Author Topic: История на маршрутната мрежа и на градския транспорт в Бургас  (Read 143087 times)

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Смятах да не се намесвам, но понеже го има във всяко мнение по един-два пъти:
линия-->линиИ  :bb:

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Ето как изглеждат несебърските табелки.





За съжаление сега е в движение само линия 9, която е обединена. Линиите с номера 10 и 11 се сезонни.










Линия 11 е от гарата в Бургас, после покрай морската градина, след това излиза извън града и през Сарафово-Поморие-Ахелой-Равда и така до Несебър. Последната спирка е в началото на старият град в Несебър. Маршрута е това със сигурност, защото някъде края на латото пътувах с тази линия. Движат се всякакви автобуси-Мерцедес О 405 Г, О 407, съчленени Сетри и др. На някои не пише номера а само маршрута. Даже гледам съм снимал на една снимка автобус Мерцедес О 407 по линия 11.
Когато става въпрос за тази линия 11, за която ти говориш, тя е на Несебър. И понеже споменаваш: от гарата, през морската градина, но в Бургас. То имаше такава линия, градска, която пак беше 11 и минаваше през сящият маршрут, но нея я спират през 95г.
Tака ние механично свързваме номер 11 със старата линия на Бургас.
А Did_ko, като споменава за изванредната 11-ка, пропуска да спомене за нейното предишно съществуване.
« Last Edit: 02.03.2010, 23:46:28 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline suavcho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile
Спомням си с умиление за тази линия от детството  :( когато А11 си беше по-празен, по-редовен (с по-кратък маршрут). Е, нищо, сега обещават удължение на тролейбусната мрежа, да видим какво ще измайсторят.

А снимките са много добри!! Много се кефя на маршрутната мрежа в община Несебър :Д

Offline Tramway

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 80
    • View Profile
    • Email
Да ни е добре дошъл вероятно най-възрастният потребител във форума  :fan: С това направо се опровергава тезата на майка ми, че в тоя форум има само задръстени пубери особняци, дето си нямат друга работа, а са тръгнали да снимат ГТ.
Иначе човек с толкова много знания ми е любопитно дали има да каже нещо интересно за миналото на ГТ и в моя град (макар и да се занимава предимно с ЖП транспорта). При толкова много ретро снимки не може да не изникне нещо интересно и за Бургас  :D

Занимавам се само с железопътен транспорт и нямам никакво отношение към другите видове (с изключение на факта, че имам кола). За съжаление в Бургас никога не е имало железопътен градски транспорт и затуй не мога да бъда полезен с никаква информация. Има идеи за построяване на градска железопътна система, свързваща центъра с кв. Меден рудник и бъдещо продължение до Созопол, със Сарафово, летището, Несебър и Сл. Бряг, като ще се използва и сега съществуващата 86-та линия. Когато (по-скоро ако) туй са осъществи, ще се включа в ефир.
Тунел. В далечината светлина.
Песимистът: "Край с нас! Влак!"
Оптимистът: "Край на тунела! Изход!"
Машинистът: "Двама идиоти на релсите. Аман! Шашкънията няма край!"

Offline suavcho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile
Преди, когато е съществувала линията Бургас - Поморие, това не се ли е водело крайградска жп линия?

Мечтаният S-Bahn 1
  • "Владимир Павлов" (ул. "Арда")
  • жк "Славейков"
  • кв. "Лозово"
  • кв. "Долно Езерово"
---
Мечтаният S-Bahn 2
  • "Владимир Павлов" (ул. "Арда")
  • кв. "Сарафово"
  • гр. Поморие

Не съм сигурен дали не е имало и други спирки/гари, например "МБАЛ Бургас", "Северен плаж" и т.н.

Не знам дали от БДЖ разрешават любители да се качват на товарните вагони във влака Бургас - Поморие, но със сигурност това ще бъде страхотно преживяване и страхотна гледка...

