Айде и още един.....От 26-ти до 31-ви октомври бях във Виена. Отидох специално за изложението за моделизъм - Modellbau Messe, доста по-читаво примерно от Нюрнбергския панаир, ама понеже хотелът беше на майната си, се наложи скъсване от возене с градския транспорт. Та на отиване от летището пътувах със С-бан електричката до Флуришдорф, защото не ми се даваха по 10 евро на човек за т.нар. САТ-двуетажен нон-стоп влак уж първа класа, ама е минал покрай първа, и после с градската железница U6 през цяла Виена, та почти до другия, южния край. Хотелът, иначе много хубав, се намираше на доста забутано място, та се пообъркахме и позамотахме бая, докато го намерим. В последствие се оказа, че доста по-близо и по-удобно до него има спирка на крайградския син трамвай Операта-Баден, та всеки ден пътувахме с него до центъра и обратно. Прави впечатление, че всички метростанции са без персонал, но има видеонаблюдение. Билети и карти на практика могат да се вземат само от машинките, с които се работи изключително лесно, но неудобството е, че не приемат банкноти от 50 евро. А от България бяхме тръгнали само с такива.....Много по-изгодно е да се пътува с карти за всички линии, отколкото с индивидуални билети, защото едно билетче е 1.80 евро отвън и 2.20 от автоматите в превозните средства, а картата е съответно 5.70 за 24 часа, 10 за 48 и 13.60 за 72, като започва да тече от момента на първото качване и валидиране. Важи и за нощните линии. За един месец картата е 50 евро. Като цяло има известно отстъпление относно чистотата и подредеността в сравнение с преди няколко години, но градският транспорт си е все така безупречен. Задръствания няма, прави впечатление, че дори доста добре облечени богати хора ползват ГТ. Като цяло хората са спокойни и не им пука за нищо. И забележете, въпреки че времето беше относително студено, масово децата, в това число и бебета с колички, биват извеждани навън да дишат въздух и да си играят. Няма като при нас с колата и до тоалетната. Автопарк за 200 бона, какъвто тук има на всеки ъгъл, при това управляван от 18-20 годишни пикли, там е доста рядко срещан.
Но да се върна към градския транспорт. Глобата за пътуване без билет е 70 евро, но за цяла седмица един път не видях контрола. Не искам да сравнявам нашите селски Митищински клозети с влаковете на тяхното метро. Имаше бая хора, пътуващи с багаж, в това число и ние, но никой, ама абсолютно никой, не си купуваше и не валидираше допълнителни билети за куфарите. Стана и една издънка, защото от предното си посещение знаех, че трамваи 1 и 2 обикалят по ринга в противоположни посоки. Да, ама има промяна и сега не е така. Всичко е под видеонаблюдение, защото явно и там има тиинейджъри-лайненца, които драскат и трошат. И още нещо - когато ходихме към Шопинг Сити Зюд - огромен, нямащ нищо общо с нашите молове, търговски център на юг от Виена, за който има безплатни автобуси от крайната метростанция на линия 6, установих, че и там има малоумни началници в транспорта. Та се чудя кой такъв келеш е разрешил из трамвай-подобните вагони на тази линия да се разхвърлят по седалките листовки, показващи как се коли, одира и приготвя заек за деня на вси светии...Аз се уплаших, за жена ми да не говорим, а колко деца пътуват с това метро...Първата страница беше съвсееем безобидна, за да те подлъже, ама като отвориш вътре-ужас.........
Единия ден отидохме до Линц с международния немски Интер-Сити-Експрес за Франкфурт на Майн, а вечерта се върнахме с Рейл-Джет-а от Цюрих. Аз лично за първи път виждах на живо и пътувах с такова нещо, като на моменти скоростта надвишаваше 200 км/ч, без да се усеща нищо, разбираше се само по мониторите и таблата. И на всичкото отгоре цената беше съвсем приемлива-по 9 евро на човек в едната посока, говорим за 250 километра, но при положение, че бях взел билети предварително по интернет. Иначе от гарата е 32 евро...Явно не е задължително за да е хубаво, да е скъпо. Не ща въобще да сравнявам с условията в БДЖ. В Линц също се наложи да се пътува с трамвая, като цената на картата за всички линии за един ден е 3.80 евро, колкото две еднократни билетчета. Там трамваите са Бомбардие, по-ми харесаха от Виенските. Срещнах и един съчленен тролей Волво. Качихме се и до катедралата с Postlinzbergbahn, който трамвай е включен в градската транспортна система. Минавайки покрай музея, имаше един възстановен стар двуосен вагон за тази линия.
Накрая успяхме да пътуваме за летището и със САТ. Двуетажни вагони, уж първа класа, но с много твърди и неудобни седалки, ако и че бяха тапицирани с кожа. Мисля, че точно там цената от 8 евро на човек с намаление не си заслужава. За този влак, за разлика от С-бан-а, никакви карти за всички линии не важат, кондукторът пред мен искаше да глоби 52 евро една жена с такъв билет и след като тя се опъна и отказа да му плати, и взе личната карта.
Върнах се с много хубава книга за Виенския градски транспорт, бях тръгнал за модели, ама нищо не си харесах, въпреки заделените за целта немалко средства. Като цяло единственото кофти нещо бяха пораздрънканите самолети на Австрийските авиолинии и на отиване, и на връщане. Май ще се окаже, че с авиокомпанията на Ники Лауда е било по-добре да се пътува, не че цената с Австрийските беше висока - по 100 евро на човек отиване и връщанe.
Иначе цялостното впечатление и вие си го знаете - тука сме 100 години след маймуните и 50 в страни от тях.