Актуално в медиите
Синя зона ще отпуши София
18.1.2007 г.
142 млн. лева ще инвестираме в пътищата тази година, казва Велизар Стоилов
Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКМТ) определи 2007-а за година на борбата срещу автомобилните задръствания. Това ще е и основната тема на годишната среща на ЕКМТ, която ще се проведе през май в София. България пое председателството на ЕКМТ на 90-ата сесия на организацията на 17 и 18 май 2006 г. в Дъблин. Както е известно, най-голям проблем автомобилните задръствания създават от години насам именно в София. Как се бори с тях Столичната община - потърсихме мнението на заместниккмета по транспорта Велизар Стоилов.
- Г-н Стоилов, задръстванията в столицата стават ужасни, губят все повече време и средства и създават огромни екопроблеми. Какво прави Столичната община, за да облекчи трафика?
- Ситуацията наистина е много тежка и доказва, че не е мислено стратегически преди 5,10, да не говорим - преди 15 и повече години. Може би защото никой не е очаквал, че ще има такъв ръст на населението, за съжаление - миграционен, нито такъв бум на автомобилния парк. На никого през ум не му е минавало, че София ще гони 2 млн. души, а автомобилите заедно с ежедневно приходящите 100-120 хил. ще стигнат милион.
- Така е, но проблемът е не само растящият трафик, а и тесните улици и кръстовища, нали?
- Проблемите са няколко. Единият е, че София като моноцентричен град с обособен център, към който радиално водят основните пътни артерии, не може да поема нарастващия автомобилен поток. Вторият е, че няма никакво ограничение на вноса на стари коли. Нещо повече, от началото на тази година алогично и антиекологично старите коли поевтиняват, а новите поскъпват. Не може една Сърбия, която дори не е допусната до преговори с ЕС за членство, да е въвела преди години
забрана за внос на коли, по-стари от 3 г.
а ние да нямаме ограничения. Затова в Белград се движат 430 хил. коли, а в София - милион.
- Това са причините за тежкия трафик. Но какво правите вие, за да се подобри движението?
- Столичната община от година насам полага сериозни усилия да подобри положението. Техен плод е разработената съвместно с главния архитект 4-го-дишна амбициозна "Програма за инвестиции в транспортната и ВиК инфраструктура на Столичната община" за периода 2007-2010 г. С нея целим да подобрим движението чрез пробиви, танген-ти и малки рингове, които да отвеждат от центъра трафика. Те ще се изграждат поетапно и ефектът ще се почувства в края на 2010 година. Дотогава ще провеждаме и други мероприятия за подобряване на движението. Първото, което прилагаме десетина месеца, е разширяването на синята зона. Установихме, че тази мярка се провежда най-бързо и веднага дава положителни резултати. Там, където направихме синя зона,
движението се отпушва
Това са бул. "Мадрид" и бул. "Дондуков", ул. "Иван Асен П", пл. "Руски паметник", пл. "Македония", Докторската градина. Когато знае, че плаща, човек си прави по-добре сметката колко време да паркира.
- Обвиняват общината, че разширява синята зона, за да печели.
- Така е, но не печалбата е основната задача на общината. Целта е да накараме софиянци да се научат на култура на паркирането. Да се знае, че не може в централна градска част да се паркира безплатно по 12-24 часа. Това го няма никъде по света. Всеки иска да му осигурим място за паркиране. Но за да стане така, човек трябва да си прави сметката, че когато паркира някъде, друг също се нуждае от същото това място, за да паркира и да си свърши работата. И именно тук е регулиращата роля на синята зона. А това, че се изкарват пари, не е лошо, но тези пари с решение на СОС трябва да се инвестират само в уличната инфраструктура, в ограждането на тротоарите, изграждането на паркинги и пр.
- Колко станаха паркоместата в синя зона?
- Започнахме с 2000, вече са 6400, а амбициите ни са да станат 15 000 и дори 20 000 места.
- Няма ли да си навлечете негативи с това?
- Не. Редовно получавам искания от рода: "Направихте синя зона край Докторския паметник, направете и на моята улица по-надолу, за да се сложи ред и да не паркират повече пред входа." Значи живеещите в центъра софиянци започват да узряват вече сами за ползата от
синята зона.
- А къде ще паркират хората, живеещи в центъра?
- По този въпрос задълбочено разсъждавахме, обсъждахме и чуждия опит. Стигнахме до заключението, което ще бъде внесено за обсъждане в СОС, за плащане на
годишна такса от 60 лв.
което прави 5 лв. на месец. Срещу нея живеещият в центъра ще получи смарт карта, в чипа на която ще са вкарани всички данни на автомобила му, адресната му регистрация и пр. На картата ще бъде изобразено каре от улички, в което той ще може да паркира по всяко време. Но картата няма да му гарантира място точно пред неговата кооперация. Това не е възможно, тъй като във вход с примерно десет апартамента живеят хора, които имат 20 и повече коли.
- Хората искат да гарантирате места, след като плащат.
- Това не може да стане, тъй като улиците са публична общинска собственост. Трябва да има принципи, не може ей-така да се превземат чужди територии. И за да е честно, ще регистрираме по една кола на апартамент. Останалото е спекулация с морала. В Будапеща видяхме жилища, на които са регистрирани по 30 коли.
