Имам едно въпросче за пантографите. От детството ми, си спомням, че имаше много трамваи модел София 65 с лири. Защо ги подмениха? Като лаик, бих заключил, че опростената им конструкция е предпоставка за по-малко повреди, но вероятно имат други негативи. Какви са те?
Лирата, макар и сравнително проста конструкция (или точно поради това) си има своите недостатъци ...
При висока скорост или при закачане в елементи на ККМ се вади от станока, при движение на заден ход се заклинва в контактния проводник, нестабилна е при разклащане на ТМ ...
Напълно е извадена от употреба до 1990 година, като на нейно място е монтиран симетричен пантограф. Мотрисите, на които са подменяни лирите с пантографи вече не са в експлоатация. ТМ, които днес се движат в София оригинално са със симетрични токоприемници.
На старите снимки се виждат пантографи от първия модел симетричен пантограф - щангите в "горницата" - над средните шарнири са с особена форма, разширяваща пантографа до размера на роговете на плъзгача.
Сега експлоатираният токоприемник модел ПФ-80 има допълнително устройство за закрепване на плъзгача - стойка на плъзгача (наричана на жаргон "Цигулка") като чрез нея се осигурява възможност за поемане на съпротивителните сили и удари от страна на ККМ, предпазвайки останалата конструкция от удари.
При реставрацията на ТМ "MAN - Siemens" (инв. № 92) беше монтирана лира, но в последствие също беше заменена с Пф-80. Причината не я знам, но предполагам, че е нещо прозаично ...