Author Topic: София след години  (Read 10331 times)

Offline НИКИ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 143
    • ICQ Messenger - 229924837
    • View Profile
    • http://www.transtriumf.com/
София след години
« on: 10.09.2006, 12:49:35 »
http://netinfo.bg/?tid=40&oid=933979


-------------------------------
Разходка из бъдеща София


Антиутопичен разказ за това как ще изглежда столицата след пет години, е написал в "Капитал" Иван Михалев
09.09.2006
Според китайския календар 2011 ще е Годината на заека.

Полша ще е поела председателството на Европейския съюз, който ще води мъчителни преговори за членството на Турция.

Десет години след 11 септември в Ню Йорк при безпрецедентни мерки за сигурност вече ще са открили 78-етажен небостъргач "Фрийдъм тауър" на мястото на срутените "близнаци". Космосът ще се е превърнал в хоби за милионери, след като НАСА е извършила първия успешен туристически полет около Земята.

По това време еврото вече ще е официална парична единица в България. Страната се управлява от петпартийна коалиция, раздирана от скандали и обвинения в корупция. София отново е загубила надпреварата за зимните олимпийски игри през 2018 г. Чуват се гласове за нова кандидатура - този път за игрите през 2022.

Населението на столицата отдавна е надхвърлило два милиона души. Подножието на Витоша е изцяло застроено и градът продължава да расте на север към Стара планина, където се полагат основите на изцяло нови квартали с еднофамилни къщи. Пустеещите земи около комплекса "Знаме на мира" в местността Камбаните са превърнати в жилищен комплекс. В Симеоново, "Манастирски ливади" и "Малинова долина" също кипи бурно строителство.

Някои от съществувалите преди това улици и квартали са изцяло преобразени. Околовръстното почти е станало част от вътрешната пътна мрежа на столицата. Промишлената зона около Сточна гара се е превърнала в административен район, а на мястото на бившите складове се издигат офиси.

Парцелите по "Цариградско шосе" в района на "Черната котка" и караулката са изцяло застроени, а табелката с надпис "София" посреща идващите откъм Пловдив автомобили още след разклона за Елин Пелин.

Булевард "Брюксел", свързващ летището с Цариградско шосе, също е неузнаваем. От двете му страни е изникнал цял нов бизнес град с модерни логистични центрове, офис сгради и хотелски комплекси. Те поемат голяма част от засиления авиотрафик, нараснал след пускането на новия терминал, през който минават 2.6 млн. пътници годишно.

Античен град под Ларгото

Ларгото в центъра на града е превърнато в туристическа атракция, където са намерили място миналото и настоящето на столицата. На мястото на зелената морава между сградите на президентството и Министерския съвет, където е минавала една от основните улици на стара Сердика, сега се простира голям археологически комплекс.

От източната порта при бившия Партиен дом до западната при Булбанк е прокарана подземна галерия със заведения и исторически и културни забележителности. Над тях е поставен стъклен похлупак, за да предпазва античните предмети от дъжда и вятъра. Намиращите се под него ресторанти, кафенета и пицарии са станали едно от любимите места за забавления на софиянци.

Чужденците разглеждат възстановената крепостна стена и останалите руини от някогашна Сердика. Щракат светкавици на фотоапарати. Групи китайски туристи се редят на опашка за изложбата "България на длан", където са показани умалени копия на най-известните исторически сгради в страната.
На стълбите към комплекса са поставени табели, на които пише, че предстои разширяването на античната композиция с втори етап, който ще включва подземна галерия под бул. "Дондуков" и ще отвежда гостите на столицата до римския античен театър, открит през 2004 г. Археологическите проучвания са показали, че уникалната находка датира от времето на римския император Диоклециан. Реставрационните работи по него продължават. В Столичния общински съвет е внесено предложение за превръщането му в действащ културен обект по подобие на римския Колизеум.

Археолозите обаче срещат съпротива от собствениците на околните сгради на "Гьоте институт" и Националната електрическа компания, които трябва да бъдат съборени, за да може амфитеатърът да бъде реставриран изцяло. Проблем е разкриването на самата трибуна, защото върху нея са построени множество къщи, включително сградата на британското посолство. Водят се преговори с Европейския съюз за финансиране на проекта.

Партийният дом е станал парламент

Вътрешният двор на някогашната сграда на БКП е покрит стъклен купол, а в подножието му е разположена новата пленарна зала, където заседават депутатите. Под площад "Батенберг" е направен подземен паркинг, а на мястото на някогашния мавзолей е новият вход към градината на Народния театър.

Ремонтираната централна баня вече е действащ музей на историята на София, където има експонати както от времето на турското робство, така и останки от годините на комунизма. От северната и източната част на някогашната баня е изграден модерен СПА център с голям минерален басейн. До ЦУМ, от страната на "Мария Луиза", се издига многоетажен паркинг за над 1000 автомобила.

"Витошка" продължава да е пешеходна зона, а под нея е построен голям подземен паркинг. Движението на автомобили е забранено и по "Граф Игнатиев". Общината проучва възможността за вкарването на трамваите под земята и превръщането на улицата в изцяло пешеходна зона, свързваща центъра на града с най-популярния столичен парк - Борисовата градина, където е предвидено строителството на нов увеселителен комплекс по подобие на виенския "Пратер".

