Author Topic: История на маршрутната мрежа и на градския транспорт в Бургас  (Read 143106 times)

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
По това време (90-те години), ако не се лъжа линията за Айтос се обслужваше само от фирма Айтос автотранспорт, наследник на Айтоския ДАП. Чавдарът, за който говорите си го спомням много добре. Той беше от последните произведени и имаше вече новата тогава цветова схема. Номера му беше Б 1386 ПБ, от където следва, че е доставен малко преди жълтите Икаруси 280 през 1990 година.
Иначе другите автобуси по линията бяха Чавдари 11М3 и 11М4.
« Last Edit: 17.02.2015, 02:10:51 by west_1 »

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
На територията на град Бургас съм виждал два съчленени аквариума с подобна разцветка.

Единият - Б 1105 ПБ беше зачислен към ПУЦ - а и беше учебен, заедно с още два автобуса от модела със стандартна разцветка - Б 0330 ПБ и Б 0504 ПБ.

Другият - Б 1386 ПБ беше зачислен в ДАП- а в град Айтос, и след преструктурирането на ДАП - овете остава собственост на ДФ "Айтос автотранспорт". За него съм чувал, че в последствие е бил продаден на "Несебър - автотранспорт" и преоборудван в Б 1320.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Това е интересно. Автобусът собственост на БДЖ ли е бил или просто е принадлежал на частно лице, което го е съхранявало на старата гара?
След 1986г. от единна структура на управление, която е в рамките на цялата държава, се създават нови структури на базата на различните отрасли. Тоест от окрупняване, което е достигнало връх към десетилетието, се пристъпва към подобно делене. Целта е била по- добро управление, като водещата роля на държавата се запазва до към 1990 г.
ДАП- те стават Автокомбинати, създават се клонове, които по- късно се отделят за градове, които не са окръжни. Към големите отраслови предприятия се създават отделни звена по транспорт, които биват извадени от ДАП- те и т.н.
БДЖ също получава право на собствен автобусен транспорт, което преди де юре e взаимодействието с ДАП -те по различен начин, разбира се винаги зависeщо от конкретните мащаби, но де факто поради неопериране със ''собствени средства'' по- различно. Затова всеки от ж.п. райноните получава автобуси, вероятно на база на някаква пропорция. По този начин е създадена възможност от служебен превоз в рамките на населеното място и извън структурата на Автокомбината. Което води веднъж до разтоварване на ГТ и второ, по- кратковременно предвижване до работното място.
Не съм точно сигурен, но май в рамките на цялата страна е имало 14 съчленени Чавдара на БДЖ, като освен тях не е изключено да е имало и от други модели (моделът С 5 - 4Х4 е отделно). Б 0729 ПБ е доставен средата на 1989 г. и може би след около две години изчезна от полезрение.
P.S. Възможно е в някакъв следващ момент да е бил предотстъпен за ползване от друг, който обаче запазва първоначалните си ангажименти... по тази причина с: ''май''!

Въпреки, че не е била част от ГТ в града, не открих друга по-подходяща тема, в която да публикувам снимки на тази Шкода 706 РТО на Балкантурист с бургаска регистрация:
http://www.ebay.com/itm/Photo-Reisebus-Omnibus-Autobus-Bulgarien-Oldtimer-Foto-snapshot-bulgaria-bus-33-/361165577778?pt=Fotografien_Fotokunst&hash=item5417255e32
http://www.ebay.com/itm/Photo-Reisebus-Omnibus-Autobus-Bulgarien-Oldtimer-vintage-Foto-bulgaria-bus-33-/361194445569?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5418dddb01
Автобусите са на клона в Сл. бряг от 60- те или 70- те години. Това е бил единственият в югоизточна България. Чак през 80- те се създава в Бургас. Дори едни от първите автобуси бяха от старите Кароси - СЛ. Може би някои ги помнят – че те биват извадени от състава на тамошния клон и пратени тук, който е минавал за второразреден и опериращ на юг.
« Last Edit: 19.02.2015, 00:48:17 by west_1 »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1224
    • View Profile
Зирка, няма как да споря с теб, но точно 1986 година много автобуси, които принадлежаха на разни предприятия като Заводски строежи, СМК и доста други, ги отписаха от техните автопаркове и зачислиха към Автобусни превози клон Бургас. Мога да ти дам и пример, не знам дали ще се сетиш през комунизма много автобуси седяха на пътя пред краставицата, предимно Чавдари 11М3 и 11М4 и повечето бяха в бяло/червена окраска, спомням си и два номера БГ4763 и БГ4764, които бяха 13 метрови. Та те същите, през 1986 година преминаха към ДАП-а и дори спряха да извозват работници, а ги пускаха по селата. Всъщност бяха доста такива автобуси, но във времето на повечето номерата не ги помня. Имаше един пак червен, но 12 метров, който след зачисляването беше титуляр за Малко Търново, инв.№ беше 7765.
« Last Edit: 20.02.2015, 02:34:13 by west_1 »

