Author Topic: ОУП и ПУП-ове  (Read 59044 times)

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #80 on: 27.02.2011, 16:03:59 »
И мнението на всички е едно и също?!?! Точно този адитивен подход доведе до катастрофалното унищожение на градовете ни. Не може без планиране. По Конституция, правото на собственост е неприкосновено, но това не означава, че можем да си правим, каквото си искаме. Истината е в постигане на оптимален баланс между частния и общия интереси. Нито един не е по-важен.

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #81 on: 27.02.2011, 18:06:10 »
Само преди 10-15 години обявените за "стари страдащи" квартали Борово и Гоце Делчев бяха полуголи полета, още 10-15 години назад и кварталите Стрелбище и Бели Брези бяха покрайнини с къщички, подобни на тези в Манастирски ливади. Не виждам с какво едните имат повече или по-малко право от другите. Тук не говорим за застрояване на склоновете на Витоша, а за развитие в урбанизирани зони в очертанията на СОП, а не извън него. И в крайна сметка говорим за градския транспорт, който е подчинен на нуждите на хората по местоживеене и месторабота. Логиката да подчиним хората на транспорта е меко казано абсурдна.
Съжалявам за оффтопика, ако модератора прецени, да премести тези мнения от темата за 50-те нови стари трамвая в друга по-подходяща, например Идеи / Транспортното обслужване на южните квартали.

Offline brenius

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 77
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #82 on: 27.02.2011, 18:33:29 »
Само преди 10-15 години обявените за "стари страдащи" квартали Борово и Гоце Делчев бяха полуголи полета,
Преди 15 години не помня да бяха толкова голи полета, но не в това е въпроса. Въпроса е, че и когато са били полуголи полета, те са били полета с училища/ детски градини/ улици и градски транспорт ... и днес са квартали с инфраструктура. Същото се отнася и за останалите цитирани.
 А Манастирски ливади няма да има никога нито училища, нито детски градини ... улици сигурно след десетилетия, адекватен транспорт сигурно никога .... е това е резултата от подчиняването на града на желанията на хората, а не на планирането ....
 Първо трябва да е инфраструктурата и чак после жилищните сгради. Виновни са разбира се тези, дето са давали разрешение да се застрои, но сега страдащи не са само жителите на въпросните квартали, а и на околните. Ако общината не може да построи ДОСТАТЪЧНО училища и детски градини и да пусне достатъчно автобусни линии, редно е да НЕ ДОПУСКА застрояване.
 Но пък и купилите в тези квартали са били наясно къде купуват ...
 А като стана дума за конструктивна модернизация ...то не се знае дали строеното през 90-те няма да му се наложи доста преди панелките ... Е може и въобще да не им се наложи, ако друсне шест по Рихтер ...

Offline kernel32

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 421
  • Fail!
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #83 on: 27.02.2011, 18:40:29 »
В интерес на истината, града ни се развива във всички посоки, и за съжаление без особено планиране. В коя посока точно се развива най-силно обаче не искам да се ангажирам с мнение, защото се строи абсолютно навсякъде и то доста безразборно. Тъй че кой на кого ще гледа сеира - ще поживеем, ще видим.
 
« Last Edit: 27.02.2011, 21:40:34 by difian »

