Едва сега ми остава време да опиша впечатленията от преди две седмици от градския транспорт в Лондон. Успях да се повозя на метро, DLR, автобуси, крайградски влакове и... трамвая в Кройдън.
1. МетроДа се посети първото в света метро е наистина голямо преживяване. Пътуването по тесните тунели, лабиринтите от подлези и разнообразните влакчета е направо сбъдната мечта. Това, което прави впечатление е невероятната организация в информационното обслужване, което прави загубването направо невъзможно. Макар често да се случва да има закъснения по линиите и престои в тунелите хората не реагират припряно, а напротив - всеки спокойно чака тръгването на влака, все едно са предвидили и него преди да излязат за работа.
2. DLRТези влакчета, напрактика автоматично движещи се, могат буквално да се възприемат като влакчето на Индиана Джоунс. Първоначално са закупени само единично-съчленени едно-вагонни мотриси, в момента се движат куплирани три-единично-съчлени състави. Пероните при всяко удължаване на съставите са разширявани и удължавани, което лесно може да се забележи отстрани. Най-интересно е, когато се съберат два състава един след друг, няма машинист и си се движат буквално на 20-30 м разстояние!
3. АвтобусиВсички знаят прословутите червени double-dеcker-и. В центъра на града те правят всички задръствания, влачат се като охлюви, а вътре се возят 10-15 души. И въпреки всичко създават много интересна, неповторима атмосфера. Повечето водачи са чернокожи; задължително при качване се показва билет/валидира се карта.
4. Градски/крайградски влаковеСистемата на влаковете, движещи се в града наподобява познатия на доста колеги немски S-bahn. Основната разлика е в това, че на преобладаваща част от линиите електричеството се подава от трета релса. Влаковете се движат със сравнително висока скорост и са много удобни при пътуване на по-големи разстояния (20-50 км).
А това, което със сигурност ще впечатли не малка част от всички ни са товарните влакове. Макар да се смята, че във Великобритания не се движат чак толкова много товарни влакове, по жп мрежата им видях не един, по-долу съм снимал екземпляр в покрайнините на Лондон.
5. Трамваят в Кройдън Тъй като посещението на Лондон и Великобритания бе изследване на всичко възможно на релси, то и трамвая на Лондон не бе изпуснат. По него се движат 24 мотриси Bombardier, фабрично боядисани в червено, но вече - в зелено. Интересното е, че трамвайната линия следва следите на стари жп линии и само на някои места се движи на изцяло ново-изградено трасе. Трамваите са ограничени на 70 км/ч, като на сепарираните участъци без проблеми си перкат доста бързо. Не са кой-знае колко тихи, но е удоволствие да се седне отпред, зад ватмана, и да се наблюдават правите без деформации релсови нишки. Идилия...
ТаксуванетоЛондон е разделен на зони. Ползвах дневни карти за необходимите ми през деня зони от 1 до 6. Със сигурност има 7+ зони, но не съм се задълбавал в тази област. По-интересно е, че при всяко чекиране при влизане в метрото не трябва да пропускате да се чекнете на излизане. В случай, че ползвате ойстер ако забравите да се чекирате на валидаторите при излизане може на следващото чекиране за влизане в метро или автобус неприятно да установите, че са ви глобили.
Повече снимки съм качил още предните дни в галерията. Приятно гледане, дано Ви харесат!