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
И аз ще напиша нещо за автобусите за които говори golf_td.
В периода 1999 - 2004 година съм пътувал по линията Бургас - Варна с почти всички туристически автобуси в парка на БургасБус по това време, а също и с някои Чавдари 11М4. Тогава от Бургас автобусите тръгваха за Варна в 7:30 а от Варна в 14:30.
Впечатленията ми от Сетрата А 0998 Н бяха наистина много добри. По това време, според мен, тя беше най-добрият туристик на БургасБус. Беше чиста, спретната, а салонът и беше много по-добър от всички други Сетри в парка на превозвача. Много се радвах, като се паднеше тя да изпълнява курса за Варна. Макар и малко по-бавно отколкото пътуването с маршрутката на Минибус Експрес или Варна Травел, със Сетрата то беше много по-комфортно и приятно. Направи ми силно впечатление, че вратата на водача беше с ел. стъкло, а по това време това си беше екстра дори за автомобил. Само че я караше един мърморко, който все за нещо беше недоволен или ядосан.
Сетрата 0996 я пускаха по-рядко  за Варна, но още тогава тя беше в много по лошо състояние от другите. Стъклопакетът и беше развален, стъклата бяха потни и почти не се виждаше навън. При движение имаше вибрации и всевъзможни скърцащи и тракащи звуци.
От Чавдарите най-добър беше А 1610 АВ. Доста често го пускаха по линията. Също така съм се возил на Б 1717 ПБ, Б 1616 ПБ, А 2130 АК и Б 0386 ПБ.
Мерцедесът А 7276 АА също се справяше добре, а имаше и един период, в който се беше превърнал в титуляр по линията и пътуваше почти всеки ден.
« Last Edit: 21.02.2015, 02:15:47 by west_1 »

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Миди Сетрата 7186 също често ходеше до Варна. Но повече се виждаше по направленията за Ямбол и Елхово.

Тогава от Бургас автобусите тръгваха за Варна в 7:30 а от Варна в 14:30.
Линията за Варна беше целогодишна, часът на тръгване от Бургас беше наистина 07:30. По интересен е часът на връщане в Бургас. През зимния_ сезон курсът се прибираше около 17:15 - 17:30, а през лятото около 19:15 - 19:30.

От Чавдарите най-добър беше А 1610 АВ. Доста често го пускаха по линията. Също така съм се возил на Б 1717 ПБ, Б 1616 ПБ, А 2130 АК и Б 0386 ПБ.
Всъщност 1610 е закупен втора ръка през 1995 година (или поне в този период) и наистина беше един от най- запазените автобуси от модела  11 М 4. Така и не се разбра откъде е закупен, предполагам, че е бил собственост на "Балкантурист". Сега се сещам (и нека бъде упоменато в подвижния състав) и за още един 11 М 4 доставен по същото време с номер Б 0980 ПБ

Справка с подвижният състав показва, че А 2130 АК не е първият номер на този Чавдар. Първата регистрация е А 0504 Н и е доставен около 1993- 1994 година.
« Last Edit: 21.02.2015, 02:16:35 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline golf_td

