Author Topic: Малко история ;)  (Read 59812 times)

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2560
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #200 on: 17.07.2019, 22:36:14 »
Попадна ми нещо интересно от 1967 г. Какви ли ще са били тези автобуси, при това съчленени, които е трябвало да бъдат сглобени в трамвайната работилница?

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2791
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #201 on: 17.07.2019, 23:15:33 »
Много интересна информация! Да не би да е имало някакви (очевидно неуспешни) опити за сглобяване на съчленени автобуси от два Чавдара м65?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13068
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #202 on: 17.07.2019, 23:23:21 »
Писали сме за тези автобуси-малко произведени бройки, съчленен М80. Оказал се неуспешен, правен е и в Ботевград и в Омуртаг вероятно и в други АРЗ по няколко бройки. За сега е известно такива да е имало в Русе, Шумен, Търговище, Плевен, Габрово. Явно и тука е имало. Ето за такава каросерия става въпрос, на която средния мост е изнесен доста преди съчленението. За съжаление не намирам снимката на истинския, имах и снимка и чертеж с размерите, някъде из форума я има със сигурност.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 274
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #203 on: 18.07.2019, 07:42:39 »
« Last Edit: 18.07.2019, 07:44:13 by mitko08888 »

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2791
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #204 on: 18.07.2019, 09:55:42 »
Писали сме за тези автобуси-малко произведени бройки, съчленен М80. Оказал се неуспешен, правен е и в Ботевград и в Омуртаг вероятно и в други АРЗ по няколко бройки. За сега е известно такива да е имало в Русе, Шумен, Търговище, Плевен, Габрово. Явно и тука е имало. Ето за такава каросерия става въпрос, на която средния мост е изнесен доста преди съчленението. За съжаление не намирам снимката на истинския, имах и снимка и чертеж с размерите, някъде из форума я има със сигурност.

Всички знаят за тези съчленени м80, но те се появяват чак в края на 70 - те години, а статията по - горе е от 1967г.
« Last Edit: 18.07.2019, 23:12:40 by Magirus deutz »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1475
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #205 on: 18.07.2019, 10:06:54 »
Най-вероятно става въпрос за  Skoda RTO  като подобните съчленени Йелч.
The Grand Tour

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13068
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #206 on: 18.07.2019, 22:34:14 »
Писали сме за тези автобуси-малко произведени бройки, съчленен М80. Оказал се неуспешен, правен е и в Ботевград и в Омуртаг вероятно и в други АРЗ по няколко бройки. За сега е известно такива да е имало в Русе, Шумен, Търговище, Плевен, Габрово. Явно и тука е имало. Ето за такава каросерия става въпрос, на която средния мост е изнесен доста преди съчленението. За съжаление не намирам снимката на истинския, имах и снимка и чертеж с размерите, някъде из форума я има със сигурност.

Всички знаят за тези съчленени м80ч но те се появяват чак в края на 70 - те години, а статията по - горе е от 1967г.

70-те и 80-те ги правят в Омуртаг и може би разни АРЗ-та. Иначе първите според книгата се появяват точно 67-68-ма, в изцяло червено оцветяване и са правени в Ботевград. Няма да се учудя да са купили проекта и заради дефицита на съчленени автобуси да са пробвали да го правят от 2 бракувани къси на няколко места, но историята мълчи. В Омуртаг се е правел и М80 дълги години.

Също интересно е, че в Албания се появяват доста такива съчленени М80, но тяхно си производство и с малки разлики. Някой беше предположил тук, че сме им продали проекта и италианците са го "дооправили" и така са почнали да ги правят и в Албания. Кой знае накрая какво ще излезе за тия автобуси.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #207 on: 18.07.2019, 22:47:36 »
В Албания италианците от Борсани директно им подаряват проекта, направен за нас, след като нашите са го отказали в полза на Сетра. Произвеждат се в Шкодра до 1982-ра...След смъртта на Енвер Ходжа (1985-та) почват ударно да внасят всякакви автобуси втора ръка от Германия, Франция, Италия, Холандия....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #208 on: 18.07.2019, 22:49:51 »
Ето една Шкода 706 РО за Египет, вижда се разликата с европейските - една врата, изнесена назад. Същите ги е имало в Турция, Сирия, Ливан, Ирак.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13068
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #209 on: 19.07.2019, 00:38:38 »
Май до към 80-те от целия соц.блок никой не е можел да произведе добър съчленен автобус, освен Икарус. Но и той не се брои, защото все пак е Хеншел взет наготово. Тези на шаси Шкода са си компромисен вариант. А от модерен тип със задноразположен двигател май успяват да правят серийно само Кароса от соц.блока преди промените. То и сега евтинджос-производителите не могат да направят добър съчленен и благодарение на това намазахме с МАН.

Иначе самия край на 50-те и самото начало на 60те вече Швейцарците, Германци, Италианци правят съчленени. Мерцедес О 317 Г, Веттер, Хеншел и подобни. Толкова ли е по-сложно технологично да се произведе съчленен.
« Last Edit: 19.07.2019, 00:41:19 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #210 on: 19.07.2019, 06:27:21 »
http://www.gruzovikpress.ru/article/18232-sochlenennye-avtobusy-s-podvijnostyu-v-vertikalnoy-ploskosti-tandem-s-odnoy-stepenyu-svobody/

http://www.gruzovikpress.ru/article/19425-mashiny-tyanushchego-tipa-nachalo-epohi-garmoshek-ch-1/

http://www.gruzovikpress.ru/article/19426-mashiny-tyanushchego-tipa-nachalo-epohi-garmoshek-ch-2/

Прочетете статиите. В соцлагера всичките опити, без Икарус, включително Кароса през 60-те и в края на 80-те, Йелч, Шкодата от две единични, курдисана в Букурещ, китайските BK70, албанските творения, както и нашите опити с М80, са си чисто ТНТМ. Нещо такова е щяло да излезе и от трамвайния "завод". При съчленените тролеи в СИВ нещата са още по-трагични.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2560
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #211 on: 19.07.2019, 14:25:56 »
Все пак остава уговорката, че от това задание може и нищо да не е излезнало. Да не забравяме, че в края на 1967 пристигат Икарус 180. По същия начин някъде към 1963-1964 трамвайната работилничка отново получава задание за производството на български тролейбус. И от това не излиза нищо, защото от началото на 1965 започват да идват Шкода 9Тр. И по-добре, че е станало така.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4606
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
    • http://www.wix.com/tcvetanov/wood-carving#!__portfolio
"Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща"!
-----------------------------------------------------
"На 18 нашите убеждения са хълмовете, на които се изкачваме и от които гледаме. На 45 те са пещерите в които се крием". /Фр. Ск. Фицджералд/

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #213 on: 30.07.2019, 00:24:25 »
В конце 1970-х гг. произошла революция в транспортном машиностроении. Тогда концерн Daimler-Benz AG продемонстрировал сочленённый автобус Mercedes-Benz O305G с толкающим приводом, т. е. с ведущими колёсами прицепа, а не тягача. Она станет отправной точкой для машин нового поколения, новой эпохи транспортного машиностроения.

Так называемая «тянущая схема» остаётся классической и используется производителями по сей день – это Volvo (в основном бразильский рынок), Van Hool, МАЗ. Она окажется дешевле, проще в обслуживании и ремонте, надёжнее и проявит свою эффективность во время гололедицы.

Източник, линк?

Превод (Благун Калчев):
В края на 70-те стана революция в транспортното машиностроене. Концернът Daimler-Benz AG демонстрира съчленен автобус Mercedes-Benz O305G с тласкащ привод, т. е. с водещите колела в прицепа, не във влекача. Тази схема ще стане отправна точка за возилатаот ново поколение, нова епоха  в транспортното машиностроене.

Т.нар. «теглеща схема» остава класическа и се използва от производителите до наши дни –  Volvo (основно на бразилския пазар), Van Hool, МАЗ. Тя се оказва по-евтина, по-проста за обслужване и ремонт, по-надеждна и е ефективна при поледица.


« Last Edit: 30.07.2019, 17:44:59 by blagun »

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 334
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #214 on: 02.08.2019, 23:19:34 »
Ама при "теглещата схема" в салона прониква повече шум. Евентуално миризми и прах.
Нация от лошо гледащи директори

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #215 on: 02.08.2019, 23:25:48 »
Като е качествена изолацията, няма да го има нито едното, нито другото. Наред с другите работи, едно от предимствата на теглещата схема е по-лесното изкачване на стръмни наклони, както и при тежки заледявания през зимата на север. То затова още се прилага при Волво, Ван Хоол....Примерно на Петрово не е проблем да се качи съчленен автобус по теглещата схема - Чавдар В14-20 или Икарус (и го е правил многократно), докато знаеш защо не пускаха съчленени 0 305Г по 98 - измята се задната част и става "мазало"....Германия е относително равна, автобусният транспорт е довозващ, нямат планински натоварени линии, изискващи съчленен автобус....
« Last Edit: 02.08.2019, 23:29:52 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1064
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #216 on: 05.08.2019, 15:13:08 »
Не знам дали е пускана, това е от нашия класик кар форум. Пише, че това е FAP.

http://pichost.name/images/2019/08/04/5424981af8b2ab5c20c6a9915d2ee111.jpg

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
    • Email
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
    • Email
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6052
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #219 on: 22.09.2019, 22:38:38 »
На Витоша
« Last Edit: 22.09.2019, 22:44:05 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/