Author Topic: История на маршрутната мрежа и на градския транспорт в Бургас  (Read 143092 times)

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Здравейте колеги  :) Наскоро съвсем случайно попаднах на малка книга, озаглавена "Бургас и околностите му - Пътеводител" от 1973. В нея намерих и данни за автобусните линии (общо 14), вероятно от въпросната година. Може тези данни да са известни на някой, но реших да ги споделя с вас (прикачен файл №1) и видът на пътеводителя (файл №2)  :)
« Last Edit: 24.08.2011, 22:43:43 by west_1 »
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
Много ми е любопитно кои са тези квартали "Толбухин" и "Парижка комуна". Съдейки по думата "комуна" сигурно вторият е "Комлука" или някое от двете "Езерово"-та  :D
Вижда се, че няма 8-ица. "Меден рудник" по него време още е бил село и е имал само 1 линия  :blink: Колко много неща се променят за 38 години  :rolleyes:
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1224
    • View Profile
Много ми е любопитно кои са тези квартали "Толбухин" и "Парижка комуна". Съдейки по думата "комуна" сигурно вторият е "Комлука" или някое от двете "Езерово"-та  :D
Вижда се, че няма 8-ица. "Меден рудник" по него време още е бил село и е имал само 1 линия :blink: Колко много неща се променят за 38 години  :rolleyes:

Толбухин е сегашнияt к/с Лазур, до 1990 година се казваше Толбухин.
« Last Edit: 24.08.2011, 22:43:14 by west_1 »

Offline io_bs

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 265
    • View Profile
Мисля, че  „Парижка комуна“ сега се казва „Баба Ганка“ (намира се на кръстовището на „Ст. Стамболов“ и „Хан Аспарух“, преди време е бил по-голям и е имало автогара на него).

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1224
    • View Profile
Мисля, че  „Парижка комуна“ сега се казва „Баба Ганка“ (намира се на кръстовището на „Ст. Стамболов“ и „Хан Аспарух“, преди време е бил по-голям и е имало автогара на него).
Точно така,сегашнияt площад с паметника "Альоша" се е казвал "Парижка комуна" и там е била начална спирка на повечето автолинии за околните райони, сега квартали на Бургас.
« Last Edit: 24.08.2011, 22:44:23 by west_1 »

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Мисля, че  „Парижка комуна“ сега се казва „Баба Ганка“ (намира се на кръстовището на „Ст. Стамболов“ и „Хан Аспарух“, преди време е бил по-голям и е имало автогара на него).
Точно така,сегашния площад с паметника "Альоша" се е казвал "Парижка комуна" и там е била начална спирка на повечето автолинии за околните райони, сега квартали на Бургас.
През 80-те години началната спирка на линии 3, 6, 7, 30 беше на мястото на недостроения МОЛ в центъра на града, а не на мястото на "Альошата", но това е повече за темата "История на маршрутната мрежа", която се каня да развия.
« Last Edit: 24.08.2011, 22:44:48 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline io_bs

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 265
    • View Profile
Точно така,сегашния площад с паметника "Альоша" се е казвал "Парижка комуна" и там е била начална спирка на повечето автолинии за околните райони сега квартали на Бургас.
Мисля, че не е така. Площадът с Альоша винаги се е казвал „Тройката“, „Баба Ганка“ е на пресечката на улиците, които споменах по-горе, ето карта.

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Точно така,сегашния площад с паметника "Альоша" се е казвал "Парижка комуна" и там е била начална спирка на повечето автолинии за околните райони сега квартали на Бургас.
Мисля, че не е така. Площадът с Альоша винаги се е казвал „Тройката“, „Баба Ганка“ е на пресечката на улиците, които споменах по-горе, ето карта.
Тук ще те подкрепя. Живял съм на пл. "Тройката" N2 в началото на 80-те години и той (площадът) никога не си е променял името, а пл."Баба Ганка" беше зад него (на кръстовището, за което говориш).
« Last Edit: 24.08.2011, 22:45:54 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline Pirgos_12A

