Author Topic: Градски и ж.п. транспорт в Швейцария  (Read 26064 times)

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2648
    • View Profile
Явно архиепископът на Лозана е пропуснал да освети Неопланите...

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
Из YouTube:

Трамвай 9 в Цюрих, Бомбардие Кобра. Забележете как на 6:32 трамвая влиза под земята и на 10:47 излиза. 8)

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16016
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Тунелът е остатък от опитите да строят метро в Цюрих... Историята е сходна с подпаважния трамвай в София и тунела под Драган Цанков. Трамваите сменят коловозите и посоката на движение заради островните перони и заради това, че в Цюрих няма пенделни трамваи или такива с врати от двете страни...

Интересно е да се каже, че Кобрите са специално произведен модел за нуждите на Цюрих, с техните дължини на спирките и спрямо релефът на града.

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
Това лято бяхме с баща ми в Цюрих и ще споделя впечатления о ГТ там. За жалост нямаме снимки, затова ще взимам от интернет.
Гръбнак на транспортната схема са 15-те трамвайни линии+ тролейбусните и някои автобусни линии, като всички основни линии са на интервал от 7-8 мин. делник и събота, 10 мин. в неделя и късно вечер/рано сутрин максимум 15 мин. :fan: Второстепенните линии са на интервали предимно от 7-8 мин. в пик и 15 мин. извън пик, събота и неделя. Третостепенните линии са малко и са на 30 мин., като някои делник и празник- 15-20 мин.  Крайградските линии са на 30 мин., като при всички видове се наблюдава синхронизиране в общи участъци. Трамвайна линия 10 ходи до летището, а линия 12 е изцяло в предградията (зона 121), чиято оператор е VBG, поради тази причина трамваите на 10 и 12 са боядисани в разцветката на VBG.
Градовете в кантона са обединени под системата за таксуване на ZVV. Дневна карта за град Цюрих (зона 110) е около 8 франка. Транспортния оператор на Цюрих (зона 110) е VBZ, като всяка зона си има отделен оператор и няма никакви частници. Не видях препълнено превозно средство, но все пак бях там в неделя.

Подвижен състав на VBZ:

Трамваи:

- 98 трамваи като нашите Базелски преди модернизацията, като често се закачат два един за друг, произведени между 1976-1987;

- 23 такива с нископодова секция, произведени 1991/2, минали модернизация между 2001-2005;

- 35 ремаркета, които се закачат за гореспоменатите трамваи, произведени между 1985-1992;

- 15 ремаркета, като на снимката (втория трамвай всъщност е ремаркето), произведени 1978;

- 88 трамвая бомбардие Кобра, произведени между 2001-2010, 18 от тях са в разцветката на VBG като този вдясно.

През 2020 ще се доставят 70 нови Бомбардие Флексити. Ще изглеждат така.

Тролейбуси:

- 18 Hess Swisstrolley 3, произведени 2006/7;

- 21 Hess Swisstrolley 4, произведени 2012/13;

- 1 Hess Swisstrolley plus, произведен 2016;

- 17 Hess lighTram 3, произведни 2007/8;

- 14 Hess lighTram 4, произведени 2012-2014;

- 3 Hess lighTram 5, произведени 2018.

2020 г. се чакат 8 нови Hess Swisstrolley 5.

Автобуси:

- 35 къси Неоплана, произведени 2003;

- 47 съчленени Неоплана, произведени 2003/2005(не съм сигурен);

- 19 къси Ситарота, произведени 2008;

- 24 съчленени Ситарота, произведени 2008/9:

- 7 съчленени Ситарота от новата генерация, произведени 2014/15;

- 6 съчленени МАН-а, произведени 2015;

- 13 съчленени Волво хибрид, произведени 2017, 5 произведени 2018 и 1 тестов, впоследствие купен, произведен 2015, общо 19. На горната снимка Волвото вляво е 2017, вдясно- 2018. Кой е по-красив? :P И още една снимка на Волво.

- и 16 къси Волва, произведени тази година.  Не съм ги виждал на живо.

Мидибуси:

- 4 къси МАН-чета, като това, произведени 2006;

- 8, произведени 2011;

- и 3 Мерцедес Спринтер.

Излишно е да казвам, че релсите и ККМ им са перфектни, разписанията се спазват до секунда, и че шофьорите и ватманите не се влачат.
Едно Волво леко се затрудни при качването на този баир.

