Author Topic: Витоша  (Read 315800 times)

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1120 on: 25.05.2024, 20:45:36 »
Спри да се чудиш. Процедурата не работи заради политически интереси.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1121 on: 25.05.2024, 22:58:12 »
Княжевският лифт по сегашния му маршрут надали ще върши добра работа. Би трябвало да се направи чисто нов (не от Витоша ски) до поляната на Момина скала. Евентуално с по-удобна долна станция.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1122 on: 26.05.2024, 00:18:23 »
Преди няколко дни бях чел някаква статия, където Терзиев има идеята да издаде заповед Витоша ски да си премахнат неработещите железа, които по думите точно на Витоша ски са скрап. Така дефакто ще се се приватизират просеките шото са приватизирани само железата и общината в освободените места да изгради общински лифтове.
Обаче като четох интервюто в Дневник, тая идея е идеална само за Княжевския лифт. Щом 1 час на хеликоптер струва 9000 евро за монтиране на стълб и е най-скъпо.
Идеята на Терзиев става само за Княжево. Може да я тества спокойно.
Но за другите места няма да стане лесно и без съд.

На Княжево яловият инвеститор е внесъл предложение за СПУП, като искат да сложат два стълба повече за които не искат да си платят учредяване на право на строеж. Целта е според тях лифтът вече да не се движи високо горе и да се вижда хубава гледка към София докато се возиш, а да пъпли на два метра над земята "за да е защитен от вятъра". Реалната цел е всъщност и там с процедурни хватки да блокират слагането на лифт, ясно е че на Княжево лифт може да се сложи даже без нито един стълб и даже ще е най-доброто решение.

Най-хубавото ще е ако ги осъдят да възстановят 1:1 влекът на Конярника и наистина ги бият през ръцете до последно. Ще сложат за милиони влек който няма да се ползва от никого, ще бъде гениално наказание ако се случи след толкова години тормоз над софиянци. 8) Е, и тогава най-накрая ще обявят несъстоятелност, и те не са глупави.

Както и да е, до Копитото има път и една електробусна линия може да се разкрие още утре и да вози пътници. Само няма кой в общината да се сети да я пусне.
« Last Edit: 26.05.2024, 00:30:07 by fafan »

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Витоша
« Reply #1123 on: 26.05.2024, 00:33:20 »
ПИБ се продава, Витоша ски спира работа. Явно Цеко Минев иска да си събере имането преди Шиши да дойде на власт. Че той вече фалира една банка.

Offline gradinka

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1124 on: 26.05.2024, 11:31:18 »
Княжевският лифт по сегашния му маршрут надали ще върши добра работа. Би трябвало да се направи чисто нов (не от Витоша ски) до поляната на Момина скала. Евентуално с по-удобна долна станция.
това е наистина добра идея, но съответно значи да има проект, да се задействат 'процедури', да се  мине ОВОС, да се отчужди земята и т.н.
От друга страна, от копитото до момина скала е точно 15 минути пеша, че даже не е и стръмно. Пътеките може да се пооправят, за да станат малко по-лесни

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1125 on: 26.05.2024, 11:55:34 »
Както и да е, до Копитото има път и една електробусна линия може да се разкрие още утре и да вози пътници. Само няма кой в общината да се сети да я пусне.

Никаква полза няма от какъвто и да е транспорт до Копитото освен за оборота на суперскъпото кафе там. Пътищата в двете посоки след Златните мостове не са общински (на горското са) и са непроходими даже за Карсани. Така че, за хубаво или за лошо, учебна ски база на Ветровала или на споминалия се Конярник няма да има. Офелиите и Звездица са твърде малки. Зелените апокалиптични фантасмагории за гора от хотели на Витоша явно няма да се случат, след като даже единствената удобна за Ветровала станция-хотел - "Витоша" на военните тъне в разруха. А и "Щастливеца" в зона Алеко. Всъщност идеята да има добър и екологичен транспорт до Витоша отменя необходимостта (и рентабилността) да се строят хотели там.

