Няма я тази снимка. Икарус(-ът) 180 е с инв №103. Нормално е да се зададе въпрос – как разбра? Като се прибави 11 и си излизат. Би трябвало да е бракуван през следващите две-три години, ако е от 1979 снимката.
Зирка, няма как да споря с теб, но точно 1986 година много автобуси, които принадлежаха на разни предприятия като Заводски строежи, СМК и доста други, ги отписаха от техните автопаркове и зачислиха към Автобусни превози клон Бургас. Мога да ти дам и пример, не знам дали ще се сетиш през комунизма много автобуси седяха на пътя пред краставицата, предимно Чавдари 11М3 и 11М4 и повечето бяха в бяло/червена окраска, спомням си и два номера БГ4763 и БГ4764, които бяха 13 метрови. Та те същите, през 1986 година преминаха към ДАП-а и дори спряха да извозват работници, а ги пускаха по селата. Всъщност бяха доста такива автобуси, но във времето на повечето номерата не ги помня. Имаше един пак червен, но 12 метров, който след зачисляването беше титуляр за Малко Търново, инв.№ беше 7765.
Прав си, но въпросът е защо? Тогава транспортните средства биват инвентаризирани, после иззети или реквизирани за ДАП- те. Целта е да извадят резервите и в следствие на още няколко причини, те да се използва по- рационално. Тоест някъде се получава, че формално предприятието си има транспорт, но разчита на ДАП- те. Особено при военните е било масова практика, разбира се причините към онзи момент са били ясни, въпрос на планиране от двете встрани. С настъпилото ''политическото разведряване'', цивилните нужди на гражданите излизат на преден план, постепенно заводите с двойно предназначение на продукцията изоставят военната си готовност. Получава се, че натрупаният резерв, който се явява и военновременен, трябва да се преструктурира или да влезе изцяло в гражданската сфера. Като част от него е и освобождаването на някои от транспортните средства от военна повинност, основно автобуси.
Иначе по друг начин: Част от заводите, които остават на по- ниско ниво и не са сред големи предприятия, успяват на базата на някакво заварено положение или по силата на други механизми, да се сдобият със собствени автобуси. Те обаче на влизат в разчетите на ДАП- те, които също се развиват и отговарят за всичко. Когато цялата доктрина на държавната икономика се е планирала е зададена последователност в изграждането от малкото към средното, към голямо, звено – широко познато като петилетно планиране. Трансформирането с годините от първото във второто и подобно, довеждат както до запазване, така и до увеличаване на активите (ние говорим конкретно за автобуси). Така те остават извън разпоредбите на ДАП- те, но биват пренасяни като такива, които формално не подлежат на изваждане и при възможност се подновяват. Тази особеност е характерна за онези години и ги налагаме върху горните причини.
На следващата година се вземат още решения, с които влизат други промени, като се опитах само да ги спомена! Много е трудно от автобуси да почнем да си говорим за друго! Но някак си по- обширно в събитията, за да може дребните детайли да се видят, защо са направени по този начин. Съвсем не предирам обаче да бъда изчерпателен.
П.С. Всичко се прави за да може държавата да се отдръпне постепенно от прякото вмешателство в икономиката, като се преструктурират редица дейности. С ревизията се виждат наличностите и се правят по- нататъшни сметки кой какво да получи. Така на следващата година се обезпечават най- важните предприятия за страната. В частност – говорихме за съчленени автобуси за БДЖ, а на ДАП- те постепенно спират да им доставят. Те търсят други начини, някъде се получава – тук с двете партиди жълти Икаруси, както и тролеи от Краснодар. Но другаде, не успяват! Някъде тук нещата излизат от контрол, някои твърдят умишлено, други не чак толкова!!! Но в резултат на всичко държавното предприятие ''Чавдар'' не може да пласира продукция и постепенно се стига до затваряне, както и на редица други предприятия. Отделено стой въпросът разгледан откъм качество! Постепенно започват да се внасят чужди стоки, всичките защитни механизми изградени с годините биват свалени. Резултатът е нахлуване на всичко, което окончателно довършва останалото.
П.С.II. Видях, че е отбелязана годината, по тази причина я и написах. За инв.н. просто исках да уточня откъде идва, ДК номерът му не се знае!