Преди да публикувам обещаното за талигите на българските трамваи ще дам малко общи сведения за талигите като част от возилата.
Талиги
С развитието на железопътният транспорт през ХІХ век се налагат все повече промени в конструкцията на возилата в посока на увеличаване на товароносимостта, подобряване на вписването им в криви, подобряване на комфорта на возене и други.
Увеличаването на товароносимостта, независимо от прилагането на по-качествени материали в конструкцията, е ограничено от изискването за максимално натоварване на една ос. Увеличаването на броя на колоосите и базата на ПС е ограничено от критериите за вписване в криви. Имало е възможност само за едностепенно ресорно окачване.
Тези и някои други неудобства се избягват с използването на талиги в ходовата част на железопътния подвижен състав.
Предимствата при употребата на талиги в ходовата част на жп возилата са:
- увеличава се товароносимостта на возилото като се разпределя натоварването на по-голям брой оси;
- увеличава се базата на возилото при равни други условия на вписване;
- постига се свободно завъртане на ходовата част спрямо коша и намалява съпротивлението при движение в криви в малък радиус;
- намаляват вертикалните премествания на коша при преминаване през вертикални криви;
- създава се възможност за двустепенно ресорно окачване, а с това и подобряване на плавността на хода;
- предвид по-големите натоварвания и износвания на елементите от ходовата част на ПЖПС има възможност за по-честа и по-лесна замяна на ходовата част.
Талигите имат следните главни части: рама, надресорна греда, ресори, букси, колооси, спирачни механизми, при тяговите - предавателни механизми.
Талигите се класифицират по: броя на колоосите, ресорното окачване, начина на водене на буксите, предназначението и други.
Според броя на колоосите са: двуосни, триосни и много осни.
Според броя на степените на ресорното окачване са: с едностепенно окачване и с двустепенно окачване.
Според воденето на буксите са с: твърдо водене, шпинтонно водене, водене чрез вилки, водене чрез водила (ленкери) и др.
Според предназначението си са: тягови (локомотиви), нетягови (вагони), а при мотрисните влакове и трамвайните мотриси, съответно двигателни и опорни.
Различни конструкции на талиги може да се видят на специализираните сайтове.
Литература:
Т. Ружеков и колектив – „Конструкция, теория и проектиране на локомотиви”, София 1985 г.
Т. Караджов и Х. Димитров – „Вагони”, София 1988 г.