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 134
    • Skype Me™!
    • View Profile
Надявам се, че не е проблем , че пишем малко "история" в тази тема, но ако е проблем модераторите да кажат. Не мога да не се впусна в малко подробности, повлиян от вашите коментари за автобусите от онова време, най-вече луксозните туристици. Първо нека си припомним точно колко такива автобуси имаше (тяхната бройка си беше непроменена доста години, не е както сега през година- две по още няколко автобуси). Та започвам с Неопланите, тъй като това ми бяха любимите автобуси, а по-конкретно най-любимия ми беше 7278 (по-късно е с номер 5401) - наричахме го "Неопланът с орела", или само "орела", тъй като отзад имаше един много як орел. Този автобус беше каран от млад шофьор Тодор Янков, който към момента не работи в БургасБус. Като този Неоплан имаше общо 4 броя- 7278, 7279 (0288) - наричахме го "Неопланът с ромбовете"той е бил титуляр за Поморие за известен период, неговия шофьор се казва Георги Скарлев , към момента кара градски соло Соларис, но преди това Сетрата 6701. И другите 2 такива Неоплани са 7295 (Неопланът с палмичките)  и 7296 (старият Неоплан) - наричахме го така, тъй като тогава беше най- зле от всички, изтъквал съм какви му бяха недостатъците в други постове (впоследствие го пооправиха но през целия период от 95-та до 2000-ната си беше доста зле). Освен тези 4 високи Неоплани, имаше и 3 ниски (пак туристически, градски Неоплани изобщо нямаше)- техните номера бяха 9930, 9940 и 3213- сравнително рядко се появяваха на редовни линии, бяха предимно за работници, но все пак съм се качвал на всеки от тях, предимно се изявяваха през уикендите за Сл.Бряг, заедно с туристическите Икаруси на БургасБус, които горе- долу имаха същите изяви като тези Неоплани. Сетрите- 0998 вече я обсъдихме, нейния тогавашен титуляр се казваше Христо Колев (лека му пръст), впоследствие започна да кара Сетрата 5017, след което почина. Наскоро говорихме за спомените с този автобус  с неговата дъщеря (на шофьора)- тя е в момента кондукторка в БургасБус. Тази Сетра беше единствена от този модел , имаше 2 Сетри от модела S 215 HD и това са 0996 и 7269, наистина 0996 още тогава си беше зле и през стъклата и нищо не се виждаше. 7269 обаче си беше добре , караше я Неделчо (лека му пръст и на него , разбрах, че и той е починал) , споменатото миди 1050 и още една Сетра - 0009, която също беше доста запазена, макар доста стария модел, приличащ на 11M4. Имаше 2 МАНа - 0500, с титуляр Иван (лека му пръст), и МАНът 1033- неговият титуляр отново с име Иван, Иван Атанасов (последно караше съчленения Мерцедес 8235, а преди това съчленена Сетра, която продадоха, но към момента е пенсиониран)- лично мой човек. Мерцедесът 7276 ... и дотук със западните автобуси, това бяха - 15 броя... Но имаше и два Чавдара 11М4, които бяха със статут (ако мога така да се изразя) на луксозни автобуси и това бяха именно 0504- той беше с двигател от Волво! Имаше и телевизор и се движеше редом с изброените по-горе западни автобуси, в смисъл, че се подвизаваше по такива дестинации както тях. Друг такъв беше и 0386 или 0368... вече не помня добре - маслено-зелен, също доста запазен и поддържан и често е бил за Варна, както и неговия събрат 0504- всъщност за Варна почти винаги беше някой от тези изброени от мен автобуси (както и за другите по-далечни линии предполагам). Все пак инцидентно съм виждал и по-окаян 11М4 за Варна , но рядкост! А варналии винаги пращаха за Бургас 11М4- може би са нямали западни автобуси към този период, знам ли.. но така и не видях западен луксозен автобус на варненския превозвач.
« Last Edit: 21.02.2015, 17:57:46 by west_1 »

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4462
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Градската Сетра по 61 ли се движеше, докато я кара въпросния Иван или по 211/30?

Offline plastikat

  • Moderator
  • Маниак
  • ********
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Има в предвид съчленената Сетра, която продадоха в Сливен. Тя никога не е била градска.
« Last Edit: 21.02.2015, 17:51:47 by west_1 »
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline golf_td

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 134
    • Skype Me™!
    • View Profile
Ами Сетрата е била предимно 61, но и за Несебър... наистина никога не е била градска, то моделът и е  крайградски ако не се лъжа, точно така беше продадена в Сливен, може би точно след като я продадоха се е прехвърлил на 8235 до пенсионирането си. Ако искате да се сетите за самия шофьор- мога да ви го опиша като един слабичък човек.
« Last Edit: 21.02.2015, 02:08:10 by west_1 »

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Малко отклонение от темата.
А какъв беше рег. номер на Чавдара 11М4 собственост на летище Бургас? Той също беше с двигател Volvo.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Малко отклонение от темата.
А какъв беше рег. номер на Чавдара 11М4 собственост на летище Бургас? Той също беше с двигател Volvo.
За този Чавдар - Кента ли става въпрос:https://m.facebook.com/photo.php?fbid=509367862454843&set=pb.296388997086065.-2207520000.1385764574.&type=3&theater ?

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Да, но имам предвид преди да мине през Кента. Старият му номер.
« Last Edit: 21.02.2015, 01:47:23 by west_1 »

