Понеже тук развихте дискусия, която бистря в главата си от последната седмица-две и понеже с колегата @тролей №164 линия 2 хем имаме сходни професии, хем сходен начин на мисленехем всеки ден гледаме едни и същи проблеми във Варна - та тук ще се намеся.
Вече за себе си съпоставяйки различни факти и впечатления съм абсолютно убеден, че не е съвсем вярно, че общините имат решаваща роля за европроектите. Според мен неофициялно някой на партийно ниво (смея да твърдя партийно, а не задкулисно) централно по свое усмотрение реди пъзела кой град какво трябва да финансира. Съответно това какво би могло и да се съобразява с местни специфики съгласувани с общината, но според мен се гледа и какви "наши" фирми могат да свършат работата по место. Даже съм доста убеден, че ако беше легално нашите биха могли да се класират като шампиони по хипер планирани прокети - за цяла България всичко някой да го реди от бюджета през проектите до фирмите изпълнители.
Получавал съм информация по хора, че при управляващата партия го няма тоя момент да се кандидатираш за каквото искаш. Примерно мен ме е кефило винаги да съм народен представител. И даречем съм от управляващата партия. Може и да ми кажат - няма да си кандидат за нар. представител ми сега ще си кандидат за президент (примерно). Ако дотрябваш даречем примерно след 2 години за кандидат за кмет си подаваш оставката като президент и се кандидатираш даречем за кмет на София. След 6 години, ако дотрябваш за нар. представител си подаваш оставката и ставаш нар. представител. Въпреки, че е абсолютно нормално сам да решаваш за какво ставаш към момента сигурно и в други партии това го решава някой друг. За европроектите също смятам по косвени методи , че водещата роля на общината е прераснала в спомагателна.
Иначе няма обяснение липсата на каквато и да е идея и липса на целенасоченост в европрограмите на големите градове.
При Плевен много е помогнало за качествените европроекти като цел това, че са правени от Зеленогорски. Видя се, че предния кмет се държеше с тях на принципа лекар пред компютър.
Та смятам, че това ми е теорията, която като доказателство мога да я подкрепя така:
- При всичките ни опити да разберем нещо за развитието на градския трнаспорт във Варна от кмета - сме получвали или липса на отговор или някакво мрънкане, което е спуснато от ДАП-а като отговор;
- Във Варна се вижда прякото продължение от уж супер гадния кмет Кирил Йорданов , който е направил европроектите и сложил много заместник кметове и сегашния кмет, който прави нов европроект в същия дух като предния - асфалт, асфалт и посолено с някой автобус и държи масово същите зам. кметове като преди.
- Забелязал съм например, в случая с Хасково-Димитровград, ако случайно има някоя идея , която харесва на общините, че се пуска брадва от София, която да постави нещата на мястото. Толкова категорично се прави, че чак от обшините им светкат очите от категоричността, с която е направено.
А иначе относно фирмата дали е частна или е общинска, от отговоите, които са дали на Казанлък (сложил съм ги в темата за Казанлък) се вижда , че поне към момента по БГРЕГИО 2014-2020 г. автобусите/тролейбусите може по европроект да ги придобие общината на града като собственик и да ги даде безвъзмездно или срещу наем на частна фирма като съблюдава някакви европравила за държавна помощ. Т.е. искам да кажа, че към сегашната програма на регионалното министерство е по-сложен въпроса със собствеността на недвижимата собственост , а не с това каква е фирмата превозвач.
Друг е въпроса, че ако дадеш на една частна фирма линиите - демек и набуташ хляба в ръцете и после ако и дадеш и подвижен състав е доста еквивалентно да дадеш подарък няколко милиона на някой човек.