Иначе е много нелеп аргументът Княжевският лифт да няма високи стълбове. Как при Симеоновския може (а и при десетки лифтове из Алпите), пък при Княжевския не може. В Капрун са си решили проблема далеч по-мъдро, отколкото в Банско - необходимата втора кабинка са я направили НАД първата. Хем не се просича гората, хем се удвоява капацитетът. Не е въпрос за гледката, а за това, че даже се пести от просека, а и над населени райони може да върви. Дали трябва да е с едно въже, както беше или в две - това е друг въпрос, макар и реторичен: едновъженият избор през 60-е не е бил добро решение, но не трябва непременно да се повтаря.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1126 on: 26.05.2024, 14:01:50 »
Че нали предишното подобие на оправдание беше, че не можело да минава високо заради вятъра. Не знам точно какви са ограниченията за лифт

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1127 on: 26.05.2024, 14:14:31 »
Че нали предишното подобие на оправдание беше, че не можело да минава високо заради вятъра. Не знам точно какви са ограниченията за лифт

Няма законови ограничения, единствените ограничения ги задава производителят според типа на въжената линия, за такава с две въжета на голямо разстояние едно от друго може да работи и при 100 км/ч страничен вятър. Ако няма стълбове така или иначе ограниченията са само теоретични.

след като даже единствената удобна за Ветровала станция-хотел - "Витоша" на военните тъне в разруха. А и "Щастливеца" в зона Алеко. Всъщност идеята да има добър и екологичен транспорт до Витоша отменя необходимостта (и рентабилността) да се строят хотели там.

За това да е изоставена и да тъне в разруха си е отговорен единствено собственикът на базата в лицето на МО. Има и хижи собственост на Столична община като хижа Боерица, и тя тъне в разруха, за това е виновна единствено и само общината. Поддържането на пътищата и е делегирано, ако не са проходими също е тяхна вината, а не на някой друг. Да ремонтират дупките по пътя до Копитото и да пуснат отново линия 62 е въпрос на елементарна организация, а линията работеше и си оправдаваше съществуването и докато лифтът до Копитото работеше, нали така?

това е наистина добра идея, но съответно значи да има проект, да се задействат 'процедури', да се  мине ОВОС, да се отчужди земята и т.н.
От друга страна, от копитото до момина скала е точно 15 минути пеша, че даже не е и стръмно. Пътеките може да се пооправят, за да станат малко по-лесни

Отчуждаване на земя не е необходимо, не е необходимо и смяна на статут на горска територия, единствено трябва ОВОС, при положителен ОВОС вписване на новите трасета в плана за управление на парка и учредяване на сервитут плюс отплащане на правото на строеж за квадратурата на бетоновите фундаменти и границите на станциите.
« Last Edit: 26.05.2024, 14:21:57 by fafan »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1128 on: 30.05.2024, 13:19:38 »
От 1. юни пускат последните два работещи лифта, ще работят събота и неделя:

Лифтовете "Витошко лале" 1 и 2 ще работят цяло лято
На 1 юни всички деца до 14 години ще могат да ползват лифтовете безплатно


"Два лифта ще работят през цялото лято за туристи и колоездачи, съобщават от "Витоша ски".

С детски празник и безплатно ползване на лифтовете за децата до 14 години ще бъде даден символичен старт на летния сезон над столицата.

Това лято в планината ще работят лифтовете "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2", с които лесно и бързо може да се достигне до емблемата на планината – Черни връх, обясниха от "Витоша ски".

По случай Деня на детето на долната станция на "Витошко лале 1" от 10 часа е подготвена интересна развлекателна програма за децата, която включва търсене на съкровища, стрелба с лък, отборни игри и други забавления на открито, в които всеки свободно ще може да се включи през целия ден, посочиха от "Витоша ски". На 1 юни всички деца до 14 години ще могат да ползват лифтовете безплатно за разходки, като задължително трябва да имат придружител.

От 9:00 до 16:30 часа всяка събота и неделя през сезона, при благоприятни метеорологични условия, за туристи и колоездачи ще работят ПВЛ "Витошко лале 1" и ПВЛ "Витошко лале 2". С помощта на лифтовете се достига бързо и лесно до изходните точки на множество пешеходни и веломаршрути из цялата планина, обясниха от "Витоша ски".

И това лято за всички планински колоездачи ще се предлагат специалните "МТБ карти", които дават възможност за целодневно, полудневно или уикенд ползване на съоръженията. Налични за продажба са всякакъв тип билети, семейни пакети и билети за колоездачи и парапланеристи, а тази година за първи път има опция и за сезонна лятна карта, посочиха от "Витоша ски".