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Не знам кога за последно е имало пътническо движение по 86-та линия, но е било прди да се родя... със сигурност. За спирки на територията на Бургас - не знам да е имало и не личат следи. Възможно е да е имало някоя на солниците - там май имаше някакви постройки на БДЖ.
Гара Срафово е доста далеч от едноименния квартал - почти колкото е и жк Изгрев.
Мина "Черно море" също има гаров район, но ми се струва че той няма и не имал пътническо предназначение, тъй като се намира вътре в територията на мината.
В България и в частност в Бургас няма и никога не е имало S-bahn. Най-близко до тази концепция се доближават влаковете категория КПВ (крайградски пътнически влак) но и те не се припокриват напълно, защото националната ЖП мрежа, спирките и гарите не са изграждани в съзвучие с тази концепция.
UPP@UIC

Offline suavcho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile
Мина "Черно море" също има гаров район, но ми се струва че той няма и не имал пътническо предназначение, тъй като се намира вътре в територията на мината.

От там коя линия минава, поморийската ли? И явно наистина е навътре в мината, защото съм ходил откакто се помня в с. Рудник и не съм забелязал никаква инфраструктура.

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Около Поморие релси вече няма. Може и вътре всичко да е махнато...

Offline suavcho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile
Скоро не съм си ходил в Бургас. Иначе обикновено се наслаждавам на товарния влак, когато минава - мисля, че около 14:30, а навръщане около 17:00, не съм засичал точни часове. Значи стига само до Сарафово?
« Last Edit: 04.10.2010, 20:40:16 by west_1 »

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Ж.П линията Бургас - Поморие е започната да се строи още през началото на миналия век. Нейното трасе е променяно на няколко пъти, като изменението най-много е било около Сарафово. Има запазени стари снимки, които показват как в началото линията е минавала през центъра на Бургас.
Доколкото зная пътническият влак от Бургас за Поморие започва да пътува някъде от началото на 70-те години. Спират го в началото на следващото десетилетие и то някъде 1981 година. Пътувал е два пъти на ден –сутрин и вечер, а композицията е била обикновено от два вагона. Тръгвал е от гара Бургас, Вл. Павлов, Солници –това са били трите спирки в града, ако последната я смятаме като част от Бургас. По-нататък следва гара Сарафово, която е далече от квартала и се пада точно до моста разделящ пътя за Поморие и Каблешково. Следва мина Черно Море– самата мина, а населеното място е отново далече. После е село Лъка, над което може да се видят изпреварили времето си постаменти за мост- оттам е щяла да минава линията за Варна. Те са строени точно началото на 50-те години. За тези три спирки не се намери човек, който да ми каже със сигурност да ли е спирал влака там. После е гара Каменар, там е спирал, впрочем там е имало и каменна кариера. След това е завод ''Черноморско Злато'', Поморийски солници и гара Поморие.
 Ако се изразиме с терминология от миналото, цели две ''петилетки'' е просъществувал този влак. Но така и не успява да привлече пътници. По разкази на очевидци летните месеци, пътниците, са били с някои и друг повече и то до солниците. Причините вероятно са повече от една, но първото, за което межеш да се сетиш е траекторията на трасето през което минава. То обикаля града в по–голямата си част и времетраенето на самото пътуване е значително, като това се отнася и до крайната гара– Поморие.
През това време Градският Транспорт до толкова е противоположен на този, на тази линия специално, че се стига до закриването й. И това, при положение че автобусите все не са достигали, колкото и броя да е имало.
Сега пътуват товарни влакове предимно от мина Черно Море. Линията стига до Поморийския винзавод, а след него, това е пътя който пресича, и по нататък до Поморие вече релсите са изкарани.
Когато някой мине, поне по част от тази линия, дали в началото й или в края, може да почувства съжаление, че не ноже да пропътува това разстояние, както е било през онези години :(   
Преди няколко години имаше специално теснолинейно влакче от самите Солници, които имат отделен релсов път. По скоро такова, като в мините, което предлагаше обиколка на Бургаските силници. Това е било като част от програма за опазване на прелетните птици съвместно със Солниците, на чиято пък територия граничи Атанасовското езеро. Което се явява като един от главните маршрути за престой на мигриращите прелетните птици.
Самите Солници са големи по площ и са свързани с такъв теснолинеен релсов транспорт, който на места върви успуредно с нормалния железен път.
 