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #84 on: 27.02.2011, 18:41:21 »
И мнението на всички е едно и също?!?!
Абсолютно! Имаш претенции да си урбанист, хайде посочи накъде да се развива града. В индустриалните северни зони, не благодаря, гледката на не/пушещи комини не ми се нрави или на запад извън СОП без транспорт и никаква инфраструктура или на изток където бавно-бавно се оформят нови индустриални зони?!?
Точно този адитивен подход доведе до катастрофалното унищожение на градовете ни. Не може без планиране. По Конституция, правото на собственост е неприкосновено, но това не означава, че можем да си правим, каквото си искаме. Истината е в постигане на оптимален баланс между частния и общия интереси. Нито един не е по-важен.
За какви катастрофи иде реч? Задължение на държавата е да създава условия, когато такива липсват всеки има право и възможност да търси по-добри такива за живот.
Само преди 10-15 години обявените за "стари страдащи" квартали Борово и Гоце Делчев бяха полуголи полета, още 10-15 години назад и кварталите Стрелбище и Бели Брези бяха покрайнини с къщички, подобни на тези в Манастирски ливади. Не виждам с какво едните имат повече или по-малко право от другите. Тук не говорим за застрояване на склоновете на Витоша, а за развитие в урбанизирани зони в очертанията на СОП, а не извън него. И в крайна сметка говорим за градския транспорт, който е подчинен на нуждите на хората по местоживеене и месторабота. Логиката да подчиним хората на транспорта е меко казано абсурдна.
Съжалявам за оффтопика, ако модератора прецени, да премести тези мнения от темата за 50-те нови стари трамвая в друга по-подходяща, например Идеи / Транспортното обслужване на южните квартали.
Именно и трите засегнати в изказването на @brenius (гледам и второ още по-неподготвено е спретнал) квартали бяха просто презастроени и задължение на общината е да осигури адекватна услуга на гражданите с оглед на повишената населеност на тези места. Това бяха квартали с къщи и жители, на места без канализация, без улици..., така че случилото се ги и облагороди до голяма степен.
Вие какво предлагате, ОЧЕВАДНО е, че има нужда от нови жилища, къде да се построят?!? в полетата някъде между Кубратово и Бенковски ли, нали и там трябва инфраструктура, трябват тръби, жици, улици, транспорт, училища, детски градини и т.н. и т.н. Значи след като общината не може да осигури адекватен обем на тези неща, когато все пак има някаква основа, какво очакваме на голо поле?
И друг път съм го писал, има и друг вариант, всички детски площадки и градинки по "старите комплекси" да се застроят, това по-добре ли е?
Преди 15 години не помня да бяха толкова голи полета, но не в това е въпроса. Въпроса е, че и когато са били полуголи полета, те са били полета с училища/ детски градини/ улици и градски транспорт ...
ХААХАХА ?
Същото се отнася и за останалите цитирани. А Манастирски ливади няма да има никога нито училища, нито детски градини ... улици сигурно след десетилетия, адекватен транспорт сигурно никога .... е това е резултата от подчиняването на града на желанията на хората, а не на планирането ....
 Първо трябва да е инфраструктурата и чак после жилищните сгради. Виновни са разбира се тези, дето са давали разрешение да се застрои, но сега страдащи не са само жителите на въпросните квартали, а и на околните. Ако общината не може да построи ДОСТАТЪЧНО училища и детски градини и да пусне достатъчно автобусни линии, редно е да НЕ ДОПУСКА застрояване.
 Но пък и купилите в тези квартали са били наясно къде купуват ...
 А като стана дума за конструктивна модернизация ...то не се знае дали строеното през 90-те няма да му се наложи доста преди панелките ... Е може и въобще да не им се наложи, ако друсне шест по Рихтер ...
1. ПУП и ОУП ако не е планиране здраве му кажи, да, виновни са СО защото 20 години само планират и до там!
2. Дано не "друсне", защото при 8 всички панелки ще са леж, особено предвид поддръжката, която изпълняват собствениците им, новото строителство поне на хартия е по-устойчиво, така че зависи от конкретния блок.
« Last Edit: 27.02.2011, 19:03:40 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #85 on: 27.02.2011, 18:58:24 »
Факт е, че много преди да се появи застрояване в Манастирски ливади такова е била предвидена и инфраструктура за него - също. Доказателството за това е заложените в бул. България между бул. Тодор Каблешков и СОП кръстовища за още два големи напречни булеварда, които друг въпрос защо след това не са реализирани. Единият е между Феста Барсело и Белисимо - от едната страна едното му платно е приватизирано за автосервиз, от другата страна едното платно е приватизирано за паркинг на Инвестбанк. Там е трябвало да има кръстовище на бул. България с друг булевард във формат 2х3. По-нагоре пък има пътен възел на 2 нива за напречен булевард, който също не е реализиран. Но е бил предвиден в градоустройството много отдавна. Така че застрояването на тези квартали е било планирано тогава, когато се е планирало и осъществило застрояването на Бели Брези, Стрелбище, Борово и Гоце Делчев (тогава Емил Марков). В ОУП от онези времена, както и в сегашния, също така има определени места за детски градини, училища и болници. Това че те не се строят и че общината не си е спазила инфраструктурните намерения през годините, не означава, че тези зони не са били предвидени за жилищни.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #86 on: 27.02.2011, 19:29:33 »
Манастирски ливади са като тумор, където всякакъв вид контрол и оздравяване се свеждат до изрязване (срутване) и пренареждане (презастрояване) на цялата територия, според адекватен план, включващ поне две по-големи улици, транспортни оси и съответните зелени площи и обществени сгради - училища, детски градини, търговски комплекси и комунални сервизи - полицейски и т.н. участъци. Към момента, в Манастирски ливади такива... няма. Къщите са буквално една върху други, улиците са формалност, допусната от инвеститорите, само защото още клиентите им нямат летящи автомобили.

