Author Topic: История на маршрутната мрежа и на градския транспорт в Бургас  (Read 143110 times)

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Няма я тази снимка. Икарус(-ът) 180 е с инв №103. Нормално е да се зададе въпрос – как разбра? Като се прибави 11 и си излизат. Би трябвало да е бракуван през следващите две-три години, ако е от 1979 снимката.

Зирка, няма как да споря с теб, но точно 1986 година много автобуси, които принадлежаха на разни предприятия като Заводски строежи, СМК и доста други, ги отписаха от техните автопаркове и зачислиха към Автобусни превози клон Бургас. Мога да ти дам и пример, не знам дали ще се сетиш през комунизма много автобуси седяха на пътя пред краставицата, предимно Чавдари 11М3 и 11М4 и повечето бяха в бяло/червена окраска, спомням си и два номера БГ4763 и БГ4764, които бяха 13 метрови. Та те същите, през 1986 година преминаха към ДАП-а и дори спряха да извозват работници, а ги пускаха по селата. Всъщност бяха доста такива автобуси, но във времето на повечето номерата не ги помня. Имаше един пак червен, но 12 метров, който след зачисляването беше титуляр за Малко Търново, инв.№ беше 7765.
Прав си, но въпросът е защо? Тогава транспортните средства биват инвентаризирани, после иззети или реквизирани за ДАП- те. Целта е да извадят резервите и в следствие на още няколко причини, те да се използва по- рационално. Тоест някъде се получава, че формално предприятието си има транспорт, но разчита на ДАП- те. Особено при военните е било масова практика, разбира се причините към онзи момент са били ясни, въпрос на планиране от двете встрани. С настъпилото ''политическото разведряване'', цивилните нужди на гражданите излизат на преден план, постепенно заводите с двойно предназначение на продукцията изоставят военната си готовност. Получава се, че натрупаният резерв, който се явява и военновременен, трябва да се преструктурира или да влезе изцяло в гражданската сфера. Като част от него е и освобождаването на някои от транспортните средства от военна повинност, основно автобуси.

Иначе по друг начин: Част от заводите, които остават на по- ниско ниво и не са сред големи предприятия, успяват на базата на някакво заварено положение или по силата на други механизми, да се сдобият със собствени автобуси. Те обаче на влизат в разчетите на ДАП- те, които също се развиват и отговарят за всичко. Когато цялата доктрина на държавната икономика се е планирала е зададена последователност в изграждането от малкото към средното, към голямо, звено – широко познато като петилетно планиране. Трансформирането с годините от първото във второто и подобно, довеждат както до запазване, така и до увеличаване на активите (ние говорим конкретно за автобуси). Така те остават извън разпоредбите на ДАП- те, но биват пренасяни като такива, които формално не подлежат на изваждане и при възможност се подновяват. Тази особеност е характерна за онези години и ги налагаме върху горните причини.

На следващата година се вземат още решения, с които влизат други промени, като се опитах само да ги спомена! Много е трудно от автобуси да почнем да си говорим за друго! Но някак си по- обширно в събитията, за да може дребните детайли да се видят, защо са направени по този начин. Съвсем не предирам обаче да бъда изчерпателен.

П.С.  Всичко се прави за да може държавата да се отдръпне постепенно от прякото вмешателство в икономиката, като се преструктурират редица дейности. С ревизията се виждат наличностите и се правят по- нататъшни сметки кой какво да получи. Така на следващата година се обезпечават най- важните предприятия за страната. В частност – говорихме за съчленени автобуси за БДЖ, а на ДАП- те постепенно спират да им доставят. Те търсят други начини, някъде се получава – тук с двете партиди жълти Икаруси, както и тролеи от Краснодар. Но другаде, не успяват! Някъде тук нещата излизат от контрол, някои твърдят умишлено, други не чак толкова!!! Но в резултат на всичко държавното предприятие ''Чавдар'' не може да пласира продукция и постепенно се стига до затваряне, както и на редица други предприятия. Отделено стой въпросът разгледан откъм качество! Постепенно започват да се внасят чужди стоки, всичките защитни механизми изградени с годините биват свалени. Резултатът е нахлуване на всичко, което окончателно довършва останалото.
П.С.II. Видях, че е отбелязана годината, по тази причина я и написах. За инв.н. просто исках да уточня откъде идва, ДК номерът му не се знае!
« Last Edit: 22.02.2015, 01:03:24 by west_1 »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1131
    • View Profile
Няма я тази снимка. Икарус(-ът) 180 е с инв №103. Нормално е да се зададе въпрос – как разбра? Като се прибави 11 и си излизат. Би трябвало да е бракуван през следващите две-три години, ако е от 1979 снимката.
В сайта пише, че снимката е от 1979-та година. Мястото, на което е правена съм 200% сигурен, че е на Ж.П. гарата в сектора, където спират автобусите за Сарафово, Слънчев бряг, Несебър, Созопол и т.н.
« Last Edit: 22.02.2015, 00:12:10 by west_1 »

