Може би ми е тъп въпросът, но някой може ли да ми обясни точно как е устроен механизмът, чрез който талигата на трамвая се "върти" в завоите. Май двуосните мотриси нямат такъв и затова скърцат толкова в завоите. Т.е. питането ми е на какъв принцип е закачена талигата, така че да поема завоите независимо от тежестта на целия трамвай.
Предполагам си проследил темата, но виж пак отговори №№ 31, 36, 37, 48, 58, 59 и 63. В отговор № 48 има чертежи, в тях във втория изглед (челно на талигата) е показан (в т.ч. с полуизглед/полуразрез) начина връзката на коша с надресорната греда на талига Т 81. На снимка Т65_1 в отговор №59 се вижда леглото на централния лагер при талига Т 65.
За да се осигури завъртане на двуосна талига, това трябва да стане около една точка - това е точката в геометричния й център.
По-ранните конструкции на талиги (в т.ч. и вагонни) връзката е била решена чрез сферичен лагер, у нас е така при трамвайните талиги Т 65. Този начин на лагеруване не гарантира целостта на връзката във вертикална посока.
В по-късните конструкции сферичния лагер е бил заменен с централен болт твърдо свързан с рамата на коша, преминаващ през надресорната греда и лагеруващ в нея чрез радиално-аксиален лагер ... и, разбира се, завършващ с резба, тарелка и гайка.
При криви с минимален радиус (18 m) талигата се завърта на 11 градуса спрямо оста на коша.
В момента се налага производството на нископодови возила, в т.ч. и трамвайни мотриси. При тях конструктивно няма възможност да се изпълни надресорна греда, но действа изискването за двустепенно ресорно окачване. Затова е решено да няма надресорна греда, а пружините да опират в коша на мотрисата. Това, обаче фиксира талигата в съосно положение с коша с минимални премествания. Решението на този проблем е намерен в повечето и по-къси модули с повече съчленения между тях (в мрежата е пълно със снимки).