Решение за Манастирски ливади, което може да елиминира негативите е отчуждяване и разрушаване на пречещите сгради по ул. Иван Сусалин и ул Деспот Слав, за да се помести 2х2 + обособено трамвайно трасе и ТМ-7 да се продължи до пл. Знаме на мира, бъдещия възел на СОП и ЦБ3 и да продължава към Княжево. По този начин трамвайното трасе ще въведе канализация на трафика в района, а ако по някакво чудо се намери начин да се проконтролира безобразното застрояване така, че улицата да излезе на България без луди лупинги.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #87 on: 27.02.2011, 21:13:50 »
Може би е редно да напиша канд.урбанист, защото претенциите ми все още би трябвало да са далеч по-скромни от проявяваните от други в този и други форуми. Когато стана урбанист, пак няма да мога еднолично да определям подобни неща с лека ръка, като тези от въпроса ти. Устойственото планиране има различни нива ОУП се изготвя от доста голям набор от специалисти с тесни познания на база официална статистика, анализ на съществуващото положение, изготвени сценарии за бъдещето. Такова бавно-бавно води до безредна джунгла- дъветата са расли, където са могли, лианите са провесени насам-натам, животните оцеляват, както могат и какъвто късмет имат- това не е устойчиво е ефективно
Ролята на Държавата е да съблюдава равнопоставеността на всеки свой гражданин и да покрива определени социални функции, които няма кой друг да осигури, в Конституцията правото ти на по-добър живот е основно, но не за сметка на останалите. А точно това се случва у нас- беззаконие, при което само определени прослойки успяват да си осигурят този по-добър живот. От 1992 до 2007-2009 София беше без визия за управление, без общ устройствен план и видяхме свободата и престъпното и неетично поведение докъде доведе. Не е градоустройство отреждането на един имот, без да се съобразиш най-малкото с граничните му. Законът за застрояване на Черноморското крайбрежие влезе в сила половин година след гласуването в Пленарна зала и това време се използва да се осребрят
В производствени територии никой няма да прави жилища. Има си градско обновяване, генерална смяна на предназначението на дадени територии. Стара планина и Северна София имат своя потенциал. Приемам, че общата инерция и теб те е засилила в това боготворене на нарушаването на защитени територии и желание за обитаване с основно изложение на север.

Поне за новите сгради ще те подкрепя, че на хартия трябва да са по-здрави, защото последното десетилетие противоземетръсните норми бяха значително завишени.

Offline Chato

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 199
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #88 on: 27.02.2011, 21:30:58 »
Аз пък не виждам нищо апетитно в това да живееш в планина с изложение север. Южното изложение е за предпочитане. А вярно ли е, че се предвижда разрушаване на Кремиковци?

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #89 on: 27.02.2011, 21:52:57 »
Аз пък не виждам нищо апетитно в това да живееш в планина с изложение север. Южното изложение е за предпочитане. А вярно ли е, че се предвижда разрушаване на Кремиковци?
То има и чисто санитарно-хигиенно и психологическо влияние. Затова и изложенията са разделени по благоприятност.

Иначе за Кремиковци, територията му е отредена като СМФ Д, вариант на Смесена Многофункционална зона Далекоперспективно развитие според ОУП на София. Този вид зони имат доста възможност за разнообразно застрояване и функции:
Quote
МНОГОФУНКЦИОНАЛНИ УСТРОЙСТВЕНИ ЗОНИ- многофункционално предназначение за обществено обслужване, търговия, безвредни производства, жилища, спорт и атракции и други допълващи функции, без да се допускат обекти за дейности с вредни отделяния и влияния. Изпълняват се всички изисквания за изграждане на достъпна среда. При доказване с ПУП и РУП (силуетни проучвания) се допуска височината на застрояването по непосредствената рамка на главните градски булеварди да надхвърли предвидената за съответната зона кота корниз.
Следователно, производство като в досегашния мащаб е невъзможно. В момента се опитват да продадат територията на цяло, след което собственикът ще видим какво ще направи. С ПУП вече биха конкретизирали конкретното предназначение на територията, като то трябва да е съобразно нещата от цитата! ;)
« Last Edit: 27.02.2011, 21:56:19 by difian »

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #90 on: 28.02.2011, 07:47:18 »
Доживях да чуя някой в този форум да подкрепя затрояването на Витоша  :blink: :(

