Общо 1.400 млн. лв. ще струва новата транспортна програма на столицата
26.1.2007 г.
Основни ремонти заменят кърпежите, спешно започват реконструкция на остарелите мостове
Общо 1 милиард и 400 милиона лева са необходими на Столичната община, за да реализира амбициозната си четиригодишна програма за инвестиции в транспортната и ВиК инфаструктурата. Документът обхваща периода 2007-2010 г. и тепърва ще се обсъжда в комисиите на Столичния общински съвет.
Александра Джандева
Заместник-кметът по транспорта Велизар Стоилов е категоричен, че работата на парче без ясна стратегия не бива повече да продължава. Програмата съдържа анализ на слабостите, списък на спешните мерки и разчет на инвестициите. За 2007 г. кметството ще направи ремонти за 145 млн.лв. От тях най-много са парите за строителство - 108 500 хил.лв., и за отчуждаване - 30 000 хил.лв. Освен от общинския бюджет пари ще се търсят и от еврофондовете, за които, както КЕШ съобщи в миналия си брой, на "Московска" 33 вече пишат проектите.
През 2007 г. кметството предвижда
основни ремонти
на 15 улици
Рехабилитация на "Цариградско шосе" също се подготвя, но от общината признават, че ще разчитат на средства от държавата, защото булевардът се води правителствено трасе. Привеждането му в нормален вид ще коства на данъкоплатците около 9-10 млн.лв. Друг приоритет ще бъде полагането на хоризонталната маркировка. Предвижда се и спешен ремонт на 8 моста за близо 20 млн.лв. Според Стоилов някои от тях са направо опасни, защото не са ремонтирани повече от 20, че даже 40 и 50 години.
Метрото
В момента на ден то превозва 90 хил. пътници. Ако до края на 2008 г. стигне жк "Младост", скоростният влак ще вози над 250 хил. души дневно. Едно от европейските изисквания е метрото да прави връзка с аерогарата. От общината вече готвят проекта, чиято реализация ще започне след две години. През 2007 г. разширението ще струва на столичани общо 53 млн.лв. От тях 8 млн.лв. са за отсечката пл. "Св. Неделя" - "Интерпред", а 45 млн.лв. за тази от "Интерпред" до жк "Младост". И двете трябва да бъдат готови до края на 2008 г. Програмата предвижда и изграждане на пробиви, които да олекотят трафика. От трите по-важни обекта през 2007 г. ще започне работата само по пробива при бул. "Т. Каблешков". Предвидени са 3 млн.лв. за отчуждителни процедури, целият проект, който трябва да завърши догодина изцяло със средства от общинския бюджет, е на стойност 24.2 млн. лв. Пробивът при бул. "Ген. Данаил Николаев" ще струва 15.299 млн. лв. От тях над 13 млн.лв. се очакват от ЕС. Строителството ще стартира през 2008 г. Отчуждителните процедури за пробива при бул. "Пенчо Славейков" са за 5 млн.лв., цялото изграждане на обекта е за 35.276 млн.лв. и ще продължи през 2008-2009 г. На еврофондовете се разчита за 30 млн.лв.
През 2007 г. общината ще работи и над идеята за звено, което да следи трафика. От около месец се прави изследване на автомобилните потоци на по-невралгичните места в София, които са над 15. Резултатите ще са готови до две-три седмици, а срокът за самия проект е до март. Целта е регулирането на основните кръстовища да става от разтояние, досега са набелязани 22 конфликтни точки. Наблюдението ще става с видеокамери. В специална зала на видео стена в реално време ще излизат фрагменти от тези кръстовища и операторите ще могат да пренасочват колите дистанционно. Сега това се прави по телефона.
Синя зона
В момента според Стоилов паркоместата са около 6500, но трябва да станат 15-16 хил. Идеята е целият център да бъде синя зона. Пак през март е срокът, в който трябва да се внедри и SMS системата за плащане. Общинарите не са се отказали и от идеята за транзитна такса през центъра, но това няма да се случи в този мандат на СОС, защото съветниците нямат готовност. Пак през 2007 г. общината смята да направи и конкурс за около 130 нови автобуса.