Offline golf_td

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 134
    • Skype Me™!
    • View Profile
За Чавдара от Летището аз специално нямам никаква информация, дори не знам за кой става дума. Но като спомена go6o 1717 и 1616 - бих казал, че това бяха 2 доста зле изглеждащи автобуси, за разлика от 1610, който се появи изведнъж незнайно откъде и изглеждаше като нов, и аз съм се возил с него за Поморие и съм се чудил къде ли е бил държан толкова време, че не съм го засичал (а той бил нова доставка, хахха 15 години по- късно разбирам каква е била работата... :D ). Иначе тогавашният шофьор на 11М4-ката 1616 също е стар познайник, който  все още се подвизава в БургасБус - към момента кара Сетрата 7318. Тази Сетра първоначално беше карана от един друг шофьор на 11М4 от едно време - Вальо (но и той почина за съжаление, той караше червено на бяло  11М4 в доста окаяно състояние, споменавам цвета, тък като почти всички 11М4 бяха в синьо на бяло, а този беше единствен с такова едно червено, керемидено, ръждиво червено...). Чавдарът 1616 мисля, че придоби изцяло нов облик след реновиране в Кента Омуртаг... но за 1717 нямам спомен да е обновяван където и да е било (освен ако не е станало след 2000 година, когато съм завършил училище и не съм следял толкова добре нещата :) ) Друг шофьор, който е от едно време и все още е в БургасБус е шофьорът на 11М4-ката 1456, към момента е един от многото шофьори на Бовата 3387, както и на единствения турсистически МАН в момента, всъщност мисля, че има поне още трима, четирима шофьори, които сякаш ми са познати от 11М 4-ки и в момента карат Бови или Сетри от по- новите доставки. Между другото 1616 преди ремонта си беше един от автобусите, които бяха с пердета, направени като щори (за мен лично пълна безвкусица, но беше мода сред някои автобуси в определен период) , самите пердета бяха някак_си запретнати от средата на стъклото нагоре и опънати от край до край по широчина - ефектът беше все едно са  пуснати всички щори до средата на стъклото, които обаче не можеш да прибереш, нито да свиеш, нито да ги разкараш ако ти пречат.
« Last Edit: 21.02.2015, 16:47:16 by west_1 »

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
А какъв беше рег. номер на Чавдара 11М4 собственост на летище Бургас? Той също беше с двигател Volvo.
Б 1444 ПБ.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1224
    • View Profile
Б1444ПБ е съвсем друг Чавдар, той си е от старото поколение 11М4 и се ползваше от Летище-Бургас през комунизма и някъде до средата на 90-те. После го продадоха на частен превозвач и с него извозваха работници от Айтоските села по обектите.
Този от снимката на Магирус е с двигателя на Волво, него го закупиха някъде 93-94 година, заедно с двата Чавдара 130, които оперираха в началото само на територията на летището. Номерът му беше А 0915Н, бял с жълти и сини украски.


Тоя Иван, за който Голф говори, през комунизма караше един Чавдар 11М4 с рег.№ БГ 7473 и доста често караше по линията за Варна, но тогава имаше доста повече часове за тръгване, може би 5-6. Другият титуляр за Варна беше Б 1720 с инв№ 7684 и го караше едно младо момче (5-6 години по голям от мен), което много го поддържаше, но и доста го настъпваше. Други, които често ходеха до Варна бяха двата Чавдара с надпис "Комсомолски екипаж" Б 0022 и БГ 7605.
« Last Edit: 21.02.2015, 18:11:13 by west_1 »

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
...още една Сетра - 0009, която също беше доста запазена, макар доста стария модел, приличащ на 11M4...

На тази Сетра има снимка в подвижния състав, моделът ѝ е S120 и е по-скоро миди. А случайно някой да има спомен за Сетра S150 (нейната дължина вече е горе-долу като на 11М4-ка), която да е била без отваряеми стъкла и дори с климатик, ако не се лъжа, но в окаяно състояние и в най-различни цветове? Имам спомени от около 2005-2006 г., че редовно сутрин виждах такава да влиза в "Меден рудник", определено не ми се струваше да беше Чавдар, но не съм сигурен дали беше точно на "БургасБус".
« Last Edit: 21.02.2015, 17:58:23 by west_1 »
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
А случайно някой да има спомен за Сетра S150 (нейната дължина вече е горе-долу като на 11М4-ка), която да е била без отваряеми стъкла и дори с климатик, ако не се лъжа, но в окаяно състояние и в най-различни цветове? Имам спомени от около 2005-2006 г., че редовно сутрин виждах такава да влиза в "Меден рудник", определено не ми се струваше да беше Чавдар, но не съм сигурен дали беше точно на "БургасБус".
Да, аз си я спомням. Това определено не беше Чавдар, а си беше Сетра. Виждал съм я много пъти на автогара "Юг". Всичко е така както я описа, само за климатика не съм сигурен, дали имаше или не. Трябва да е била на БургасБус, но май нямаше тяхното лого никъде. Номерът и беше нещо като А 0ХХХ Н, но за това не съм много сигурен.
« Last Edit: 21.02.2015, 17:39:03 by west_1 »

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4462
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Само дето 11М4 са на базата на Setra S130, 12М - на Setra S140, а Чавдар с дължината на Setra S150 май не се е произвеждал.


« Last Edit: 21.02.2015, 17:52:15 by west_1 »

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1131
    • View Profile
Моля, ако снимката е пускана да бъда извинен, а постът ми да бъде изтрит. :) :arrow:
Източник: http://www.bgspomen.com/