Author Topic: Малко история ;)  (Read 44716 times)

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1626
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #160 on: 22.01.2018, 21:34:15 »
Интересно четиво, ще е добре ако някой може да си спомни инв. № на трамвая: http://www.tretavazrast.com/zdrave/author/5223-%D0%B1%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%B0?start=330
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8264
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #161 on: 25.01.2018, 13:54:35 »
Тъй като не намерих текста - копирай го.

Offline Citaro

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 109
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #162 on: 25.01.2018, 14:01:42 »
Тъй като не намерих текста - копирай го.
Ето го:
Quote
Станалата през ноември 2014 година трамвайна катастрофа на бул. „Христо Ботев” при спирката до бул. „Сливница” ме върна четвърт век назад, когато като ватман претърпях подобно произшествие. И сега чух от телевизионния екран убедителни твърдения как при всяко излизане на трамвая от депото, той се преглежда по правилата.

И навремето при моя случай в сила бяха същите стриктни правила за безопасност, но чак когато излязох по бул.”Георги Димитров” (сега „Мария Луиза”), усетих, че трамваят е „на група”. Това накратко означава, че единият двигател е изгорял и аз нямам електрическа спирачка. Да се върна назад беше невъзможно и продължих, защото това беше последният ми курс за смяната и ако вместо да стигна до края в кв. „Дървеница”, се бях върнал обратно на спирка „Йорданка Николова” (сега „Журналист”), нямаше да ми признаят курса. Това беше моята първа грешка, която само заради късмет не стане трагична. Когато се връщах от Семинарията надолу през горичката, забелязах колко черни са релсите. Беше ноември 1988 г. и обилният листопад се стелеше по релсите. Минавайки върху тях, трамваят ги мачка, получава се черна замазка, която прави мотрисата неуправляема.

По-късно описах това като „фолио-планинг”, подобно на приетото понятие за автомобилите при силен дъжд като „аква-планинг”. Тогава допуснах и втора грешка. Вместо да оставя трамвая на линия и така да задръстя движението, аз реших да рискувам и започнах да се спускам плавно по наклона.Трамваят се хлъзна и знаех, че вече няма спиране, вървеше надолу по стръмното и се превърна в нещо като камикадзе.

Само преди седмица възрастна ватманка, два месеца преди да излезе в пенсия, със също изгорял трамвай на „група” по този маршрут бе излетяла от релсите и трамваят се блъсна в отсрещните тополи. Надявах се в късните часове по този участък да не настигна друг трамвай, но на последната права преди спирка „Журналист” се забих в предния трамвай. Имах късмет, че строшените стъкла не нарязаха тялото ми, а в салона имаше само трима пътници. Зарадвани, че се отърваха леко, те скочиха навън и така нямах разправии поне с тях. Достатъчни ми бяха обясненията цяла нощ пред Ботьо Ботев, който тогава завеждаше отдел „Тежки престъпления и произшествия” при Столичната полиция на пл. „Възраждане”. Все пак и той и пристигналият тогава млад инженер Иво Василев приеха обясненията ми за „фолио-планинга”, а след като нямаше ранени, ми се размина без дела в съда и уволнение.

Трябва да призная, че ръководството тогава прие много сериозно инцидента и по трасето на трамвайните линии в района на гората бяха назначени сезонно чистачи, които прибираха падналите върху релсите листа на дърветата.

И при сегашната случка по телевизията се видяха двама чистачи с метли, които замитаха плътния слой жълти листа до трамвая на спирката. Но това явно беше след дъжд качулка, защото тежкото произшествие вече беше станало.