« Last Edit: 04.10.2010, 20:44:13 by west_1 »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline filipkarolev

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 93
  • Ω∆Ψ – ЗНАНИЕТО ПРОМЕНЯ СЪЗНАНИЕТО!
    • View Profile
Хайде и аз да се изкажа по темата, че ми се върнаха детските спомени.
Като малък живях до площада на храм "Св. Св. Кирил и Методий" и си спомням как 1, 11, и 12, идваха по "Лермонтов", спираха на площада и после 12 ката караше нагоре по "Кирил и Методий", и завиваше наляво по сегашната "Демокрация", онзи светофар там винаги мигаше жълто и така и не го помня да проработи някога, а живях в центъра от 1977 до 1989.
В същото време 1 и 11 завиваха леко наляво по една малка и странна уличка и се включваха наляво по "Републиканска", и доколкото си спомням май ползваха обща спирка с четворката. Това включване в "Републиканска" винаги беше проблемно предвид факта, че светофара с "Кирил и Методий" винаги правеше колона, която на практика запушваше уличката.
В посока гарата минаваше само 12, имаше спирка точно зад църквата срещу сегашната Инвестиционна Банка, и там на спирката имаше някакво павилионче и даваха студена лимоната и правеха хубави пици, след това минаваше покрай 1 РПУ и спираше на арменската църква където сега дремят бакшишите, следващата спирка беше веднага след светофара на гарата, спирката беше по към "Александровска". Ехх спомени, спомени. Билетчето беше 6 стотинки.
« Last Edit: 10.02.2011, 15:02:08 by west_1 »

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
Завиждам на по-големите от мен,че са имали късмета да виждат такива гледки. :fan: Жалко само,че градът ни се попренасели и мен този късмет никога няма да ме огрее. :(
« Last Edit: 10.02.2011, 14:59:34 by west_1 »
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Хайде и аз да се изкажа по темата, че ми се върнаха детските спомени.
Като малък живях до площада на храм "Св. Св. Кирил и Методий" и си спомням как 1, 11, и 12, идваха по "Лермонтов", спираха на площада и после 12 ката караше нагоре по "Кирил и Методий", и завиваше наляво по сегашната "Демокрация", онзи светофар там винаги мигаше жълто и така и не го помня да проработи някога, а живях в центъра от 1977 до 1989.
В същото време 1 и 11 завиваха леко наляво по една малка и странна уличка и се включваха наляво по "Републиканска", и доколкото си спомням май ползваха обща спирка с четворката. Това включване в "Републиканска" винаги беше проблемно предвид факта, че светофара с "Кирил и Методий" винаги правеше колона, която на практика запушваше уличката.
В посока гарата минаваше само 12, имаше спирка точно зад църквата срещу сегашната Инвестиционна Банка, и там на спирката имаше някакво павилионче и даваха студена лимоната и правеха хубави пици, след това минаваше покрай 1 РПУ и спираше на арменската църква където сега дремят бакшишите, следващата спирка беше веднага след светофара на гарата, спирката беше по към "Александровска". Ехх спомени, спомени. Билетчето беше 6 стотинки.
Освен 1, 11, 12 на тази спирка спираше и 2-ката, която завиваше по ул. "Кирил и Методи", излизайки на "бул. "Толбухин" (сега "Демокрация") и още на светофара завиваше надясно, покрай Автогара "Изток", излизаше на пътя до Морската градина, спирайки на Флората (там джоба все още е на лице). 4-ката пък си вървеше по "Демокрация" до включването в "Стефан Стамболов", след което правеше ляв завой по "Струга" до "Трапезица", след това завиваше надясно. Крайната спирка беше до онзи магазин за автомобилни гуми.

В посока гарата вървеше линия 12а, тя завиваше по "Лермонтов", заедно с 4а, след църквата спираха зад хотел "България", а след това на гарата.


Мисля в скоро време да онагледим (с помощта на други колеги) историята на маршрутната мрежа, линиите които са били спрени и тези, които все още са актуални.
« Last Edit: 03.03.2011, 22:12:02 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline Pirgos_12A

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 738
  • Всяка приказка си има край.
    • View Profile
    • Email
4-ката пък си вървеше по "Демокрация" до включването в "Стефан Стамболов", след което правеше ляв завой по "Струга" до "Трапезица", след това завиваше надясно. Крайната спирка беше до онзи магазин за автомобилни гуми.

