Author Topic: Маршрути на ГТ в София година по година  (Read 127365 times)

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Видях, че се говори за миналото на бул Христо Ботев. И ми се ще да се включа с въпросчета.
1. На ето тази снимка се вижда, че е имало трамвай който е завивал от бул Христо Ботев и е продължавал по Пиротска - това за кои линии е било?
2. Също на това кръстовище имам спомен че преди ремонта имаше релси за завой от Христо Ботев към Пиротска от отсрещната страна - т.е. от Централна гара посока Център - респективно от Сливница към Пиротска да завие - имало ли е нещо такова.
3. Пак в този район на кръстовището Христо Ботев с Тодор Александров знам, че трамваите са продължавали покрай паметника към Кирков пазар - това само 1009мм трасе ли или и при 1435 го е имало и кога е отпаднало.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
1. Резервно трасе, макар че наскоро се появи снимка със завиващ трамвай точно оттам

2. Зависи за кой ремонт пишеш… Прочети, какво съм написал по т. 3. Наскоро смениха кръстовката там, но при по-ранен ремонт, за да не сменят често релсите при етапното удължаване на нормалнорелсовия трамвай, по Пиротска имаше заложено трирелсие, макар че никога едновременно не са минавали трамваи от двата габарита през кръстовката.

3. Трасето на ТМ4 отпадна при строителството на метрото между Опълченска и Сердика (1999-2000 г.) и пускането на бул. Тодор Александров. Релсите по тупиковата част на Стамболов са запазени и до днес и са за 1009 mm. След това 2001 пуснаха ТМ20 и ТМ22 до метростанция Опълченска, а ТМ3 от Ботев завиваше по Пиротска за кратко. След това направиха ремонта на Константин Величков и изградиха Възкресение в настоящия му габарит, като удължиха ТМ22 до Красна поляна. ТМ3 го пренасочиха по успоредното трасе по Стамболийски.
« Last Edit: 30.12.2023, 18:16:30 by difian »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Трамвай 16 завиваше от Ботев, наляво по Пиротска, но го закриха още есента на 92ра.
Навремето 4ката и 10тката минаваха точно така - от Възраждане, покрай виетнамския ресторант, по Стефан Стамболов, тогава Георги Кирков. Даже имаше и инцидент - една четворка беше пропаднала в някакъв новоизгрождан колектор за дрениране на метрото точно когато баща ми работеше там.
20ката и 22 ги удължиха до станция Опълченска още през есента на 99та, малко след пускането на метрото до там. Оставиха по Пиротска и тясното трасе за тройката, която от Пиротска завиваше наляво по Ботев, към гарата. Вече през 2001ва, когато 22 го удължиха до Красна Поляна, тясното трасе по Пиротска изчезна, тройката окончателно тръгна по Стамболийски.
И най-глупавото беше когато на Хайдут Сидер се обърна трамвай, направиха голям ремонт, но го направиха пак тясно. Ако го бяха направили нормално, удължаваха 20 до Захарната, фактически възстановявайки старата тройка, и проблемът с тройката приключваше.
По рейс и по жена не се тича!

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
И най-глупавото беше когато на Хайдут Сидер се обърна трамвай, направиха голям ремонт, но го направиха пак тясно. Ако го бяха направили нормално, удължаваха 20 до Захарната, фактически възстановявайки старата тройка, и проблемът с тройката приключваше.
Интересно има ли все още планове за 1435 мм трасе към Захарна фабрика? За трирелсието по Константин Величков няма как заради тм11