Стефан ЗДРАВКОВ
Намира се на 35та страница

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8264
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #163 on: 26.01.2018, 13:17:07 »
826. След този случай Стефан Здравков е уволнен дисциплинарно.
Стар мой приятел.
Стефан Здравков и моя милост през далечната 1984 -та.
« Last Edit: 26.01.2018, 13:19:15 by София 70 »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13559
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #164 on: 27.01.2018, 18:02:30 »
826. След този случай Стефан Здравков е уволнен дисциплинарно.
Той твърди, че специално за случая му се е разминало без уволнение. Макар че със счупен трамвай да се юрне да катери гората, след като знае, че трябва после да я пуска, си е не само безотговорност, а тотална липса на инстинкт за самосъхранение. Незачитането на курс е твърде малка загуба спрямо поетия риск.
Обаче му прави чест, че си е признал, че аварията не е настъпила в последния момент, а си я е влачил. Сега под диктовката на адвокати ще се кълнат, че на трамвая нищо му е нямало и изведнъж така.
« Last Edit: 27.01.2018, 18:05:18 by blagun »

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8264
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #165 on: 27.01.2018, 21:13:07 »
Прав си,Освободен е от работа след друг лек инцидент, пред 1993 -та .
 Относно другата ти реплика - преди години бях на 19 с 425 . Изгоря единият двигател - както с 826. Получих нещо като нареждане от диспечерката да отида до Княжево. Аз разбира се си завъртях на Никола Петров и се прибрах в депото.
Не си бил там , не си знаел какво точно е станало , не знаеш кой какво е наредил и т.н.
Съветвам те отново да прочетеш текста - да осмислиш какво е станало през Ноември 2014 година , какво се е случило преди 826 да се удари в предния трамвай , какви действия са предприети след това. Информирай се след катастрофата с 926 какво е направено. Хайде , аз ще ти подскажа - релсите са били измити с водоноска - нещо , което не е било правено от години.
За допълнение ще дам още един пример от скромната ми кариера като ватман - Една сутрин излизам на линия - 12 линия , 7-ма кома с мотрис 802 . Ръи ситен дъжд и духа силен вятър. 10 минути по-късно аз съм на Христо Ботев , от Клокотница към Сливница. Спускам надолу , като държа контролера на спирачна позиция , преди въздушната спирачка , пускам и пясък , който се пали , защото релсите са покрити с паднали листа и са мокри . В момента в който подам около 1 атмосфера въздух , трамваят се разтриса и скоростта му се увеличава. Крепих го до светофара , докато светне зеленото и просто преминах кръстовището , без дори и да спра на спирката , защото това не беше възможно. Обадих се в центъра,от там ми отговори диспечерката - карайте внимателно. Обясних, че не може да се спре на спирката , тя каза , че ще предаде на Главният координатор. На следващия курс релсите бяха осяти с пясък , но от останалите трамваи. Други колеги също са се пързаляли в онази утрин. Не пожелавам на никой да изпита чувството , което изпитах аз при друг случай - изкачвайки се към Журналист ,по улица Христо Смирненски след пряката с Добри Войников,трамваят все повече боксуваше и все повече забавяше ход. Пусканият пясък се палеше под колелата и излизаше на кълбета - като дим . В един момент , когато предницата ми премина изходящата стрелка от долната крива , трамваят спря и започна да се връща назад . Погледнах назад , видях зад мен коли а между трамвая и колите пресичащи пешеходци. Единствено ме спаси това, че на 802 беше монтиран нов вид прекъсвач, който издържа на по-големи натоварвания и по този начин включих директно на паралел , защото и на серия и със задействана въздушна спирачка на 4 атмосфери - блокирани и 6-те колооси , както и МРС - аварийна спирачка , трамваят пълзеше назад. Разбира се , хора, които прекарват работния си ден зад бюрото няма как да знаят това . А, и дървените философи също.
« Last Edit: 27.01.2018, 21:21:23 by София 70 »

Offline vaz2106

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 344
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #166 on: 27.01.2018, 21:31:25 »
Аз съм го изпитвал същото, и срещу пълните автобуси на колегите и т. н. :rev:

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5352
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #167 on: 22.04.2018, 18:50:44 »
Не знам дали е правилната тема:
https://balkan.auction/bg/auction/4070935/stara-bulgarska-furazhka-shapka-vatman-tramvai