Небостъргачи в столичното сити

Разхождайки се по центъра, чужденците могат да видят строителството на първите софийски небостъргачи. Те се намират по протежението на булевард "Тодор Александров". Там, в отсечката между "Христо Ботев" и "Константин Величков", е разположено новото сити на столицата. След дълги дебати столичните общински съветници са дали съгласието си за построяването на първите две 30-етажни сгради.

"Цариградско шосе" продължава да е основната пътна артерия на града, но от двете му страни са изникнали близо двайсетина нови сгради - предимно за офисни и търговски цели. По пътя от центъра към летището прави впечатление модерната фасада от стъкло и алуминий на новия офис център "Ропотамо плаза", издигнат на мястото на някогашния едноименен ресторант.

По-надолу по "Цариградско" е поредният нов мол, собственост на американска компания, разполагащ с 44 декара търговски площи, киносалони, театрални зали, боулинг, фитнес и спортна зала. Малко преди разклона за летището пък е отворил врати първият хипермаркет на френската верига "Карфур", където на площ от 90 декара са разположени хранителен хипермаркет, много магазини, кина, ресторанти и увеселителни заведения.Срещу него, на входа за "Младост", се издига нов четиризвезден пасажерски хотел.

Моловете в цяла София вече са повече от десет и покриват почти всички по-големи квартали на столицата. Жителите на "Гео Милев" пазаруват в модерния шопинг център "Скай сити", собственост на веригата "Фантастико". Живеещите в района на Орлов мост зареждат от новия търговски комплекс "Сан Стефано плаза", появил се на мястото на старата бирена фабрика "Прошеково пиво", срещу сградата на БНТ.

Кварталите в района на "Сливница" и "Западен парк" пък се радват на внушителния по размери "Олимпиан мол енд тауър", който разполага с шопинг център на няколко етажа и 30-етажна офис сграда. Молове има и край бизнес парка в "Младост", до "Била" на бул. "България", както и на мястото на бившия завод "Балканкар Средец". Компания им правят няколко хипермаркета на "Кауфланд", още един "Мосю Бриколаж" и първият в България магазин на шведската верига за мебели и обзавеждане ИКЕА, построен в покрайнините на София, където идват да пазаруват и клиенти от Сърбия и Македония.

На екскурзия с метрото

До 2011 градът се е разраснал толкова, че придвижването от най-западните до най-източните квартали е немислимо без помощта на метрото. Подземната железница вече има цели 15 спирки, а общата дължина на релсите е 19 км. След кръстовището пред Софийския университет, където се намира девета метростанция, трасето се отклонява от бул. "Цар Освободител", минава под парка и Перловската река и стига до стадион "Васил Левски". Оттам трасето поема към "Интерпред", след което достига до кръстовището на КАТ чрез естакада и пресича бул. "Г.М. Димитров", където прави завой към "Младост".

Общината вече е започ­нала подготовката за строителството на следващото направление, което ще свърже аерогарата с бизнес парка в "Младост". Там се предвижда изграждането на голям буферен паркинг, който да поема трафика към София. Хората ще могат да оставят автомобилите си там и да пътуват до центъра с метрото. Предвижда се от последната станция на метрото да бъде в съседство с първата спирка на симеоновския лифт.

В центъра на града вече работят десетина подземни паркинга, дадени от общината на концесия. Въп­реки това транспортната инфраструктура на града продължава да се задъхва от огромния трафик. Всеки ден от периферията на града към центъра и обрат­но се образуват дълги автомобилни колони, водещи до задръствания по основните булеварди.

Често над града се стеле смог, причинен не само от бензиновите изпарения, но и заради липсата на свежи въздушни течения - резултат от бурното застрояване на Витошката яка и южните квартали в периода 2004 - 2010. Към облаците с вредни автомобилни газове поне не се добавят емисиите, отделяни от "Кремиковци", който най-после се е сдобил с прочистватели. Вече няколко години обаче се води бурен дебат дали мястото на комбината може да е толкова близо до столицата.

Екологичните движения имат все по-голяма роля в управлението на града чрез групата си, която е трета по големина в Столичния общински съвет след коалицията ГЕРБ-БСП и новата партия "Сериозни десни сили" (СДС). Добрата новина е, че градът най-после се е сдобил със завод за преработка на битови отпадъци, в който още се изгарят балите с боклуци, натрупани в покрайнините през далечната 2006.
---------------------


Извинете за дължината

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
София след години
« Reply #1 on: 17.09.2006, 13:35:48 »
В общи линии пълна скръб .Замислям се дали да не отида в някое село .Там поне има чист въздух.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
София след години
« Reply #2 on: 17.09.2006, 14:37:43 »
За селото и аз отдавна си го мисля.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
София след години
« Reply #3 on: 18.09.2006, 13:40:39 »
Аз искам вила в Железница

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
София след години
« Reply #4 on: 18.09.2006, 20:58:18 »
Tи па Железница. Аз искам в село Джулюница.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #5 on: 18.09.2006, 21:21:49 »
Дааам в Железница е много готино,аз в почивните дни много обичам да ходя до там с А69 или А70. Лошото там е че няма ж.п.гара.
А какво ще кажете за Гара Лакатник, там също е много готино както и във Владая и Мърчаево.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
София след години
« Reply #6 on: 18.09.2006, 21:29:19 »
Лакатник е много близо. Рано или късно цивилзацията ще стигне и до там.
А вижте Джулюница на какво хубаво място е. Даже и къща съм харесал. Има обор и кокошарник. Двора е 2 дка. Кенефа е навън а върху банята има черен 80-литров варел в който водата се топли директно от слънцето.

