МАН СЛ200
При голямата доставка на автобуси втора ръка от Берлин в края на 1997 г. в АП Република са докарани 4 броя единични MAN SL 200. Те имат номера 4131, 4175, 4179 и 4197 и са пуснати по линия 42. След закриването на гараж Република автобусите преминават в АП Малашевци и имат номера 2663,2664,2665 и 2666.
МАН СЛ232
През зимата на 1997 г. АП Малашевци внася за изпитание чисто нов единичен автобус MAN SL 232 с инвентарен номер 2882. Първоначално се пуска по линия 98. През декември месец 1998 г. от завод MAN MANAS Turkiye Ankara се внасят още 20 нови единични автобуса от същия модел с номера от 2901 до 2920, които поемат по витошките линии 64,93 и 98, обслужвани тогава от АП Малашевци. След 2001 г. обслужват линии 9, 114, 12, 23 и др.
Мерцедес
...
Мерцедес О302Т
В късната пролет на 1992 г. от завода на Мерцедес Бенц Тюрк в Турция са закупени чисто нови 25 броя МВ О302Т. Първоначално са били в цвят бяло-зелено-червено, но не са били харасена и веднага са пребоядисани в жълт цвят. Зачислени са на Гараж Република с номера от 4501 до 4549 нечетните. От края на август 1992 г. излизат на линия по 310. През годините са пускани по различни линии като 111, 51, 54 и др. След като ФАТ 4 Република е закрит през 2001 г, автобусите преминава в земляне и взимат номера от 1501 до 1549 нечетните. В момента се движат по линии като 67, 93, 98, 44, 81, 63.
Мерцедес О305
11 метровият градски автобус MB O305 се появява са пръв път като прототип през 1967 г. От 1969 до 1972 г. се произвежда първата модификация, а от 1973 до 1987 втората. Съчленената версия O305 G се произвежда от 1977 до 1987 г. И двата модела разполагат с 6 цилиндров дизелов двигател МВ OM 407h, а на съчленения вариант се монтира и OM 407hA. Скоростната кутия е най-често автоматична ZF с 3 скорости, а на съчленения модел се монтират 3-степенни автоматични трансмисии W3D 080/R, W3D 110/R и 4-степенни автоматични W4A 080/R и W4A 110/R.
През зимата на 1991 в ПАТ 2 Малашевци пристига на проби единична бройка МВ О305. През февруари 1992 г. излиза на линия и се тества по линия 86. Експериментът излиза успешен и се сключва договор за доставката на още такива автобуси. През октомври 1992 г. по договор пристигат 20 единични МВ О305 втора ръка, а от средата на ноември 1992 г. излизат на линия. 4 автобуса са зачислени за гараж Малашевци, а останалите са за Земляне и започват да обслужват линия 72.
По договор с Берлинската компания за градски транспорт между лятото на 1997 и началото на 1999 г. пристигат употребявани 55 броя МВ О305. 15 отиват в Дружба и първоначално обслужват линии 84 и 404, 12 броя отиват в Малашевци, 10 в Република и основно се движат по линии 25, 26, 28 и 29, а останалите отиват в Земляне.
Мерцедес О305Г
Първите съчленени МВ O305 G приистигат в София в самия край на 1992 г. и са пуснати по 74 на 29.12.1992 г. След това през февруари и април 1993 пристигат още съчленени автобуси от същия модел. Всички са зачислени в гараж Земляне и обслужват линии 76 и 74. През септември 1993 г. в гараж Дружба пристигат още 10 МВ О305 G и 10 МВ О305 G HLZ. Тръгват по линия 213 за празника на София, 17 септември. В края на 1993 г. отново в ПАТ 3 Дружба пристигат 20 броя МВ О305 G HLZ за линия 305. В самото начало на 1994 г. в ПАТ 2 Малашевци пристигат 29 МВ О305 G HLZ и 1 МВ О305 G.
Всички внесени автобуси от тези партиди са купени на старо, но са били рециклирани в Майнц, Германия.
През 1995 г. се сглобяват още 3 броя МВ О305 G, които първоначално са били предназначени за резервни части. два от тях отиват в Малашевци с номера 2500 и 2531, а третият в земляне и има номер 1755.