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Това всъщност не е първият сблъсък на автобус с камион. В края на 90-те Икарусът Б 1391 ПБ се беше блъснал челно с една Татра на мястото, където днес започва магистралата, изпълнявайки курс по линия 30. Карал го е Митко от Банево и е изкарал голям късмет, че шофьорската седалка се е изкъртила и е отишла назад.
Точно така, някъде през 1998 или 1999 година в зимните месеци на заледена настилка, точно на мястото, където е разклона за Нефтозавода и Долно Езерово. Даже и снимка има, от вестник "Черноморски фар", виждал  съм я у @Zirka, ако все още я пази може да я пусне тук във форума. Тогава въпросната Татра се подхлъзва на заледения участък, и се удря в Икаруса. Даже по същото това време 1391 го карат трима Баневци, като Митко е най- младият от тях, и е сменник на Росен (намръщеният белокос шофьор) и бай Мильо (който се пенсионира по това време, но в конкретния случай все още си беше на работа в ДАП- а.
« Last Edit: 28.02.2015, 01:55:28 by west_1 »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline west_1984

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1086
  • --==WEST_1984™==--
    • View Profile
Точно така, някъде през 1998 или 1999 година в зимните месеци на заледена настилка, точно на мястото, където е разклона за Нефтозавода и Долно Езерово. Даже и снимка има, от вестник "Черноморски фар", виждал  съм я у @Zirka, ако все още я пази може да я пусне тук във форума. Тогава въпросната Татра се подхлъзва на заледения участък и се удря в Икаруса. Даже по същото това време 1391 го карат трима Баневци, като Митко е най- младият от тях, и е сменник на Росен (намръщеният белокос шофьор) и бай Мильо (който се пенсионира по това време, но в конкретния случай все още си беше на работа в ДАП- а.
Причината за катастрофата, според инфото от статията е не само заледяването, а и ненадейното навлизане на автомобил УАЗ в платното на ТАТРАта, която за да избегне удара навлиза в платното на Икаруса. Изрезката от "Черноморски фар" е от края на януари- началото на февруари 1999 год. (точна дата не помня, но го свързвам ясно с края на първия учебен срок), скоро ми се въртеше из ръцете, преди бях я сканирал и я бях постнал, но нещо не мога да я намеря из подтемите. Затова отново ще дам линковете :arrow:


Offline west_1984

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1086
  • --==WEST_1984™==--
    • View Profile
Малко "превозни документи" от близкото и далечното минало :arrow:

-БургасБус ЕООД:



-Бургас-Волан 95 ООД:


Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Ето една снимка на спрени от движение, а в последствие и бракувани автобуси на Нефтозавода.
От ляво на  дясно: А 0214 ВА,   А 4428 ВК (Б 0554 ПБ),   А 9465 ВН (Б 1485 ПБ),   А 1168 ВВ,   А 4439ВК (Б 1635 ПБ).

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Даже А 1168 ВК все още си е с оригиналната разцветка. Той е някой измежду Б 1241 до 1250 ПБ.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Ето и няколко частни автобуси, движили се в района на град Бургас. Някои от тях все още са в движение.

