Не е съвсем вярно, че не са внасяни въобще камиони Йелч. Внасяни са, но специализирани - бетоновози. И бяха мнохо специфични - бяха си съчленени, бетоносмесителят не беше монтиран директно върху камиона, ами върху нещо като ремарке, което обаче не можеше да се откачи...Така камионът-бетоновоз имаше четири моста - преден-управляем, втори-двигателен, Раба с планетарни редуктори и двойни колела и отзад още два, под смесителя, пак с двойни колела....Явно тези резервоари са били с по-голям обем, респективно с по-голямо общо тегло и не е било възможно монтирането им върху стандартно шаси.....Баща ми беше навремето автомонтьор в Инжстрой на бул. Кирил Пчелински - Кукуш и имаха бая такива бетоновози, с бяла кабина. Между другото имаха и един кош от четириосен трамвай Цепелин, и то в първоначалния вариант реконструкция с объл покрив, който го ползваха като работилница за плетене на метални въжета за кранове. Не съм ходил от 88-а година, откакто се премести на друга работа, може въпросният кош още да си е там......
Относно автобусите Йелч, базирани на Шкода - доста стара история са, понеже в началото на 70-те Полша купува лиценз за градски и междуградски автобуси Берлие, които веднага започват да се произвеждат в същите заводи под марка Йелч, съответно производството на Шкоди спира.... Френските модели си идват заедно с двигателя....
Иначе е вярно, че двигателите на полските товарачи, както и на камионите Йелч, са по лиценз на Лейланд, както също и тези на камионите Стар, които вече наистина не са внасяни у нас - имаше ги само под формата на играчки по детските магазини, и между другото доста добре бяха направени и детайлизирани за такива....Двигателят на фадромите така е направен огледално понеже при тях, за разлика от този при камионите, е поставен отзад....
I think I can clarify some of these themes.
Buses based upon Skoda 706RTO were produced in PL from 1959. In fact Polish were only bodies. They were fitted in Jelcz to complete chassises that came from Czechoslovakia. Small number of chassises was bodied also by Bałtyk company in Koszalin. These were of another design, somewhat reminded Bulgarian Chavdars.
By the way, it's not known why these buses were named Skoda, though they were made by Karosa.
Anyway, Jelcz 043 were intercity buses, Jelcz 014 - tourist buses, Jelcz 272 - city buses, Jelcz 021 - articulated and Jelcz 041 - suburban ones with one sliding door (these were produced only for Czechoslovakia). There were also passengers trailers of type P-01. When Czechoslovakia limited and then stopped production of this chassis, they started to produce it in Poland, with SW680 engine, ZF gearbox and Raba rear axle. Production of this bus, though rather small by the end, stopped only in 1986.
As far as I know, articulated buses were sold to East Germany, trailers to Czechoslovakia and East Germany.
The first articulated Jelcz buses were made by bus operator in Warszawa in 1962 from two standard buses. In 1964 Jelcz started to produce it as AP-02 type. It was very long (17750 mm) and in 1967 was replaced by modernised and shorter version 021.
There was only 1 articulated Skoda 706 RTO in Bucharest and there was no import from Poland! It was also rebuilt in operator's workshops from two buses. I have a photo of it.
SW 680 engine was produced in Mielec under Leyland licence since 1966 as trials with Polish-built engine for big lorries were unsuccesfull. When Poland bought a licence for a big bus from Berliet in 1971, one of the conditions was use of as many Polish parts as possible. SW 680 was used in this modern bus, too. In fact it was a new bus, longer than French original and equipped with 3 doors, known later as Jelcz PR110U.
Lorries produced in Starachowice (Star) are quite another story, they were equipped with other Polish engines, produced in fatory in Andrychów and used also in San buses.
N.
http://trollino.mashke.orghttp://tramino.hostoi.com