Строежът на магистрала "Хемус" се отлага след 2013 г.
Дневник
Мандатът и на това правителство ще се окаже кратък за реални действия по изграждането на магистрала "Хемус". В началото му министърът на регионалното развитие и благоустройство Асен Гагаузов обеща до края на 2008 г. да започне строителството на всички магистрали у нас. Ако думите му не бяха само едно от поредицата неизпълнени обещания, до края на тази година трябваше да започне изграждане на около 750 километра аутобани. Вместо това обаче вестникарските колони, посветени на "Хемус", са далеч по-дълги от построените участъци в последните две десетилетия. Така идеята за дострояването на аутобана за пореден път затвори безсмислен кръг - от обещанията до провала.
В поредицата на несбъднати обещания се подреждат и уверенията на Гагаузов от началото на годината, че до май ще са готови проектите за поне два участъка, чието строителство ще започне до края на годината. Става дума за две отсечки от Ябланица към Боаза и от Шумен към с. Белокопитово. По думите на министъра има решение на Министерския съвет строителството на тези общо около 30 км да се финансира с парите, които България ще получи от иракския дълг. С днешна дата от МРРБ препращат въпросите за забравената магистрала към Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), която наследи скандално известния фонд "Пътна инфраструктура". В агенцията, чиито директор Димитър Иванов се оказа в болнични, обаче текат тежки реорганизации, пишат се инструкции и правилници, за да разубедим Европа,че средствата по европейски програми се разпределят в тесен роднински кръг. От пресцентъра процедиха само, че недостроените 240 км са в "предпроектна готовност".
"Хемус" не е в приоритетните направления като "Струма", Люлин" и "Тракия", потвърди експерт от Министерството на транспорта. Според Ясен Ишев, директор на дирекция "Политика в пътната инфраструктура" в МТ, има само принципно становище на правителството "Хемус" и "Черно море" да бъдат отдадени на концесия. Според него поне до 2013 г. статутът на автомагистрала "Хемус" като "пренебрегната" не би могъл да се промени. Към оценката на нашето правителство се прибавя и мнението на Европейския съюз, което за момента определя пътя между София и Варна като икономически необоснован, за да бъде финансирано дострояването му. Причината - натоварването не надвишава 10 хил. автомобила на денонощие. В същото врем според световните стандарти от магистрален път има нужда само при 18-20 хил. автомобила на ден. Така забравената магистрала е обречена още дълго да не излезе от порочния кръг - трафикът по нея е слаб, защото е недостроена и не е добре поддържана. А за да се завърши, трябва да изпълни критериите за трафик.
Цялата тази ситуация обрича Северна България на икономическа стагнация, твърдят местните власти. Народни представители от Североизтока са далеч по-крайни. Там, където няма добри пътища, парите не влизат, казва депутатът Лидия Шулева. По думите й един от факторите, които имат задържащ ефект за инвеститорите, е лошата инфраструктура и затруднените комуникации. Според нея България губи милиарди от невъзможността да развива логистика като транспортен възел, на територията на който има 5 паневропейски коридора, но нито една магистрала.
Къде сме ние
? Унгария печели повече от 2 млрд. евро годишно от транспорт и обработка на стоки и товари. Страната е пресечена от 4 паневропейски коридора и на всички възлови места има изградени логистични паркове и многофункционални терминали.
? Румъния ще завърши до края на годината 809 км магистрали, със 127 км повече от предходната 2007 г. Главните строителни направления са по участъците Брашов - Борш и Букурещ - Брашов. През тази година започва и изграждането на пътната отсечка Черна вода - Констанца, която трябва да бъде завършена през 2010 г. До 2013 г. северната ни съседка ще вложи 12.8 млрд. EUR в строежа на 1798 км магистрали.
? Хърватия построи за две години над 1000 км магистрали.
? Сърбия ще инвестира догодина по 200 млн. евро, или общо 600 млн. евро, в трите основни магистрали по Коридор №10 - от Хоргош до Нови Сад, от Ниш до македонската граница и от Ниш до Димитровград (на българската граница).