Това през коя година е било? :blink: Сега ляв завой от Стефан Стамболов към Струга е невъзможен.

И какъв е бил маршрутът на гореспоменатата линия 2?
http://vbox7.com/collection:1891494 - Колекция "Автобуси Чавдар 120 и Чавдар 141"

http://vbox7.com/play:0da083e94a - Градски транспорт Бургас 2012

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
Я,за пръв път виждам за съществуването на линия 4а. :rolleyes:
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1224
    • View Profile
Я,за пръв път виждам за съществуването на линия 4а. :rolleyes:
И аз чувам за първи път линия 4а.

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Я,за пръв път виждам за съществуването на линия 4а. :rolleyes:
И аз чувам за първи път линия 4а.
Малко се пообърках с маршрута на линии 4 и 4а. Двете линии се движеха покрай хотел "Приморец" със спирка пред самия хотел по времето, когато бул." Булаир" въобще не съществуваше. Автобусите за Сл.Бряг, Поморие, Варна, Обзор, както и линии 4 и 4а минаваха по малката уличка пред "Приморец", после покрай пицария "Гранд Италия" и завивайки надясно по сегашния маршрут. Сегашната пешеходна алея между "Приморец" и стълбите към бившата дискотека "Нептун" се използваше като еднопосочна улица.

Мисля да пускам информацията, която знам, линия по линия, с цел по-голяма достъпност от другите потребители, даже съм замислил да подкрепя със снимков материал по местонахождение на крайните спирки.
Всичко обаче е свързано с доста свободно време.
« Last Edit: 05.03.2011, 19:07:58 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline veslav

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
За 4-ката да ви открехна.
Когато я откриха в средата на 50-те тази линия, четворката или както бургазлии си я кръстиха веднага "Обиколната", началната й спирка беше на площадчето пред Елпром, където свършваше ул.Цар Калоян. Оттам тръгваха в две посоки рейсовете.
В едната: по Калоян, наляво по 9-ти септември /Фердинандова/,централна спирка пред Съвета, после надясно по 1-ви май /Александровска/, спирка пред източния вход на гарата, после наляво покрай Митницата и Пристанището и нагоре до входа на Централния /Новия/ плаж. Нататък по Републиканска /Цар Симеон I/, надясно по Гурко и при Болницата наляво по Толбухин /Демокрация/. После наляво зад Техническото у-ще /ТМТ-то/ по ул. Дунав, малка чупка и надолу по ул.Марица към Елпром. Марица тогава беше с две платна павирани хем. В обратна посока си пътуваха по същия маршрут.


« Last Edit: 14.03.2011, 13:58:33 by veslav »

Offline veslav

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
...Доколкото зная пътническият влак от Бургас за Поморие започва да пътува някъде от началото на 70-те години. Спират го в началото на следващото десетилетие и то някъде 1981 година...

Зирка, позволи ми да уточня нещо. Влакът със сигурност е пътувал повече от 20 години.
Първо, пътническият влак Бургас-Поморие си пътуваше още през 50-те години, имаше един вагон 1-ва класа и 3 вагона - втора. Тази линия е открита през 1939 г., но кога е тръгнал пътническия нямам данни.
Второ, за гарите и спирките по 25 км. трасе. Те бяха: Централна гара Бургас, Старата гара, Солниците, Сарафово, Лъка, Лоза и Поморие.
Спирка Лъка беше далече и от с.Лъка и от минното селище "Черно море" и от Каменар, спирка Лоза беше малко преди Поморие, преди прелеза на пътя за Слънчев бряг.
До 1939 г. линията Бургас-Поморие е била теснолинейка и е имала неочаквано друг маршрут.  ;) От Гарата е минавала покрай Митницата и Пристанището, после през плажа в посока на Солниците, минавала е през центъра на село Сарафово и нататък за Поморие. След Солниците е имало отклонение за към мина "Черно море". Товарите са били предимно въглища и сол.
« Last Edit: 14.03.2011, 12:41:10 by veslav »

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Много интересно, благодаря за информацията, но ще те помоля да качиш на ново снимката с име на латиница, защото така не се отваря!!!