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Разглеждайки списъка на подвижния състав, попаднах на тази снимка. Понеже съм от скоро във форума, искам да попитам коментирана ли е някъде по-напред из темите, защото според мен тя е доста интересна. На нея се виждат доста автобуси, които нямат снимки в темата за подвижния състав. Ако не е тайна, кой е авторът и от къде е снимана? За годината съм сигурен че е 2004, защото помня тогавашното разположение в гаража. Подозирам че е снимана от един желязорешетъчен стълб до плаца. Има ли снимка от това място и на дясната част от плаца, защото и там по това време имаше доста интересни автобуси.

Offline west_1984

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1086
  • --==WEST_1984™==--
    • View Profile
Разглеждайки списъка на подвижния състав, попаднах на тази снимка. Понеже съм от скоро във форума, искам да попитам коментирана ли е някъде по-напред из темите, защото според мен тя е доста интересна. На нея се виждат доста автобуси, които нямат снимки в темата за подвижния състав. Ако не е тайна, кой е авторът и от къде е снимана? За годината съм сигурен че е 2004, защото помня тогавашното разположение в гаража. Подозирам че е снимана от един желязорешетъчен стълб до плаца. Има ли снимка от това място и на дясната част от плаца, защото и там по това време имаше доста интересни автобуси.
Към момента само това е снимката, няма никаква информация кой е авторът, някъде назад в архивната тема мисля, че я бяхме коментирали. Иначе наистина би трябвало да е правена от жере-то до плаца. С увеличение зад бракуваните 11Г5 и 11М3, се вижда една 141-ца, която личи как е наклонена надясно (ако съпоставим равнините на покривите). Предният кафез седи черен, т.е. ролка вътре няма и ме насочва към А0139АС- май това е единствената снимка, на която го има.

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Да, и според мен е 0139. Спомням си, че по това време постоянно се движеха само три Чавдара- 6543, 0136, 0138, а водачите на другите караха други автобуси. То се вижда и от снимката, че има шест дълги Чавдара. Лесно се разпознават 6542 с белите ленти отпред, 0156 с червени ленти отпред, а този със синята лепенка кой ли е?
В дясната редица автобуси се виждат два бракувани Икаруса 280 с четири врати. По-близкият с черен таван е Б 1475 ПБ, а далечният е Б 1540 ПБ. Жълтият Икарус най-дясно на снимката е А 0656 Н.

Offline plastikat

  • Moderator
  • Маниак
  • ********
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Със синята лепенка е 0137 .
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Да ви попитам нещо колеги от 4-те снимки по-горе забелязвам два Икаруса от типа като на тези на Лукойл.Единият е на първата снимка с ДК номер А 0134 или 0139 ВА не се вижда хубаво и на третата снимка автобусът с ДК номер А 4080 ВК.Въпросът ми е дали и те са били от тези на Лукойл или са някакви частни автобуси?