По думите им едно от очакваните събития за сезона е отварянето на трасето за спускане "Лалето", което от 1 юни и ще предложи много адреналин и емоции за по-напредналите планински колоездачи. В края на септември Витоша за първи път ще бъде домакин на международно състезание по планинско колоездене, част от календара на Международния колоездачен съюз и носещо точки за световната ранглиста, което ще се проведе именно там, обясниха още от "Витоша ски".

През миналата седмица Столичният общински съвет проведе извънредно заседание по повод изясняване на обстоятелствата в периода 2007-2024 г., довели до постоянното спиране на работата на всички въжени съоръжения, осигуряващи достъпа от София до Природен парк "Витоша".

След множество дебати заседанието на СОС приключи с предложение за създаване на временна комисия за ситуацията с лифтовете в планината Витоша."

https://www.dnes.bg/sofia/2024/05/30/liftovete-vitoshko-lale-1-i-2-shte-rabotiat-cialo-liato.608948


Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1129 on: 31.05.2024, 15:19:22 »
Тази информация вярна ли е или лъжат пак?

Quote
Витоша ски
.. здравейте, към момента, заради липсата на алтернативен транспорт към планината, забраната за движение на автомобили не е в сила, по информацията, която имаме, пътя ще бъде затварян само ако горе вече няма къде да се спира и автомобилите пречат на автобусния транспорт.

Offline Alexssz

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1130 on: 10.10.2024, 01:33:54 »
Здравейте!
Извинявам се предварително за странните въпроси, но ми стана любопитно, от технически аспект, за Симеоновския лифт.
Тъй като се знае, че фаталната аварията е на двигател на междинната станция, това означава ли, че е засегната само едната част от лифта?

Доколкото съм обръщал внимание, лифтът е разделен на две независими части, които са свързани през междинната. Възможно ли е тогава, лифтът да работи само от A-B (долна-междинна), ако изгорелият двигател е в частта B-C (междинна-горна)? Естествено, нямам предвид да превозва пътници, тъй като обръщането е невъзможно, но например за да се премести една кабинка от гаража на една станция в този на друга? Има ли причина, поради която това би имало смисъл да се направи, и има ли изобщо сценарий, в който някоя част от лифта би могла да се завърти отново (служебно)?

Любопитството ми бе подбудено от мнение във форума с небостъргачите, в което се споменава, че по непотвърдена информация кабинките скоро щели да бъдат нарязани за скрап. Има ли смисъл да правят както при Романски като са махали седалките, да задвижат лифта, за да преместят кабинките на едно място, или ще си ги махат от трите станции поотделно?

Извинете ме отново ако тези въпроси са глупави или неуместни.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1131 on: 10.10.2024, 07:51:04 »
Технически лифтът може да работи пълноценно и само с едната си половина. Не само за служебни цели, но и да вози пътници и т. н.

Обаче повреденият двигател е само оправдание за спирането на лифта, а не пречка да се възстанови целият.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1132 on: 10.10.2024, 10:59:03 »
Естествено, нямам предвид да превозва пътници, тъй като обръщането е невъзможно, но например за да се премести една кабинка от гаража на една станция в този на друга?

Много си е възможно обръщането. На междинната станция има една секция между двете големи колела, където механизмите за придвижване на кабинките от и до въжето имат отклонения за смяна на посоката както обратно нагоре, така и обратно надолу.

Edit: На тази снимка се виждат - https://wikimapia.org/12419780/bg/%D0%9A%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%BB%D0%B8%D1%84%D1%82-%E2%80%9E%D0%A1%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%BE%E2%80%9C-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0-%D0%BC%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8%D1%8F#/photo/7032003
« Last Edit: 14.10.2024, 14:58:18 by Kaiser Kar »
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1133 on: 07.12.2024, 12:01:33 »
Последният брой на списание Архитектура на САБ е посветена на Витоша във връзка с конференцията, която организират по темата. Втората статия е за неосъществения до край генерален план от 50-те, и там има и най-различни данни каква транспортна схема е била планирана, с типичната за времето си грандомания, може да е интересна за някои:

Quote
Превозването на туристите от София и Димитрово към подвитошките села се проектира да стане посредством:

Трамвайни линии
а) Съществуващата трамвайна линия София-Княжево, която се предвижда да се продължи до Александров мост и ще извози до Княжево 17,000 туристи и до Александров мост 8,000 туристи на ден.
б) Трамвайната линия Павлово - Бояна, чието трасе се предвижда да се подобри и да се проведе с двойна линия, ще извози 8,000 туристи.
в) Новопроектирана трамвайна линия София – Драгалевци - Бистрица ще извози до Драгалевци 14,000 души туристи, до Симеоново
3,000 туристи, до Шумака 3,000 туристи и до Бистрица –11,000 туристи.

2. Жп линии

Посредством жп линия се предвижда да се извозят от София до Черен кос – 2,000 туристи, до Владая – 4,000 туристи, до Драгичево – 1,000 туристи.
От Димитрово ще се извозват посредством жп линии до Драгичево – 5,000 туристи и до Владая
– 2,000 туристи.

Финикюлер Княжево - Раковец (Бяла вода) с дневен максимален капацитет от около 5,000 туристи.

Автобусни лини до подвитошките села

Автобусни линии се предвиждат за подвитошките села, които не са свързани с трамвай и жп линия. Такива автобусни линии се предвиждат за Ярема с капацитет 1,200 излетници, Ножичовица 800 излетници, Железница 3,000 излетници. Ракитка 2,000 излетници, Рударци – 1,200 излетници (1,000 от Драгичево и 500 от Владая), Марчаево 500 излетници и Кладница 9,000 излетници (от Димитрово 3,000 и от Драгичево 6,000).

При разрешаване на транспорта към подвитошките села преобладава трамвайният транспорт с общо дневен капацитет 63,000
души излетници или 70 %, жп линия 14,000 излетници или 16% иавтобусен транспорт 13,000 или 14%.

Разрешение на транспорта в територията на парка

Изкачването посредством безрелсови транспортни средства в планината се осъществява чрез проектиране на високопланински пътища, въжени линии и финикюлер.

а) Високопланински пътища:

Главният високопланински път свързва София -Бояна през Бялата вода, Златни мостове, център Тинтява, Камен дял, Алеко, с. Драгалевци.
По този високопланински път се предвижда да се превозват 4,000 туристи направо от Бъкстон за Златни мостове и oт Драгалевци за Алеко 3,000 души излетници (от тях 1000 остават при Бай Кръстьо) за един ден с обществени транспортни, средства.
- Високопланински път Владая - Златни мостове, който се свързва с високопланинския път Бояна - Камен дял при Студен кладенец. По този път се предвижда извозване на 1000 души излетници до Златни мостове.
- Високопланински път Бистрица - Алеко. Този път се предвижда да обслужва 1000 души излетници, от които 500 остават на Софето и 500 на Алеко.
- Високопланински път Кладница – Селимица - Златни мостове, по който се предвижда да се извозват 2500 души излетници, от които
1500 души ще останат на хижа „Селимица” и 100 души на Златни мостове.

Независимо от тези главни пътища в територията на парка се предвиждат пътища за
лек трафик с по-големи наклони. Такъв е пътят, който свързва Златни мостове с Тинтява през Балабано и който се включва във
високопланинския път Бояна -Драгалевци под Каменното здание.
Отклонителни пътища за връзка се предвиждат между главните пътища, почивните домове и хижите. Във връзка ·с правилното обслужване на туристите и бъдещото развитие на подвитошките села се предвижда създаването и на околовръстен подвитошки път, който заобикаля планината и обединява всички подвитошки села, - обединява базите за подход към планината. Известни части от този път съществуват (напр. Владая - Княжево – Бояна - Драrалевци, Бистрица - Желевница - Ярема), други трябва да се подобрят и реализират наново (напр. Владая – Рударци – Марчаево – Боснек - Чупетлово през Ковачевци за Ярема).