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 738
  • Всяка приказка си има край.
    • View Profile
    • Email
От снимката на Sixkiler виждам, че до Меден Рудник е имало две автобусни линии 7 и 9. Интересно какъв е бил техния маршрут при положение, че през 1978 година Меден Рудник е бил със статуд на село. Линия 10 да не е била работническа или е обслужвала и жителите на Долно езерово. От 1978 г. до днес с променен маршрут и сходно предназначение са останали 4, 12 /интересно кога са пуснали 12А/, 5.  Линии 3,6,11 към ден днешен са с променен маршрут и номерация, но със сщъите крайни дестинации. В транспортната схема на града до 95 - 96 година са били включени доста линии, а сега пътникопотока разчита основно на 211, 4, 12/12а, 15, 30 и една тролейбусна линия. 121 е работническа.

А къде се е намирал този завод за фуражни смески, до който е отивала линия 14?

« Last Edit: 17.09.2011, 00:00:51 by west_1 »
http://vbox7.com/collection:1891494 - Колекция "Автобуси Чавдар 120 и Чавдар 141"

http://vbox7.com/play:0da083e94a - Градски транспорт Бургас 2012

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
Съдейки по думата "комуна" сигурно вторият е "Комлука" или някое от двете "Езерово"-та  :D

Не знам дали някое от "Езерово"-тата има старо име, май винаги са си били така. Аз съм чувал за Долно Езерово само Ваякьой, някой да ме поправи ако има и друго старо име.
« Last Edit: 17.09.2011, 00:01:42 by west_1 »
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Вчера се поразходихме с Митко (Кучето) до Банево, за да покажем  нагледно сегашното положение в квартала.Връщам се на един мой пост от преди повече от година за малко предистория.

Автолиния номер 3 ходеше само до минералните бани и вървеше на 1 час, а 30-ката си ходеше до Банево. 31 ходеше до Изворище, но не влизаше в Банево, а 32 влизаше.  31   вървеше на 2 часа (четен час), а 32 с доскорошното си разписание (6:30,8:30,12:30,17:40). Разликата е,че нямаше курс в 10:30.
Само ще се допълня, че автобусна спирка има и след завоя за Изоврище, но никъде не е обозначена, а там спира автобус с номер 32.
На снимките, които съм предоставил се вижда, Чавдарът 7813 (ВИа Германиката) на обръщалото в квартал Банево, спирката на стопанския двор в квартала, МАНът 0391 на обръщалото на Минералните бани, както и самото обръщало.
« Last Edit: 16.08.2011, 14:12:42 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
С did_ko се чудехме за маршрута на автобусите за Българово. Преди явно е стигал до обръщалото на Минералните бани, сега не е така. Дали върви по магистралата или продължава след Ветрен в посока Айтос и се отбива на разклон за Българово?
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Откакто 30-та я направиха градска автолиния, може би около две години, за Българово вече не влиза в Мин. бани. То се и обезмисля, съмнявам се да има кой знае колко пътници, от и за там. То си личи по останалите пътуващи за Българово. А беше време когато пускаха съчленени за там.
Иначе Мин. бани се е явявала преди възлова спирка. Наред с автолиниите 30, 31, 32 имаше и 3, която отиваше точно до там и се връщаше обратно, някъде към средата на 80-те я спират. Ставаха предимно сините двуврати Икаруси 280 и старите модели 180.
От това място имаше и линия Мин. бани – Айтос. Така да отидеш до Айтос сменяш два автобуса. Не помня точно дали е имало директни автобуси до Айтос, но е имало през Айтос за всичките села в тази община, в определени часове, разбира се и обслужвани от ДАП-Бургас с Чавдари 11М3 и 11М4.
 