Даже съм си 'аресал булка от село Горица. Пътуваме си с влака редовно.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
София след години
« Reply #7 on: 18.09.2006, 22:06:33 »
Quote from: CKD
Лакатник е много близо. Рано или късно цивилзацията ще стигне и до там.
А вижте Джулюница на какво хубаво място е. Даже и къща съм харесал. Има обор и кокошарник. Двора е 2 дка. Кенефа е навън а върху банята има черен 80-литров варел в който водата се топли директно от слънцето.

Даже съм си 'аресал булка от село Горица. Пътуваме си с влака редовно.
Кога ще е сватбата  :P

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3804
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #8 on: 20.09.2006, 17:32:31 »
Абе то хубаво ама ти ме изсели от Дружба с тия логистични центрове
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #9 on: 22.09.2006, 12:10:44 »
Идете и вижте Град Белослав,също е много готино намира се по ж.п линията 10-тина км.преди Варна. Интересното е че града е от двете страни на Варненското езеро, и между двете части на града пътува ферибот. Просто ей така свъшва пътя до езерото идва ферибот на който се качват пътници,коли автобуси и отива от другата страна на града където пътя пак започва и се намира стъкларския завод и още един квартал.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
София след години
« Reply #10 on: 22.09.2006, 12:25:38 »
Навремето е имало влак Белослав стара гара-Разделна-Повеляново-Белослав нова гара-Тополи-Варна.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Online maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
София след години
« Reply #11 on: 22.09.2006, 14:33:37 »
Лошото е, че в момента няма влакове, които да могат да обслужват подобни линии, а и едва ли на някой от Иван Вазов му пука дали някога ще има. НО, пак се откланяме от темата за София. Имам следното предложение, свързано с БДЖ и СО. А именно, линията, свързваща сп.Смирненки - гара Пионер -Хладилника, да стане общинска  и по нея да се пуснат един-два състава Дезиро или CD серия 830, които да са на 15-30 мин.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #12 on: 26.09.2006, 12:35:31 »
Quote from: maniak
линията, свързваща сп.Смирненки - гара Пионер -Хладилника, да стане общинска  и по нея да се пуснат един-два състава Дезиро или CD серия които да са на 15-30 мин.
Много е къса тази отсечка, за да е рентабилна. По-добре 2 линии:  Хладилника-Пионер-Смирненски-Подуене-Централна гара-Овча купел-Владая (Перник) и Искър (нова аерогара)-Смирненски-Подуене-Централна гара-Надежда-Обеля-Банкя
Под моста Чавдар може да се направи спирка за връзка с тролеите, а на гарите Подуене, Централна и Обеля - връзка с метродиаметрите.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #13 on: 01.03.2008, 20:37:05 »
« Last Edit: 01.03.2008, 20:59:24 by etnies »

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
София след години
« Reply #14 on: 15.05.2008, 17:42:53 »
Дали ще доживееме да видиме небостъргачи в София ?

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #15 on: 15.05.2008, 17:49:41 »
На мен една брокерка на имоти ми каза че изкопа до КАТ ще е първия небостъргач в София, за което аз се съмнявам!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
София след години
« Reply #16 on: 15.05.2008, 18:55:39 »
Quote from: LG_
На мен една брокерка на имоти ми каза че изкопа до КАТ ще е първия небостъргач в София, за което аз се съмнявам!
Ако не се лъжа сградата ще е висока , но няма да е над 20 етажа примерно !

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #17 on: 19.05.2008, 15:10:24 »
Quote from: LG_
На мен една брокерка на имоти ми каза че изкопа до КАТ ще е първия небостъргач в София, за което аз се съмнявам!
Е нали Ропотамо на Ситняково щеше да е първият? Само че две години не е излязал на кота нула още...
Ех, едно молче до КАТ как добре щеше да ми дойде! Да не бия път чак до Младост!

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3804
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
София след години
« Reply #18 on: 19.05.2008, 17:24:10 »
Онази порнография на Ропотамо добре, че не тръгна. Не им завиждах на хорицата да стърчи някакво 50 етажно чудо на 10 метра от балкона им.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline eeasss

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 83
    • ICQ Messenger - 209
    • View Profile
    • http://
София след години
« Reply #19 on: 19.05.2008, 22:19:08 »
Защо бутнаха сградата на ресторанта тогава и съвсем загрозиха всичко