Author Topic: Витоша  (Read 197058 times)

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3006
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #820 on: 15.11.2020, 20:59:26 »
От Български визуален архив. Това трябва да е някъде по трасето на Бай Кръстьо, годината пише, че е 1960. Много гола ми се струва планината.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3686
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Витоша
« Reply #821 on: 15.11.2020, 21:12:10 »
Повечето ни планини са залесявани изкуствено и преди са били голи.
И сега в райони, където не е имало мащабно залесяване, всичко е голо.

Интересно, че на стълбовете липсват конзолите за вдигане на въжето. Монтажът без тези конзоли е бил голяма хамалогия, но явно или още не са били измислени, или сме правили лифт без да знаем как се прави такъв.

Offline New_Passenger

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1054
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #822 on: 08.12.2020, 14:18:11 »
Quote
Общината иска ремонт на 65 годишния Драгалевски лифт


Четете тук: https://mysofia.bg/news/obshtinata-iska-remont-na-65-godishnia-dragalevski-lift/

Някога бил ли е кабинков? Защо прилагат точно тази снимка: https://mysofia.bg/news/obshtinata-iska-remont-na-65-godishnia-dragalevski-lift/attachment/%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%BB%D0%B8%D1%84%D1%82/

Offline davidcho10

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1272
  • 2914 (1987-2021) ♥
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #823 on: 08.12.2020, 14:39:19 »
Много му разбира главата на репортера кабинков ли е, не е ли... това си е Княжевския лифт.
Никога няма да се измисли по - добро превозно средство от Ikarus 280.92T Ganz. Място за спор няма!

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3180
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #824 on: 28.03.2021, 23:35:01 »
Имам няколко чудения относно бившия ски влек Конярника.

По стълбовете има четири комплекта ролки, което би трябвало да означава, че е имало два контура (а горната станция е с две макари и има две будки от всяка страна на трасето, в които може би са стояли служителите, които са обслужвали всеки контур). Така ли е било или става дума за някаква по-интересна технология? Приятелката ми има доста любопитно предположение - единият контур е бил със седалки за туристите, а другият с куки за скиорите, т.е. комбинация между лифт и влек, което сигурно не е било така, но всъщност звучи като много добра идея. ;)

Другото нещо, което ми е любопитно - като гледам долната станция:

бих предположил, че машинното отделение е било там, където съм отбелязал с червен кръг. Частта, която съм отбелязал със жълто изглежда като каса или друго подобно, което обслужва хората (заведение, ски гардероб или нещо подобно).

Обаче, ако погледнем стълбовете и бетонните фундаменти на първия стълб (който липсва по някаква причина):



и мислено продължим траекторията на някогашните въжета, се вижда, че те би трябвало да излизат от частта, която съм отбелязал с жълто на първата снимка, което е много странно...

Може ли някой да разкаже каква точно е била структурата на това съоръжение.

Благодаря!
« Last Edit: 28.03.2021, 23:41:05 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3770
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #825 on: 29.03.2021, 07:46:54 »
Влек тип 'котва'.


Списък на подвижния състав в София
Забравете провалите,
запомнете уроците.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3180
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #826 on: 01.04.2021, 00:53:42 »
Благодаря за снимките!

Очевидно пистата е била толкова натоварена, че чак е имало две трасета влек за нагоре... :P


Обаче все още на разбирам къде точно се е намирало машинното отделение на влека. Имам чувството, че двигателите не са били вътре, в сградата. Да не би да са били върху двата бетонни фундамента?
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4788
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #827 on: 01.04.2021, 18:31:27 »
Имам някакъв спомен, че бяха горе. Те не са много обемни така или иначе. Те бяха първото нещо, което се открадна, така че нека по-старите кажат.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2878
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #828 on: 01.04.2021, 21:23:52 »
Двигателите бяха долу - върху бетоновите стълбове, а горе обтегачите на въжето. Така е обикновено при въжени линии - обтягането е на едната станция, а задвижването на противоположната. Особеното при този влек беше, че двигателите бяха под обръщателните колела, както може да се види на снимката. Двете линии се задвижват независимо един от друг - по 600 човека на час на линия, или общо 1200 човека. Сградата нямаше нищо общо с въжената линия - беше чайна и ски гардероб. Дали линията беше окрадена или собственикът и я разглоби сам и я даде за вторични суровини така и не се разбра, разказват се и двете версии.

« Last Edit: 01.04.2021, 21:27:11 by fafan »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13978
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #829 on: 01.04.2021, 21:40:36 »
Може да се помисли, след като се засилва интереса към този вид спорт и към планината като цяло, да се монтират нови двигатели и въжета и влека пак да заработи. Не е чак толкова сложно и скъпо съоражение, а интереса според мен би бил голям. Сградата да се ремонтира и пак да си има чайна/заведение там. И без друго напоследък в този район от средата на февруари чак до април има много добра снежна покривка и времето е страхотно.

