Author Topic: Малко история ;)  (Read 177860 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #100 on: 15.07.2015, 12:24:19 »
Вероятно е имало и оригинални, и лицензни, демек полски. Понеже се оказа, че дори в Чехословакия не са били само оригинални, ами е имало и внос на лицензни Йелч 272 от Полша. Йелч 272, от своя страна, са два чешита - точно като оригиналните Шкоди, единия, и другия - с по-новия окепазен двигател Liaz ML634 двигател, заден мост с планетарни редуктори Раба, "дискови" джанти за безкамерни гуми, а сигурно е имало и други разлики...Всъщност Йелч има и трети вариант - съчленен, който освен в Полша, е изнасян и за Румъния.....Оригинална съчленена Шкода 706 РТО е имало само един прототип....
По рейс и по жена не се тича!

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #101 on: 15.07.2015, 21:26:07 »
Ето тук има снимка на въпросния прототип, а по-надолу и на Йелча.

http://dali.feld.cvut.cz/~xkumpera/Skoda706RTO/index_cz.html
« Last Edit: 16.07.2015, 21:11:10 by qwerty95 »

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #102 on: 16.07.2015, 14:01:58 »
А другите - по стари Йелчове с какъв двигател са били - SW 680 или SW 400?

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #103 on: 16.07.2015, 18:05:41 »
А другите - по стари Йелчове с какъв двигател са били - SW 680 или SW 400?
В модернизираната версия на Jelcz 043  - Jelcz 044 е монтиран SW 680.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #104 on: 16.07.2015, 19:29:14 »
Който двигател е лиценз на Лейланд . В България са познати , монтирани на фадрома L34 Stalowa wola и дизелови агрегати .Интересно е обаче ,че съм чувал , че нямало внесени в България по времето на социализма не са внасяни камиони Йелч.
по времето на трудовата ми кариера на механик на дизелови двигатели имах много странен случай .Клиент донесе друг чисто нов  разпределителен вал за двигателя си SW 680 Монтирах го без никакви колебания , защото е еднакъв като стария . Да , ама не - оказа се , че валът е за двигател на камион Йелч , който е огледален на двигателя на фадромата. Та се получи нещо много интересно , когато запалих двигателя - перфектно работи , обаче изгорелия газ излиза през всукателния колектор , а смуче през изпускателния колектор . След направена справка от управителя на фирмата се оказа , че камиони Йелч не са внасяни и съответно и резервни части не са внасяни .ьтьа по всяка вероятност валът е внесен като за фадромов двигател и никой , в това число и аз не му е направило впечатление . Малко звучи не професионално  , но от къде да знам , че има опаки валове.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #105 on: 17.07.2015, 12:10:39 »
Не е съвсем вярно, че не са внасяни въобще камиони Йелч. Внасяни са, но специализирани - бетоновози. И бяха мнохо специфични - бяха си съчленени, бетоносмесителят не беше монтиран директно върху камиона, ами върху нещо като ремарке, което обаче не можеше да се откачи...Така камионът-бетоновоз имаше четири моста - преден-управляем, втори-двигателен, Раба с планетарни редуктори и двойни колела и отзад още два, под смесителя, пак с двойни колела....Явно тези резервоари са били с по-голям обем, респективно с по-голямо общо тегло и не е било възможно монтирането им върху стандартно шаси.....Баща ми беше навремето автомонтьор в Инжстрой на бул. Кирил Пчелински - Кукуш и имаха бая такива бетоновози, с бяла кабина. Между другото имаха и един кош от четириосен трамвай Цепелин, и то в първоначалния вариант реконструкция с объл покрив, който го ползваха като работилница за плетене на метални въжета за кранове. Не съм ходил от 88-а година, откакто се премести на друга работа, може въпросният кош още да си е там......

Относно автобусите Йелч, базирани на Шкода - доста стара история са, понеже в началото на 70-те Полша купува лиценз за градски и междуградски автобуси Берлие, които веднага започват да се произвеждат в същите заводи под марка Йелч, съответно производството на Шкоди спира.... Френските модели си идват заедно с двигателя....

Иначе е вярно, че двигателите на полските товарачи, както и на камионите Йелч, са по лиценз на Лейланд, както също и тези на камионите Стар, които вече наистина не са внасяни у нас - имаше ги само под формата на играчки по детските магазини, и между другото доста добре бяха направени и детайлизирани за такива....Двигателят на фадромите така е направен огледално понеже при тях, за разлика от този при камионите, е поставен отзад....
« Last Edit: 17.07.2015, 12:32:05 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #106 on: 17.07.2015, 19:43:34 »
Възможно е в завода в град Миелец да са дали грешно инфо . След като управителя провери в Терснаб , оттам получи  отговор , че не са внасяни части за камиони Йелч. В Завода в Миелец също потвърдиха . Явно потвържденията са били машинални.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #107 on: 17.07.2015, 19:56:24 »
Спомням си смътно такъв тип съчленени бетоновози, като бях малък по-новите части на Младост бяха строителна площадка и помня че обичах много да гледам строежите и техниката. Но пък не знам защо но имам смътен спомен че кабините бяха същите като на Шкода-Мадара,хммм........... а моделът трябва да се води Йелч 317 или нещо подобно. Спомням си също, че имаше подобни съчленени но цистерни-циментовози, като ремаркето с цистерната бяха наклонени силно назад.