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
От момента, в който Софиянски стана евродепутат, съответно барба ви Ганьос - кмет, всички планове за преминаване към 1435 мм. отидоха в чекмеджето. Иначе от соца планове много - Графа, Стамболийски, към Овча Купел, петицата, Люлин, през Мизерното, по новия ринг Каблешков, дори и трамвай до Костинброд.....Но тогава реалностите бяха други - никой, както сега, не правеше модулни трамваи с каквато искаш дължина - дори и Сименс, за чехите да не говорим.
« Last Edit: 30.12.2023, 20:57:16 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Друго странно нещо ми направи впечатление на същата снимка: Изходящата стрелка (в обратната посока на 130 дето завива) е щракнала все едно откъм Ботев, а входящата е към Пазара. Нямаше трамвай с маршрут от Ботев към Пазара, само 4 и 10 завиваха там и двата идваха от Стамболийски. Значи послено ще да е минал ремонтен трамвай от Ботев към Пазара, или изходящата стрелка ще да е била с пружини да я връщат в това положение, ама не ми се вярва.
Позицията на езиците на изходяща стрелка не се гледат. За разлика от ЖП, трамвайните изходящи стрелки се режат, съответно езиците могат да се върнат обратно (в повечето случаи, когато се отнасят за правата посока), могат да се отворят в посоката, в която трамвая преминава, и съответно да останат в тази позиция (по-често при преминаване в кривата посока), могат да останат и в междинно положение. Затова през изходяща стрелка не се преминава на заден ход преди трамвая да се е изтеглил целия, а стрелката да се прещрака в правилната посока.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Друго странно нещо ми направи впечатление на същата снимка: Изходящата стрелка (в обратната посока на 130 дето завива) е щракнала все едно откъм Ботев, а входящата е към Пазара. Нямаше трамвай с маршрут от Ботев към Пазара, само 4 и 10 завиваха там и двата идваха от Стамболийски. Значи послено ще да е минал ремонтен трамвай от Ботев към Пазара, или изходящата стрелка ще да е била с пружини да я връщат в това положение, ама не ми се вярва.
Позицията на езиците на изходяща стрелка не се гледат. За разлика от ЖП, трамвайните изходящи стрелки се режат, съответно езиците могат да се върнат обратно (в повечето случаи, когато се отнасят за правата посока), могат да се отворят в посоката, в която трамвая преминава, и съответно да останат в тази позиция (по-често при преминаване в кривата посока), могат да останат и в междинно положение. Затова през изходяща стрелка не се преминава на заден ход преди трамвая да се е изтеглил целия, а стрелката да се прещрака в правилната посока.
А някои изходящи имат ли пружина? По разни клипчета от други страни бях забелязал как като идва по правото направление, стрелката изгледжа плътно обърната за към кривата. Вероятно преди това е бил минал трамвай от кривата, но тогава ми мина през ума. Понеже по правото само самите талиги режат стрелката, докато ако идва от крива, тогава целият първи вагон, с цялата си тежест атакува езиците, заради центробежните сили. Та, тогава ми мина през ума, че би било смислено, ако има пружина, за да може в кривата да няма "рязане" и се запитах в София дали някъде е направено?
« Last Edit: 01.01.2024, 11:35:08 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Впечатление ми направи и една съседна снимка. На нея се вижда стрелка и от нея тръгва крива, която се забива в днешния бюст-паметник на Христо Ботев. Тогава също е било малко ни в клин, ни в ръкав, защото на негово място е имало нещо като павилион. Всичко това при все, че същата установка със стрелка и крива я има 7-8 метра по-нататък, където й е мястото - в самото кръстовище.

1934 година - тези две сгради, само че тогава по булевард Александър Стамболийски е имало и трамвайно трасе. На снимката от горния линк не се вижда от запад да идва някакво трамвайно трасе, а уж и двете са от тридесетте години. Малко се обърках... :D

От бюста на Ботев до бюрото за абонаментни карти все пак има известно разстояние, така че просто трасето е извън снимката, или?

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Кой си спомня линията "фантом" - 99 с маршрут Хладилника-Бистрица?