В самия край на 1995 г. от германия са докарани също втора ръка 6 броя МВ О305 G - 3 за Земляне и 3 за Дружба. Излизат на линия през февруари 1996 г.
През месец Март 1996 г. в ПАТ 2 Малашевци излиза на линия още 1 брой МВ О305 G HLZ, който е пристигнал заедно с първата доставка за малашевци, но е стял по автокъщи.
Между декември 1998 и март 2001 г. в ПАТ 1 Земляне са докарани втора ръка 26 броя МВ О305 G и 5 броя МВ О305 G HLZ. Тръгват по линии 83, 102 и 60.
Мерцедес О305Г Хюлиез
Първите съчленени МВ O305 G приистигат в София в самия край на 1992 г. и са пуснати по 74 на 29.12.1992 г. След това през февруари и април 1993 пристигат още съчленени автобуси от същия модел. Всички са зачислени в гараж Земляне и обслужват линии 76 и 74. През септември 1993 г. в гараж Дружба пристигат още 10 МВ О305 G и 10 МВ О305 G HLZ. Тръгват по линия 213 за празника на София, 17 септември. В края на 1993 г. отново в ПАТ 3 Дружба пристигат 20 броя МВ О305 G HLZ за линия 305. В самото начало на 1994 г. в ПАТ 2 Малашевци пристигат 29 МВ О305 G HLZ и 1 МВ О305 G.
Всички внесени автобуси от тези партиди са купени на старо, но са били рециклирани в Майнц, Германия.
През 1995 г. се сглобяват още 3 броя МВ О305 G, които първоначално са били предназначени за резервни части. два от тях отиват в Малашевци с номера 2500 и 2531, а третият в земляне и има номер 1755.
В самия край на 1995 г. от германия са докарани също втора ръка 6 броя МВ О305 G - 3 за Земляне и 3 за Дружба. Излизат на линия през февруари 1996 г.
През месец Март 1996 г. в ПАТ 2 Малашевци излиза на линия още 1 брой МВ О305 G HLZ, който е пристигнал заедно с първата доставка за малашевци, но е стял по автокъщи.
Между декември 1998 и март 2001 г. в ПАТ 1 Земляне са докарани втора ръка 26 броя МВ О305 G и 5 броя МВ О305 G HLZ. Тръгват по линии 83, 102 и 60.
Мерцедес О345
През 2000 г. на проби в АП Земляне пристига нов единичен автобус МВ O345. Същият придобива номер 787 и върви по линия 72. Към лятото на 2000 г. същият автобус преминава за проби в АП Дружба, където има номер 3775 и се движи по линия 84. Взима се решение да се закупят още 5 броя единични автобуса от същия модел и се прехвърлят на АП Земляне с номера от 1761 до 1771 нечетните. Движат се приоритетно по линия 111.
Мерцедес О345 Конекто
В началото на 2002 г. АП Земляне закупува 30 нови единични автобуса МВ O345 Conecto, които са пуснати по линия 111. Имат инвентарни номера от 1901 до 1959 нечетните.
Мерцедес О345Г
През лятото на 1997 г след като е бил на проби във Варна пристига експериментален автобус МВ O345 G, който се пуска по линия 11, обслужвана от АП Земляне. Автобусът се кара от изпитател на Мерцедес Бенц. По-късно същият автобус е пробван и по линия 94, В края на 1998 г. са закупени от Мерцедес Бенц Тюрк 40 нови МВ O345 G. 20 от тях, заедно с тестовия преминават в АП Дружба и имат номера от 3579 до 3599. Първоначално са пуснати по линии 306, 313 и 413, но след това автобусите от линии 313 и 413 са пренасочени по линия 213. Останалите 20 автобуса са пуснати по линия 11, обслужвана от АП Земляне. След закупуването през 2003-04 г. на нови съчленени автобуси МВ O345 G Conecto за линия 11, 20-те броя МВ O345 G са прехвърлени в гараж дружба за линии 204 и 3 и имат номера от 3280 до 3299. От лятото на 2005 3579 има номер 3278 и обслужва линия 3.