Иначе като този автобус Йелч абсолютно същия го има и Кароса. Според мен обаче Чавдар М80/81 който сме правили ние по същото време изглежда доста по-добре като дизайн и някак е по-просторен, като качество на изработка не знам дали поляците или ние сме ги правили по-добре.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #108 on: 17.07.2015, 20:41:42 »
Имаше наистина и цистерни с влекачи Йелч. Кабините не са същите като на Шкода-Европа, даже нямат нищо общо, май и те са по лиценз на Лейланд.....

То по начало Шкода 706 РТО си е Кароса, каросериите в Чехословакия са изработвани в завода във Vysoke Myto.......А за Чавдар М80/81 - не съм се возил, през 80-те бяха останали само при военните тук-там и няколко рентгена, но съм чувал, че наред с многото недостатъци, пътуването с тях е било ужасен кошмар.....С 11М3 и 11Г5 независимо, че са възможно най-примитивната конструкция и също технологично изостанали, е било много по-добре.....Е разбира се, до нивото на Икарусите е все едно до луната.....Само че, както казват руснаците "Икарус стоил в разы больше Чавдара".....То ако бяха много читави, нямаше още през 50-те и 60-те за разкарване на чуждестранни туристи да се внасят италиански, френски, западногермански и югославски автобуси от "гнилия" капитализъм......
« Last Edit: 17.07.2015, 20:46:20 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #109 on: 18.07.2015, 00:27:00 »
тези на камионите Стар, които вече наистина не са внасяни у нас
Някога толкова някога са внасяни ето такива камиони Стар: http://farm7.static.flickr.com/6018/5933565853_04dd53aaff_m.jpg Просто наклонената им муцуна е неповторима, няма как да я изтрия като спомен от детството

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #110 on: 19.07.2015, 12:06:13 »
Ето видео на съчленена Шкода 706 РТО К от 1960г. в изложбено състояние и в движение:


Offline viktor_bdz

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1332
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #111 on: 19.07.2015, 12:17:56 »
Супер, отвътре е много красив. Така е когато хората си ценят историята!  :fan:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #112 on: 19.07.2015, 12:37:48 »
Брей, колко добре е запазен, много красив автобус. Шкода 706 РТО е само шасито обаче, автобуса трябва да е или Кароса или Йелч, от написано се разбира че каросериите са правени от други заводи. Намерих и едно клипче когато е бил чисто нов, обърнете внимание че 54 години по-късно автобуса изглежда точно, както когато е излезнал от завода. Клипчето е на Чешки вероятно но някои неща се разбират.



И аз не съм се возил на М80/81, но имам впредвид че като дизайн ми изглеждат по-модерни а пък и вътре са доста по-просторни, въобще онези години сме правили доста добър дизайн и не само М80/81 но после и В13/14-20 който също е изцяло Български дизайн.

Като цяло обаче този дизайн много ме кефи на автобусите на шаси Шкода 706 РТО, както на Йелч/Кароса, така и нашите М80/81 и 11Г5/11М3, имат си някакъв чар.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #113 on: 19.07.2015, 12:45:39 »
Впрочем, оказва се, че този автобус е реплика, произведена през 2010 г. за някакъв превозвач мераклия, а оригиналният прототип е бил бракуван още през 1969 г. Допуснали са грешка, но са я поправили, което е чудесно.
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #114 on: 19.07.2015, 13:47:09 »
Впрочем, оказва се, че този автобус е реплика, произведена през 2010 г. за някакъв превозвач мераклия, а оригиналният прототип е бил бракуван още през 1969 г. Допуснали са грешка, но са я поправили, което е чудесно.
Репликата е започната през 2010г. и е завършена през 2013г..Снимки от процеса: 1 и 2

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #115 on: 25.07.2015, 17:43:43 »
Съчленен тролейбус Ман с  инв.№101, внесен през 1968г. по линия 2? : http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=82010&page=17
Направих огромно търсене из форума и се оказа, че май не е пускана.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #116 on: 25.07.2015, 18:41:35 »
Съчленен тролейбус Ман с  инв.№101, внесен през 1968г. по линия 2? : http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=82010&page=17
Направих огромно търсене из форума и се оказа, че май не е пускана.
Браво за снимката  :fan:, каква точно е била разцветката им - червено - жълта или червено - бяла?

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #117 on: 25.07.2015, 21:31:56 »
Съчленен тролейбус Ман с  инв.№101, внесен през 1968г. по линия 2? : http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=82010&page=17
Направих огромно търсене из форума и се оказа, че май не е пускана.
Браво за снимката  :fan:, каква точно е била разцветката им - червено - жълта или червено - бяла?
Мисля, че червено-бяла, защото такава е била и при МТБ-82/ДТО ТБ-51/55,а единствено първите Шкода 9Тр са боядисвани в чисто червен цвят.Тук изниква въпросът от коя година софийските тролейбуси са започнали да носят синият си цвят, по-късно примесен и с жълта ливрея? :neznam:
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #118 on: 25.07.2015, 21:55:30 »
Според мен синята ливрея датира от 1985, когато се появяват Шкодите 14Тр, Икарусите и Графовете втора употреба, всички от които са в син цвят. Освен ако по-рано не са започнали да поядисват 9тр в синьо.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #119 on: 26.07.2015, 09:40:10 »
Филмът Лавина е сниман зимата на 1981 (ако не и по-рано) и там шкодите вече са сини, а трамваите - жълти.
http://vbox7.com/play:fcd634fe&start=64