Offline GANZ

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1233
    • View Profile
Рових се, но не успях да намеря информация.  :neznam:
Някой би ли споделил инфо за интересния маршрут на А75, до 2000-01г., когато е пътувал до Левски Г , точно преди да удължат ТБ1 дотам.   :rolleyes:
« Last Edit: 30.04.2024, 02:40:51 by GANZ »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Не е толкова интересен. Тръгваше от последната спирка на 120 в Левски - Г, сетне изцяло по неговия маршрут през Левски - Г, Левски - В, кв. Левски, по Летоструй, Тодорини Кукли, Сухата Река, стадион Георги Аспарухов. На пазара/автогарата наляво по Александър Екзарх, сетне през пл. Пирдоп и Ботевградско под новия възел Подуене,  театър София, Военна Академия, Орлов мост, по Цариградско, оттам по Ситняково, Гео Милев - по деветката, почти до ПЖИ-то, наляво през Смирненски, по стария път на 104, сега 404, последната спирка беше старата такава на 11, на Боян Магесник, малко преди Подуене разпределителна. Беше през 15 минути, когато го разсипаха с пускането на единицата до Левски - Г, въпреки че нямяше и една обща спирка с нея.
По рейс и по жена не се тича!

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Кой си спомня линията "фантом" - 99 с маршрут Хладилника-Бистрица?
99 беше от площад Пирдоп до гараж Малашевци. Кратко просъществувала линия.

Ти си мислиш за 98А. Тя съществуваше докато основната 98 беше от Двореца на пионерите (сега Семинарията) през Хладилника до Бистрица. Тогава имаше и 98А, която помагаше от Хладилника до Бистрица. Няколко курса сутрин и вечер. Това беше втората половина на седемдесетте.

1981-1982 Върнаха 98 обратно на Хладилника като начална спирка и я удължиха до Железница. Тогава спряха 98А.

Някой би ли споделил инфо за интересния маршрут на А75, до 2000-01г., когато е пътувал до Левски Г , точно преди да удължат ТБ1 дотам.   :rolleyes:
Първоначалният маршрут на 75 е от някогашния квартал Стефан Караджа (сега част от Хаджи Димитър) до военните жилища на бул. Ленин (сега Цариградско шосе). В Стефан Караджа е без обръщало. Върти по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. после ректората. И по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се е намирало горе-долу на мястото на днешното пазарче, което е на кръстовището между локалното и уличката, която води към окръжна болница. Става дума за 1968-1969. Тогава окръжна болница още не се намира там. А Младост тепърва приема първите си жители.

1972-1973 има различни временни маршрути заради строежа на широкия булевард Ленин (сега Цариградско шосе). Минава по Шипченски проход, Чапаев (днес част от шипченски проход) и т.н.

1973 откриват окръжна болница на днешното й място. До нея се построява обръщалото, което седи и до днес. След откриването на болницата 75 започва да върти там.

1980-1981 откриват обръщало и в другия край на линията. Това е обръщало на 85 и 285. Така маршрута става от обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. после ректората. И по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.

Някъде 1987 вече не минава през ректората. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев). после Орлов мост. и по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.

Някъде на следващата година прекарват линията през улица Иван Асен II, за да заместят спрените трамваи по същата улица. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока Парка на свободата (сега Борисова градина). после през пътния възел и по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.

Това не се задържа дълго. През 1989 пускат тролей 3 до обръщалото, което се намира точно до окръжна болница. И преместват 75 към станция Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев.

И това не се задържа дълго. В началото на 1990 удължават линията до комплекс Христо Смирненски. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. Продължава направо по Шипченски проход. после по Чапаев (сега част от Шипченски проход). после по Иван Димитров-Куклата, покрай станция Гео Милев. после по улица Гео Милев. после по Слатинска река. и достига обръщало, на чието място днес се намира магазин Lidl. Сигурно на някого дядото е "имал" лозе там. Реституирали са го. И след няколко препродажби теренът е купен от Lidl.

