Историята с финландските тролеи е градска легенда. Времената бяха такива, нямаше информация, а слуховете запълваха тази естествена човешка любопитност и необходимост от информация. Още от края на 1984 година мрежата в Плевен реално беше готова. През март 1985 е напълно и официално завършена. Това беше голямо събитие за града, а почти година тролеите не дойдоха. Без информация защо. И така слуховете си проправяха път...
Браво, мисля че с този пост много помогна! Ако причината да се забави изграждането на мрежата веднага след 100- годишния юбилей е била наша – вече говорихме за това. ...И добре описаните събития от теб... то точно по същото време в Москва се случва друго – идва Горбачов с неговата ''перестройка'' и веднага спира абсолютно всякаква помощ от страна на Съветите. Това автоматично променя нещата дори и за конкретния случай. И въпреки че тази ''помощ'' – доставката на тролеите, излиза далеч от рамките на другата, несъмнено оказва влияние! Докато трае разграничаването на едната от другата, минава време, а то още повече стежнява обстоятелствата. Но все пак се ревизира, защото не е планова- държавна, а минава за регионална, при това издигната назад в годините от граждански комитет.
Присъствието на Финладския президент е точно по този повод – той вероятно е предложил също помощ, впрочем години по- рано (при откриването на Панорамата) страната е била също сред официалните гости. И въпреки че не е била в социалистическия лагер, нейни войни, като част от Руската империя са участвали във войната.
Отсъствието пък на Съветска делегация, точно около 9 Септември при обиколките на Т. Живков из страната, говори достатъчно красноречиво, че там става нещо – точно преразглеждането на икономическите отношения, които разбира се: определят облика и на останалите!
Слуховете: Самото наличие пък на М. Койвисто и на доставените в София (разбира се по друг повод) около този момент Графф -ве, дават допълнителен импулс да плъзвът (сам споменаваш, че липсата на всякакво инфо особнеено допринася за това).
Друг слух: че Шкода и Икарус са отказали поръчки, поради претовареност (впрочем вярно), а ЗиУ едва ли не са бездействали. Та те не са смогвали да задоволят вътрешното си потребление, камо ли да изнасят – независимо, че и това е било. А причината е точно обратната – поради неидването на ЗиУ, нормално е да се търсят други варианти, а оттам и нови слухове – и при положение, че в София са се появили напред Шкоди, а после и Икаруси и като се знае, че разпределението е било централизирано... и с оформилия се проблемите тук – как иначе да се коментира, пак при липсата на инфо!
Най- големият измежду тях е обаче – че тролеите са купени, а не подарени: точно защото после се разбира за спирането на въпросните помощи! А то е че ако бяха купувани, всичко щеше да става ритмично, планово и някак си: нормално! Но както разбираме, пак е имало спънки при доставките на Зиу -та. Те идват от факта, че са били планово предназначени за попълване състава на Ростов и Таганрог (също част от областта с тролеи), които пък биват откланяни за тук.
След тези събития, всичко това обаче е добре дошло за някой ''дисидентски стреди'', които с радост доразвиват и придават невиждани измерения на слуховете. И точно поради липсата на достатъчно информация, намират доста подходяща среда. На срещуположното становище би трябвало да отнесем криенето на информацията тогава – защо тролеите не идват! Просто тя би навредила на представите за дружба тогава, въпреки че от гледна точка на времето пък, впоследствие всичкото работи повече за обратното!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Най- важният въпрос остава – как се заражда самата идея. При откриването на Панорамата и последвалите кулминации за юбилея, гостите на тържествата остават дълбоко трогнати, че и след 100 години се помнят и с нея (Панорамата) овековечават миналите събития. Но както знаем, винаги е имало поругаване на паметници (въпреки че в този период не е можело да се случи), особено боли когато това става между братски народи – нима съвсем на скоро не бяхме свидетели на подобно отношение в Македония! Самите гости, прекрасно разбиращи това, решават да подарят нещо на града, което ще излезе от свредела на тези събития и реално ще облекчи вече самият бит на гражданите – именно транспортът!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S. Добавям, че се сетих – Шкодите от София, пратени основно в Сливен, Ст. Загора и Пловдив, логично би било да попълнят готовата мрежа тук (защото е готова първа сред останалите, при масовата електрификация), дори и част от старите 9-ки! Но не, защото Плевен не е бил част нея и логично да е оставен да разчита на този подарък, особено при наличието на изграджадани другаде мрежи!