  
« Last Edit: 14.07.2011, 23:25:57 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline dakata

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • View Profile
Що се отнася до маршрута за Българово, автобусите минават от разклона след Ветрен. От магистралата просто няма как да слезеш за Българово няма обивка. Дори в началото като пуснаха магистралата хора пътуващи примерно за Айтос отиваха до Карнобат, защото по грешка са се качили на магистралата и няма как да се върнат.
« Last Edit: 16.08.2011, 14:14:17 by west_1 »

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Автолиния 14, такава каквато я помня е тръгвала от закритата вече автогара ''Изток''. Маршрутът и е известен добре: АГ "Изток'' - Билкова аптека – бул. ''Москва'' – стадион ''9-ти септември (Черноморец) – кв. ''Победа'' – Ченгене Скале – хижа ''Странджа'' – Рибарско селище – Нефтено пристанище – Вилите.
Може да съм пропуснал някоя спирка и то точно в тази част от маршрута на парк ''Росенец'', защото сигурно е имало промени.
Що се отнася до последната спирка, наречена – ''Вилите'', не знаех че така се казва. Това е обръщалото, където е имало пощенски клон, а малко по-напред са почивните станции на завод ''Спартак'' и ''БДЖ''. Това е имало до началото на 90-те. По навътре има и други станции. Сега районът е повече застроен в сравнение с преди, но за щастие статутът му на парк, донякъде са го предпазили от безразборното строителство, както и липсата на по-голяма пясъчна ивица. Но съчетанието на широколистната гора с море е също толкова хубаво за отдих и почивка. Затова до 90-те години много от тогавашните предприятия, които са държавни, изграждат тези почивни домове. Това е и времето, когато автобусният транспорт е достигнал своя връх. Паралелно с това е имало и линия 114. Въпреки, че не е с висок брой пътуващи, разрастването и разстоянията в Парка – наречен още ''Отманли'', са големи и паралелно с двете линии към края на 80-те пускат и линия 14А.
Не съм сигурен за техният маршрут, просто предполагам – ако някой има подробна и сигурна информация, може да ме поправи. И така:
Автолиния 114 – трябва да е била работническа, ако съдим по номерацията. Вероятно е тръгвала от мястото до автогара ''Запад'', сега там има голям, по-скоро триъгълен паркинг и вулканизатор за гуми – но ясно си личи, че е било крайна, впрочем от там са тръгвали и 4, и 4А. Нататък в града – дали по линията на 14 или през моста, околвръстното и пак по линията на 14, – през хижа ''Старанджа'' през Нефтеното пристанище и крайната на 14. После 114 подължава, като се връща назад, обикаля към другата страна на нефтеното, но по друг път. Движила се е рано сутрин, след обяд и малко преди полунощ. Спират я – до колкото помня към края на 80-те.
Автолиния 14А – се е изпълнявала в определени часове, и се е движила по маршрута на линия 14 до хижа ''Странджа'' оттам заобикаля по южната страна на парка и се е връщала по северната – 14 минава по северната. Движи се почти до закриването на автогара ''Изток'' – забравих, точно колко години са минали, но десетина, май има вече.
Но може и 14А де е замествала линията 114, като е изменена началната спирка – преместена е на АГ ''Изток'' и се е явявала продължение на линия 14. Това е по-вероятно и може де е станало след започналото въвеждане на служебни автобуси за работниците от нефтения терминал, и така е променено, и разписанието.

Цената на билета, но до хижа ''Странджа'' е два лева. Миналата седмица ходих там, но нямаше още транспорт и пеш нагоре. Интересен е и този вид разходки, а и ако видиш нещо интересно можеш да спреш за по-дълго. Опитах се да събера някаква по конкретна информация за линиите, но се оказа, че никой не помни подробности. Просто на крайната попаднах на запазил се знак за спирка – който за съжаление, точно важната част е заличена от времето, но учудващо не е бил изкаран от мястото си толкова години.
Втората снимка е на обръщалото – вижда се знакът в ляво, до него е била пощата, а другото е магазин, който и сега работи, но архитектурата му от онези години си е запазена.
« Last Edit: 29.08.2011, 14:03:43 by west_1 »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
А от какви автобуси се е обслужвала 14 през годините, както и 14а и 114?
Впрочем вчера не видях микробусът да беше събрал хора, няма да е зле редом с номера 14 да напишат и едно "Бургас-Вилите", "Бургас-Отманли- Вилите" или нещо подобно.
« Last Edit: 29.08.2011, 20:33:05 by ku4eto »
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.