В края на 1990 правят нова промяна в квартал Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

През лятото на 1991 удължават линията в другия й край. Вместо само до Стефан Караджа вече ходи до комплекс Металург (сега Левски Г, че може би Металург звучи твърде комунистическо). Обръщалото в комплекса се намира в най югозападния му край - в близост до жп линията. Там са блоковете с най-малки номера. От там линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после завива по Владимир Вазов към центъра. после Резбарска. после Васил Кънчев. после уличките на Стефан Караджа. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

На следващата година променят линията да минава по улица Летоструй, без да обслужва Стефан Караджа. От обръщалото при блоковете с най-малки номера в комплекс Металург (сега Левски Г) линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. после минава покрай автогара Изток (сега Подуяне). после по Владимир Вазов. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

1995-1996 се случват следните две промени:
- орязване на обслужването на Левски Г. Оформя се ново обръщало, което и до днес се ползва от линия 120 (при днешния магазин Домко) и се орязва подробната обиколка на квартала. Вече на хората им се налага да ходят много повече до най-близката им спирка. От новото обръщало по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев и директно по Станислав Доспевски. и продължава нататък по Летоструй.
- отпадането на моста Чавдар и паметника Левски от маршрута. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев и продължава по Иван Асен II.
Но не мога да се сетя коя промяна след коя се случи, тъй като бяха близо една до друга.

След двете промени стана следното: От новото обръщало в Левски Г по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев и директно по Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

И това не трае много. 1997 спират обслужването на улица Иван Асен II. От новото обръщало в Левски Г по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев. после по Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през Орлов мост директно по Цагирадско шосе. после през пътния възел слиза към Ситняково в посока румънското посолство. Продължава по Ситняково в посока гара Подуяне. после завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет). От този момент нататък и до ден днешен улица Иван Асен II е оставена без транспорт.

Пролетта на 2001 пускат тролея до Левски Г и веднага орязват повече от половината от маршрута на 75, който вече започва при военната академия. От военната академия по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през Орлов мост директно по Цагирадско шосе. после през пътния възел слиза към Ситняково в посока румънското посолство. Продължава по Ситняково в посока гара Подуяне. после завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет). Тук вече започва упадъка на линията. Интервалите стават по-големи и все по-малко хора започват да я използват.

Пролетта на 2002 - някой се сеща, че дядо му е "имал" лозе на мястото на обръщалото в Христо Смирненски и го реституира. Това напълно променя линиите 11 и 75 в квартала. Може да се каже, че тези линии се обръщат с краката нагоре. 75 отново започва при военната академия, но вече тръгва в другата посока. От военната академия по Евлоги Георгиев в посока театър София. после Мадрид. после гара Подуяне. после Боян Магесник. после Слатинска река. после улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев (почти като днешния маршрут). Все по-малко хора ползват линията.

Лятото на 2002 удължават 75 до стадиона. И така придобива днешния си маршрут. Но интереса не се променя. С изключение на 2-3 курса сутрин и вечер, почти никой не ползва линията.

През 2007 закриват линията и променят 404 така че да обслужва Слатинска река. Вече 404 дава много нови връзки за Христо Смирненски, включително централна гара.

Но някакви хора подават жалби. Жалбите и протестите на някои жители на София имат много по-голяма тежест от тези на други. Примери - много. И затова в началото на 2008 възстановяват линия 75.


Линия 75 е претърпяла толкова много промени, че днешният маршрут няма нищо общо с първоначалния.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Кой си спомня линията "фантом" - 99 с маршрут Хладилника-Бистрица?
99 беше от площад Пирдоп до гараж Малашевци. Кратко просъществувала линия.

Ти си мислиш за 98А. Тя съществуваше докато основната 98 беше от Двореца на пионерите (сега Семинарията) през Хладилника до Бистрица. Тогава имаше и 98А, която помагаше от Хладилника до Бистрица. Няколко курса сутрин и вечер. Това беше втората половина на седемдесетте.

Точно за линия 99 си мисля и то за края на 1996г. и началото на 1997г. Била е с 2 коли САМО сутрин. Друго не знам и затова питам.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2271
    • View Profile
    • Email
Кой си спомня линията "фантом" - 99 с маршрут Хладилника-Бистрица?
99 беше от площад Пирдоп до гараж Малашевци. Кратко просъществувала линия.

Ти си мислиш за 98А. Тя съществуваше докато основната 98 беше от Двореца на пионерите (сега Семинарията) през Хладилника до Бистрица. Тогава имаше и 98А, която помагаше от Хладилника до Бистрица. Няколко курса сутрин и вечер. Това беше втората половина на седемдесетте.

