"
Труд" :
Пускат 31 км от “Марица” в средата на август24.05.10
Божидар Събев“Работим здраво. Харесваме Бойко Борисов и искаме да отиде на море - нали идва тука и си заложи лятната отпуска, ако отсечката Харманли - Свиленград не е готова до 15 август”, шегуват се работници на магистрала “Марица”, докато чакат да поемат изпод стрелата на голям кран тежък бетонен блок за канавката.
След повече от 20 години протакане на магистралата вече се работи. Допреди няколко месеца обектът пустееше. Техниката стоеше събрана край фургони, в които единствената жива душа бяха пазачите и техните кучета. Причината - липсата на финансиране от държавата.
Аутобанът е част от международен път Е-80 и общоевропейски коридор №4. Главен изпълнител на обекта е “Пътни строежи” АД - Пловдив. Подизпълнител е “Мостстрой” АД.
Строителството на “Марица” започва през далечната 1979 г. До 1991 г. са пуснати едва 20,1 км. Следват няколко години във фризера и през 2006 г. са завършени още 15 км.
На 16 май 2007 г. бе организирано официално откриване на участъка Харманли - Любимец. Тогава лентата резнаха министър Гагаузов и шефът на пътния фонд по онова време Веселин Георгиев-Батко. Така и не стана ясно какво точно откриват двамата, тъй като коли по участъка минаваха от години.
Нищо неправенето по “Марица” беше толкова очевадно, че на 18 март т.г. премиерът Бойко Борисов възкликна в типичния за него стил, сочейки купчина чакъл: “А бе, къде е тази магистрала? Виждате ли я? Защото аз не мога да я видя!”
След това премиерът се зарече, че до 15 август тази година ще бъде готов 31-километровият участък Харманли - Свиленград. А до края на мандата легендарният вече аутобан трябва да стигне до ГКПП Капитан Андреево. “За това ще бъдат необходими 240 млн. евро, които ще бъдат осигурени от еврофондовете”, допълни премиерът.
Досега в строителството на магистралата са похарчени 97 млн. лева. Това, според строителният министър Росен Плевнелиев, си е било пълна безстопанственост и пари са хвърляни на вятъра.
“В договора от 1992 г. е имало един много интересен инфлационен индекс. Това е инфлационният индекс на корупцията. Присъства навсякъде, защото чрез оправданието с инфлация можеш да не работиш и да си актуализираш цени, да си напишеш нова цена каквато си искаш за сметка на българския данъкоплатец”, описа омагьосания кръг за нестроенето на “Марица” Бойко Борисов.
И се закани магистралата да стане печатница за пари за хазната заради големия трафик между Европа и Азия.
Два месеца по-късно магията на неправенето и протакането явно е развалена. Защото кипи усилена работа. Дори и символът на бездействието - мостът над река Марица, който от години беше застинал някъде по средата над реката, вече изглежда почти готов. Сега поне вече е стъпил здраво и на двата бряга. А дясното платно в посока Свиленград е прясно асфалтирано.
За 7 години, откакто се изгражда, мостът успя да “глътне” 10 милиона лева. Според разчетите за завършването му трябват още поне 7 млн. лв. Явно държавата ги е осигурила, ако се съди по почти завършения му външен вид
Така че вече по-малко от 3 месеца до поставения от Бойко Борисов срок “спасителната мисия” на премиерската отпуска изглежда, че ще се окаже успешна. А абсурдите, свързани със строежа на “Марица”, може би ще останат само спомен.
Като този, че строящата се магистрала влезе в основен ремонт доста преди да бъде завършена. Толкова се проточи строителството й, че тази пролет се наложи преасфалтиране на лявата лента за движение на единствената готова отсечка между Харманли и Любимец.
Освен с рекордно дългите срокове на строителство, магистрала “Марица” се прочу и с рекордни обезщетения за земи, които попаднаха в трасето й. Като нивата от 1,2 декара непосредствено преди ГКПП Капитан Андреево, предвидливо закупена от отдавна покойния Иво Карамански. За отчуждената част от парцела трите дъщери на Кръстника - Десислава, Ралица и Александра, получиха общо 477 691 лв. Което прави по почти 399 лева на квадратен метър. Като сравнение сумата, определена предварително за обезщетения на собственици за цялото трасе в община Димитровград, е двойно по-ниска.
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=490573