В момента е 10 лева. Има още почти 3 дни за наддаване.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 423
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #168 on: 19.07.2018, 18:24:18 »
Приятел на баща ми колекционира ретро возила. Засега знам, че има една Шкода. Давана е под наем за заснемането на филм. Ето снимки:
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline mishot

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 54
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #169 on: 09.08.2018, 17:15:32 »
Това не знам дали е за тук, но не ми се пуска тема, а и все пак касае историята, макар и скорошна.
Помня, а и забелязах в снимките от много градове, че около 2013 година е била годината на електриковите ливреи. Рекламата на сладоледи Nestle и тази на "Турция без край" са все в тази гама. Но са се боядисвали и много нерекламни в такива разцветки, най-вече извън София, защото тук си държаха на оранжевото все още.

На мен лично ми допадаха, внасяха свежест в сивотата на града, весело изглеждаха. В София Нестле сладолед имаше по BMC-тата, в Бургас - Тедомите. Някои в Пловдив са имали такава нерекламна ливрея от гаража. На BMC-тата много им отиваше, защото и без това седалките им са електрикови. ;) Турската реклама явно се задържа до 2014-та: http://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=5973.0;attach=97078;image, но на Нестле сладоледената е само през 2013-та. Интересното е, че я помня още от февруари месец и откара до лятото, не мога да намеря инфо кога я махат, но през август 2013-та май поне в София вече не се вясваше толкова... Което е малко смешно защото реклама на сладолед през феруари-март е напълно излишна. :D

През 2014-та рекламата на Нескафе е пак в подобна наситена багра, но вече доста по-към синьо. Но пък синьото в тази реклама мисля, че пак леко зеленее: http://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=5973.0;attach=98001;image

Популярността на тези краски не е случайна - в годините 2012-2014 всички варианти на електриково от по-зеленикави до по-синкави са популярни в уеб дизайна и рекламния бизнес. В много видеоклипове от онова време също присъстваха неоново жълто и електриково зелено. Windows 8 в бета версиите си преди да бъде пуснат също е бил в електриково: https://www.deviantart.com/eggi36/art/Windows-8-Consumer-Preview-Theme-410868376

През 2014-та пролетта пък много срещана беше рекламата с хитрото коте за храните Феликс. след като дойдоха новите поръчки автобуси поне в София практиката с рекламите е спряна докато са в гаранция предполагам.
« Last Edit: 09.08.2018, 17:22:42 by mishot »

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1626
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #170 on: 14.09.2018, 21:35:39 »
Днес разбрах един любопитен факт - до края на 90-те години(ако не и по-късно) в софийския МГТ е било възможно да се пътува абсолютно безплатно при представяне на военна книжка пред проверяващите лица. Един приятел ми разказа, че в последните месеци от службата му е бил разпределен като куриер, който да взима пощата от пощенската станция в Младост и да я носи в поделението на Цариградско шосе. Използвал е автобусите цивилно облечен и често са го проверявали. Имало много случаи, в които уволнили се войници продължавали месеци наред да пътуват гратис докато контрольорите не схванали трика и започнали да проверяват стр.7 от книжката...
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13559
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #171 on: 18.09.2018, 16:06:25 »
Да, войниците пътуваха безплатно. Ясно е, че на униформените никой не е искал документ. Като цивилен съм показвал военната си книжка, но не и след уволнението. Всеки мъж знае за отметката на стр.7 на военната книжка, но все пак контролите са предимно жени. Така че вероятно номерът е минавал, стига да изглеждаш като войник - късо подстриган, без брада и на подходяща възраст.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4586
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #172 on: 18.09.2018, 17:28:51 »
Виждал съм в последните години контрольори да не проверяват униформени кадрови военнослужещи както и служители на МВР, ГДО и ГДИН. :)
« Last Edit: 19.09.2018, 17:34:01 by V.Peichev »