Возих се на един от най- новите двойносъчленени Хесове. Изключително приятно вози, няма вибрации дори в най- задната част на тролея и не се чуваше абсолютно нищо освен тихият климатик. :clap: За жалост се возих само за две спирки.
А, и, глупости са това за вибрациите. Возих се на един от по-старите двойносъчленени Хесове и имаше леки вибрации само при тръгване, В някои пловдивски Ситибуси са по-силни.

Имат и С-бан, който обаче е на 30 мин. и нямам наблюдения върху него.
п.п. Късите волва май могат да изминат 10 километра с едно зареждане само на ток.
« Last Edit: 29.01.2020, 11:38:24 by Chezare »

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
Извинявам се за двойния пост.
От вчера е влязло в сила разширението на трамвай 2 в Цюрих към прилепеното градче Шлиерен. В този участък трамваят замества тролейбусна линия 31, която по принцип сега трябва да е до спирка Micafil, но поради ремонтни дейности между спирки Farbhof и гара Altstetten е съкратена до споменатата гара. Трамваите се движат в нормалния за основните линии интервал на движение.

Ето една снимка от интернет

И схемата на ГТ Цюрих

Между другото, в Цюрих има автомати за билети на всяка спирка на трамваите, тролеите, основните и второстепенни автобуси. Няма такива само на третостепенните и част от крайградските линии, където си купуваш билет от шофьора.
« Last Edit: 11.01.2020, 15:34:56 by Chezare »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3418
    • View Profile
    • Email
Там в автобусите и тролеите качването само от първата врата ли е?
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
Не, навсякъде е от всички врати. Но пък и контрольори не видях, за приблизително 25 возения. :)

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3353
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Там никой не си помисля да пътува гратис. Затова и контролите са редки - просто не са необходими.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2371
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Тва е коментирано и по други теми. Швейцария, подобно на Германия в големите, основни градове качването и слизането е свободно от всички врати. Като първата врата е "каса"- ако нямаш превозен документ. Кьолн например е изключение- там всички превозни средства имат машини за пълно обслужване (както във Варна се накачулиха) и шофьорът няма никакво касателство с билети и пътници, като цяло. Та в тези градове има инспектори, но в зависимост от мястото- почти не се засичат. В Берлин например за 24 часа що превозни средства бях обиколил- веднъж не видях инспекция. Принципът е на самоконтрол и себеусещане. Естествената логика- ако си нередовен си имаш причина и е инцидентен случай. В крайградските райони и малките градчета го има моментът с качване и проверка от шофьора при първата врата, за съкращаване на разходите за инспектори. В същите места бюджетите са по-малки и съответно се цели по-пълна събираемост на приходите. Затова в тези държави със сходна логика в обществения транспорт метростанциите и гарите са без никакви ограждения, териториите им се използват максимално пълноценно (подлез за ограничаване на пешеходните пътеки и среща пешеходец-автомобил на една равнина, търговски център и прочее). За гратисчийството- бил съм с грешен билет във Франкфурт. Отидох сам при проверяващият да питам дали ми е правилен билета- оказа се, че не е. Но... вместо да ме глоби 60евро ме остави със закачлива забележка да внимавам като използвам автоматите и прочее.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2617
    • View Profile
    • Email
Принципът е на самоконтрол и себеусещане.



Принципът е на работещи институции - като те хванат 3 пъти за година отиваш в затвора. Въпреки че и това се говори, че искат да го махат - претоварили се били затворите с гратисчии.

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
Първото Флексити за Цюрих е пристигнало в депото :fan: Статия със снимки и информация (на немски):
https://vbzonline.ch/willkommen-flexity-zuerich/
И малко за промените в трамваите от 25 ноември:
- Закрива се трамвайна линия 17. Частта между гарата и Werdhölzli се поема от трамвай 6. Вместо 6 към гара Енге ще пътува 10, а в час пик 10 ще ходи към Albisgütli. Линия 10 няма да продължава след Централна гара в неделя и вечер, подобно на сегашния трамвай 6. По този начин пътниците не са ощетени.
- Линия 15 вече в делнични дни и събота ще минава на 15 мин., а в неделя първият курс ще е в 9 часа. Интервалите в неделя- 10 мин.
« Last Edit: 16.11.2019, 11:29:41 by Chezare »

Offline тролей №164 линия 2

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1716
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline тролей №164 линия 2

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1716
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline тролей №164 линия 2

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1716
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
И трамваите в Цюрих носят маска: :D

« Last Edit: 07.07.2020, 21:36:30 by difian »

Offline тролей №164 линия 2

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1716
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!