Разпоредих до края на март да внедрим плащане на синя зона с CMC, за да не се гонят хората за талони, да не се чудят откъде да ги купят и пр.
- Синята зона не увеличава местата за паркиране, а само слага ред. Какво стана с идеите за изграждане на подземни паркинги?
- От тази пролет започваме да отдаваме за определено време, но не на концесия големи подземни паркинги. Това го дъвчем повече от година, но най-сет-не стигнахме до съгласие с главния архитект. И в момента се изграждат няколко подземни паркинга. Един от тях е за около 500 коли на ул. "Сан Стефано" пред телевизията. Подземен паркинг се строи и над 9-а метростанция на стадион "Юнак". Изобщо на всички метростанции ще има подземни паркинги. Такъв сме направили до "Интерпред" и до месец ще го обявим за продажба. Искам обаче да отбележа, че софиянци не паркират в подземните паркинги. Например на паркинга до Булбанк, с капацитет около 200 места, дори и в пиковите часове остават незаети поне 50-60. Просто
софиянци не обичат да плащат
това е истината. Изградихме синя зона с 260 места между Руски паметник и пл. "Македония". Оттогава на това централно място в пиковите часове се заемат 30-35% от местата. А преди това там нямаше игла къде да пуснеш.
- Все пак паркирането не решава генералния проблем - отпушването на движението.
- Да. Затова в 4-годишната програма заложихме огромни инвестиции за подобряване на транспортната инфраструктура. Само за тази година сумата е 142 млн. лв., а до края на 2010 г. инвестициите трябва да са над 1,5 млрд. лева. Това е програмата, а какво ще се приеме в бюджета през февруари, един Господ знае.
- Къде ще инвестирате толкова пари?
- Основно в изграждането на танген-ти и рингове. Тангента е перпендикулярна улица на основни пътни артерии, които водят към центъра. Пример за тангента е "Тодор Каблешков", която отвежда трафика от центъра. Разбира се, Околовръстното е №1, но за него държавата ще помага, тъй като е част от републиканската пътна мрежа.
Много е належащо изграждането на няколко пробива. Единият е от бул. "Данаил Николаев" към Централната автогара, за който вече има пълна проектна готовност. След изграждането му меж-дуселищните автобуси няма да минават през Лъвов мост и бул. "Мария Луиза", а директно ще излизат към "Ботевградско шосе". Отчуждаването на сгради и терени за реализацията му започна. Имаме амбицията да свържем и двете разширения на "Опълченска" от "Стамболийски" до "Сливница", за което ни забавиха отчуждавания.
Другият пробив, който залагаме, е на "Пенчо Славейков". Дано успеем да го прекараме на две нива над бул. "Цар Борис III" и покрай хотел "Шипка" и "Опълченска" да стигне до "Сливница".
- Колко ще струват тези пробиви?
- Около 60 млн. ще струват двата. Заедно с довършването на "Опълченска" -може би 70 млн.
- Откъде ще дойдат тези пари?
- Вече подготвяме документи да кандидатстваме за финансиране от европейските структурни фондове. Ако трябва, ще теглим и кредити. Имаме проектна готовност, подали сме документи и дори вече имаме неофициално съгласие да получим финансиране за разширението на метрото.
- Ще продължи ли ремонтът на улици тази година?
- През миналата обновихме основно 10 улици. За тази година вече сме изготвили къса и дълга листа на улиците в зависимост от това колко пари ще осигурим. Убедихме се, че това е начинът да се оправят улиците. Пълненето на дупки е като кърпене на стара дреха - ти я кърпиш, но тя все повече се къса. Особеното за тази година е, че ще ремонтираме не само в центъра, но и за да оправим някои улици, които са в окаян вид, в кварталите. Сред набелязаните са "Първа българска армия", "202-ра" улица край гробищата и пр. Тези дни ще обсъждаме листите в СОС, може би паралелно с 4-годишната програма.
- Няма ли да обособите бус ленти за градския транспорт и такситата по примера на Париж?
- Вече го правим. Очертахме такива по "Цариградско шосе", "Сливница" и "Ал. Малинов". Тази година ще ги разширим. Те не са необходими навсякъде, трябва да ги има най-вече на основните булеварди.
- Въпросът е обаче кой ги спазва. В Париж никой не смее да влезе неправомерно в бус лентата.
- Само полицията може да въведе ред. Нито кметът, нито аз можем да застанем и да вардим бус лентите. Редно е правителството да отпусне по-голям бюджет на МВР, да се назначат повече хора в Пътна полиция, за да внасят ред.
Нека да е ясно, че в Столичната община не спим, а се мъчим с този орязан бюджет да оправим инфраструктурата. При посещението си във Виена, която е голяма колкото София, научих, че нейният бюджет е 9 млрд. евро. Не е трудно да се пресметне, че нашият е 30 пъти по-малък. И когато ме питаха как се оправяме с толкова малко пари, отговорих, че точно това е изкуството. Лесно е да работиш, когато има пари, трудно е, когато няма, да решаваш проблемите.
Белчо Цанев