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #91 on: 28.02.2011, 12:45:07 »
Коментираните квартали Витоша, Кръстова вада и Манастирски ливади са северно от СОП, т.е. в рамките на града и нямат нищо общо с т.н. "застрояване на Витоша планина".
Дори застрояването около Княжево, Бояна, Драгалевци, Симеоново, Бункера, и т.н. не се отнася към "застрояване.....", това са стари селища и строителството в и около тях не е преставало никога. Тук ще кажа, че лично нямам желание да живея в такива условия, така де само риенето на сняг е не по-малко от 10-ина часа месечно в сезона.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #92 on: 28.02.2011, 13:29:50 »
Да, наистина много се изопачи темата... както се говореше за Манастирски ливади, изведнъж стана застрояване на склоновете на Витоша... Правото на транспорт до Околовръстното (от страната на града) беше отхвърлено с довода, че там били защитени територии!?! Никой не е коментирал за пускане на трамвай и строителство на жилищни блокове до Златните мостове или Копитото... Говорим за териториите между Т.Каблешков и СОП все пак... Почти равно поле, в което изложението няма почти никакво значение, освен при най-късия ден през зимата, когато близостта с Витоша има някакъв минимален ефект върху слънчевото греене при по-косото падане на слънчевите лъчи.
Район в който урбанистите още преди десетилетия са предвидили като бъдещи жилищни квартали и са заложили големи напречни булеварди... Които обаче не са реализирани, след което в бума на дивото строителство възможността да се прокарат е унищожена. Днес минавайки по бул. България се загледах, че хотел Феста Барсело е построен върху траекторията на самия планиран някога перпендикулярен на България булевард. Имаме входно изходни платна с по 3 ленти напречно на България с остров по средата, които... се забиват в сградите в квартала.
И хората пожелали да живеят в района нямат никаква вина, че не са спазени първоначалните планове и не е изградена необходимата инфраструктура. Те плащат данъци и такса смет на същите промили от данъчната оценка на имотите си, както тези в "старите" квартали Борово, Стрелбище, Бели Брези и т.н. С тази разлика, че данъчната оценка е по-висока, защото сградите са по-ново строителство. И се получава, че плащат повече, а получават по-малко.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #93 on: 28.02.2011, 16:34:53 »
Извинявам се, наистина не съм доразбрал правилно мнението. За кварталите северно от СОП съм напълно съгласен, дори бих казал, че там има още много незастроени площи, които са голо поле и се надявам да бъдат застроени по-умно от споменатите три квартала.

Вината за тях е обща - най-вече на инвеститори, но в голяма степен на общината, а косвено - и на гражданите, които спонсорират тази абсолютна лудост, купувайки/наемайки си апартаменти там.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #94 on: 28.02.2011, 19:01:55 »
Проблема може да се реши чрез моментално налагане на меморандум на строителството и да се създаде конкретен план, който да включва всички необходими обществени площи като градинки и т.н., дори няма да е зле да се спазва режима. В плана се твърди, че сградите в Манастирски ливади трябва да са Жс, а истината е, че процента на озеленяването е далече от 50%.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #95 on: 28.02.2011, 21:19:04 »
Писал съм и преди, а може би сега е и в тази тема, има много (поне десетина) трика за да се постигне ФОРМАЛНО минималния ПОзел, в т.ч. например "компесаторно озеленяване". Не е необходим меморандум, необходими са поправки в закони и наредби, поправка в ОУП и ПУП. Абсолютно съм съгласен, че неможе трасирани преди години пътни артерии да се приватизират и застрояват, но за съжаление като чели вече е късно, най-големите вреди са нанесени и мерки постфактум ще имат минимален резултат.
« Last Edit: 28.02.2011, 21:24:31 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7048
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #96 on: 28.02.2011, 22:48:22 »
Пичове, меморандум не е синоним на мораториум! ;)
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #97 on: 01.03.2011, 02:31:35 »
Знаех си, че нещо ми куца като го писах хахахаха
Извинявам се

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #98 on: 01.03.2011, 10:40:49 »
То пак има логика, дали е мораториум или меморандум, но мораториум незнам как си го представяш, просто е невъзможно.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ОУП и ПУП-ове
« Reply #99 on: 05.04.2011, 00:43:46 »
http://www.btv.bg/news/bulgaria/obshtestvo/story/1846477129-Stolichani_napisaha_poema_Ide_li_asfaltat.html
Един репортаж за новите кооперации и проблемите с улиците им. То е ясно, че ако не се асфалтира от строителя, друг няма кой. Трябвало е да го притиснат преди време.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!