Мерцедес O345 G Conecto
Със заем от европейската баанка за възстановяване и развитие, СКГТ купува 50 броя съчленени автобуса МВ O345 G Conecto. През декември месец 2003 г. АП Земляне пуска по линия 83 15 броя МВ O345 G Conecto с инвентарни номера от 1101 до 1115. До края на януари 2004 тръгват и останалите 25 броя от 1116 до 1123 по линия 83 и от 1125 до 1141 по линия 11. В АП Малашевци от февруари 2004 по линия 280 тръгват 10 броя МВ O345 G Conecto с номера от 2161 до 2170.
Технически характеристики:
Двигател: MB OM 457 hLA (EURO 3), 6-цилиндров редови турбодизел с водно охлаждане, директно впръскване на гориво и горивна помпа тип "помпа-водач-дюза". Работен обем 11 970 куб. см, степен на сгъстяване 11,75. Максимална мощност 300 к.с. (220 кВт) при 2000 об/мин. Максимален въртящ момент 1250 Н.м. при 1100 об/мин
Предавателна кутия: Voith DIWA 864 3B 4HT 0R2, 3-степенна с вграден допълнителен забавител (ретардер).
Размери (мм):
Дължина - 17 883
Ширина - 2500
Височина - 2994
Чавдар
Чавдар 141
Между януари и март 1996 г. в гараж Малашевци пристигат новозакупени от завод Чавдар-Ботевград 30 броя съчленени автобуси Чавдар 141 с инвентарни номера от 2602 до 2631. Пуснати са по линии 94 и 280. След 9 годишна експлоатация през есента на 2005 г. два автобуса вече чакат брак. Моделът е морално остарял още при създаването си. Използва се каросерия на Steyr от 1984 г. Заради конструктивен дефект още през 1999 започва да се премахва най-задната 4 врата и в момента много малко автобуси са в оригиналния си вид с 4 врати. Двигателят е 5-цилиндров MAN D 2865 LUH 05 Euro I kW 198/2000 U/min, скоростната кутия е автоматична VOITH.
Подвижен състав - Метрополитен
Подвижен състав - Трамваи
Подвижният състав на трамвайния транспорт в София е в голямата си част родно производство.
...
Български трамваи
Произвеждат се от...
Т6М-700
Трамваите са с инвентарни номера от 701 до 725 , от 801 до 825 и от 828 до 831 - общо 54 броя. Произведени са в края на 80-те години.
Мотрисите са единично съчленени и имат обезшумени двигатели с карданно предаване на движението. Те са по- тромави от старите модели.
Побират около 200 пътника.
В настоящия момент се използват по линии 2,3,6 и 12 . Намират се в депо Банишора. 705 е единствения бракуван от тях. Той изгаря при пожар на надлез Дървеница.
503 е модернизиран и се ползва за обслужване на временни линии при различни ремонти из града. 504 е модернизиран, но за разлика от 503 остава с врати само от едната страна. В момента има номер 909.
Т6М-700М
Трамваите са с инвентарни номера 726,727,728 ,729, 826,827 и от 832 до 863 - общо 38 броя. Произведени са в края на 80-те години.
Мотрисите са единично съчленени и имат обезшумени двигатели с карданно предаване на движението. Те са по- тромави от старите модели. Абсолютно всички трамваи (без 729 )са модернизирани в края на 90-те и в момента имат номера от 901 до 938.
726,727 и 728 са модернизирани с добавена средна нископодова част. Сега те имат номера съответно 938,933 и 932. Заедно със 729, тези трамваи имат малко по- различна форма от останалите трамваи от този модел.
Преди модернизацията са побирали около 200 пътника. Движат се по линията на трамвай 1 и 7.
Т8М-900
Трамваите са с инвентарни номера 503, от 900 до 908 и от 910 до 915 - общо 16 броя.
Трамвай 900 е произведен през 1990г. Той е единствения оригинален трамвай от тази серия.
Трамвай 503 е тип пендел и при ремонти се използва в отсечки, в който няма възможност да се ползват обръщателни колела.
Останалите са модернизирани двойни трамваи с добавена средна част. Мотрисите са двойно съчленени и имат обезшумени двигатели с карданно предаване на движението. Те са по-тромави от старите модели, а добавената средна част ги прави още по- тромави.
Побират около 250 пътника.
В настоящия момент се използват по линии 1 и 7. Намират се в депо Банишора.
България 1300
Те са с инвентарни номера от 301 до 326 - общо 26 броя.