1981-1982 Върнаха 98 обратно на Хладилника като начална спирка и я удължиха до Железница. Тогава спряха 98А.

Някой би ли споделил инфо за интересния маршрут на А75, до 2000-01г., когато е пътувал до Левски Г , точно преди да удължат ТБ1 дотам.   :rolleyes:
Първоначалният маршрут на 75 е от някогашния квартал Стефан Караджа (сега част от Хаджи Димитър) до военните жилища на бул. Ленин (сега Цариградско шосе). В Стефан Караджа е без обръщало. Върти по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. после ректората. И по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се е намирало горе-долу на мястото на днешното пазарче, което е на кръстовището между локалното и уличката, която води към окръжна болница. Става дума за 1968-1969. Тогава окръжна болница още не се намира там. А Младост тепърва приема първите си жители.

1972-1973 има различни временни маршрути заради строежа на широкия булевард Ленин (сега Цариградско шосе). Минава по Шипченски проход, Чапаев (днес част от шипченски проход) и т.н.

1973 откриват окръжна болница на днешното й място. До нея се построява обръщалото, което седи и до днес. След откриването на болницата 75 започва да върти там.

1980-1981 откриват обръщало и в другия край на линията. Това е обръщало на 85 и 285. Така маршрута става от обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. после ректората. И по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.

Някъде 1987 вече не минава през ректората. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев). после Орлов мост. и по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.

Някъде на следващата година прекарват линията през улица Иван Асен II, за да заместят спрените трамваи по същата улица. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока Парка на свободата (сега Борисова градина). после през пътния възел и по Ленин (сега Цариградско шосе) до обръщало, което се намира точно до окръжна болница.

Това не се задържа дълго. През 1989 пускат тролей 3 до обръщалото, което се намира точно до окръжна болница. И преместват 75 към станция Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев.

И това не се задържа дълго. В началото на 1990 удължават линията до комплекс Христо Смирненски. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. Продължава направо по Шипченски проход. после по Чапаев (сега част от Шипченски проход). после по Иван Димитров-Куклата, покрай станция Гео Милев. после по улица Гео Милев. после по Слатинска река. и достига обръщало, на чието място днес се намира магазин Lidl. Сигурно на някого дядото е "имал" лозе там. Реституирали са го. И след няколко препродажби теренът е купен от Lidl.

В края на 1990 правят нова промяна в квартал Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

През лятото на 1991 удължават линията в другия й край. Вместо само до Стефан Караджа вече ходи до комплекс Металург (сега Левски Г, че може би Металург звучи твърде комунистическо). Обръщалото в комплекса се намира в най югозападния му край - в близост до жп линията. Там са блоковете с най-малки номера. От там линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после завива по Владимир Вазов към центъра. после Резбарска. после Васил Кънчев. после уличките на Стефан Караджа. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

На следващата година променят линията да минава по улица Летоструй, без да обслужва Стефан Караджа. От обръщалото при блоковете с най-малки номера в комплекс Металург (сега Левски Г) линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. после минава покрай автогара Изток (сега Подуяне). после по Владимир Вазов. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

1995-1996 се случват следните две промени:
- орязване на обслужването на Левски Г. Оформя се ново обръщало, което и до днес се ползва от линия 120 (при днешния магазин Домко) и се орязва подробната обиколка на квартала. Вече на хората им се налага да ходят много повече до най-близката им спирка. От новото обръщало по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев и директно по Станислав Доспевски. и продължава нататък по Летоструй.
- отпадането на моста Чавдар и паметника Левски от маршрута. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев и продължава по Иван Асен II.
Но не мога да се сетя коя промяна след коя се случи, тъй като бяха близо една до друга.

След двете промени стана следното: От новото обръщало в Левски Г по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев и директно по Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).

