното пазарче, което е на кръстовището между локалното и уличката, която води към окръжна болница. Става дума за 1968-1969. Тогава окръжна болница още не се намира там. А Младост тепърва приема първите си жители.
1972-1973 има различни временни маршрути заради строежа на широкия булевард Ленин (сега Цариградско шосе). Минава по Шипченски проход, Чапаев (днес част от шипченски проход) и т.н.
1973 откриват окръжна болница на днешното й място. До нея се построява обръщалото, което седи и до днес. След откриването на болницата 75 започва да върти там.
1980-1981 откриват обръщало и в другия край на линията. Това е обръщало на 85 и 285. Така маршрута става от обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. после ректората. И по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.
Някъде 1987 вече не минава през ректората. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев). после Орлов мост. и по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.
Някъде на следващата година прекарват линията през улица Иван Асен II, за да заместят спрените трамваи по същата улица. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока Парка на свободата (сега Борисова градина). после през пътния възел и по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.
Това не се задържа дълго. През 1989 пускат тролей 3 до обръщалото, което се намира точно до окръжна болница. И преместват 75 към станция Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев.
И това не се задържа дълго. В началото на 1990 удължават линията до комплекс Христо Смирненски. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. Продължава направо по Шипченски проход. после по Чапаев (сега част от Шипченски проход). после по Иван Димитров-Куклата, покрай станция Гео Милев. после по улица Гео Милев. после по Слатинска река. и достига обръщало, на чието място днес се намира магазин Lidl. Сигурно на някого дядото е "имал" лозе там. Реституирали са го. И след няколко препродажби теренът е купен от Lidl.
В края на 1990 правят нова промяна в квартал Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).
През лятото на 1991 удължават линията в другия й край. Вместо само до Стефан Караджа вече ходи до комплекс Металург (сега Левски Г, че може би Металург звучи твърде комунистическо). Обръщалото в комплекса се намира в най югозападния му край - в близост до жп линията. Там са блоковете с най-малки номера. От там линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после завива по Владимир Вазов към центъра. после Резбарска. после Васил Кънчев. после уличките на Стефан Караджа. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).
На следващата година променят линията да минава по улица Летоструй, без да обслужва Стефан Караджа. От обръщалото при блоковете с най-малки номера в комплекс Металург (сега Левски Г) линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. после минава покрай автогара Изток (сега Подуяне). после по Владимир Вазов. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).
1995-1996 се случват следните две промени:
- орязване на обслужването на Левски Г. Оформя се ново обръщало, което и до днес се ползва от линия 120 (при днешния магазин Домко) и се орязва подробната обиколка на квартала. Вече на хората им се налага да ходят много повече до най-близката им спирка. От новото обръщало по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев и директно по Станислав Доспевски. и продължава нататък по Летоструй.
- отпадането на моста Чавдар и паметника Левски от маршрута. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев и продължава по Иван Асен II.
Но не мога да се сетя коя промяна след коя се случи, тъй като бяха близо една до друга.
След двете промени стана следното: От новото обръщало в Левски Г по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев и директно по Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).
И това не трае много. 1997 спират обслужването на улица Иван Асен II. От новото обръщало в Левски Г по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев. после по Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през Орлов мост директно по Цагирадско шосе. после през пътния възел слиза към Ситняково в посока румънското посолство. Продължава по Ситняково в посока гара Подуяне. после завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет). От този момент нататък и до ден днешен улица Иван Асен II е оставена без транспорт.
Пролетта на 2001 пускат тролея до Левски Г и веднага орязват повече от половината от маршрута на 75, който вече започва при военната академия. От военната академия по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през Орлов мост директно по Цагирадско шосе. после през пътния възел слиза към Ситняково в посока румънското посолство. Продължава по Ситняково в посока гара Подуяне. после завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет). Тук вече започва упадъка на линията. Интервалите стават по-големи и все по-малко хора започват да я използват.
Пролетта на 2002 - някой се сеща, че дядо му е "имал" лозе на мястото на обръщалото в Христо Смирненски и го реституира. Това напълно променя линиите 11 и 75 в квартала. Може да се каже, че тези линии се обръщат с краката нагоре. 75 отново започва при военната академия, но вече тръгва в другата посока. От военната академия по Евлоги Георгиев в посока театър София. после Мадрид. после гара Подуяне. после Боян Магесник. после Слатинска река. после улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев (почти като днешния маршрут). Все по-малко хора ползват линията.
Лятото на 2002 удължават 75 до стадиона. И така придобива днешния си маршрут. Но интереса не се променя. С изключение на 2-3 курса сутрин и вечер, почти никой не ползва линията.
През 2007 закриват линията и променят 404 така че да обслужва Слатинска река. Вече 404 дава много нови връзки за Христо Смирненски, включително централна гара.
Но някакви хора подават жалби. Жалбите и протестите на някои жители на София имат много по-голяма тежест от тези на други. Примери - много. И затова в началото на 2008 възстановяват линия 75.
Линия 75 е претърпяла толкова много промени, че днешният маршрут няма нищо общо с първоначалния.