Произведени сa в началото на 80-те години по случай 1300 години Българска държава.
Мотрисите са двойно съчленени и имат мощни, но шумни двигатели.
Побират около 200 пътника.
В настоящия момент се използват по линии 5 (301,302,304-311,313,314,316-318 и 321-324) и по 1 и 7(303,319,320,325 и 326)- те се използват като резервни вагони. Първите се намират в депо Красна Поляна, а останалите в депо Банишора.
В края на 2003г. беше бракуван мотрис 315 заради катастрофа няколко месеца по- рано.
През 2004 беше бракуван 312 след удар в 465.
Комсомолец
Република
Наследници на първите изцяло български вагони, ДТО, Република се появяват през 1954 г. Това са 4-осни мотриси, всяка от която е теглила по едно ремарке. Задвижват се от управляващ лост, контролер.
До 1959 г. се произвеждат общо 44 вагона, 20 мотриси и 24 ремаркета. Те носят инв. номера 221-240 (мотриси) и 520-544 (ремаркета). Поради големия пътников капацитет Републиките се движат най-често по натоварената по това време линия 5. Разцветката на вагоните е изцяло в червено, а последните екземпляри са боядисани в червено-бяло.
Последните вагони в движение са 239 и 240, бракувани през 1978 г. Все още 239 и 538 могат да се видят в депо Красна поляна, макар и в окаяно състояние.
Република
Наследници на първите изцяло български вагони, ДТО, Република се появяват през 1954 г. Това са 4-осни мотриси, всяка от която е теглила по едно ремарке. Задвижват се от управляващ лост, контролер.
До 1959 г. се произвеждат общо 44 вагона, 20 мотриси и 24 ремаркета. Те носят инв. номера 221-240 (мотриси) и 520-544 (ремаркета). Поради големия пътников капацитет Републиките се движат най-често по натоварената по това време линия 5. Разцветката на вагоните е изцяло в червено, а последните екземпляри са боядисани в червено-бяло.
Последните вагони в движение са 239 и 240, бракувани през 1978 г. Все още 239 и 538 могат да се видят в депо Красна поляна, макар и в окаяно състояние.
София 100
Трамваите са с инвентарни номера от 400 до 467,501-502 - общо 70 броя.
Произведени с в началото на 80-те години. Мотрисите са единично съчленени и имат мощни, но шумни двигатели.
Побират около 200 пътника. В настоящия момент се използват по линии 10,15,19 (402-434 без бракуваните) и по 11 (437-467 без бракуваните,501 и 502). Първите се намират в депо Красна Поляна, а останалите в депо Банишора.
Трамвай 400 първоначално е трамвай с номер 300, но след произвеждането на двойносъчленен трамвай 301, на 300 е даден нов номер- 400. След това последователно са произведени трамваи с номера от 401 до 467. В момента са бракувани мотриси с номера 400,401,403,404,406,407,409,411,412,413,415,420,423,430,431,433,436,439,443,444,445,451,453,454,459,460 и 461 . Повечето са бракувани през последната година. Постепенно и останалите трамваи от тази серия ще бъдат бракувани. През 1988г. с построяването на трамвайно депо Искър, 416 е преустроен за широко междурелсие. В момента се използва за снегорин. 435 е учебен трамвай. Първоначално мотриси 501,502,503 и 504 имат врати и от двете страни, но по-нататък имат различна съдба. 501 и 502 се преустройват като останалите мотриси модел София-100.в годините номерата са сменени : 403 става 405, 417-433, 418 -430 , 467-437-445 ,
София 65
Трамваите са били с инвентарни номера от 801 до 899 и от 601 до 676 - общо 175 броя.
Произвеждат се от 1965 до началото на 80-те години.
Мотрисите са единично съчленени и имат мощни, но шумни двигатели.
Побират около 200 пътника.
В настоящия момент няма запазен мотрис. Единствено задната част на 174 е от такъв трамвай.
Последният трамвай в движение е 666, който е запазен за музеен експонат, но по незнайни причини е бракуван.
Каросерията на трамвай с номер 639 се намира в гр.София като магазинче.
Вагон с инвентарен номер 653 беше произведен с хоризонтални орнаменти и възможност за заявка от пътника за отваряне на вратите.До преди година се намираше в покрайнините на Ботевград като кафе.