И това не трае много. 1997 спират обслужването на улица Иван Асен II. От новото обръщало в Левски Г по улица Поп Грую. после по Георги Кюмюрджиев. после по Станислав Доспевски. после пресича Владимир Вазов и продължава по Станислав Доспевски. после завива по Летоструй. после Тодорини кули. При пета пожарна линията завива от Тодорини кули по Александър Екзарх в посока Ботевградско шосе. после към гара Подуяне. после Мадрид. после театър София. после Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през Орлов мост директно по Цагирадско шосе. после през пътния възел слиза към Ситняково в посока румънското посолство. Продължава по Ситняково в посока гара Подуяне. после завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет). От този момент нататък и до ден днешен улица Иван Асен II е оставена без транспорт.

Пролетта на 2001 пускат тролея до Левски Г и веднага орязват повече от половината от маршрута на 75, който вече започва при военната академия. От военната академия по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през Орлов мост директно по Цагирадско шосе. после през пътния възел слиза към Ситняково в посока румънското посолство. Продължава по Ситняково в посока гара Подуяне. после завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет). Тук вече започва упадъка на линията. Интервалите стават по-големи и все по-малко хора започват да я използват.

Пролетта на 2002 - някой се сеща, че дядо му е "имал" лозе на мястото на обръщалото в Христо Смирненски и го реституира. Това напълно променя линиите 11 и 75 в квартала. Може да се каже, че тези линии се обръщат с краката нагоре. 75 отново започва при военната академия, но вече тръгва в другата посока. От военната академия по Евлоги Георгиев в посока театър София. после Мадрид. после гара Подуяне. после Боян Магесник. после Слатинска река. после улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев (почти като днешния маршрут). Все по-малко хора ползват линията.

Лятото на 2002 удължават 75 до стадиона. И така придобива днешния си маршрут. Но интереса не се променя. С изключение на 2-3 курса сутрин и вечер, почти никой не ползва линията.

През 2007 закриват линията и променят 404 така че да обслужва Слатинска река. Вече 404 дава много нови връзки за Христо Смирненски, включително централна гара.

Но някакви хора подават жалби. Жалбите и протестите на някои жители на София имат много по-голяма тежест от тези на други. Примери - много. И затова в началото на 2008 възстановяват линия 75.


Линия 75 е претърпяла толкова много промени, че днешният маршрут няма нищо общо с първоначалния.

Сърдечни бллагодарности за толкова изчерпателната информация относно маршрутите на 75 през годините. Но старите имена на улиците и кварталите може да си ги спестиш, само препятстват ясното разбиране на маршрутите.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
11 и 75 ги “обърнаха” с пускането на връзката на възел Подуяне към Боян Магесник. Тогава и 11 спря да обикаля през Ситняково и Гео Милев. 72 също почна да минава през Подуяне, преди това беше по Марагидик и по Каймакчалан….

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Имаше период, в който 11 беше по Шипченски проход заедно с 20, но не мога да посоча година, а и може да е било инцидентно, но си го спомням ясно.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Аз имам спомен че по едно време замалко имаше и 122А от Хладилника до Бистрица през Симеоново без да минава през Драгалевци. Да е било края на 90- те. Помня го по повод че аз и други отивахме до лифта и го объркахме като зави към Симеоново. Може да е била някаква временна линия. За 99 не помня. 75 помня че като минаваше Цариградско 99-2000 та беше с чисто новите бели къси МАН  ове. Доста полезен маршрут си беше.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile


Това не се задържа дълго. През 1989 пускат тролей 3 до обръщалото, което се намира точно до окръжна болница. И преместват 75 към станция Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Иван Димитров-Куклата и до станция Гео Милев.
В този период има малка промяна в маршрута на 75 и в североизтоизточния му край - от обръщало Стефан Караджа, първоначално след откриването на обръщалото там 1980-1981г до 1990г е по Теофил Ганев, Иван Шишман, Ангел Войвода и по Макгахан към мост Чавдар, на обратно - по Ангел Войвода - Гинци до крайна спирка. От средата на 1989г. е от обръщалото в Стефан Караджа , по Гинци, Лясковец и Шишман и по маршрута си, на обратно си е по стария си маршрут.