Offline plastikat

  • Moderator
  • Маниак
  • ********
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
14-ката си я спомням последно с триврат син аквариум, от тези, които ги преправиха от съчленени на солови. Това беше преди около 10 години. А основно съм засичал по тази линия червено-белите Чавдарки с двигателя до шофьора. Иначе беше много яко когато 14-ката и 5-цата бяха с еднакви часове на заминаване. Ставал съм свидетел на много яки гонки. Имаше един "откачен" шофьор, който караше такъв Чавдар (в последствие се прехвърли на триврат жълт Икарус, който Икарус остана единственият немодернизиран, а само го боядисаха в синьо и бяло). Та този шофьор развиваше безумни скорости по нанадолнищата. Спомням си как целият автобус вибрираше, а след като спреше и миришеше всеки път на феродо. :D При средно времетраене на курс "Бургас-Мина Росен" около 40 минути, с този шофьор се стигаше за 25-30 минути, в зависимост от светофарите, които го хващаха в града. Луди години бяха ............... :neznam:
« Last Edit: 30.08.2011, 00:20:10 by west_1 »
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
14-ката си я спомням последно с триврат син аквариум, от тези, които ги преправиха от съчленени на солови. Това беше преди около 10 години. А основно съм засичал по тази линия червено-белите Чавдарки с двигателя до шофьора.
Основно линия 14 се обслужваше от Чавдари 11 Г 5 и рязани сини Чавдари Б 14-20. Не беше рядка гледка и появата на Икаруси 260 по линията. Основният заподозрян беше А 2084 Т. Виждал съм и съчленени аквариуми да карат по линията - този с инв.номер 263 и рег. номер Б 0227 ПБ. Останах изумен, когато видях съчленен автобус по 14. Съвсем в края на съществуването на линията (респективно и автогара "Изток") през август 2003 по линията се появи и автобус от 1- ва автоколона - това беше ДАФът 307 с рег.номер А 1730 АН.
Иначе беше много яко когато 14-ката и 5-цата бяха с еднакви часове на заминаване.
Разсписанието на линия 14 си беше автономно (т.е.различно от линия 5). Часовете на тръгване бяха 8:30 и 14:50. Интересното е, че автобусите заложени по тази линия правеха курсове до Миролюбово в 7:15 сутрин и връщайки се, поемаха по 14. След обяд беше обратното. Връщайки се от Отманли към 16:30 през зимния период поемаха за Миролюбово в 16:45, а през лятото - в 17:45.
« Last Edit: 30.08.2011, 00:22:14 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
А защо е била закрита въпросната автогара "Изток"?
« Last Edit: 17.09.2011, 00:02:34 by west_1 »

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
А защо е била закрита въпросната автогара "Изток"?
Защото се намираше точно до Морската градина, пред очите на туристите и беше сметнато за по-добре там да се изградят един куп "модерни" сгради, които тотално промениха облика на района и от спокойната зона край училището по Автотранспорт край Морската нищо не остана.
Така линиите тръгващи от Изток отидоха на Автогара Запад. Автогара Север пък е била за работническите, а те, в последно време зачезнаха. Такива се водят 13 и 121, но те са си градски и не се нуждаят от отделна автогара.
Нефтозаводът си имат собствен транспорт, завод "Промет" пък имат договор с "Минибусекспрес" да им вози работници. Общинското дружество "БургасБус" заделя 2 автобуса сутрин и вечер да карат персонала на летището, но това също е незначителна бройка и си тръгват от Автогара Юг. Отделно понякога се мяркат и автобуси, возещи хора от Общината.
« Last Edit: 17.09.2011, 00:02:44 by west_1 »
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.