София 70
Трамваите са били с инвентарни номера от 730 до 799 и от 101 до 211 - общо 180 броя.
Произвеждат се от 1970 до началото на 80-те години. Мотрисите са двойно съчленени и имат 4 мощни, но шумни двигатели. Побират около 250 пътника. В настоящия момент всички с изключение на 174 са бракувани. Използвани са по най- натоварените линии, поради големия си капацитет. За последно се движат 138,174,182,188,192 и 206 през 2004г. по трамвайна линия 5. 174 е запазен за бъдещия музей на градския транспорт в София.
Вагон 730 беше произведен с пет еднакви по размери врати , а всички останали от серията с по-широка пета врата.
На вагон 201 беше монтирана електроника за управление , като хода и въздушната спирачка се контролираха с педали а електрическото спиране се осъществяваше с два броя ЦК ключета.След около 6 месечни изпитания управлението беше върнато в стария си вариант- с контролер.
Трамваи Татра
За пръв път са внесени...
Татра Т6А2
T6A2D / B6A2D
По-големите градове на ГДР се нуждаят от наследник на доставяните от 1969 до 1986 Т4D, които да могат да се композират в състав от две мотриси и едно ремарке Поради тази причина през 1985 г. са произведени 3 прототипа - две мотриси от типа T6A2 и едно ремарке B6A2. Те получават номерата 0020 до 0022 и са изпробвани първоначално в Прага, след което в края на 1985 в Дрезден. От 1988 до 1991 г. са построени 186 мотриси и 87 ремаркета, които са продавани на 5 града в бившата ГДР. През 1995 Berlin купува още 5 мотриси без талиги от čKD, които са останали недоставени за Rostock.
T6A2B
За трамвайната мрежа в София с междурелсие 1009 mm са поръчани от čKD Praha 40 мотриси от типа T6A2B и след 1991 започва тяхната експлоатация. През 1999 г. са поръчани още 17 вагона от тази разновидност с нова електрическа част. Десет от тях са доставени в края на 1999 и 7 през януари 2000.
T6A2H
Унгарския град Szeged, чийто парк до 1997 г. представлява унгарски 4-осни съчленени трамваи, поръчва 3 мотриси от типа T6A2H. Те са регистрирани с номера от 900 до 902. В началото на 1998 са закупени още 10 трамвая от този тип.
Техническа информация
T6A2 B6A2
Дължина: 14500 mm 14500 mm
Широчина: 2200 mm 2200 mm
Височина: 3110 mm 3110 mm
База на вагона: 6700 mm 6700 mm
База на талигите: 1900 mm 1900 mm
Места за сядане: 20-28 20-29
Места за стоене: 81/129
66/106 (по поръчка) 92/147
ТД, тип: TE 023
Мощност 4 * 45 kW
Максимална скорост: 55 km/h
Маса празен: 18.3 t 14.3 t
От 1988 до 1999 са произведени 256 T6A2 и 92 B6A2.
T6A2D-Статистика
Град Производство Брой Номера
Берлин 1988-1990 118 218 101 - 218 218
Дрезден 1985-1988 4 226 001 - 226 004
Лайпциг 1988-1991 28 1001 - 1028
Магдебург 1989-1990 12 1278 - 1286
Рощок 1989-1990 24 601 - 624
Общо 1985-1991 186
B6A2D-статистика
Град Производство Брой Номера
Берлин 1988-1990 59 + 5 268 201 - 268 259, 5560 - 5564
Дрезден 1985-1988 2 276 001 - 276 002
Лайпциг 1988-1991 14 801 - 814
Магдебург 1990 6 2143 - 2148
Рощок 1990 6 801 - 806
Общо 1985-1991 92
T6A2B-статистика
Брой Номера
София 1990 40 2001 - 2040
София 1999 17 2041-2057
Общо 1990-1999 57
T6A2H
Град Производство Брой Номера
Szeged 1997 13 900 - 912
Татра Т6А2СФ
...
Татра Т6Б5
...
Подвижен състав - Тролейбуси
Граф и Щифт
Икарус 280Т
...
МТБ82
Шкода
Шкода 14Тр
Шкода 9Тр