Това, което ме притеснява обаче е че хората се умързелевиха и всичко живо ще тръгне с автомобил да се катери чак до влека, особено ако разчистват добре с ратрак. И познайте какво ще стане, поляни, черни пътища всичко в коли. Направо ме изумява, че като е хубаво изчистено с ратрака по черния път от Морените към Черни връх има мръшляци, които тръгват с автомобили по черния път. Даже веднъж като слизах една вечер, един беше затънал в снега чак там където излиза стената  :blink:, но вместо помощ някой да го бутне от преминаващите по-скоро получи псувни и стана за смях и го зае*аха там насред нищото да се оправя.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3686
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Витоша
« Reply #830 on: 01.04.2021, 23:02:25 »
вместо помощ някой да го бутне от преминаващите по-скоро получи псувни и стана за смях и го зае*аха там насред нищото да се оправя.
И правилно са направили.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14837
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #831 on: 02.04.2021, 15:23:55 »
Добиране до Конярника със собствена ски екипировка е загубена кауза. Даже и да допълзиш с кола до Кумата (а дотам не могат да паркират повече от 5-6 коли), нагоре си е хамалогия. Очевидно е, че екотерористите няма да позволят някакви свързващи лифтове дотам, било от Златните, било от Копитото. Изобщо българските планини са единствени, в които на лифтовете се гледа с по-лошо око, отколкото на автомобилите и автобусите.
Единствен потенциал може да има като писта за ски-училища, които ползват екипировка на място. Но това може да се случва и се случва на Ветровала, която е далеч по-достъпна. Само влекът там трябва да се модернизира - паничките са отживелица.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2878
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #832 on: 02.04.2021, 18:07:38 »
За влекът на Конярника може да се добави и интересният факт, че е строен от тогавашния СК "Градски транспорт", а не от Балкантурист. Ако има някой от системата от тогава може и да знае как и защо са одобрени пари за това безумие да се построи влек и чайна по средата на нищото без никакъв достъп. Парите сигурно хич не са били малко, личи си че е строено със замах. Някой конгрес или петилетка ли е бил поводът?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13978
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #833 on: 02.04.2021, 20:32:36 »
Защото до неотдавна, 90-те до към ранните 2000 години ски-те и обувките не се мъкнеха от вкъщи а се взимаха от ски-гардероби. И обичайното си беше да тръгжнеш от вкъщи с ръцете в джобовете, горе да си вземеш ски под наем и да се пускаш.  Ако ходиш на Конярника една нищо и никаква приятна разходка от последната спирка на 63 до там за 40-50 минути за загрявка.

По някое време почна да отминава модата на ски-гардеробите, явно много са надули цените и хората  започнаха да си купуват ски, най-често втора употреба от пазара при стадиона. Спомням си че и  аз тогава така направих, ски и обувки от пазара на Стадиона към 2002-ра-2003-та година. Около мен повечето горе-долу също по това време си накупиха ски и обувки оттам и спряха да взимат под наем.

Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3626
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #834 on: 02.04.2021, 21:08:16 »
Сам си си отговорил защо беше така. Чичо ти Благо разказа колко е струвала навремето екипировката - няколко заплати на висшист. Сега на стадиона има всичко на добри цени....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14837
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #835 on: 03.04.2021, 11:36:18 »
За влекът на Конярника може да се добави и интересният факт, че е строен от тогавашния СК "Градски транспорт", а не от Балкантурист. Ако има някой от системата от тогава може и да знае как и защо са одобрени пари за това безумие да се построи влек и чайна по средата на нищото без никакъв достъп. Парите сигурно хич не са били малко, личи си че е строено със замах. Някой конгрес или петилетка ли е бил поводът?
Ами не! За универсиадата направиха Симеоновски лифт и Лалетата. По кандидатурата за зимна олимпиада силите стигнаха за Зимния дворец, после избухнаха промените и кандидатурата се провали два пъти. Олимпийски обекти се предвиждаха над Бояна, Конярникът е твърде далеч от изискванията за майсторски ски (алпийските дисциплини трябваше да са на Боровец).
Не знам за по-мащабен проект за свързване на Конярника. От картата се вижда, че Копитото, Момина скала, районът Боерица/Планинарска песен и Конярникът са на една линия, но у нас лифт е мръсна дума. Нали можело да се направи нов само във фундаментите на съществуващ? Така че път и голям паркинг на Конярника е по-вероятен от лифт. Екологично, нали?
« Last Edit: 03.04.2021, 11:37:55 by blagun »

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2878
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #836 on: 03.04.2021, 13:17:18 »
Конярника е строен лятото на 1983 г., затова и няма как да е бил планиран за зимната Универсиада. Иначе в района е планиран ски център с лифт от Златните мостове, който не се е случил заради промените, но има информация в различни източници от онова време за такива проекти. Обаче влековете на Ветровала се стопанисваха от Балкантурист, а този влек от Градски транспорт - София, заедно с влекчето и пистата на Бай Кръстьо. До колкото си спомням се късаха и други билетчета, които не важаха за Ветровала. Говоря за времето преди 1990 г. А коя година последно е работил? Аз след 1996 г. не съм го виждал да върти със скиори?
« Last Edit: 03.04.2021, 13:19:41 by fafan »