Днес, 24 септември, изпробвах новите линии в Плевен. Впечатленията и преживяванията ми ви предлагам в този кратък репортаж със снимки:
Линия 31:
Качвам се от спирката на Цв. Спасов в посока 9-ти квартал в 10:40, в събота, 24 септември. Мотриса 238 по линия 31 пристига в комплект с 218 по линия 33. В 31 има 7 пътници, виждам, че в 33 около 10-15 пътници, защото ни изпреварва на кръстовището на ул. Димитър константинов, преди 31 да завие по новата линия към историческия музей. Заедно 31 и 33 са бившия вече тролей номер три (за всеки, който не е от Плевен). От тук до края е новата линия за девети квартал. Тролеят преодолява изкачванията и завоите по трасето с голяма лекота. Тръгва от спирките по баирите все едно е наравно. Стига от общината до ШЗО за 6-7 минути. Много по-комфортно и тихо е от автобус, а дори смятам, че смалява и времето за привдижване с минута-две. Двама пътници се интересуваха какво е разписанието. Питаха шофьора. Пред ШЗО на самата спирка и по пътя колите са спрели надълго под мрежата и тролея "прелазва", за да не му се откачат токоприемниците. Въпрос на много малко по-дълга кола в редицата, за да се наложи да се откачват прътите. Абсолютно безобразие! има знаци, жълта маркировка и пълно неуважение към правилата от страна на шофьори. Както и липса на полиция, която да си върши работата.
В джоба на спирката на втора клинична също имаше паркирали коли. Обръщалото не е косено и като цяло районът е много неподдържан.
На връщане хващам същата мотриса. Тръгва в 11:00 от втора клинична база. От спирките в квартала се качват общо 13 пътника. Има и млади хора с деца. Все пак е почивен ден и възможно най-умрялото време. Равносметката за тези общо 3-4 км нова мрежа от сан стефано до девети квартал и обратно са 20 пътника. Преди няколко години експлоатационната себестойност на 1 км тролейбусен пробег в плевен беше 2 лв на километър. Ако приемем, че тези 20 пътника са дали приход 10-12 лева с отстъпките, а разходите да са около 10 лева за тези 4 км, то може да се предположи, че линията е рентабилна. Предполагам, че в работен ден, е несравнимо по-натоварена. По новата част от линията на маршрут 31, системата за съобщаване на спирките не казва имената им. Казва само "спирка".
Слизам на общината и от там в посока Кайлъка хващам
линия 33:
Мотриса 227 по 33 пристига отново в комплект с тролей по линия 31. Качвам се в 11:13.
Има 7 пътници. Всички са за новата част от трасето, никой не слиза и не се качва от спирките преди това. Кондукторката ми казва, че за трети ден са на тази линия и че в делнични дни си има пътници, а дори и днес по-рано през деня е било по-пълно. Завоите, тесните квартални улички, съчетани с големи наклони.... Доста авангарден път за тролей. Кондукторката ми каза, че през зимата, когато падне сняг, това трасе е непроходимо, а бусовете са обръщали долу в ниското и не са изпълнявали сложната част от маршрута. На новата спирка "Моста 1" имаше тъжествуващи баби, които бяха щастливи да разберат, че в крайна сметка тройката не е закрита, а просто малко се е променила и е станала 33.
На печатницата тролея се напълни, а след това даже се препълни:
По пътя към Битов комбинат се разминавам с доста препълнена седмица, като това е третата пълна седмица, която виждам от сутринта. Явно хората, пътуващи за парк Кайлъка пропускат 33 и си чакат 7. И така единственият вече директен тролей от центъра до парка се използва повече. Пътуващи до парк Кайлъка в 33, който аз изпллзвах, нямаше. Нито един. А времето, с което се удължава пътя до моста е 7 минути. Това показва колко малки неудобства отказват хората.
Слизам на спирка битов комбинат, за да чакам
Новите линии 91 и 44:
В рамките само на 14 минути през спирката на битовия комбинат се изреждат три тролея за първа клинична база, които по отделно са на интервал от 40 минути. Минават 8, малко след това 91, а минута-две след 91, идва и 44. Всичките тези тролеи са за болницата.
Първо идва осмица в 12:14
След това 91 в 12:26.
В 91 от битовия се качват трима пътника, вътре има 7-8.
И само две минути по късно в 12:28 идва новата линия 44:
Качвам се на 203 по линия 44 и се возя до Моста. В тролея има още 7 пътника.
Всички, без двама слизат още на спирките по Христо Ботев. От болницата, до Мара Денчева не се качва нито един пътник.
На Кръстовището на Георги Кочев с Гренадерска се разминавам с ДВА тролея един след друг 44 и 91. Отново движещи се в комплект. Изненадан съм, че при интервал от 40 мин е нужна повече от една мотриса за 44.
По новата част от трасето няма нито един пътник. Поне в ранния следобед на тази събота е така. Явно хората в тази част на града нямат навика да изпозват градаки транспорт. Не знам дали интервал от 40 минути може да ги научи.
Изводът, поне според, мен, поне според наблюденията ми в този съботен ден:
Линия 31 е много полезна, подходяща за тролеи, въпреки обратните мнения на някои хора и с още малко изграждане на навици от живеещите в девети квартал, ще бъде една рентабилна линия.
Линия 33 за статистиката е пълна, защото от центъра до Сторгозия пътниците са много и както се вижда от снимките, има правостоящи дори в събота на обед, дори в интервал от 10 минути. Но от центъра до Кайлъка засега се използва само от хората в жк Кайлъка, които не са много.
Пътниците лека-полека се приучават от Кайлъка да стигнат пеша до печатницата, където чакат и 33 и 7.
Линия 91 вероятно може да се прецени само в работен ден, защото вероятно ще се използва от ученици и хора, които отиват в района на болницата. Но дублирането й като време с 44 не помага, според мен.
Линия 44 ми изглежда нерентабилна. Разбира се, е твърде рано да се каже, нито могат да се вадат генерални изводи от една разходка в уикенда.
А най-генералният извод е че Плевен има най-уникалния градския транспорт в България и може да служи за приемер на всички останали градове. Тролеите са редовни, на често и навсякъде и се използват от хората. Това е