Част от трасето на „Люлин“ и три възела ще бъдат завършени през 2008 г.
Премиерът Сергей Станишев направи първа копка на обекта на 31 януари
Милена ВАСИЛЕВА
Брой: 5 / 2007-02-05
Първият пътен възел „Даскалово“ ще бъде завършен през 2008 г., каза премиерът Сергей Станишев, който направи първа копка на 19-километровата магистрала „Люлин“ с багер „Хюндай“ на 31 януари. Пак в този период ще бъде завършен и възелът, който свързва магистралата със софийския околовръстен път. Най-скъпата българска магистрала - по 7.3 млн. евро на километър, ще бъде предавана на етапи. Изпълнителите от турското обединение „Мапа - Ченгиз“ обещаха да правят непрекъснати проверки и обектът да бъде завършен в срок до края на 2009 г. За начало на строителството се смята 29 декември 2006 г. Супервайзър е френско-английското сдружение „Луи Берже“ - „Мот Макдоналд“ за 4. 435 млн. евро. Според тръжната цена, на която турското обединение „Мапа - Ченгиз“ спечели обекта, той ще струва 137.381 млн. евро, от тях 103 036 339 евро са от програма ИСПА (75%), а 34 345 446 са българското съфинансиране. Общият бюджет на проекта според финансовия меморандум е 148.450 млн. евро, от тях от ИСПА са предвидени 111 млн. евро, а останалото - българско съфинансиране.
Магистрала „Люлин“ започва от разклона за Банкяс кръстовище на две нива, което „равързва“ потока за София, Банкя и южната дъга на околовръстния път, каза изпълнителният директор на фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ Веселин Георгиев. Магистрала „Люлин“ ще мине над това кръстовище и ще продължи на юг. Магистралата има три възела. Единият е при км 4+500, ще има възел за Суходол и Мало Бучино. Това ще е първият етап на магистрала „Люлин“. Той ще бъде завършен през 2008 г. След това трасето продължава към дефилето и се привързва с един много интересен възел диамант, с началото на магистрала „Струма“, от която пак на 31 януари бяха открити първите 19 км. Този възел диамант разпределя движението към София по сега действащия път към Драгичево - Перник към автомагистралите „Люлин“ и „Струма“. Срокът за строителството е 36 месеца. С пътния възел в края и с разпределянето на трафика в началото на обекта ще се облекчи до голяма степен транзитният трафик в различните посоки, допълни Веселин Георгиев. Към това трасе ще бъде пренасочен трафикът от автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“ през северната дъга на софийския околовръстен път по направление към Калотина и така ще се улесни и движението по бул. „Тодор Александров“ за идващите от Благоевград и Перник към северните квартали на столицата. Задръстванията в участъка на Владая ще се премахнат. А когато „Тракия“ в участъка от северната дъга на околовръстния път на София към Калотина бъде изградена, пръстенът ще бъде пълен, нарисува бъдещето Веселин Георгиев. Той също съобщи, че още тази година от „Ботевградско шосе“ ще започне изграждането на 8 км от автомагистрала „Хемус“ до пресичането й с Околовръстното, т.е. до гара Яна. По този начин София ще бъде опасана от пръстен, който свързва магистралите.
Най-общо трасето на „Люлин“ започва от софийския околовръстен път - северна дъга - Суходол - Голямо Бучино - Мало Бучино - пътен възел „Даскалово“. То е проектирано с дължина 19 км по направление на общоевропейския коридор 4 в частта Видин - София - Кулата и коридор 8 в частта му Гюешево - Кюстендил - София - магистрала „Тракия“ - Бургас.
Техническият проект включва
изграждането на автомагистралния габарит от 29 м с по две ленти за движение в едната посока, аварийна лента и разделителна ивица и проектна скорост от 100-110 км в час. Отразявайки планинския терен, проектантите са включили в обхвата на проекта значителен брой съоръжения:
* три тунела по открит способ с обща дължина 1260 м
* 26 моста и виадукти с обща дължина 6000 м
* 3 пътни възела
* укрепителни стени с обща дължина 2762 м.
В търга за магистрала „Люлин“ участваха 21 фирми и консорциуми. Договорът с изпълнителя - турския консорциум МАРА - CENGIZ, беше подписан на 8 август 2006 г. Строителството на автомагистрала „Люлин“ се очакваше да започне в началото на октомври.
Договорът с френско-английския супервайзър „Луи Берже“ - „Мот Макдоналд“ беше подписан на 20 декември 2006 г.
Финансовият меморандум за помощта по ИСПА за магистралата беше подписан на 21 януари 2003 г.
За начало на проекта за изграждане на магистрала „Люлин“ се смята 10 август 1998 г., когато с решение №400 на МС започва проучването на варианти за избор на трасе на аутобана. През месец март 2000 г. по програма „ФАР - Трансгранично сътрудничество с Гърция“ съгласно финансов меморандум 9803.03.01 е сключен договор с италианската консултантска фирма СПЕА за изпълнение на „Проучване и проектиране на автомагистрала София - Кулата“, който включва разработването на предпроектни проучвания и технически проекти за строителство на магистралите „Люлин“ и „Струма“.
По-късно стана ясно, че СПЕА изработва само техническия проект на „Люлин“.
В периода 2000-2003 г. италианската СПЕА с главен подизпълнител българската фирма „Пътпроект“ подготвят техническия проект на магистралата. През юли 2002 г. проектът за аутобана, включващ седем варианта на трасе, е внесен за разглеждане от Националния експертен съвет за устройство на територията в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Решението за следващата фаза избира проектирането да продължи по комбиниран „син“ плюс „кафяв“ вариант. Същата година висшият експертен екологичен съвет разрешава строителството на магистралата по комбиниран „син“ плюс „кафяв“ вариант. Поради несъгласие на собственици и природозащитни организации беше възложено ново обществено обсъждане на комбинирания вариант и процедурата се забави.
Проектът за изграждането на магистрала „Люлин“ е важен за развитието на пътната инфраструктура и ще подобри комуникациите в района във и около София. Проектът има важно значение и за югозападните райони на София. Сега трафикът по посока към Гърция, Македония и Югозападна България преминава през столицата, а Владая е мястото с най-чести задръствания.
Къса листа на супервайзъри за „Люлин“
* DHV Consultants/ADO S.A./INCOSA
* Getinsa/Systra/Balfour Beatty/OMEK
* ILF Consulting Engeneers/Carl Bro Group
* Louis Berger SAS/Mott Macdonald Ltd
* Pell Frischmann Consulting Engeneers Ltd/BSI/DIWI Consult International GmbH
* Scetauroute S.A./BCEOM
* Scott Wilson Kirkpatrick & CO LTD/WSP Sverige AB/TRADEMCO SA
* WS Atkins International Limited