Да направим едно тълкуване на репортажите и гледните точки за катастрофата от вчера:
1. Мъгла или задимяване:
Интервюиран шофьор на камион казва, че точно преди катастрофата идвал от Ихтиман и там било ясно. Ихтиман е един от най-мъгливите градове, но магистралата е в по-висока точка, а мъглите в това време на годината, както казаха метеоролози специално по този случай, са нетипично явление. Няма логика да се застели мъгла по магистралата и това никога не се е случвало всъщност. В последните дни на декември 2015 г. съм пътувал по магистрала „Тракия“ и докато София тънеше в мъгла и беше студено от Вакарел нататък нямаше никаква мъгла. От друга страна очевидци казаха в репортажа по БТВ от снощи, че сметището, което се смята за основен виновник с причиняването на силно задимяване, е горяло от седмица. Аз поне не изпитвам съмнение, че става дума за задимяване. При рязко затопляне след обилни валежи се наблюдава изпарение, което предизвиква известна мъгла, но какво трябва да бъде това изпарение, за да има едва два метра видимост, каквато е била според очевидците. Версията за мъглата е нелогична.
2. Реакциите на шофьорите:
Репортерите на БТВ се увлякоха да следват версията на КАТ за несъобразената скорост като казаха, че инструментите на катастрофиралите коли са спрели при около 100 километра в час само че теорията за несъобразената скорост, както обикновено и тук има сериозни пробойни, защото съобразеността с пътните условия не е нещо, което може да бъде измерено. 100 км./ч. дори не е максималната допустима скорост за магистралите в България, първо и второ няма еднозначен отговор на въпроса как да се държиш при подобни условия на толкова силна намалена видимост - да намалиш ли, да спреш ли, да ускориш ли, за да преминеш колкото се може по-бързо. Пушекът може да стресне и да изплаши шофьорите, но трябва да се реагира хладнокръвно, защото магистралата не е място, където туко така да можеш да спреш или да намаляваш драстично, а и асфалтът няма да се запали, така че на практика виновни за катастрофите са не тези, които са се движели със 100 км./ч., а тези, които са реагирали драстично на възникналата ситуация само че в България драстичното отрицателно действие винаги се е приемало изключително положително и похвално, защото е плод на елементарно мислене. А КАТ имат много голяма уста, както винаги. Несъобразена скорост, шофьорите са виновни обаче те не са били свидетели не само, но и са дошли едва, когато вече са се били насъбрали десетки катастрофирали коли и вече е било много трудно да се прецени кое от какво е започнало. По-добре да вземат да се скрият някъде и никога да не се показват. За съжаление практиката показва, че до момента верижните катастрофи възникнали вследствие на силно фрустрирана пънта обстановка от типа на намалена видимост или поледица, са непредотвратими. Просто липсва универсален алгоритъм за съобразеност с такива пътни условия, а вероятно няма и да просъществува никога, да не говорим, че винаги ще има някой, който няма да се съобрази и дори да е един на 100 коли пак ще има потенциал да реализира катастрофа с половината от тях.