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Да, страхотна е тази снимка! Мисля, че glavi4ka-та я ''изкопа'' отнякъде. Да допълня, че и хармониката на 0139, някак си седи откачена от горната част на ремаркето. Понеже наскоро стана въпрос за Икаруса ''Чушки и домати'' – ето го, това е 4275 (2035), но за жалост вече пребоядисан в оранжево, най-вляво, самият. На дясната редица, най- отпред, е двувратият Икарус 280– 1773 (8995); до него В 13-20 – инв.н. 1519, следва Сетрата-та, която всички я разпознават, после е рязаният Чавдар (бивш инв.н. 2201), следва друвратият Икарус – 2034 и отново друг рязан Чавдар (бивш 263).
Интересно е също в края на редицата, зад Икаруса, се вижда нещо– пак беше ставало въпрос назад– това е ремарке- цистерна с една ос и обикновено върви с Ифа влекач, чиято кабина с лампа се вижда зад самата предница на Икаруса. С нея е зареждана пароцентрала с мазут. Тя пък е двуетажната постройка с комина, която е осигурявала (то и сега, но на газ) топлина най-вече за ремонтните халета. След изграждането на метан- станцията е предвидено нейното събаряне, така че наистина снимката си е уникална! Браво!
« Last Edit: 10.03.2015, 00:26:41 by west_1 »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Да ви попитам нещо колеги: от 4-те снимки по- горе, забелязвам два Икаруса от типа като на тези на Лукойл. Единият е на първата снимка с ДК номер А 0134 или 0139 ВА, не се вижда хубаво и на третата снимка автобусът с ДК номер А 4080 ВК. Въпросът ми е дали и те са били от тези на Лукойл или са някакви частни автобуси?
И двата Икаруса А 0124 ВА и А 4080 ВК бяха частни.
Да, страхотна е тази снимка! Мисля, че glavi4ka-та я ''изкопа'' отнякъде. Да допълня, че и хармониката на 0139, някак си седи откачена от горната част на ремаркето. Понеже наскоро стана въпрос за Икаруса ''Чушки и домати'' – ето го, това е 4275 (2035), но за жалост вече пребоядисан в оранжево, най-вляво, самият. На дясната редица, най- отпред, е двувратият Икарус 280– 1773 (8995); до него В 13-20 – инв.н. 1519, следва Сетрата-та, която всички я разпознават, после е рязаният Чавдар (бивш инв.н. 2201), следва друвратият Икарус – 2034 и отново друг рязан Чавдар (бивш 263).
Интересно е също в края на редицата, зад Икаруса, се вижда нещо– пак беше ставало въпрос назад– това е ремарке- цистерна с една ос и обикновено върви с Ифа влекач, чиято кабина с лампа се вижда зад самата предница на Икаруса. С нея е зареждана пароцентрала с мазут. Тя пък е двуетажната постройка с комина, която е осигурявала (то и сега, но на газ) топлина най-вече за ремонтните халета. След изграждането на метан- станцията е предвидено нейното събаряне, така че наистина снимката си е уникална! Браво!
Двата Чавдара 11Г5 в дясната редица съм почти сигурен че са с инв. номера 4468 и 4491. Те бяха боядисани с черна боя около фаровете.
« Last Edit: 10.03.2015, 00:28:36 by west_1 »

Offline julych

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
:arrow: Наскоро попаднах на карта на Бургас от 1989 г. За съжаление само на централната градска част, но се надявам да ви е полезна.
« Last Edit: 17.03.2015, 17:27:32 by west_1 »

Offline julych

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
:arrow: Ето още две карти на Бургас от 2006 и 2009 г.

На картата от 2006г. (най-вляво в средата) има интересна информация за автобусни линии 13, 101 и 121. Тъй като не съм от Бургас, ще ми каже ли някой кое е кръстовището от снимката на обложката на картата на Домино от 2009 година?
« Last Edit: 17.03.2015, 17:25:08 by west_1 »

Offline west_1984

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1086
  • --==WEST_1984™==--
    • View Profile
Тъй като не съм от Бургас, ще ми каже ли някой кое е кръстовището от снимката на обложката на картата на Домино от 2009 година?
На снимката се вижда хотел "Парк", като вляво и в дясно от него са двете пешеходни алеи, които се сливат в едно непосредствено преди ж.п. линията. :arrow: Ето една що- годе aктуална снимка от въпросното място. Аз лично не помня през алеите да е било отворено за движение на коли.

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Тъй като не съм от Бургас, ще ми каже ли някой кое е кръстовището от снимката на обложката на картата на Домино от 2009 година?
На снимката се вижда хотел "Парк", като вляво и в дясно от него са двете пешеходни алеи, които се сливат в едно непосредствено преди ж.п. линията. :arrow: Ето една що- годе aктуална снимка от въпросното място. Аз лично не помня през алеите да е било отворено за движение на коли.
Като гледам, ми се струва, че тази снимка въобще не е от 2009 година. Мисля си, че е правена в края на 80-те или началото на 90-те. Сякаш ги няма още и тенискортовете, а тях ги построиха около 89-та - 91-ва година. Дърветата също още са малки. Аз също не си спомням там да е било отворено за движение на автомобили. С кола можеше да се отиде до кортовете, но това ставаше по един стар и разбит път, който беше асвалтиран едва преди десетина години.

Offline west_1984

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1086
  • --==WEST_1984™==--
    • View Profile
Един спомен от 4093- страничната ролкова маршрутна табела, или поне малкото оцеляла част от нея :arrow: