В следващите редове ще споделя спомените ми от конкурса по А413 през 1993-94. Тогава бях ученик и въпреки че не беше най-краткия маршрут всеки ден използвах тази линия за придвижване, за да се возя на тези интересни машини.
Ще започна от победителите в конкурса.
Чавдар 141 (4 врати-тъмно оранжав, към червен) - за него са изписани клавиатури тук, но тестовия с ръчните скорости беше голям дзвер и много рядко не беше на линия, двигателя вероятно е бил от най-мощните по онова време, а и шофьора не го жалеше, качваше към ТВ кула тъпкан с 80 км., което беше много впечатляващо, поради подходящо аранжирания си за София салон правеше впечатление на много просторен и побираше всичко по спирките. Интересното е, че за разлика от закупените имаше 5 реда седалки отзад, като петата (до вратата) беше почти неизползваема, краката ми едва се побираха.
Новият Мерцедес (незнам какъв е модела), беше тъмно син (3 врати), тих, топъл и уютен, обаче често не беше на линия, може и да не се е дължало на техн.дефект. Беше тромавичък, може и шофьорите да са го пазели.
Хюлието (3 вр.-оранжав), имаше и такова, но явно малко хора си спомнят, защото несъм срещал коментари за него. Беше като чисто нов, вероятно се водеше рециклиран, явно че конкурса не е бил само за нови автобуси, мисля че беше с немски номера. Дойде късно и си тръгна рано, мога да кажа, че ремонта му беше направен много качествено.
Саноса (4 вр.-бял), беше голям звяр, с двигател под пода на 1-ва и 2-ра врата, но с двойни гуми на трети мост, също като Чавдар-а и синия Мерцедес изкара от началото до края на конкурса. Имаше най просторния салон от всички, защото срещу 3 врати беше обособена зона за правостоящи. Бих казал, че към края леко се пораздрънка, но беше сред първенците по километраж.
Икаруса (4 вр.-бял), нищо ново, но беше единствения в който се казваха спирките и се пускаха рекламни съобщения по уредбата, нещо от сорта на "Вие се возите в ...., предоставен за тестване на..., от ..., автобуса предлага... и т.н.". За разлика от останалите си събратя беше по-топъл, с турбо, стегнат без шумове. Малко закъсня, но остана до последно, предполагам че технически не е имал никакви проблеми.
Ван Хол-а (3 вр.-бял), в този автобус бях влюбен, двойни лепени стъкла, топъл, безшумен (поне до втора врата се чуваше сигнала за мигач), при това двигателя е в предната секция (а не както постнах в началото отзад), изключителна машина. Правеше впечатление скосяванията на каросерията в краищата (като трамвай), а също и по-късата база от останалите съчленени автобуси, явно е бил изключително маневрен. Двигателят беше като оса, много пъргав, спираше с ретардер перманентно. Да се возиш на тази машина в онези години беше невероятно преживяване, все едно си в космически кораб. Подът беше направен максимално ниско, гумите също бяха нископрофилни, Чавдар-а стърчеше с повече от 50 см. над него. Предницата беше леко скосена нагоре за по-добра аеродинамика. Мисля, че беше първия, който излезе на линия, дори незнаех че има конкурс и един ден вместо раздрънкан Икарус се появи тази съвършенна машина на спирката, беше много вълнуваща изненада. За съжаление изчезна преди края, сигурно са преценили, че няма нужда да го тормозят повече в този предрешен конкурс. Всички суперлативи за това чудо в онези години са малки, незнам дали е имал технически проблеми.
Скания-та (4 вр.-тъмно син), дойде много късно. Незнам къде е била преди София, но си дойде с проблеми. Двигателя беше отзад и на празни обороти се тресеше цялото ремарке, така както не се е тресяла и 141-ца преди брак. Като цяло беше с най-дългата база от всички, но беше яка блъсканица в нея, защото по цялата дължина имаше 4 реда седалки, които бяха много комфортни, като от туристически автобус, даже имаше багажници над тях, но пътеката беше много тясна и това предопределяше дълго висене по спирките. Интересен факт е, че и вратите се отваряха навън, като при туристическите автобуси. Вероятно това беше автобуса с най-малък пробег от всички.
Ако някой е наясно с параметрите на отделните машини и цените им ще е добре да ги постне. Предполагам, че Чавдар спечели заради "правителствена директива", а и ниска цена. Незнам защо другия печеливш беше Мерцедес и защо не се закупиха никакви бройки или може би е спечелило Хюлие, защото такива се купиха доста... В интерес на истината следните съм ги виждал на аварийни по маршрута - Чавдар 1 път, Мерцедес Тюрк 1 път и Скания 2 пъти.
п.п.: упоменал съм основните цветове, за Чавдар-а дори несъм сигурен точно какъв беше, защото се бъркам със закупените след това