За бърз подход към по-високите части на планината се предвиждат 5 въжени линии, както следва:

а) въжена линия с вагончета Раковец - Копитото с капацитет 600 пътници на час, която ще обслужва излетниците, които се насочват
към Тинтява и Златни мостове;

б) въжена линия със столчета за двама Бояна - Средец с капацитет 300 души пътници
на час, която ще обслужва комплекса Тинтява, Кикиш и Боянско езеро;

в) въжена линия с вагончета Драгалевци
- Камен дял с капацитет 300 души на час, която ще бъде свързана пряко с високопланинския хотел при Камен дял и ще обслужва
цялата високопланинска зона на планината;

г) въжена линия със столчета Драгалевци
- Голи връх с капацитет 300 души пътници на час, която ще обслужва преди всичко комплекса Алеко. Строежът на тази линия е вече
започнат. Същата ще бъде пусната в експлоатация още тази година в частта й Драrалевци - Бай Кръстьо;

д) въжена линия със столчета от с. Бистрица за Каркъмо (Пиперката) в пряка връзка с проектирания хотел в същата
местност. Този лифт ще обслужва едновременно източната част на центъра Алеко и най-отдалечените туристически
обекти, като напр. връх Голям Купен, Скопарника, Резервата и други.

Като ново превозно средство, което не беше предвидено в първоначалния идеен проект тук се явява проектираният финикюлер Княжево - Раковец с капацитет 5,000 души дневно. Посредством финикюлера ще може да се преодолее изкачването до Бялата вода, което ще улесни излетниците, които се насочват особено към по-горните части на планината.

Независимо от тези съоръжения към ски-плацовете, като напр. Балабано при Тинтява и др., се предвиждат спортни ски-лифтове с малка
дължина, по подобие на вече реализирания ски-лифт при Алеко.

Главната алейна система е разрешена на базата на куполообразната структура на планината и се състои от:

а) радиални алеи, които свързват изходните. бази на излетниците - подвитошките села Кладница, Марчаево, Рударци, Владая, Княжево, Бояна, Драгалевци, Симеоново, Бистрица, Железница, Ярема и Боснек, Чуйпетлово с главните центрове и Черни връх и
б) концентрични алеи, които обслужват трите зони на планината (нископланинска, среднопланинска и високопланинска) и обслужват съоръженията, които са проектирани в тези зони.

Спортни съоръжения

Народният парк Витоша се предвижда да се развие като една от основните бази за упражняване на ски-спорта не само за София, но и за цялата страна. Във връзка с развитието на Народния парк Витоша като главна спортна база на столицата в планината се проектират пет ски-скочища с различни размери, пет нови ски-плаца, 14 ски-писти за майстори и любители на ски-спорта, писти за шейни, бази за кънки-спорт, бази за воден спорт, спортни площадки и бази, за алпинизъм.


Източник: https://bularch.eu/wp-content/uploads/2024/11/web_sa-5-6-2024.pdf
« Last Edit: 07.12.2024, 12:04:01 by fafan »

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1134 on: 09.12.2024, 08:58:41 »
Диков (демек саб) организират конференция за Витоша и това е поводът и за този брой на вътрешноведомственото издание на саб… Грандомански или не, има реално планиране на нуждите и потенциалите за осъществяването им, което последните 30+ години нещо ни убягва. Разумните и успешните планират, и като махнем идеологическите простотии и нереалистичните изхвърляния, комунистите са започвали нещата по правилния начин…

И като заговори за Плана Нейков, който заменя Плана Мусман и на свой ред е заменен от ОУП на СО от 2009 г., имаме пробив с материали за подпаважния трамвай, откъде се е лансирал тунел под Гурко и т.н. Да видим кога ще имаме време да споделим повече! :) Вероятно през Тринмо…

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1135 on: 09.12.2024, 10:04:57 »
Грандомански или не, има реално планиране на нуждите и потенциалите за осъществяването им, което последните 30+ години нещо ни убягва. Разумните и успешните планират, и като махнем идеологическите простотии и нереалистичните изхвърляния, комунистите са започвали нещата по правилния начин…

Реално не бих го нарекъл в никакъв случай. Говорим за трамвайно трасе до Бистрица при планиран пътникопоток 14000 души дневно, вероятно само събота и неделя. Такова трасе е ясно че може да се построи и поддържа само с безплатен труд на комсомолци и пионери. Към 70-те нещата стават по-избистрени, с любимия ми цитат на станица 32  :laugh: :fan:

Quote
Друг въпрос е максимално да се ограничи масовото нахлуване на кебапчийско-панаирджийски заведения в парка, да се закрият скарите, задимяващи всички
масово посещавани места, като за сметка на това се увеличи продажбата на пакетирана храна.



Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1136 on: 09.12.2024, 10:45:41 »
Това е взето от пътеводителя на Витоша от 1951- ва мисля че беше. Имам го някъде вкъщи и там са описани много подобни проекти с данни от къде колко хора минават. Парадоксално въпреки режима и беднотията много обмислени работи, за разлика от сега само с два автобуса и нищо друго.

Поне половината са изпълнени, а другият парадокс е че преди изобщо в света да се заговори за екология и електрически транспорт масово, тука се предлага хората да се извозват почти само с електрически транспорт.

Тогава на Витоша е имало и бремзберги, които са били някакви теснопътни товари железници. Къде и кога не е ясно.

Струва ми се че от това поколение от 20-те и 30- те е имало много ерудирани и мислещи хора, вече 70- те 80- те края на соца като излизат от пазара на труда всичко започва да се скапва.
« Last Edit: 09.12.2024, 10:48:18 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1137 on: 09.12.2024, 16:43:17 »
Последният брой на списание Архитектура на САБ е посветена на Витоша във връзка с конференцията, която организират по темата. Втората статия е за неосъществения до край генерален план от 50-те, и там има и най-различни данни каква транспортна схема е била планирана, с типичната за времето си грандомания, може да е интересна за някои:
Да, това е по-грандиозно от проекта за зимна олимпиада 1992/1994 на Витоша.

Не виждам как на теснотията и наклона при Черния кос може да се направи жп спирка. По-скоро трамвай към Александров мост и някакъв лифт нагоре. Разбирам, че е опит за интермодалност, доколкото връзката трамвай-лифт на Княжево не беше много удобна. Мисля, че при соца подобно трамвайно трасе можеше да се реализира, но при сегашната упорита деструктивна политика на княжевци - едва ли.

Копитото-Средец-Камен дел - доста терминални точки на лифтове доста близо една до друга. И Бай Кръстю не е далеч от тях. Сегашното струпване само на Златните мостове е лошо, но и прекалено големият брой входни точки направо ще задръсти планината. Това са само пешеходни райони.

За въжена линия от Бистрица до/през резервата Бистришко бранище спокойно може да се забрави.

За затваряне на шосейния ринг около Витоша: Чуйпетлово-Ярлово отдавна се говори, но нищо не се прави. Може би ракетното поделение западно от Ярлово е било препятствие. Честно казано, добре си е по-голямата дивотия на Южна Витоша, даже мечки все още се срещат там.

« Last Edit: 09.12.2024, 17:11:01 by blagun »

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 204
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1138 on: 09.12.2024, 19:20:30 »
Поне половината са изпълнени, а другият парадокс е че преди изобщо в света да се заговори за екология и електрически транспорт масово, тука се предлага хората да се извозват почти само с електрически транспорт.

Тогава на Витоша е имало и бремзберги, които са били някакви теснопътни товари железници. Къде и кога не е ясно.
По-страшното и грозното е, че като изключим грандоманското изпълнение за железница на Витоша, идеята за два лифта - Драгалевци-Голи връх и Драгалевци-Камен дел(крайните им точки са една до друга) има доста смислени неща.
Жалкото е, че изпълнената половина за има-няма 30 години успяхме да я унищожим. На Витоша в последно време не се случва нищо ново - само разруха и унищожение.
Идеята за затваряне на шосейната дъга в южна Витоша наистина е много добра, но не се вижда воля да се направи.
А това за бремсберг на Витоша - има ли информация къде е било това?

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1139 on: 09.12.2024, 20:49:44 »
По-страшното и грозното е, че като изключим грандоманското изпълнение за железница на Витоша, идеята за два лифта - Драгалевци-Голи връх и Драгалевци-Камен дел(крайните им точки са една до друга)

Въпросният високопланински хотел е трябвало да бъде някъде тук. Тази идея не е на народната власт, виждал съм я в литература за Витоша от преди войната, сега можем да въздъхнем с облекчение че не се е осъществила.

А това за бремзберг на Витоша - има ли информация къде е било това?

Вероятно някъде по южните склонове, там е имало добив на железни руди (от там и името на село Железница).