Автолиния 14, такава каквато я помня е тръгвала от закритата вече автогара ''Изток''. Маршрутът и е известен добре: АГ "Изток'' - Билкова аптека – бул. ''Москва'' – стадион ''9-ти септември (Черноморец) – кв. ''Победа'' – Ченгене Скале – хижа ''Странджа'' – Рибарско селище – Нефтено пристанище – Вилите.
Може да съм пропуснал някоя спирка и то точно в тази част от маршрута на парк ''Росенец'', защото сигурно е имало промени.
Що се отнася до последната спирка, наречена – ''Вилите'', не знаех че така се казва. Това е обръщалото, където е имало пощенски клон, а малко по-напред са почивните станции на завод ''Спартак'' и ''БДЖ''. Това е имало до началото на 90-те. По навътре има и други станции. Сега районът е повече застроен в сравнение с преди, но за щастие статутът му на парк, донякъде са го предпазили от безразборното строителство, както и липсата на по-голяма пясъчна ивица. Но съчетанието на широколистната гора с море е също толкова хубаво за отдих и почивка. Затова до 90-те години много от тогавашните предприятия, които са държавни, изграждат тези почивни домове. Това е и времето, когато автобусният транспорт е достигнал своя връх. Паралелно с това е имало и линия 114. Въпреки, че не е с висок брой пътуващи, разрастването и разстоянията в Парка – наречен още ''Отманли'', са големи и паралелно с двете линии към края на 80-те пускат и линия 14А.
Не съм сигурен за техният маршрут, просто предполагам – ако някой има подробна и сигурна информация, може да ме поправи. И така:
Автолиния 114 – трябва да е била работническа, ако съдим по номерацията. Вероятно е тръгвала от мястото до автогара ''Запад'', сега там има голям, по-скоро триъгълен паркинг и вулканизатор за гуми – но ясно си личи, че е било крайна, впрочем от там са тръгвали и 4, и 4А. Нататък в града – дали по линията на 14 или през моста, околвръстното и пак по линията на 14, – през хижа ''Старанджа'' през Нефтеното пристанище и крайната на 14. После 114 подължава, като се връща назад, обикаля към другата страна на нефтеното, но по друг път. Движила се е рано сутрин, след обяд и малко преди полунощ. Спират я – до колкото помня към края на 80-те.
Автолиния 14А – се е изпълнявала в определени часове, и се е движила по маршрута на линия 14 до хижа ''Странджа'' оттам заобикаля по южната страна на парка и се е връщала по северната – 14 минава по северната. Движи се почти до закриването на автогара ''Изток'' – забравих, точно колко години са минали, но десетина, май има вече.
Но може и 14А де е замествала линията 114, като е изменена началната спирка – преместена е на АГ ''Изток'' и се е явявала продължение на линия 14. Това е по-вероятно и може де е станало след започналото въвеждане на служебни автобуси за работниците от нефтения терминал, и така е променено, и разписанието.
Цената на билета, но до хижа ''Странджа'' е два лева. Миналата седмица ходих там, но нямаше още транспорт и пеш нагоре. Интересен е и този вид разходки, а и ако видиш нещо интересно можеш да спреш за по-дълго. Опитах се да събера някаква по конкретна информация за линиите, но се оказа, че никой не помни подробности. Просто на крайната попаднах на запазил се знак за спирка – който за съжаление, точно важната част е заличена от времето, но учудващо не е бил изкаран от мястото си толкова години.
Втората снимка е на обръщалото – вижда се знакът в ляво, до него е била пощата, а другото е магазин, който и сега работи, но архитектурата му от онези години си е запазена.