И това не се задържа дълго. В началото на 1990 удължават линията до комплекс Христо Смирненски. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Бирюзов (сега част от Дондуков). после по Волгоград (сега част от Васил Левски). покрай паметника Левски. завива по Владимир Заимов (сега Янко Сакъзов). после по Климент Готвалд (сега част от Евлоги Георгиев) до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. Продължава направо по Шипченски проход. после по Чапаев (сега част от Шипченски проход). после по Иван Димитров-Куклата, покрай станция Гео Милев. после по улица Гео Милев. после по Слатинска река. и достига обръщало, на чието място днес се намира магазин Lidl. Сигурно на някого дядото е "имал" лозе там. Реституирали са го. И след няколко препродажби теренът е купен от Lidl.

В края на 1990 правят нова промяна в квартал Гео Милев. От обръщалото Стефан Караджа по уличките на квартала. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).
През 1990 г. заради големите реконструкции, свързани с разширението на бул. Ботевградско шосе, ПВ Подуене, удвояване на мост Чавдар и прокарване на тб трасе през Острово, отрязване на Макгахан към В.Вазов, 75 е прекаран от Ангел Войвода по Васил Кънчев и Владимир Вазов към мост Чавдар и в двете посоки. Във връзка с тази мащабна конструкция й 11 си сменя последната спирка и върти на обръщалото на сегашния Лидъл със 75.





През лятото на 1991 удължават линията в другия й край. Вместо само до Стефан Караджа вече ходи до комплекс Металург (сега Левски Г, че може би Металург звучи твърде комунистическо). Обръщалото в комплекса се намира в най югозападния му край - в близост до жп линията. Там са блоковете с най-малки номера. От там линия 75 прави подробна обиколка на комплекса от запад на изток преди да продължи към центъра. Първо улица Могилите. после Георги Кюмюрджиев. после Климент Бояджиев. после Станислав Доспевски. после завива по Владимир Вазов към центъра. после Резбарска. после Васил Кънчев. после уличките на Стефан Караджа. после продължава по Макгахан. после по моста Чавдар. после по Дондуков. после по Васил Левски. покрай паметника Левски. завива по Янко Сакъзов. после по Евлоги Георгиев до Орлов мост. после през локалното, което е до Орлов мост завива по Иван Асен II. При румънското посолство завива по Ситняково в посока гара Подуяне. после веднага завива по улица Гео Милев. после по Слатинска река до обръщалото (днес супермаркет).
При първоначалното удължаване към Металург пак беше по Владимир Вазов и   директно завиваше по Васил Кънчев и Резбарска и в двете посоки.





« Last Edit: 02.05.2024, 18:16:58 by AROS »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Аз имам спомен че по едно време замалко имаше и 122А от Хладилника до Бистрица през Симеоново без да минава през Драгалевци. Да е било края на 90- те. Помня го по повод че аз и други отивахме до лифта и го объркахме като зави към Симеоново. Може да е била някаква временна линия.
Имаше ремонти на Климент Охридски от Ляпчев до СОП и на Бистришко шосе от СОП до Бистрица.

 Ремонтът на Климент Охридски беше през 90-е, защото си спомням автобусите 68, 69, 70 и 123 да минават през Студентски град над Зимния дворец.

Ремонтът през Бункера е вървял (поне) през лятото на 2011:
Quote from: AROS
През лятото имаше няколко временни маршрута като 69А, 69Б и 70А с маршрути Арена - Бункера, Бистрица - Бункера,
Дървеница - Малинова долина,

Пак търсачката на форума намери постинг от  abs111,  лека му пръст, че през 1998 е вървял 122А от Хладилника до кв. Симеоново. Не става ясно дали когато не е работил лифта или паралелно с А122.
« Last Edit: 02.05.2024, 18:51:16 by blagun »

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Имаше период, в който 11 беше по Шипченски проход заедно с 20, но не мога да посоча година, а и може да е било инцидентно, но си го спомням ясно.
По-скоро инцидентно. Аз автобус по Шипченски не помня, освен един кратък период в който 75 вървеше от Иван Асен направо по Шипченски и наляво по Борис Христов излизаше на Гео Милев.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите